2018-07-05, 20:18
Medlem
Wkblades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Idag träffade jag släktingar från Norr. Det tog bara några timmar förrän dom frågade mej: "Du röstar väl på SD?". "Mina systrar kommer också att rösta SD".

Jag är förbluffad. Dom 21% från Demoskop kan inte visa verkligheten. Men det kan vara så att jag rör mig i vissa kretsar som kan förvränga min känsla. Av dom jag känner kommer mer än 50% att rösta SD.
Så är det säkerligen. Det är naturligt att man hamnar i en åsiktsbubbla. Jag t.ex. känner inte en enda person som öppet gillar SD. Ren spekulation men jag tror att vanligast är att man är i en bubbla med kraftig överrepresentation eller kraftig underrepresentation, sällan någonting däremellan.
2018-07-05, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wkblade
Så är det säkerligen. Det är naturligt att man hamnar i en åsiktsbubbla. Jag t.ex. känner inte en enda person som öppet gillar SD. Ren spekulation men jag tror att vanligast är att man är i en bubbla med kraftig överrepresentation eller kraftig underrepresentation, sällan någonting däremellan.

Förmodligen ganska branschbundet. Jag jobbar på sjukhus och mellam tumme och pekfinger:

Läkare: Några röstar SD (öppet invandringskritiska) men knappast någon av dem säger det.

Sjuksköterskor: Sällsynt med SD-sympatier.

Undersköterskor: Många SD-väljare, varav de som själva är invandrare är öppna med det.
2018-07-05, 21:11
Moderator
Tinuviels avatar
Inlägg om Wallenbergs uttalande om SD flyttade hit:
(FB) Faktorer och händelser som kan påverka SD opinionsmässigt

// mod
2018-07-05, 22:17
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Klart 21% och potentiellt ännu lägre är en riktig kalldusch för de yra som på allvar trott på helt osannolika 30%.

Jodå men sånt ser inte Jimpa-fanboys som du.

30% är inte alls osannolikt, själv gissar jag på 28-29%.
Historien har visat sig hur förhållandet mellan instituten och SD's väljare fungerat med felmarginaler och jag ser ingen anledning till att 2018 blir ett undantag.
2018-07-05, 22:30
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Förefaller vara den mest realistiska och konstruktiva lösningen, alldeles särskilt om även M-ledaren byts ut!
Skulle ett scenario kunna vara att Moderaterna gör ett dåligt val och de bildar en M+SD+KD regering vilket inte Kristersson står bakom men på grund av det dåliga valresultatet avgår U.K och blir ersatt av någon från den SD vänliga falangen i M?
2018-07-05, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Mycket märkligt! SD angrips från alla håll. Det är massmedia och avdankade politiker. Folk också med stort inflytande. Därför borde SD falla ned till 15%... ....

Men jag har funnit en annan verklighet. Jag känner väl mitt inre nätverk, SD ökar där och där säger man: "tyvärr finns det bara SD att rösta på%.
det
Idag träffade jag släktingar från Norr. Det tog bara några timmar förrän dom frågade mej: "Du röstar väl på SD?". "Mina systrar kommer också att rösta SD".

Jag är förbluffad. Dom 21% från Demoskop kan inte visa verkligheten. Men det kan vara så att jag rör mig i vissa kretsar som kan förvränga min känsla. Av dom jag känner kommer mer än 50% att rösta SD.

När skall samtliga OU visa mer realistiska siffror? Kanske måsta Yougov sänka eftersom ett Institut legat på 18,5%. Det får inte spreta som det gör nu. Men som sagt 21%....det skulle förvåna mig mycket om SD får en så "låg" siffra i verkliga valet, oavsett hur mycket skit RG eller IRM gräver fram.

Känner igen mig i det du skriver. Hela min släkt utom en syster skall rösta på SD. Ingen röstade SD förra valet. I veckan hade jag besök av en kvinna i 25-års åldern från en fin familj, hon själv har ett välbetalt jobb och en bra utbildning. Hon skenade snabbt in på SD när vi drack kaffe på terassen. Hon berättade om sin familj och det blev ett "Jaha, det är precis samma med mina släktingar, dom ska också rösta SD".

Inte under 28% tror jag.

Runt 29-34%
2018-07-05, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
30% är inte alls osannolikt, själv gissar jag på 28-29%.
Klart 30% för SD är helt osannolikt. Runt 15% är mer sannolikt.Tr3 skäl till det;
1. SD har "lånat" väljare från S M och KD som garanterat kommer återgå till sina tidigare partier lagom till valet
2. Sverige har inte tillräckligt många SD sympatisörer för att ge dom så mycket röster.
3. En röst på SD är i princip en bortslängd röst. Vill en tredjedel av befolkningen verkligen vaska sina röster?
2018-07-05, 22:46
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Nja. Jag reser mycket i tjänsten och täcker allt söder om Stocholm och mitt intryck är att stödet för SD är betydligt större än 20% och högre än även de mer optimistiska OU som varit nyligen. Jag träffar huvudsakligen tjänstemän och chefer på mellannivå, och intrycket är att de flesta är tydligt positiva till åtminstone SD-politiken. Självklart är det inte så att folk pratar om att ”jag ska rösta SD” och ger en lång utläggning om motiven; svensken är sällan öppen om själva valet av parti, i synnerhet inte i jobbsammanhang, men de flesta har uppenbart röstat M tidigare och de är lika uppenbart inte sugna på att göra om det. En viss reservation för att merparten av de jag träffar i tjänsten är män, men jag skulle bli förvånad om inte SD når 30% i riksdagsvalet. När det gäller kommunnivå är det svårt att säga, ty många av de jag träffar i tjänsten har olika privata kopplingar och vänskapsband till politiker på lokalnivå, oftast inom M, och de kan säkert tänka sig att rösta på dessa personer, alldeles oavsett politisk hänsyn.

Kan bekräfta den bild du beskriver också här från Västsverige mot Norrköping och söderut. Det skulle förvåna mig stort om SD inte landar väldigt nära 30% i valet. Självklart är det här anekdotiska "bevis", men jag hör och ser hur det låter nu och hur det låtit 2006, 2010 och 2014. Att SD blir största parti den 9 september betvivlar jag inte för ett ögonblick; i synnerhet inte nu när opinionsinstituten - med något undantag - ligger kring 20-22% och Sentio och Yougov på höga 26% och 28%.

Det är en astronomisk skillnad nu jämfört med hur det låtit de två tidigare valen. Undrar också hur stort mörkertalet ännu är i vissa nyvunna väljargrupper - de som precis tänkt rösta SD för första gången?

Vill någon som har stenkoll vara snäll och meddela vilka opinionsinstitut som brukar komma i juli månad? Det enda jag vet är att Yougov sparar sin julimätning till augusti.
2018-07-05, 22:54
Medlem
Citat:

Du har säkert rätt. Jag befinner mig på sätt och vis i en bubbla. Så jag kan inte se helheten. Det är därför jag är försiktig med mina egna siffror eller gissningar.

Men jag märker att i denna bubbla har det kommit in fler människor som tänker som jag. Jag har blivit mycket ledsen och förargad att det är en sorts Vänster eller Vänsterliberal som styr allt vad vi skall TYCKA vara viktigt, som HBTQ, genusvetenskap, Hamas, anti-Trump, anti-SD, detta gör mig upprörd. Jag bryr mig snart inte om vilka som bäst kan styra landet.

Jag vill istället att det kommer en kraft som trycker tillbaka allt vansinne. Mera Trump-känsla i politiken.
2018-07-05, 23:28
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Men är det inte så att alla i DIN bubbla ALLTID har varit emot SD?

Det är väl det som är skillnaden mellan bubblorna? Din bubbla står still medans många andras bubblor helt har förändrats.

I min bubbla var "alla" anti SD så sent som för kanske fem år sedan, nu är det bara en högljudd men försvinnande liten minoritet som klagar på SD. Ofta kommunala tjänstemän som spammar fb med anti SD propaganda. (Oftast blir det inga eller kanske ett par likes.)

Nu tycker jag att det känns som om de flesta jag pratar med mer eller mindre surmulet tänker rösta SD.

(Norra Norrland.)
2018-07-05, 23:33
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Vill någon som har stenkoll vara snäll och meddela vilka opinionsinstitut som brukar komma i juli månad? Det enda jag vet är att Yougov sparar sin julimätning till augusti.

De senaste somrarna har Yougov, Demoskop och Sentio gjort mätningar. Men det har ju inte varit valår.

I första hand beror det väl på om någon är beredd att betala. En telefon-OU torde kosta över 50 000:- att genomföra (uppringaren skall väl ha minst en 50-lapp per samtal) och sedan analys på det. Kanske 100 000:-? Ett OI kan väl göra en sådan studie av reklamskäl, men helst vill de väl ha betalt.

I detta läge - med ett SD som åker raket upp i opinionen, ett S som antagligen gör ett katastrofval och ett eller flera partier som riskerar åka ut - borde en OU sälja en hel del lösnummer och skapa trafik till tidningarna. Minns när SD var största parti i Yougov/Metro för ett par år sedan och tidningen hade krigsrubriker med "Nu är SD största parti!". Det var nog många som tog en tidning den dagen.

Yougovs och Sentios webpaneler är betydligt billigare att producera, så dessa borde ju komma i sommar. Beställare Yougov och Nyheter Idag. Hade jag varit politisk redaktör på Aftonbladet (Inizio) eller Expressen (Demoskop) så hade jag nog velat ta temperaturen på opinionen även under juli under valåret. Då har ju många dessutom tid att läsa en kvällstidning under semestern vid sommarstugan eller husvagnen.
2018-07-05, 23:41
Medlem
Apropå SD vill jag fatta mig kort. Hoppas att de vinner, det menar jag helhjärtat. De som verkligen tror på att Sverige kommer att se bättre ut sittandes de på makten, har fel. Tyvärr! Det är inte som det var innan, att svenskar bestämmer allt i sitt land, utan idag är det EU. SD, precis som andra partier, måste lyda Merkel - lokalt kan de undkomma med vissa regler och lagar, men generellt bestämmer Merkel (EU).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in