2018-07-06, 01:46
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Naturligtvis inte. Tingsrättens domare och ledamöter är offentligt valda och allmänheten kan bevista deras förhandlingar.

Kolla min länk. För sammansättning i TR och deras offentliga förhandlingar/ärenden. Allmänheten är inbjudna att åhöra dessa, givet de inte är belagda med sekretess.
Kollade din länk, men förstod inte vem som har fattat besluten i ärendet. Går det att se?
Citera
2018-07-06, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja TR fattar vissa beslut. Polis/åkl fattar andra. Detta att SD är skäligen misstänkt är inte ett formellt beslut fattat av TR. Beslutet att SD är skäligen misstänkt togs ju innan ärendet initierades hos TR. TR har tagit ställning i häktesfrågan.

Tankeexperiment: säg att någon anmäler sig hos polisen (inte SD) och erkänner mordet, lämnar in blodigt mordvapen och film på dådet: måste då åkl/polis kontakta TR för att kunna delge denna person en skälig misstanke?
Och måste de göra en specifik sammanställning av de nya bevisen och lämna in till TR för att SD inte längre skall ses som skäligen misstänkt?

Åklagarens skyldighet är att undersöka sanningshalten i erkännandet.
Citera
2018-07-06, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Kollade din länk, men förstod inte vem som har fattat besluten i ärendet. Går det att se?

Slutliga beslutet fattas av domaren.
Citera
2018-07-06, 01:57
Medlem
Citat:
Åklagarens skyldighet är att undersöka sanningshalten i erkännandet.

? Var det ett svar på frågan.🤔

Och om då åkl anser att det föreligger mkt stark bevisning gentemot den som erkänt: måste då åkl först gå till Tinget och lägga fram de nya bevisen för att först få bort SD som misstänkt och sedan begära att TR beslutar att det är ok att misstänka den som erkänt mordet?
Citera
2018-07-06, 02:11
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Slutliga beslutet fattas av domaren.
Beslut om häktning eller inte fattas av domaren, så långt är jag med. Men det jag är nyfiken på är vem som är ansvarig för att SD fortfarande hålls som "skäligen misstänkt" av rättsväsendet. Är det åklagaren Åsa Hiding eller den här anonyme domaren?
Senast redigerad av Draifos 2018-07-06 kl. 02:19.
Citera
2018-07-06, 02:20
Medlem
Citat:
Det jag är nyfiken på är vem som är ansvarig för att SD fortfarande hålls som "skäligen misstänkt" av rättsväsendet. Är det åklagaren Åsa Hiding eller den här anonyme domaren?

Du får kolla min länk igen och leta själv om du tycker det är viktigt.

Nu tänker jag sova.
Citera
2018-07-06, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
[/b]

U.W. Ok. Han verkar ha en stor roll. Kan det vara så som tidigare nämnts att äldste sonen kan vara gm? U.W skyller då såklart på SD. Mjaa, sonen var ju hos sin far(U.W) aktuell kväll/natt.
Han går ju in obehindrat hos Lena såklart. Mobilen pingades mellan Lenas och U.W:s hem eller? Orkar inte leta efter inlägget. Iaf är sonen misstänkt i mina ögon. Kanske därför det är så tyst. Dom drar sej kanske för att "klämma sanningen ur honom". En son som fått sin mor mördad menar jag. Kanske denna versionen SD lämnade till sin advokat.

Det har varit uppgifter i tråden som säger att sonen skulle sova hos sin mor
den här natten.

Jag tror att Örebropolisen borde ha lämnat ifrån sig fallet när dom misslyckades
med att få SD häktad.
Citera
2018-07-06, 03:23
Medlem
Citat:
Beslut om häktning eller inte fattas av domaren, så långt är jag med. Men det jag är nyfiken på är vem som är ansvarig för att SD fortfarande hålls som "skäligen misstänkt" av rättsväsendet. Är det åklagaren Åsa Hiding eller den här anonyme domaren?

Varför vill du veta vilken enskild tjänsteman som fattat beslutet?

Den stora frågan borde snarast vara VAD har SD gjort som föranleder att Tingsrätten är så övertygade om hans "skuld" att det resulterar i domen "skäligen misstänkt för mord"?

Ansvaret är SDs, fråga honom!
Senast redigerad av Remark 2018-07-06 kl. 03:47.
Citera
2018-07-06, 03:52
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Vad skulle skrivas om dom, om dom skickade sina kondoleanser?
Hur skulle du förhålla dig med dina barn till omgivningen under dessa förutsättningar? Du kan ta med både om SD är skyldig och om han är oskyldig. Hur ska man göra, vad ska man göra? Alla vet hur och vad man inte ska göra.... så vad ska dom göra för att det ska vara rätt i era ögon?

Ofta bara gnäll på vad dom gör och hur dom gör. Jag lägger in officiellt mitt gillande, ni (SD och HD) gör helt rätt! var nära era barn och samtidigt ge dom utrymme. Ta hand om er och ladda batterierna för dom prövningar ni kommer utsättas för i framtiden. Helt rätt i både scenariot om SD är skyldig och om han är oskyldig!

Vad är det för prövningar du förväntar dig att de ska
utsättas för i framtiden?
Senast redigerad av gloriouslife 2018-07-06 kl. 04:11.
Citera
2018-07-06, 04:23
Medlem
Citat:
[b]

Den stora frågan borde snarast vara VAD har SD gjort som föranleder att Tingsrätten är så övertygade om hans "skuld" att det resulterar i domen "skäligen misstänkt för mord"?

Ansvaret är SDs, fråga honom!

Så nu finns det alltså en dom från TR till råga på allt; en dom i vilken TR dömt SD till 'skäligen misstänkt för mord'! Ja herregud.
Hur har det gått med domen; har SD överklagat eller har den vunnit laga kraft? Vad blev straffet: 'skäligen misstänkt på livstid, utan chans till benådning'?
Utveckla gärna.

Dessutom skall alltså SD hållas ansvarig för TR:s beslut/domar?

Och varför svarar du inte på frågan:

Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

Och om då åkl anser att det föreligger mkt stark bevisning gentemot den som erkänt: måste då åkl först gå till Tinget och lägga fram de nya bevisen för att först få bort SD som misstänkt och sedan begära att TR beslutar att det är ok att misstänka den som erkänt mordet?
Citera
2018-07-06, 05:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Häktningsframställan protokoll
Av den skäliga misstänkta Stefan Davidsson för mord på Lena Wesström

https://minfil.com/t2kePce7b8/DF04B138-8ED6-41BC-B031-C5B648701702.png

https://minfil.com/oek4Pfedb8/8250C19F-1FDB-49F3-BEEF-971C746F981C.png

https://minfil.com/W4kaP8e5b2/C446B836-12C6-4B64-B511-7F42CCDC836E.png

Draifos du får ringa och klaga på Herr rådman

Undrar om åklagaren eller SD överklagat.
Senast redigerad av Banannn 2018-07-06 kl. 06:10.
Citera
2018-07-06, 05:49
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Skriken har jag givit en förklaring till tidigare. För att jag kände mig tvungen att få in dessa då majoriteten hängde upp sig på skrikandet. Idag vet vi inte om dessa skrik är kopplade till LW, det får vi se framöver.
Att kroppen inte forslats längre bort har hela tiden varit avgörande för min tes, gärningsmannen har inte haft möjlighet att dumpa den längre bort än den absoluta närheten och även då till en, för henom, mycket känd plats.
Det av mig fetade.
Tvungen få in för att majoriteten hängde upp dig,,åh nej.
Det är tvunget att tas med för att det med största sannolikhet är LWs skrik under dödsögonblicket som dalaan så precist med svar på många följdfrågor på det mest övertygande sätt redogjort för. Är det något vi kan med visshet vara överens om så är det väl det. Ett scenario utan dalaans vittnesmål är därför inte trovärdigt.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-06 kl. 05:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in