2018-07-02, 22:17
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Tack för svar LimeTime.
Fast jag förstår ändå inte vad din vän menar med att SD inte borde ha släppts efter ett kort förhör? Det fanns förmodligen inga skäl att hålla honom, eller hur menade din vän?
SD kunde väl försvårat utredningen och han blev ju häktad/skäligen misstänkt så fort han kom hem från resan. Man undrar vad som fick polisen att ändra sig och häkta honom.
Citera
2018-07-02, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Som sagt, jag vet inte vad som krävs för att hålla kvar en misstänkt. Eller under hur lång tid.
Min vän är kritisk till att bilen inte beslagtogs förrän efter flera dagar samt att SD släpptes vind för våg. Han fick fritt spelrum och möjlighet att lämna landet.

Hade man haft mer på SD så hade han blivit kvar. Nu hade man inte det. Alltså släpptes han.
Jag hade förstått om din vän, med sin erfarenhet, hade sagt att det var jävligt synd att man inte hade mer på mannen för att hålla honom. Men nu får du det att låta som om Kling och Klang hade svängdörrar på polishuset och nollkoll på gärningsmän som kom och gick.
Man hade helt enkelt inte tillräckligt för att hålla kvar SD. Det måste din vän väl ändå hålla med om?
Citera
2018-07-02, 22:18
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QueenKorall
Tack för att du delar med dig.
Känner att det är många inlägg som verkar vilja få BO till att se ut som att hon nästan bjöd in till att bli offer och mördad, vilket gör mig nästan galen trots att jag inte kände henne.
Det spelar för mig ingen roll om hon hade ett förhållande med en gift man, om hon hade flera förhållanden... En gift man, eller kvinna för den delen, har faktiskt sitt eget ansvar att hålla sig till äktenskaps löftena oavsett om det finns en leende, charmig och lockande individ tillgänglig...
Anyway, Alla är vi olika, men INGEN förtjänar att bli dödad på dessa grunder.
Om hon inte ville lämna bilen, om hon var envis, hade ett förhållande med gift man, ville ha egentid, om barnen var missnöjda i vissa situationer, om hon vigde sin älskare and so on...
Hon förtjänade faktiskt inte att bli fråntagen livet... Just saying...
Beklagar din förlust..

Nä, och ingen har väl heller sagt att hon förtjänade att bli dödad men trassliga förhållanden är sorgligt nog en jäkligt vanlig bakgrundsingrediens i mordfall. Avsevärt mycket vanligare än miljöer där det kan förekomma rå pennalism, grym mobbning på arbetsplatser och whatever fastän kärleken alltid ska vara så vacker och övervinna allt.
Citera
2018-07-02, 22:18
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag kände den där magkänslan tidigt om ev planering av GM men då var alla inne på impulsmord så jag envisades inte men har haft det kvar i bakhuvudet. Nu hemfaller jag till att plocka upp dom tankegångarna igen. Nu känner jag mer och mer att det nog inte var så tokigt tänkt.

Men jag har tålamod nog att vänta in NFCs resultat.
Jag är seg och envis som en fjällbjörk.

Håller allt för möjligt just nu. Inte heller jag är säker på vartåt jag lutar...
Fjällbjörk är bra. Jag sällar mig till skogen.
Citera
2018-07-02, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Förhöret var kanske 3,5 timme men häktad satt han väl flera dagar? Bilen beslagtogs först på Arlanda.
Under onsdagen var han häktad under förhöret är jag nästan säker på, men orkar inte kolla nu.
Bilen är jag mer osäker på, men nått ligger och skvalpar där bak åt det hållet.
Citera
2018-07-02, 22:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Psykologi eller GMs psyke bör han överlåta åt andra, själv är han urusel på det.

Han landar konstant i fel slutsatser. I alla de kvinnomord jag följt genom åren. Senast mordet på Kim Wall i Köpenhamn (Peter Madsen). Men även när det gällde Lisa Holm-fallet till exempel.

GW går på det statistiskt mest sannolika händelseförloppet. Därmed hamnar han ofta inte helt galet till slut.
Ja, det kanske börjar bli dags att kalla in Sven-Åke Christianson här?
Citera
2018-07-02, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
SD kunde väl försvårat utredningen och han blev ju häktad/skäligen misstänkt så fort han kom hem från resan. Man undrar vad som fick polisen att ändra sig och häkta honom.

Var det verkligen så? Att han blev häktad "så fort han kom hem från resan"? Vittnen har ju sett hans vän JG köra paret i en hyrd bil.
Citera
2018-07-02, 22:22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filttoffla
Hallå? På "säkerhetsdepartement i Arboga"? Vad är det?

Den militära verksamhet som finns kvar i Arboga är framförallt av logistisk karaktär t ex Försvarets materielverk och ett stort centrallager. I för sig säkerhetsklassat men det är i princip all militär verksamhet. Mer hysch hysch är möjligtvis att Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband har en mindre verksamhet kvar. För övrigt finns diverse civilförsvarsanläggningar i bergrummen på södra sidan om stan men allt är såvitt jag vet nedlagt där.

Ställer mig tvivlande att UW:s arbete har påverkat utredningen på något sätt över huvud taget.

Det som kan varit relevant var kanske enbart initialt att kolla upp så det inte skulle varit olämpligt att be om allmänhetens hjälp och offentliggöra att hon var försvunnen.
Citera
2018-07-02, 22:25
Medlem
Citat:
Var det verkligen så? Att han blev häktad "så fort han kom hem från resan"? Vittnen har ju sett hans vän JG köra paret i en hyrd bil.

De hann också med att geocacha före.
Citera
2018-07-02, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Även kontantuttag på bankomat borde kontrolleras. GM kan t.ex. ha tagit ut kontanter för att det inte ska gå och se vad hen har gjort för inköp och var de har skett, tänker jag.

Jovisst, men inte tänker man så i det dagliga livet.
Däremot bör polis följa upp om biltvätt varit aktuellt i dagarna efter.
Skitiga däck kan ge mycket om det jämförs med brottsplats/fyndplats.
Citera
2018-07-02, 22:26
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Din vän grundar alltså sina misstankar mot SD på att SD är misstänkt.

Du är klarsynt som alltid. Du verkar ha lätt för att märka ord men svårare för att förstå.
Om du läser vad jag skrev igen så kanske det klarnar. Om inte så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Citera
2018-07-02, 22:26
Medlem
Citat:
Det är ingen som anser det du påstår. Men vi är många som försöker se objektivt på sakernas tillstånd och då måste alla delar vägas in. Även brottsoffrets liv och leverne. För det är förmodligen i hennes närhet vi kan finna gärningsmannen.

Återigen: ingen anser att LW förtjänade att bli fråntagen livet... Just saying...

Felet ligger hos GM, det är dennes historia och tidigare bekantskaper som är intressanta. Hur har hans tidigare förhållanden sett ut, finns det något i hans beteenden mot kvinnor mm. Ofta förflyttas gränser över tid framåt. Hur reagerade han på kritik?

Frågan ställs till er som känner honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in