2018-07-03, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Kan den inte varit på hela tiden men polisen pinglade den inte direkt?
Kan varit barn annars som hittat den, slagit på den, sen flyttat den som gjorde det svårt att lokalisera den innan den dog.

Hade den varit på hela tiden borde dom väl försökt å
hitta den tidigare.

Jag får inte i hop den biten.
Om SD är mördaren och har tagit LWs mobil, hur kommer det sig
att han släpper den ifrån sig då, i fungerande skick dessutom?

Om jag fattat rätt så sätter någon på LWs mobil när SD å HD
är ute och reser, det tycker jag är anmärkningsvärt i allra högsta grad.
Är det på det viset så talar det till SDs fördel tycker jag.

Det låter för enkelt nästan, vad är det jag missar?
Citera
2018-07-03, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Okej, har aldrig hört uttrycket tidigare. Eftersom semi betyder
halv trodde jag du avsåg att L:s ena förälder skulle vara vit
och den andra föräldern asiat.

Räknar henne som semi eftersom hon bott här hela livet.
Citera
2018-07-03, 18:21
Medlem
Jag tror att hela gänget är "swingers". Geocachingen är bara en ursäkt för att få chans att uppleva sina lustar.
Citera
2018-07-03, 18:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, han dubbelgarderar sitt ev kommande agerande också. Hon tror han skämtar och spelar obekymrat med. Hennes chattsvar till honom sparar han för ev framtida bruk. Om jag fattat rätt deletar hon nogsamt hela chattkonversationen (på hans uppmaning?). Oklart vem den uppgiften gällde, hon eller han?

Nu blir det fotboll!

Nu märker jag att jag (inte har simultankapacitet! 1-0!!! till Sverige!!) har missat lite för många inlägg sista tiden.
Hänger inte med här. Vad är det för chattkonversation som ni refererar till?
Försökt gå tillbaka i tråden men orkar inte leta mer...
Citera
2018-07-03, 19:14
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
SDs beteende med hoten får mig att tänka att LW var i den klassiska fångtröja som många kvinnor är i när de är i en relation med en kontrollerande, hotfulla och kränkande person. Även om LW till synes är en stark kvinna, med skinn på näsan, kan det till sist bli så mycket "vana" att leva på det sättet att man kanske inte ens märker att målstolpen flyttats bit för bit.

Jag tolkar utifrån Dahliabelles inlägg att LW ville avsluta förhållandet med SD här. Kanske berodde det på att LW såg den destruktiva sidan hos SD och att hon istället ville ha ett förhållande med ML? Ingen otrohet i det ljuset.

"Vad jag minns, så var det vid den tiden någonting om att LW ville avsluta med SD, men SD ville inte, och hotade med att sprida vissa bilder och filmsnuttar (?) som LW hade skickat till honom. Kan det vara detta som låg till grund för ofredandeanmälan som hon sedan inte gick vidare med?"

Självklart faller skuggan på SD mycket starkt när hon återfinns mördad, inte långt ifrån sitt och hans hem och hennes mobil plötsligt saknas. Han har försökt kontrollera henne i åratal, det är vad jag tror.

Hon har försökt ta sig ur, SDs fru lämnar honom.
Det blir för mycket för SD.
Han tappar kontrollen.
Precis då är denna typ av person som farligast.

Min tro.

Klokt inlägg! Historien har en tendens att upprepa sig. Skulle inte bli förvånad om så är fallet här.
Citera
2018-07-03, 19:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Bra tankar! Du har en poäng med Tova-fallet, men satt inte alla tre anhållna en vecka där? Har förstått det som en trestegsraket; Gripande-->Anhållande-->Häktning.

Känner i detta fall som du att det var väldigt tidigt i utredningen, SD förhördes väl redan samma dag som hon anmäldes försvunnen?
Däremot förstår jag inte att ett par timmars förhör kan räknas som att vara anhållen misstänkt för människorov!?

-Första steget i ett frihetsberövande är att polisen griper den som är misstänkt för ett brott.
-Polisen får endast gripa om det rör sig om en brådskande situation, t.ex. om den misstänkte är tagen på bar gärning eller på flyende fot.
-Det finns ingen bestämmelse som reglerar tidsramen för ett gripande. Efter att du som gripen har hörts ska dock åklagaren besluta om du ska anhållas eller inte.

http://www.snutkoll.se/dina-rattigheter/frihetsberovande/gripande/

Jo, det vara alla tre som satt frihetsberövade till en början.
Och där visste man förstås inte hur det hela hade gått till. Alla ljög ju. Billy naturligtvis, men de andra två på Billys begäran. Så de trasslade till det för sig på det sättet.

Som jag minns det blev han förhörd på onsdagen, dvs dagen efter anmälan om försvinnandet. (Tycker det är svårt att hålla allt i minnet, trots att jag läst relativt mycket i tråden.
Med tanke på hur allvarligt det är att bli gripen, blir man lite förvånad över detta i vårt rättssamhälle, att man på ganska godtyckliga grunder kan gripa någon och sedan efter som du säger, enbart efter ett förhör kanske anhålla en person i hela tre dagar.

Kanske missuppfattar dig (det fetade), kanske du menar att några timmars förhör klassas som anhållande och inte ett gripande? Isf tänker jag att det inte enbart är förhöret ändå som ligger till grund för det, utan den sammantagna bilden man har(tidigare anmälningar, något förhör med anhöriga som sker samtidigt).

Samtidigt ser vi just nu i det här fallet hur farligt det kan bli om man inte "lyckas" gripa och anhålla en person, som sedan kanske kunde häktas och så småningom kanske fällas för ett brott.

Så kvar blir frågan, varför kunde inte SD hållas kvar som anhållen de tre dagar som ÅK har på sig?

I det här läget är det väl brådskande? Brådskande på så sätt att om mgm är den skyldiga kan han fly ( t ex till USA) försvåra undersökningen (t ex göra sig av med bevis, tvätta bil, bränna kläder och annat som kan ta tid).I vissa fall kan mgm misstänkas begå nya brott ( t ex prata ihop sig/hota vittnen). I detta fall tror jag inte att mgm skulle mörda på nytt i nuläget.

I framtiden kan en person med stort kontrollbehov, svår svartsjuka och dålig impulskontroll kanske bli farlig på nytt. Särskilt OM han har mördat tidigare och får gå fri.

Ränderna går aldrig ur...
Citera
2018-07-03, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyselektrikern
Räknar henne som semi eftersom hon bott här hela livet.

Du tror alltså att beteenden är genetiska?
Citera
2018-07-03, 19:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Måste fråga, jag har läst allt men måste ha missat kopplingen - var kommer alla uppgifter ifrån om kyrkans eventuella inblandning i fallet, religiös agenda i tråden samt församlingens mobbning av LW??

Bra fråga, jag ser inte heller vad det är som att en del gör den kopplingen, att den församlingen skulle haft specifikt inflytande i fallet och hur det utvecklat sig. Det enda jag rimligt kan tänka är att de haft synpunkter som kanske påverkat att hon lämnade sin tjänst som pastor. Men det är väl avsevärt längre tillbaka i tiden än tjafset med SD.

Såväl SD som LW var/är aktiva på sociala medier och deras relation har varit synlig där. SD är väl aktiv i andra föreningar och dessutom varit synlig i med foto i artikel i lokaltidning. Han bor dessutom nära så grannar som ev i förhör har uppgivit att de känt till SDs och LWs umgänge någon tid tillbaka kan fullt rimligt ha känt till detta oavsett om de är med i Equemenia eller inte. Sedan är ju svårt att veta hur mycket LW dryftat om privata angelägenheter om hon händelsevis pratat med grannar, utanför sociala medier, om hon nämnt konflikterna oavsett om hon överdrivit vad som förevarit eller inte.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-07-03 kl. 19:55.
Citera
2018-07-03, 19:56
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Nej, och det han gjorde mot LW och HD är inte heller normalt.
Hans personalitet är inte normal, det gör honom inte till mördare men det underlättar.
Han är uppskruvad hela tiden, nu var han i en jobbig sits och då brast det.
Närsomhelst nu kommer de tillbaks och knackar på dörren... han anar det också.

Du är en sann detektiv Sh.Holmes 😏
Tror som du att det är en tidsfråga
Senast redigerad av flixa81 2018-07-03 kl. 19:58. Anledning: Stavfel
Citera
2018-07-03, 20:18
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Jag tror att hela gänget är "swingers". Geocachingen är bara en ursäkt för att få chans att uppleva sina lustar.

Det var nog att dra alla över en kam.
Tror inte alla som geocachar ihop med SD och LW är swingers eller ens otrogna som SD tyvärr verkar ha varit.

Sedan kanske man kommer väldigt nära varandra känslomässigt när man har en sån brinnande passion för sin hobby och tillbringar mycket tid tillsammans och samtidigt låter kroppen jobba fysiskt.
En del romanser uppstår säkert men då mest mellan de som är singlar.
Men att alla är swingers tror jag verkligen inte.
Citera
2018-07-03, 20:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Kan leta fram inlägg om brottsofferstödjaren senare om ingen annan har bättre koll. Angående att de har alibi finns det många tidigare inlägg.

UWs alibi var väl att han varit bortrest i jobbet när LW skulle försvunnit. Dock oklart exakt när och var han skulle ju dit med äldsta sonen på morgonen och fira födelsedagsbarnet.
Citera
2018-07-03, 20:20
Medlem
NinaBes avatar
Det är så många långa, långrandiga och upprepande inlägg om tänkbara ogärningsmän, körkortsfrågor och "allt vi aldrig velat veta och litet mer om "geo" och dess möjligheter till utomäktenskapliga förbindelser, att jag missat OM följande länk till Lenas "Träningsblogg" förekommit: http://www.funbeat.se/person/overview.aspx?PersonID=216652
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in