2018-06-18, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, hur fungerar det där rent formellt? Skall han vara misstänkt tills åklagaren säger att han inte längre är misstänkt?

Tingsrätten, menar du väl?
Citera
2018-06-19, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Om du skulle misstänkas för mordet på LW är nog ”alla dina sexleksaker” ett av dina minsta bekymmer. Osmaklig kommentar.
Ursäkta kommentaren, trodde inte ni hade så stora tår.
Avslutningen av meningen hade en glimt i sig, egentligen i flera dimensioner.
Första delen belyste jag frågan som vissa ställde sig om det var fler platser som skulle spärras av/undersökas. Här hävdar jag att det vore klantigt om polisen outar sig i media att "nu kommer vi".
Sedan är det så att om ett hem undersöks, så hittar polisen ALLT (i stort sett). Tänk om SD är oskyldig, men alla inom utredningsgruppen vet nu att han är DETTA ÄR ETT EXEMPEL transvestit (om han nu skäms över det i detta exempel).

Att göra en husrannsakan är otroligt kränkande känsla för utsatta. Smutstvätten undersöks, underkläder, tidningar, filer på datorn, dagböcker... ALLT.
Detta har jag inga problem med om det finns skäl att göra det för att lösa tyngre brott, men man gör inte det på rykten eller liknande.
Citera
2018-06-19, 00:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tingsrätten, menar du väl?
Nja, jag tänkte väl snarare på om åklagaren plötsligt skulle börja intressera sig för (och kanske t.o.m. vilja häkta) någon helt annan. Dvs. ett spår som inte alls har med SD att göra.

Måste hon då samtidigt fatta ett formellt beslut om att SD inte längre är misstänkt, eller kan hon ha flera "skäligen misstänkta" samtidigt?
Senast redigerad av Draifos 2018-06-19 kl. 00:11.
Citera
2018-06-19, 00:11
Medlem
Citat:
Nja, jag tänkte väl snarare på om åklagaren ändrar uppfattning, och plötsligt börjar intressera sig för (och kanske t.o.m. vill häkta) någon helt annan. Dvs. ett spår som inte har med SD att göra.

Måste hon då samtidigt fatta ett formellt beslut om att SD inte längre är misstänkt, eller kan hon ha flera "skäligen misstänkta" samtidigt?
Läste lite om detta, rätta mig gärna, men jag tror inte dom får ha flera, oberoende av varandra, skäligen misstänkta. Dom kan ha det om det är en gemensamt utförd gärning.
Kommer en ny skäligen eller sannolik GM, så går SD till ej "skäligen, men kvarstår i utredningen".
Om man ser att han omöjligen kan ha nått med gärningen eller kännedom om gärningen, så avskrivs han och får inte föras in i misstankeregistret.
Om gärningen förblir olöst så förs dom som kvarstår i utredningen till misstankeregistret (gäller inte vittnen eller bifigurer, som bevisligen inte kan ha nått med gärningen att göra).
Citera
2018-06-19, 00:21
Medlem
Jag tror att två ganska uppmärksamma fall har lösts just med misstankeregistret. Att samma personer dök upp i flera olika utredningar. "Slumpen tar snabbt slut", skrev någon.
Citera
2018-06-19, 00:22
Medlem
Citat:
Nja, jag tänkte väl snarare på om åklagaren plötsligt skulle börja intressera sig för (och kanske t.o.m. vilja häkta) någon helt annan. Dvs. ett spår som inte alls har med SD att göra.

Man avvaktar svaren från NFC.
Citera
2018-06-19, 00:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Läste lite om detta, rätta mig gärna, men jag tror inte dom får ha flera, oberoende av varandra, skäligen misstänkta. Dom kan ha det om det är en gemensamt utförd gärning.
Kommer en ny skäligen eller sannolik GM, så går SD till ej "skäligen, men kvarstår i utredningen".
Om man ser att han omöjligen kan ha nått med gärningen eller kännedom om gärningen, så avskrivs han och får inte föras in i misstankeregistret.
Om gärningen förblir olöst så förs dom som kvarstår i utredningen till misstankeregistret (gäller inte vittnen eller bifigurer, som bevisligen inte kan ha nått med gärningen att göra).
Ok, det låter rimligt. Undrar förresten om inte åklagarens misstankar i det här fallet mest grundar sig på något hon hoppas på skall komma från NFC.
Senast redigerad av Draifos 2018-06-19 kl. 01:01.
Citera
2018-06-19, 00:39
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Nya undersökningar av den mördade beror ofta på att de letar efter vissa ämnen i kroppen. Kan det vara så? Kan LW blivit drogad? Det låter lite för avancerat, dock. Nu springer fantasin verkligen iväg...

Citat:
Tror det benämns som preliminär dödsorsak.

Dom vet nog hur hon dog, men inte hunnit undersöka alla övriga skador. Exempelvis:
Om det är skrapsår, uppkom dom före/efter döden
Avvärjningsskador, hur många, var det kamp, gick det fort.
Om det är tillhyggen, hur sitter träffarna, vänster/högerhänt, hur lång.
o.s.v.

Precis så ligger det nog till. Förmodligen är det en rättsmedicinsk undersökning som ska göras. Det innebär dock inte bara att kolla efter substanser i kroppen utan även det som EnGodTanke skriver.
Citera
2018-06-19, 06:57
Medlem
Och cachningen bara fortsätter som inget hänt. Den här gången från helgen och ett citat från en för mig i sammanhanget ny användare, freak*likemee. *=y

"Efter ett avslutat jobbpass så var det dags att få leta lite cacher och det blev bestämt att åka till Ängsö tillsammans med Joikarinen, HerrTD och Systerhax 😃"

Herr Tummetott Davidsson eller felstavning?
Citera
2018-06-19, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valderama
Herr Tummetott Davidsson eller felstavning?

HerrTD = HerrTeamDavidsspn....
Citera
2018-06-19, 07:32
Medlem
Citat:
HerrTD = HerrTeamDavidsspn....

Såklart, lite väl tidigt på morgonen. Men det är väl klart att oavsett läge vill man som förälder fortsätta som vanligt för att inte utsätta barnen och resten av familjen för mer utsatthet än nödvändigt. Bara hoppas de inte läser FB. Det vore otroligt intressant att höra SDs "alibi" till polisen och hur han tror LW avlidit. Finns det ingen som läser det här forumet som vet hur han bortförklarar sig till vänner och bekanta? Det är väl allmänt känt att han är misstänkt och fler än vi galningar i den här tråden bör väl spekulera i hans inblandning? Skulle jag kila ut i skogen med honom och leta burkar i dagsläget? Nja.
Citera
2018-06-19, 07:34
Medlem
En annan sak som jag inte får ihop med SD mot vissa inlägg här inne.

Om SD var så kränkande mot LW, så borde det beteendet lysa igen med hans (ex)fru. Men dom umgås och geocachar ihop. Dessutom sägs det att hon har en nya pojkvän på gång.
Om det ligger sanning i att han/dom velat lappa ihop förhållandet och hon går vidare, så får inte jag ihop det med det som skrivits om honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in