2018-06-26, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Enligt Asahi Shinbun skall japanska UD etablerat ett ”specialkontor för Nordkorea”. Det speciella är förmodligen att man inte tidigare koordinerat inom ministeriet eftersom man saknat diplomatiska förbindelser. Men det är säkerligen ett tecken att man önskar normalisera förbindelserna. Avgörande blir vad som sker med de japanska medborgare som kidnappats.

Minju Joson Condemns Japan's Provocation
Date: 26/06/2018

Förhållandet mellan länderna känns inte helt stabilt när man läser detta
https://kcnawatch.co/newstream/1529995352-239262691/minju-joson-condemns-japans-provocation/
Citera
2018-06-26, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Intressanta siffror.
Du och jag har uppenbart helt olika källor vad beträffar självförsörjandegraden i Sverige. Vilken är din källa?

Siffran är dessutom ett relativt begrepp, jag har inte kontrollerat, men det skulle inte förvåna mig om Sverige är närmare 100%-igt självförsörjande på mat om vi skulle nöja oss med det näringsintag som en genomsnittlig nordkorean får.

Vi skulle klara Nordkoreas "Basnormer" för dagligt näringsintag, flera gånger om.

SS är ute och "Cyklar", som vanligt.

Sverige är idag självförsörjande på:

1. Potatis och stärkelseprodukter.
2. Bönor - Baljväxter - Linser, vilka för övrigt upplever en explosion just nu i Sverige, vi exporterar tom till EU.
3. Alla nödvändiga spannmål. Vi exporterar tom spannmål till EU.
4. Raps och Rybs för oljeframställning och fett.

Detta är bara en del, av vår helt inom landet egna produktion.

Skulle exportvolymerna upphöra pga av krig eller katastrof av annat slag, blir situationen än mer gynnsam för Sverige.
.
Citera
2018-06-26, 11:49
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jahadu, tänk om vi kunde skydda oss mot meteoriter! Tror du att något land skulle kunna det? Nej, vi får allt räkna med att naturen och universum är utom vår kontroll.

Det är helt fel att tro Nordkorea har valt isolering. Inför hotet från USA har de ju varit tvungna att isolera sig och bli självförsörjande. Det är knappast något man kan klandra dem för. Om man tänker förnuftigt på saken, men en del är ju så impregnerade av hatpropagandan att de inte förmår se något annat.
Du kan vara helt övertygad om att i en fredlig omgivning hade de inte isolerat sig.
Jag svarade på SS som vill att även Sverige ska isolera sig pga risken att våra handelspartners drabbas av krig och kommer prioritera sig själva framför oss. Han anser alltså att hela världen borde välja Juche, systemet som är så perfekt att det måste vara obligatoriskt!

Israel, Sydkorea, Japan, m.fl. lever i alla i mer ofredliga omgivningar än vad Nordkorea gör, men de har knappast isolerat sig. NKs regim vet att folket kommer göra revolution om de bara får för mycket mat, det är ett mycket större hot än någon utländsk invasion.
Senast redigerad av Memestar 2018-06-26 kl. 11:52.
Citera
2018-06-26, 11:55
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Jag svarade på SS som villa att Sverige ska isolera sig pga risken att våra handelspartners drabbas av krig och kommer prioritera sig själva framför oss. Han anser alltså att hela världen borde välja Juche, systemet som är så perfekt att det måste vara obligatoriskt!

Sydkorea lever i en ganska ofredlig omgivning, de har knappast isolerat sig. Nordkoreas regim vet att folket kommer göra revolution om de bara får för mycket mat, det är ett mycket större hot än någon utländsk invasion.
Du snackar en massa strunt. Alternativet för Nordkorea var att ge upp sitt lands självständighet och bli en lydstat till USA.
Citera
2018-06-26, 11:59
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Du snackar en massa strunt. Alternativet för Nordkorea var att ge upp sitt lands självständighet och bli en lydstat till USA.
Se min edit. Samtliga tre länders omgivningar är mer hotfulla än NKs, på vilket sätt har de gett upp sin självständighet till USA bara för att de är starka i internationell handel?
Citera
2018-06-26, 12:00
Medlem
Citat:

Istället blev man det till Sovjet.
Citera
2018-06-26, 12:05
Avstängd
Citat:
Det är helt fel att tro Nordkorea har valt isolering.
För att förstå Nordkorea bör du gå tillbaka till tiden före Japans invasion då Korea var ett extremt slutet kejsardöme med enbart vissa kontakter med Kina. Bortsett från att man bytt ut titlarna är mycket sig likt sedan dess.

P.S. Alla som talar om Sveriges förmåga till självförsörjning för jordbruket. Ni inser att vi är helt beroende av import av olja, konstgödsel etc för att hålla vårt jordbruk igång?

P.P.S Memestars så kallade "avslöjande" är inte mindre patetiskt för att han upprepar det.
Citera
2018-06-26, 12:10
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
P.P.S Memestars så kallade "avslöjande" är inte mindre patetiskt för att han upprepar det.
Hahaha, varför fick du då en moderator att radera det istället för att svara mig i valfri tråd/PM?
Citera
2018-06-26, 12:16
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
För att förstå Nordkorea bör du gå tillbaka till tiden före Japans invasion då Korea var ett extremt slutet kejsardöme med enbart vissa kontakter med Kina. Bortsett från att man bytt ut titlarna är mycket sig likt sedan dess.
Varför det? Jag hävdar länders rätt att vara självständiga, även Nordkoreas. Den tidigare isoleringen kan förstås ha bidragit till den lösning de valde, liksom naturligtvis även Japans invasion gjorde.

I Östasien har man varit väldigt kränkta över att andra kommer och plundrar och bryter ned deras kultur. I Kina har man reagerat mycket starkt på det, de är sårade djupt in i folksjälen över detta.

Det skrämmande här är ju att somliga helt bortser från folks och länders rätt att vara självständiga och göra egna val. USA har rätt att hota länder med krig och sanktioner och ockupera.
USA är den starke som har rätt att göra vad han vill. Om de hade behandlat Sverige så, så hade Lemmor & co troligen stått på första parkett och applåderat.
Citera
2018-06-26, 12:23
Medlem
Citat:
Varför det? Jag hävdar länders rätt att vara självständiga, även Nordkoreas. Den tidigare isoleringen kan förstås ha bidragit till den lösning de valde, liksom naturligtvis även Japans invasion gjorde.

I Östasien har man varit väldigt kränkta över att andra kommer och plundrar och bryter ned deras kultur. I Kina har man reagerat mycket starkt på det, de är sårade djupt in i folksjälen över detta.

Det skrämmande här är ju att somliga helt bortser från folks och länders rätt att vara självständiga och göra egna val. USA har rätt att hota länder med krig och sanktioner och ockupera.
USA är den starke som har rätt att göra vad han vill. Om de hade behandlat Sverige så, så hade Lemmor & co troligen stått på första parkett och applåderat.

Kan du svara på detta; har folket valt undernäring och de-facto diktatur, isf är det någonting som bör bestå? Kan du svara på detta utan motfrågor?
Citera
2018-06-26, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Tänk om en meteorit slår ner i Nordkorea, hur blir det då med den lilla "självförsörjningen" de en gång hade? Inser du inte hur dystopisk världen skulle bli om alla isolerade sig som Nordkorea och vägrade importera/exportera?

Någon tog bort inlägget där jag avslöjade Xenonen...

Utan importen från Kina och stöd från oss i väst, hade den Nordkoreanska befolkningen varit än mer undernärda än vad dom är idag.

Det kommer dessutom, (om landet kan och framförallt vill reformera och utveckla jordbruket)* att ta lång tid, generationer, innan medellängder och övriga sviter den Nordkoreanska befolkningen är drabbade av, pga undernäring, kommer i paritet med välutvecklade länder som har ett fullgott näringsintag.

* Jag ställer mig tveksam till, om Nordkorea (Juchesystemet), VERKLIGEN någonsin har velat komma till rätta med jordbruksproduktionen och uppnå livsmedelsstandard av högre kvalitet. Då jag har personlig yrkesmässig erfarenhet i denna fråga (80 och 90-talet), och möjligheterna var goda för utveckling och hjälp från väst att lösa de agrikulturella problemen.

Motståndet och illviljan till samarbete, samt den konstanta motviljan till fullständig transparens och insyn samt uppföljnings och kontrollsystem liknande de vi har i väst, accepterades aldrig, förhandlingar slutade alltid i "Bordläggning" och i slutändan noll resultat. Lån och bidrag och viss sakkunskap, togs däremot, alltid emot beredvilligt, men skulle skötas och administreras av "Partiet", utan extern inblandning.

I retrorespekt och eftertankar, samt information om hur de år sett ut efter 90-talet, då min direktinsyn upphörde, kommer jag alltmer fram till, att regimen medvetet balanserat på "Knivens egg", vad gäller livsmedelssituationen, och hållit tillbaka en utveckling som hade kunnat lyfta 90% av befolkningen ur undernäring och misär. Regimen har helt cyniskt och planerat, använt livsmedelsbristen till att hålla "Massorna" i fortsatt "Tukt och förmaning", för att inte få en stark och revolutionssugen befolkning emot sig.
Citera
2018-06-26, 12:27
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Det stämmer nog.

Jag kom att tänka på den debatt som Du förmodligen är mer insatt i, och kanske följer.

Aegissystemet, från Lockheed, som är tänkt att placeras ut i prefekturerna Akita och Yamaguchi, av GSDF, är det "Het" debatt om detta nu i Japan?

FM Onodera, verkar vara på "Insale-Promotion" resor, i detta ärende.

Som du vet finns det väldigt starka anti-militaristiska grupperingar i Japan, och allt som pekar mot att § 9 i konstitutionen åsidosätts renderar genast ett ramaskri. Men när hotet från NK känns konkret är de plötsligt väldigt medgörliga. Det enda som passerat mina ögon är några bönder som oroat sig för att bränsle kan rinna ut och förorena grundvatten. Ser ut som om han får dem på plats utan särskilt mycket kontroverser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in