2018-07-06, 20:59
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Lite undringar i dessa semestertider:

Någon som vet om åklagaren ÅH har ledigt för närvarande?

Har utredningsledaren LR semester?

Rådman L-E H är den som hittills ”haft hand om” SD-förhandlingarna på Örebro TR. Nu har hen semester. Tar den andre rådmannen (inom samma rotel) över ”rodret” om ny förhandling i målet skulle brådska?

Att eventuell sätta in vikarier/ersättare, för i hög grad viktiga personer i utredningen, verkar inte så klokt, kan jag tycka. Samtidigt känns tanken på att utredningen kanske tvingas ”ta semester” frustrerande.
Men så är det, det var en av de få matnyttiga saker man fick ut av GW i morgonsoffan. Han sa nåt i still med: "Alla utredningar drivs under en budget".
Citera
2018-07-06, 21:12
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Lite undringar i dessa semestertider:

Någon som vet om åklagaren ÅH har ledigt för närvarande?

Har utredningsledaren LR semester?

Rådman L-E H är den som hittills ”haft hand om” SD-förhandlingarna på Örebro TR. Nu har hen semester. Tar den andre rådmannen (inom samma rotel) över ”rodret” om ny förhandling i målet skulle brådska?

Att eventuell sätta in vikarier/ersättare, för i hög grad viktiga personer i utredningen, verkar inte så klokt, kan jag tycka. Samtidigt känns tanken på att utredningen kanske tvingas ”ta semester” frustrerande.

Man brukar väl försöka överlappa. Det kan ju vara vettigt att ta ett uppehåll och komma tillbaka med utvilade ögon men alla går nog inte samtidigt.
Citera
2018-07-06, 21:18
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Man brukar väl försöka överlappa. Det kan ju vara vettigt att ta ett uppehåll och komma tillbaka med utvilade ögon men alla går nog inte samtidigt.

Nu vet jag inte exakt hur det fungerar i polis- eller åklagaryrket. Men i många verksamheter där det kan uppstå situationer dygnet runt så brukar den som har det övergripande ansvaret (även på semestern) vara tillgänglig att rycka in om akut sitauation skulle uppstå. Vet du om det fungerar likadant här? Alltså att utredningen fortlöper men att beslutsfattare och övrig ledning kan kontaktas vid behov?
Citera
2018-07-06, 21:26
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Men så är det, det var en av de få matnyttiga saker man fick ut av GW i morgonsoffan. Han sa nåt i still med: "Alla utredningar drivs under en budget".

Ja, så är det förstås. Våra statliga ekonomiska resurser är givetvis inte oändliga. Men på Flashback ”arbetar” vi i oavlönat och utan uppehåll
Citera
2018-07-06, 21:29
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Är det fulare att äckla sig om sex än skriva om barnmisshandel och sonen som eventuell GM?
Skulle gissa på att du förlorar där...
Vad har hänt med dig, förlorar. Det känns som du byter personlighet ibland. Du är väl ändå fjantigt barnslig om du uppfattar tråden som tävling ?
Äger du självinsikt inser du vilka epitet du mf, hetsare med oskuldsimpotens skulle klistrat på SD om vore han så våldsam som NW var mot LW enligt initierad källa regelrätta slagsmål. Inga knogningar precis. Fundera vad du tyckt om SD gjort detta?

Ang, barnperspektivet så är man enligt mitt förmenande ansvarig för sina handlingar vid grov brottslighet om man är 16 år. Såtillvida att rättssystemet med nöd behöver ses över och straffbarhetsåldern sänkas. Samhällsutveckligen kräver det.

Minns väl dom många skjutningar, avrättningar av pojkar i NWs ålder som systematiskt utnyttjar dom idag satta alltför höga åldersgränserna. Frågan har varit under diskussion men av politisk impotens inte tagits på fullt allvar,
Tycker inte med bakgrund av vad som framkommitatt jag är ute i ogjort väder med min öppning av NW som möjlig GM

Frågan om straffbarhetsåldern är säkert för många i tråden och för mig ytterst intressant läsning. Bl,a, straffbarhetsålderns svenska 1800 talshistoria samt jämförelser med andra länder. För juridiskt intresserade rekommenderas starkt googling i ämnet så inte skriften blir för lång och OT.

"Pojken var bara 14 år när han misshandlade sin mamma med en hammare och satte eld på familjens hus i Nottingham. Enligt domaren ville pojken "komma undan med det perfekta mordet". Han ska ha tittat på tv-serien Coronation Street och blivit inspirerad att begå ett likadant mord som en av huvudpersonerna"
http://www.dagensjuridik.se/2012/04/nar-6-aringar-kan-domas-straffmyndighetsaldern-varierar-rejalt-over-varlden
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-06 kl. 21:41.
Citera
2018-07-06, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Nu vet jag inte exakt hur det fungerar i polis- eller åklagaryrket. Men i många verksamheter där det kan uppstå situationer dygnet runt så brukar den som har det övergripande ansvaret (även på semestern) vara tillgänglig att rycka in om akut sitauation skulle uppstå. Vet du om det fungerar likadant här? Alltså att utredningen fortlöper men att beslutsfattare och övrig ledning kan kontaktas vid behov?

Ja antagligt, men de som vikarierar är sällan sommarjobbande gymnasieungdomar. Ofta har man väl något slags nivå på att hela styrkan inte går på semester samtidigt, om man har någon minimibemanning så ska viss procent av den vara ordinarie, det kan ju även hända att någon med mer erfarenhet får täcka upp under semestertider.
Citera
2018-07-06, 21:40
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Vad har hänt med dig, förlorar? Du är väl ändå fjantigt barnslig om du uppfattar tråden som tävling ?
Äger du självinsikt inser du vilka epitet du mf, hetsare med oskuldsimpotens skulle klistrat på SD om vore han så våldsam som NW var mot LW enligt initierad källa regelrätta slagsmål. Inga knogningar precis. Fundera vad du tyckt om SD gjort detta?

Ang, barnperspektivet så är man enligt mitt förmenande ansvarig för sina handlingar vid grov brottslighet om man är 16 år. Såtillvida att rättssystemet med nöd behöver ses över och straffbarhetsåldern sänkas. Samhällsutveckligen kräver det.

Minns väl dom många skjutningar, avrättningar av pojkar i NWs ålder som systematiskt utnyttjar dom idag satta alltför höga åldersgränserna. Frågan har varit under diskussion men av politisk impotens inte tagits på fullt allvar,
Tycker inte med bakgrund av vad som framkommitatt jag är ute i ogjort väder med min öppning av NW som möjlig GM

Frågan om straffbarhetsåldern är säkert för många i tråden och för mig ytterst intressant läsning. Bl,a, straffbarhetsålderns svenska 1800 talshistoria samt jämförelser med andra länder. För juridiskt intresserade rekommenderas starkt googling i ämnet så inte skriften blir för lång och OT.

"Pojken var bara 14 år när han misshandlade sin mamma med en hammare och satte eld på familjens hus i Nottingham. Enligt domaren ville pojken "komma undan med det perfekta mordet". Han ska ha tittat på tv-serien Coronation Street och blivit inspirerad att begå ett likadant mord som en av huvudpersonerna"
http://www.dagensjuridik.se/2012/04/nar-6-aringar-kan-domas-straffmyndighetsaldern-varierar-rejalt-over-varlden

Vad vill du med ditt inlägg?
Citera
2018-07-06, 21:42
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Mordvapnet har jag också gissat (och hoppats på), men svårt att tro att det skulle finnas hans DNA på det som har varit lätt att få fram?

Jag kan tänka mig (vild gissning) att man kan få några enkla prov på förtur,när det är extra viktigt.
Nu är det inte längre så brådskande när mgm är i frihet.

Men jag hoppas och tror på det och mobiltömning bl a. Vittnesuppgifter och mer svar från NFC.

Jag pendlar från att tappa tilltron till utredningen med alla tabbar, till att tro att ÅK inte kommer att tillåta fallet gå till historien som hennes och polisens misslyckade utredning.

Jag hoppas på en utredning som vänder på varenda sten, som blir precis så ambitiös som fallet med Tova och morden i Mantorp. Arbeta sig fram i utredningen tills kedjan är tät. Tror att det kommer att gå...
Ja man pendlar mellan hopp och förtvivlan. Har Betongjocke i minnet tyvärr. Alla vet att det var han, men gick inte ens till rättegång.
Citera
2018-07-06, 21:44
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen

Tack för klokt och lugnande svar. Att utredare m.fl. lämnar vardagens ”ekorrhjul” till förmån för semesterns (förhoppningsvis) lugnare tempo behöver ju inte ha någon extremt negativ inverkan på utredningen, tvärtom. De vilar sig till effektivitet och skarpsynthet, kan vi hoppas.
Citera
2018-07-06, 21:44
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Han skulle inte behöva ägna så stor del av sin tillvaro att bemöta orättvisor.
Ett Facebookinlägg tar några minuter
Det kommer nog nu ska du se.
Citera
2018-07-06, 21:46
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men seriöst, vad skulle han kunna skriva så att t.ex du skulle tro på honom?

Oavsett vad han skulle skriva så skulle åtminstone de flesta som är här i tråden tolka det som om han var skyldig och bara försökte skylla ifrån sig, det är ju ett rent moment 22 scenario som önskas.

Han skulle bli anklagad precis lika mycket här ändå, fan vet om det inte skulle bli ännu hätskare angrepp på honom.
Man gör det inte för andra utan för att man har ett behov av att rentvå sig.
Citera
2018-07-06, 21:47
Medlem
Citat:
Tack för klokt och lugnande svar. Att utredare m.fl. lämnar vardagens ”ekorrhjul” till förmån för semesterns (förhoppningsvis) lugnare tempo behöver ju inte ha någon extremt negativ inverkan på utredningen, tvärtom. De vilar sig till effektivitet och skarpsynthet, kan vi hoppas.

Plus att de som vikarierar, från annat distrikt eller avdelning kanske kommer in med nya ögon även om de inte hinner läsa in sig på allt under kort tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in