2018-06-15, 19:02
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
De letade ju i området med hundar och i det skogsområde där "fyndet" gjordes.
Skulle tro att det är en viktig sak att hitta och att man absolut har gjort vad man kunnat (får man väl hoppas (??) med tanke på att LW inte hittades förrän efter fem dagar) få att få fatt på den.

Svårt blir det när man ligger efter mgm. Han har haft allt tid i världen att göra sig av med viktiga bevis.

Jag tänker att fyndet i skogsdungen kan vara mobilen - hel eller krossad.
Citera
2018-06-15, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det betyder att polisen hade goda möjligheter att hitta henne ganska
omgående om dom hade skickat en hundförare.

Lite ledsamt att konstatera minst sagt.

Fundera över personalen, polisen. De tog emot ett larm sent måndag kväll av att två personer hört skrik. Dagen därpå får polisen samtal från LW anhöriga att deras mamma/exfru saknas.
Borde inte polisen i första hand följa upp SOS larm i dess närhet om samtal ringts in av någon på 112?
Det kunde vara den försvunne som själv ringt t ex i samband med en kidnappning.
Eller borde inte larmoperatörer reagerar när media slår upp försvinnande ev kidnappning av en kvinna i Örebro.
Borde de inte tänka, jag/vi tog emot ett larm igår kväll i detta område av någon som ringde in, kan det ha någon koppling till försvinnande.
Så kort minne kan de inte ha de som sitter med detta arbete.
Om polisen följt upp SOS samtal hade de säkerligen kontaktat dalaan redan de första dagarna. Man undrar hur förvånade polis blev senare i veckan när de fick påringning från dalaan och inte gjort den kopplingen?

För övrigt så tror jag allt är helt riktigt uppfattat och nedtecknat från dalaan.
Citera
2018-06-15, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dalaan
Ja det hade vi men skriken hade slutat innan vi kom ut eftersom att vi fortsatte lyssna medan vi klädde på oss i sovrummet.

Tack. Bra att du tror på den ackusatoriska ordningen fast du uppenbart fått ofrivilliga(?) trosförvanter som hävdar motsatsen. Vetter ert sovrumsfönster mot bullerplanket?

Skall vi slopa att återge larmsamtalet?
Citera
2018-06-15, 19:26
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
..//..
Och du, tack för dina inlägg och att du återför tråden till ämnet!

Tack

Jag hittade faktiskt en intressant (och även sorglig) logg nyss. Det handlar om en cache (i Stockholm) som av någon anledning gått sönder, saknats eller annan felrapportering, så den behövde någon form av underhåll (maintenance). Det intressanta är att denna maintenance gjordes med hjälp av LW (Softpoc*hont*s) den 14 maj, dvs. samma dag som hon troligtvis mördades.

Av loggen att döma hjälpte hon förmodligen till via telefon/mail eller liknande. Loggen lyder "Fixad mha Softpoc*hont*s." och strax därefter skriver den som äger cachen "Nu".

https://www.geocaching.com/geocache/GC2J7H5_killingen-39?guid=2c07481a-83b7-4ce7-954b-c35c2bf5ddc3

Kan detta innebära att hennes hjälp att fixa cachen var bland det sista (eller tom. det allra sista?) livstecknet/kontakten någon (förutom GM) hade med henne?
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-06-15 kl. 19:32.
Citera
2018-06-15, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Tack

Jag hittade faktiskt en intressant (och även sorglig) logg nyss. Det handlar om en cache (i Stockholm) som av någon anledning gått sönder, saknats eller annan felrapportering, så den behövde någon form av underhåll (maintenance). Det intressanta är att denna maintenance gjordes med hjälp av LW (Softpoc*hont*s) den 14 maj, dvs. samma dag som hon troligtvis mördades.

Av loggen att döma hjälpte hon förmodligen till via telefon/mail eller liknande. Loggen lyder "Fixad mha Softpoc*hont*s." och strax därefter skriver den som äger cachen "Nu".

https://www.geocaching.com/geocache/GC2J7H5_killingen-39?guid=2c07481a-83b7-4ce7-954b-c35c2bf5ddc3

Kan detta innebära att hennes hjälp att fixa cachen var bland det sista (eller tom. det allra sista?) livstecknet/kontakten någon (förutom GM) hade med henne?
Tack för dina inlägg.
Vad sorgligt att läsa :-)
Citera
2018-06-15, 19:45
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Tack

Hon är även i Stockholm och söker efter cachen den 7 maj, dvs. veckan innan mordet. För övrigt träffade hon (i mars eller maj) mannen som äger cachen och är imponerad över att hon "tom fick åka i hans flotta bil". Hoppas förresten att polisen kollar upp denne man och ev. alibi

(Han har inte visat någon aktivitet på forumet efter den 22 maj).
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-06-15 kl. 19:56.
Citera
2018-06-15, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dvara
Självklart existerar alarmsamtalet men vad som sagt i det vet ingen och ännu har dalaan valt att behålla det för sig själv. Samtalet kan vara av sådan karaktär att det inte alls kan kopplas till mordet. Eller så strider samtalet emot platsundersökningen och det tekniska fynden.

Att fhl sitter och "festpratar" med dalaan om att samboparets vittnesmål är det bästa hittills. I just det finns ingen tillförlitlighet. Det är nog snarare en egen tolkning av dalaan av dessa timmar i förhör.

Det jag nämner är att polisen måndagkväll 14/5 kl 23.47 får ett samtal om skrik och åtta timmar senare får polisen i samma område ett ärende om en försvunnen kvinna som i början sägs kunna vara en kidnappning. Åtta timmar emellan cirka, får polisen in ett försvinnande. En person som blir kidnappad försöker nog skrika eller ev slå 112. Men har polis följt upp SOS under sista dygnet borde de sett inringning av skrik ett visst antal meter från den försvunne LW:s bostad.

Det du nämner om fhl kan vara efter att vittnesuppgifterna lämnats och undertecknats om man gör så!
Det kan vara nog så otäckt och sitta och berätta, lämna vittnesuppgifter av det personerna hörde och veta om att en person är hittad död och kan eventuellt ha koppling.. Då kanske det finns de inom polisen som för lugna situationen ' tjattrar lite av varje'
Det kanske var det bästa hittills som de fått in.
Citera
2018-06-15, 20:13
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Fruktansvärt. På så många olika vis.

Polisen har brustit. De skulle åkt på larmet och bett er visa varifrån ni hörde skriken komma.
-112 vad har inträffat?
-jag hörde ett skrik.
-?

ska polisen börja åka ut med hund varje gång nån skriker?
med facit i hand - jo, hadd int hä vari nå.
Citera
2018-06-15, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
17 minuter?

Det var effektivt. Sen tog det 3 timmar för polisen att samtala om dessa 17 minuter. Inte riktigt lika effektivt.

Det var ett jävla fokus på dalaan. För mig är hem mer intressant som GM än som vittne om det nu inte är ett Troll.

Förutom att folk i tråden fjäskar för ett Troll så tar det fokus från det som är viktigt. Som om Lena har SD dna under naglarna? Det borde väl lätt kunna verifieras av alla vänner och kompisar till folk i utredningen som finns här i tråden?

Fhl har ju enligt dalaan kallpratat om utredningen överlag med honom, det kanske tog sin tid.

Hela Örebro är här inne och uttalar sig antingen i egen person om den släppta eller så vidarebefodrar dom information från poliskällor. Tråden kan knappast bli ett större sammelsurium än vad den redan är och högst troligt är utredningen av samma karaktär. Känns inte bra när polisen måste gå ut i media och göra gällande att man inte fastnat. Vem vill dom övertyga oss eller sig själva är frågan?
Citera
2018-06-15, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dvara
Självklart existerar alarmsamtalet men vad som sagt i det vet ingen och ännu har dalaan valt att behålla det för sig själv. Samtalet kan vara av sådan karaktär att det inte alls kan kopplas till mordet. Eller så strider samtalet emot platsundersökningen och det tekniska fynden.

Att fhl sitter och "festpratar" med dalaan om att samboparets vittnesmål är det bästa hittills. I just det finns ingen tillförlitlighet. Det är nog snarare en egen tolkning av dalaan av dessa timmar i förhör.

Långt ifrån egen tolkning. Kortfattat om det som sades var att jag hörde skrik, väckte sambon som också hörde, började klä på oss och under tiden slutade skriken, vi gick ut till bilen och körde runt med nervevade rutor för att eventuellt höra något eftersom att vi i stunden misstänkte att någon höll på att bli/blivit våldtagen. Men det- som mycket annat har jag väl redan skrivit?
Citera
2018-06-15, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Tror hen redigerat, det stod att källan var en person som sörjde LW. Vilket gjorde det ännu mer trovärdigt tycker jag.

Nej, postaren flixa81:s inlägg är inte redigerat, i ett senare inlägg skrev denne angående att
källan kom från en person som sörjer det som hänt:

Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Det stämmer att jag skrev det tidigare. Men detta kom från annan källa igår.
Jag anser att den här källan har ingen som helst anledning att hitta på detta då
hen sörjer det som hänt.

Tillägg: Det gäller alltså ryktena om att det skulle ha funnits blodspår
i L:s bostad.
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2018-06-15 kl. 20:39.
Citera
2018-06-15, 20:36
Medlem
Citat:
Hon är även i Stockholm och söker efter cachen den 7 maj, dvs. veckan innan mordet. För övrigt träffade hon (i mars eller maj) mannen som äger cachen och är imponerad över att hon "tom fick åka i hans flotta bil". Hoppas förresten att polisen kollar upp denne man och ev. alibi

(Han har inte visat någon aktivitet på forumet efter den 22 maj).

Det går förstås inte att utläsa vid vilken tid som "fixet" av cachen löste sig? Om det var vid det sista samtalet LW hade? ca 23.00.

Hur som verkar LW onekligen frigjort sig från SD. 2-3 dgr efter sin död skulle hon åkt till Norge för Viking-eventet med ett cache-gäng från Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in