2018-06-29, 05:28
Medlem
Jag kanske har missuppfattat det här, bäst att jag dubbelkollar.

Jobbar som AT, är snart klar med den biten och då går min lön upp från 34 till 46.

Det är bra, älskar jobbet och är nöjd, men en sak stör mig.

För 46 I månaden är 287 I timmen samtidigt som en Städerska här tar 188 efter rut avdrag, som är på 50%, dvs 376 I timmen.

Hon får då om vi jobbar heltid båda två 170000 per år mera än mig före skatt, ovanpå det betalt för restid (och material).

Då menar jag inte något negativt men det är fakta att jag studerat (hårt) 6 år samt tagit lite under en miljon i studieskulder för detta, betalar ca 4k till CSN per månad.

Vidare menar jag inte att putsa fönster är oviktigt men jag handlägger personer med stroke där jag ska avgöra tex om jag ska ge behandling trots att han kan blöda ihjäl av det, eller om han ska få vara förlamad med obegripligt tal tillsvidare.

Jag får småbarn med commotio och vuxna med hjärtinfarkter och det finns alltid en risk att man missar något, att man blir anmäld, att man känner skuld sen.

Jag älskar jobbet som sagt och har tur som får jobba med det men som utlänning har jag svårt att se varför det anses i Sverige att att moppa golv är värt mera än att ta enormt ansvar för andras människoliv.

Tex I Tyskland där jag kommer ifrån får städerskor ca 120 i timmen, likaså i Italien och England som jag kan det.

Jag kanske har missuppfattat något och skulle vara tacksam för en förklaring.
Citera
2018-06-29, 05:37
Medlem
Tror inte ett ögonblick på att en städerska drar in 376kr i timmen, till och med hälften låter högt.
Citera
2018-06-29, 05:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MangoPassion

Jobbar som AT, är snart klar med den biten och då går min lön upp från 34 till 46.

För 46 I månaden är 287 I timmen samtidigt som en Städerska här tar 188 efter rut avdrag, som är på 50%, dvs 376 I timmen.

Hon får då om vi jobbar heltid båda två 170000 per år mera än mig före skatt, ovanpå det betalt för restid (och material).

Då menar jag inte något negativt men det är fakta att jag studerat (hårt) 6 år samt tagit lite under en miljon i studieskulder för detta, betalar ca 4k till CSN per månad.

Vidare menar jag inte att putsa fönster är oviktigt men jag handlägger personer med stroke där jag ska avgöra tex om jag ska ge behandling trots att han kan blöda ihjäl av det, eller om han ska få vara förlamad med obegripligt tal tillsvidare.

Jag får småbarn med commotio och vuxna med hjärtinfarkter och det finns alltid en risk att man missar något, att man blir anmäld, att man känner skuld sen.

Jag älskar jobbet som sagt och har tur som får jobba med det men som utlänning har jag svårt att se varför det anses i Sverige att att moppa golv är värt mera än att ta enormt ansvar för andras människoliv.

Tex I Tyskland där jag kommer ifrån får städerskor ca 120 i timmen, likaså i Italien och England som jag kan det.

Aldrig träffat en städare som tjänat dessa summor du skriver om. Har många på mitt jobb, ingen får så mycket som du skriver. Är du säker på att din källa stämmer?

Jag tjänar mindre en min chef medans jag gör mitt jobb och halva hans. Det är inget jag hänger läpp för. Älskar mitt jobb och tog det inte för pengarna utan för arbetsuppgiften hoppas inte du blev läkare för att tjäna pengar.
Citera
2018-06-29, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisoscyra
Tror inte ett ögonblick på att en städerska drar in 376kr i timmen, till och med hälften låter högt.

Att städerskan FAKTURERAR 376kr/h inkl moms låter absolut rimligt. T o m lågt om det är i Stockholm. Frågan är hur mycket som går till städerskan, gissar på ca 120 kr/h.

Vi fakturerar i en annan servicebransch betydligt mer med ca 550 kr/h PLUS moms, men det betyder ju inte att personalen får dessa pengar.
Citera
2018-06-29, 05:55
Medlem
leprasjuklings avatar
Är du verkligen så fruktansvärt korkad att du jämför din egen lön rakt av med vad ett städbolag fakturerar?

Vad fakturerar en privatvårdgivare för 15 minuters läkarbesök?
Citera
2018-06-29, 05:59
Medlem
Citat:

Du har missuppfattat något helt klart.

Städerskan FAKTURERAR 387 kr/h inkl moms (eftersom det är RUT), men tjänar precis som i Tyskland runt 120 kr.

Du TJÄNAR 287 kr/h, men totalpriset för din tjänst ligger nog på 1.000-1.500 kr/h inkl allt. vilket synliggörs när man hyr in konsultläkare, http://www.helagotland.se/samhalle/notan-stiger-nar-hyrforetagen-inte-kan-leverera-14113301.aspx.
Citera
2018-06-29, 05:59
Medlem
Medellönen för städare är idag 22400 kr/mån. Det ger med 160 tim/månad en timlön på 140 kr. Jag gissar att dina 376 kr/tim avser timpriset till städföretaget.
Citera
2018-06-29, 06:12
Medlem
Citat:

Samtidigt som det finns de som studerat lika många år och aldrig kommer komma i närheten av din lön.

Men som skrivs ovan, du får skilja på din lön och något ett städbolag fakturerar.

Av ren nyfikenhet, hur har du kommit upp så mycket i studieskuld på 6 år? Har själv studerat i nästan 6 år och är inte i närheten av det där beloppet.
Citera
2018-06-29, 06:38
Medlem
Citat:

Nu med jobbskatteavdrag har du ju en anständig,jag skulle säga, en rimlig nettolön för att vara en oerfaren läkare.Hoppas att du får löneförstärkning på sikt.
Citera
2018-06-29, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Medellönen för städare är idag 22400 kr/mån. Det ger med 160 tim/månad en timlön på 140 kr. Jag gissar att dina 376 kr/tim avser timpriset till städföretaget.

Så är det förstås. Om det är ett vitt företag betalar företaget in sociala avgifter, samt tjänstepension+försäkring när de är på jobbet.
Citera
2018-06-29, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Att städerskan FAKTURERAR 376kr/h inkl moms låter absolut rimligt. T o m lågt om det är i Stockholm
Det här, städaren fakturerar 376kr/h.
De pengarna ska utöver lön också gå till arbetsgivaravgift (vilket inte var inräknat i de 46k), inköp av städmaterial, kanske nån chefs lön, 0-10% vinst i företaget.
I slutändan hamnar städarens bruttolön på ca 20-24k.
Citera
2018-06-29, 07:19
Medlem
Att städa är ett väldigt tungt arbete som sliter på kroppen.

Det är möjligt att städerskor orkar arbeta heltid de första åren men sedan slits kroppen ut och många går då ner i tid med lägre lön som följd.

Det spelar ju ingen roll hur hög timlönen är om man ändå inte orkar arbeta heltid.

Få städerskor har hela kroppar när det är dags att gå in pension.
Få städerskor arbetar fram till pension.

Du har tagit dyra studielån för att få arbeta i ett yrke du älskar.

Få städerskor älskar sitt yrke.

Det är dessutom ett socialt stigma att vara städerska. Det är ingenting barnen skryter om att ens förälder är inför sina klasskompisar.
Det är heller inte särskilt roligt att nämna att man är städerska på tillställningar bland andra vuxna.

Till skillnad från yrken som läkare.

Jag blir väldigt provocerad av människor som ifrågasätter löner hos yrkesgrupper med "lägre status"

Du är fri att börja arbeta som städerska om du vill.
Du behövde inte ha tagit dyra lån för att utbilda dig till ett yrke du älskar.

Sopåkare tjänar ännu mer.
Du är fri att bli det också.

Jag tycker för övrigt att kostnaderna för läkare har skenat iväg.
Jag tycker att alldeles för mycket av samhällets resurser går till hyrläkare.
DETTA borde ifrågasättas.
Inte lönen till de människor som städar upp er skit.
Senast redigerad av Bervyl 2018-06-29 kl. 07:24.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in