[quote=allegrageller|64493689]
Citat:
Ursprungligen postat av
moshes
Du sätter fingret på det absolut centrala i den här farsen, att ingen, INGEN vittnar. Inte de utsatta, inte föräldrarna till de utsatta eller de utsattas vänner och / eller flickvänner eller vittnen. Jag har läst det så många ggr nu från polisen att jag tänker "skyll er själva" - vilket är fel tänkt eftersom "tredje man" drabbas, som lill-killen från England som dog av en handgranat i Biskop/GBG.
Du skriver att "ungar i en viss ålder är gränslösa" och i min värld stämmer inte det. Om ungar har lärt sig det mest basala från tidig ålder, nämligen vad som är rätt och vad som är fel, så blir de inte gränslösa. I någon ålder. Och detta behöver man inte banka in i barnet, det räcker med att agera som ett gott exempel och vid avsteg sätta sig ner och ta ett allvarligt snack. De flesta ungar vill göra mamma & pappa nöjda. Detta sagt utan att det skall råda någon slags kadaverdisciplin.
Du har rätt i att de vuxna måste sätta ner foten innan allting drar iväg. De gör inte det. Fucking obegripligt.
ja visst tack. ja barn som lär sig i tidig ålder vad respekt , regler-och gränser går- är vaccinerad för många frestelser.
Tonåren är den kritiska perioden, och då måste föräldrarna styra upp-se var ungen håller hus och se var den unge söker sitt umgänge, umgås han/hon med bra kamrater?
En del Invandrarfamiljer har problem att inse när problemen tornat upp sig.
När den unge kommer hem med mobil,kläder o pengar -som uppenbarligen inte finansierats av föräldern- så borde alarmklockan börja skrälla.
Sedan droger, och uteliv- med äldre "kolingar"-( koling= traselegant)
var finns föräldrarna ?