Citat:
Ursprungligen postat av
SecundusSilent
Surprise!
Det beror på att en del sitter fast i det gamla imperialistiska och Neo-koloniala paradigmet, i vilket lyckade förhandlingar innebär att motparten följer diktat, annars blir det aggressionskrig – efter mönster från USAs aggresionskrig i Mellanöstern. Sådan imperialistisk ”optimism” saknas det uppenbart fog för.
Vi andra har ju för länge sedan begripit att kamrat Kim Jong Un med alltfler vänner och starka allierade runt omkring i världen och i kraft av sin formidabla krigsmakt inte kan bli föremål för diktat.
Således, att lösa 1 + 2 kommer att ta 10-20 år såvida ingen revolution bryter ut i S.Korea eller att Trump lessnar på skiten och bestämmer sig för att lämna S.Korea på stubben - varvid återföreningsprocessen kommer att bli fast and furious.
Det pyr i mina Franska nerver.
1. Hur kan du hylla en Kejsar familj?
2. I denna trad diskuterar vi Korea och Nord Ost Asien. Vi har en annan imperalistisk historia an Persien. I nordostra Asien ar den varsta kolinial makten Ryssland/Soviet/Putin. Vi far inte lara oss det i Sverige. Men Ryssland la under sig all Khan-staterna, delning av Mongoliet, ocupation av Manch och om inte Japan hade vunnit over Ryssland 1904 hade Korea varit en del av Ryssland idag.
2a Under mina forsta ar pa KTH var min baste van en dansk-libanes. Hans familj hade varit jet set i Beriout under 60-talet och gift sig med nagon Dansk fin familj. JAg ar verkligen ingen expert pa MO men Persien blev rovknullade av England och Ryssland ville garna rovknulla oxa.
3 Ja USA har sina brister, men presidenten avgar efter 8 ar, inte som Putin eller Kim klanen.
4 Britternas ockupation av Shanghai var hemskt, a living hell. Man pratar om Tyskarnas judiska getton i Polen men troligen var det varre for fattiga Kineser i Shanghai. Det finns en utmarkt bok "the empire made me" som handlar om en arbetslos Britt som blir polis i Shanghai under 20-talet. En mycket skakande bok att lasa. Dock var Shanghai endast en stad och motsvarar ej vad Ryssland koliniserade i NordOst Asien.
5. Fram till omkring 2010 gillade de flesta Kineser Tyskland mest. Kanske for en av hjaltarna under Nanjing rape (Japans valdtakt pa Kinas huvudstad) var en tysk nazist, som hjalpte manga. Men pa senare ar gillar inte Kineser Tyskar sa mycke. Mycket kultur krockar inom deras foretag.
6 Kanner du till att nar Japan (2VK) ville erova Kina. Och Japan fick stod av Sovjet och Tibet. Sovjet stodde uppror i vastra Kina. Sa aven om USA/Kina/Sovjet var allierade. Ryssen kan man ej lite pa
Vanligen om ni vill diskutera mellersta Ostern, gor detta i ratt forum.
Min stavning ar hemst kolinalismen i Nord Ostra Asien ar ej samma som i Persien.