Citat:
Ursprungligen postat av
Smoothman
Vill någon som har stenkoll vara snäll och meddela vilka opinionsinstitut som brukar komma i juli månad? Det enda jag vet är att Yougov sparar sin julimätning till augusti.
De senaste somrarna har
Yougov,
Demoskop och
Sentio gjort mätningar. Men det har ju inte varit valår.
I första hand beror det väl på om någon är beredd att betala. En telefon-OU torde kosta över 50 000:- att genomföra (uppringaren skall väl ha minst en 50-lapp per samtal) och sedan analys på det. Kanske 100 000:-? Ett OI kan väl göra en sådan studie av reklamskäl, men helst vill de väl ha betalt.
I detta läge - med ett SD som åker raket upp i opinionen, ett S som antagligen gör ett katastrofval och ett eller flera partier som riskerar åka ut - borde en OU sälja en hel del lösnummer och skapa trafik till tidningarna. Minns när SD var största parti i Yougov/Metro för ett par år sedan och tidningen hade krigsrubriker med "Nu är SD största parti!". Det var nog många som tog en tidning den dagen.
Yougovs och Sentios webpaneler är betydligt billigare att producera, så dessa borde ju komma i sommar. Beställare Yougov och Nyheter Idag. Hade jag varit politisk redaktör på Aftonbladet (Inizio) eller Expressen (Demoskop) så hade jag nog velat ta temperaturen på opinionen även under juli under valåret. Då har ju många dessutom tid att läsa en kvällstidning under semestern vid sommarstugan eller husvagnen.