2018-06-16, 23:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Det är sant att vara bäst på opinionsundersökningar (vilket innebär din infantila förenkling nämligen att pricka SD bäst) inte ger ekonomisk framgång som en direkt effekt men det var inte det du sa. Du sa att ifall man visade höga SD-siffror så påverkade det affärerna negativt.

Vad är det du har svårt att förstå, det är när det gäller främst SD som flertalet OI bevisligen haft extremt fel. MP sticker som jag sa också ut med stora fel åt andra hållet men för övriga partier finns det inte några riktigt stora fel.

Citat:
United Minds hade mycket goda år ekonomiskt mellan 2012-2016 under tiden de visade höga siffror för SD.

Men till slut gick det inte längre och för Sentio har det inte gått alls i Sverige trots att de är överlägset bäst när det gäller SD. Att ha rätt har lett till att de blivit bannlysta.
2018-06-16, 23:02
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Mums, säger Aftonbladet, ge oss fler utspel av Björn Söder!

Men Björn Söder har ju rätt. Herr Silberstein får välja om han är "jude och svensk" eller "svensk och jude" men det vill han definiera själv eftersom han är "jude och svensk" när det passar att vara jude och "svensk och jude" när det passar att vara svensk.

I Sverige är vi svenskar.

Men att riskdagens talman bemöts med "debattartiklar" säger mig att Silberstein vill ha offerkoftan kvar.
Senast redigerad av Nostradumbass 2018-06-16 kl. 23:06.
2018-06-16, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej inte alls, Yougov har inte något speciellt bra track record för SD, det är Sentio som i val efter val prickat helt rätt när det gäller SD. Yougov gjorde dock efter det senaste valet en korrigering i sina metoder för att hamna mer rätt i framtiden och sedan dess har de legat nära Sentio vilket kan tas som ett kvitto på att de nu ligger ganska rätt. Men även om du hade haft rätt i ditt påstående ovan så har det ingen bäring på det jag skrivit, försök hålla dig till det jag skrivit när du invänder emot det jag skriver.

Svenne-i-banan: -Opinionsinstitut som visar höga siffror på SD straffas genom att de blir av med sina uppdrag.

Ockham:- Om det stämmer. Hur kommer det då sig att det OI som har visat upp de högsta siffrorna för SD fortfarande köps in av FI:s och miljöpartiets husorgan Metro?

Svenne-i-banan- Käften och försök hålla dig till det jag skrivit när du invänder emot det jag skriver.

När jag sa att Yougov brukar hyllas för att pricka SD mest rätt så menade jag den uppfattning som tråddeltagarna härinne har om Yougov. D.vs. ju högre siffror SD har desto större sannolikhet att de som presenterar dem är det bästa OI. Något som du också genast bekräftade i inlägget ovan. Jag refererade således inte till Yougovs verkliga trackrecord.
Om inte ens Flashbacks värsta OI-kelgris dumpas av vänstertidningar så är din teori en aning svårsmält. Tycker du inte det?

En annan sak jag älskar i ditt inlägg är "i val efter val". Du kunde kanske skrivit 2010 och 2014 istället.
2018-06-16, 23:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Svenne-i-banan: -Opinionsinstitut som visar höga siffror på SD straffas genom att de blir av med sina uppdrag.

Ockham:- Om det stämmer. Hur kommer det då sig att det OI som har visat upp de högsta siffrorna för SD fortfarande köps in av FI:s och miljöpartiets husorgan Metro?

Svenne-i-banan- Käften och försök hålla dig till det jag skrivit när du invänder emot det jag skriver.

När jag sa att Yougov brukar hyllas för att pricka SD mest rätt så menade jag den uppfattning som tråddeltagarna härinne har om Yougov. D.vs. ju högre siffror SD har desto större sannolikhet att de som presenterar dem är det bästa OI. Något som du också genast bekräftade i inlägget ovan. Jag refererade således inte till Yougovs verkliga trackrecord.
Om inte ens Flashbacks värsta OI-kelgris dumpas av vänstertidningar så är din teori en aning svårsmält. Tycker du inte det?

En annan sak jag älskar i ditt inlägg är "i val efter val". Du kunde kanske skrivit 2010 och 2014 istället.

Jag ser att du har svårt att hålla dig till vad jag faktiskt skriver och hellre vill fokusera på vad andra skriver. Ett tips, då är det kanske inte mina inlägg du bör bemöta. I övrigt ser jag på din ton och rena förfalskningar av vad jag skulle ha skrivit att du är desperat, blir väl så förstår jag när du inte har något att komma med. Hejdå traamspelle.
2018-06-16, 23:22
Medlem
Citat:
Det är sant att vara bäst på opinionsundersökningar (vilket innebär din infantila förenkling nämligen att pricka SD bäst) inte ger ekonomisk framgång som en direkt effekt men det var inte det du sa. Du sa att ifall man visade höga SD-siffror så påverkade det affärerna negativt.
United Minds hade mycket goda år ekonomiskt mellan 2012-2016 under tiden de visade höga siffror för SD.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men till slut gick det inte längre och för Sentio har det inte gått alls i Sverige trots att de är överlägset bäst när det gäller SD. Att ha rätt har lett till att de blivit bannlysta.

Vad fan menar du med att "till slut gick det inte längre". Det har inte kommit några bokslut som jag har sett efter 2016. Det är högst troligt att United Minds fortsätter att gå som tåget ekonomiskt precis som de gjorde under tiden de presenterade höga SD-siffror.
Sentio ökade sin vinst i Sverige mellan 2014 och 2016 med 36%.
2018-06-16, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Aftonbladet jobbar i alla fall hårt med "nazistmonstret Björn Söder"-vinkeln och de tappra Jeanne d'Arcar som slåss mot honom, bland annat Alice Bah Kuhnke och Annie Lööf:
Nu är ju detta en repris, Söder har gjort exakt samma sak förut och det blev samma tjafs då också, utan att SD vare sig förlorade eller vann i opinionen. Av någon anledning låtsas alla inblandade som att det är första gången och att de aldrig hört något liknande i hela sina liv...

Tekniskt sett är det som Söder säger förstås helt sant, och i den bästa av världar skulle det vara oproblematiskt att säga sanningen. T ex att säga till Kakan Hermansson ”du är överviktig”. Det är neutralt påpekande som är helt sant, utan att innehålla några ord som är objektivt förolämpande. Men som vi vet skulle det bli ett jävla liv i flera veckor ändå. Det borde inte vara något kontroversiellt med bröstvårtor heller, men amerikaner vänder upp och ner på världen och kräver allas avgång om de visas på TV. Allt det här är jättekonstigt och irrationellt, men nu är det som det är, och måste man absolut peta i det kanske man kan vänta till efter valrörelsen?
2018-06-16, 23:32
Medlem
FlashyBears avatar
Så Sifo visade 18.5% - not bad, säger jag, not bad!

Jag är tvungen dock att uppdatera mina uträkningar pga att jag missat att Sifo ändrat sina justeringsmetoder!
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Mina bekantar som jobbar på Sentio och YouGov säger följande:

- Sentio använder genomsnittet av Flashback:s panel. Rakt av! Så det blir nog runt 25.5% i juni.
- YouGov använder följande formel: Sifo/SCB * HitlerFaktor. Så det blir 18% * 1.488 = 26.8% i juni.
- sedan adderar de brus på ±1%

Stay tuned!

Ok. Vi kommer sannolikt att få OU från YouGov nästa vecka. Sifo * HitlerFaktor = 18.5% * 1.488 = 27.5, men eftersom Sifo har ändrat metoden ska man multiplicera med 0.953470633 (för att kompensera för 10% webbpaneler) =>
Sifo * HitlerFaktor * WebbpanelFaktor = SD = 18.5% * 1.488 * 0.953470633 = 26.2% ±1%

Så antingen visar YouGov 26.2% ±1% eller är de köpta av Soros-maffian.

Min förklaring är inte sämre än någon annans. Vi *vet* ju inte hur det egentligen är!

Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Varför skulle förra mätningens uppgång vara ett säkert tecken på att afghan-amnestin lyfte SD med makalösa 4% på en månad? Din förklaring är inte bättre än någon annan. Jag påstår dock inte att jag vet.
!!!
2018-06-16, 23:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vad fan menar du med att "till slut gick det inte längre". Det har inte kommit några bokslut som jag har sett efter 2016. Det är högst troligt att United Minds fortsätter att gå som tåget ekonomiskt precis som de gjorde under tiden de presenterade höga SD-siffror.

När du i förra inlägget kom med falska citat av vad jag skulle ha skrivit så tog diskussionen med dig slut, det var därför jag skrev hejdå till dig.
2018-06-16, 23:41
Medlem
Citat:
Att du orkar leta logik i det där narrativet om United Minds och bestraffning för höga SD-siffror...

2010 redovisade UM konsekvent skyhöga siffror sista veckan, över 7% varje dag. Dessutom hamnade de i blåsväder på grund av denna story om att Carl Melin på UM pekats ut av AB som en Prime-lobbyist med agenda att driva S-politiken åt höger. Varken detta eller SD över 7% var några problem, man tuffade glatt vidare med UM.

Men 2014 när UM hade SD på 11% vilket var en föga ögonbrynshöjande siffra jämfört med Demoskops toppnoteringar 12,5 och 11,8 i augusti och september, så skulle AB alltså ha tyckt att det var så problematiskt att UM måste bytas ut - så de ersatte institutet som gav SD 11% med ett annat OI som vid sin testkörning på valdagen gav SD 12,5%?. Joråsåatte...
2018-06-16, 23:49
Medlem
Citat:

Det där svarade krispan på.

T.o.m. valet 2014 visade Yougov relativt låga siffror på SD. Lite mkt begärt (även vid en konspiration) att Metro ska agera på att man viktar om efter valet och försöker hamna närmare sanningen. Lite väl uppenbart om man dumpar sitt institut p.g.a. det. Hur skulle annars regimtrogna kunna argumentera utan att hela tiden använda: "Titta! Ert favoritinstitut får visa höga SD-siffror hos vänstertidningars högborg utan att dumpas!!"
2018-06-16, 23:51
Medlem
Man kan ju tycka att det är en axiomatisk sanning att OI kan ha ekonomiska incitament att leverera siffror som gör betalande beställare glada. Ungefär som BRÅ är bra på att leverera rätt statistik för rådande politiska narrativ, så skulle man kunna misstänka en mänsklig bias på utförarsidan att fela åt "rätt" håll. Eftersom man ändå måste hugga till med något rätt godtyckligt, kan det ju lika gärna vara lite lägre än lite högre.

Men tydligen inte. Dessa heliga räknenissar är skilda från den timliga världens alla frestelser och mänsklig skröplighet.
2018-06-16, 23:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Att du orkar leta logik i det där narrativet om United Minds och bestraffning för höga SD-siffror...

2010 redovisade UM konsekvent skyhöga siffror sista veckan, över 7% varje dag. Dessutom hamnade de i blåsväder på grund av denna story om att Carl Melin på UM pekats ut av AB som en Prime-lobbyist med agenda att driva S-politiken åt höger. Varken detta eller SD över 7% var några problem, man tuffade glatt vidare med UM.

Men 2014 när UM hade SD på 11% vilket var en föga ögonbrynshöjande siffra jämfört med Demoskops toppnoteringar 12,5 och 11,8 i augusti och september, så skulle AB alltså ha tyckt att det var så problematiskt att UM måste bytas ut - så de ersatte institutet som gav SD 11% med ett annat OI som vid sin testkörning på valdagen gav SD 12,5%?. Joråsåatte...

Fick de eller fick de inte tillräckligt betalt av sin uppdragsgivare Aftonbladet för att det skulle vara tillräckligt lönsamt att fortsätta? Hur har det gått för dem som varit ännu bättre, nämligen Sentio. Hur har de lyckats rent ekonomiskt i Sverige?
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-06-16 kl. 23:58.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in