2018-06-12, 19:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Samarbete mellan nordisk polisväsende är starkt och solitt. Och utbyte av information likaså. Så knappast.

Jag tänkte primärt på att gränsen sällan är hårt bevakad. Men han får leva på blåbär, för norska prisnivåerna är hemska.
Citera
2018-06-12, 19:20
Medlem
flixa81s avatar
Hade de haft svar från NFC vid senaste häktningsförhandlingen kanske läget hade varit annorlunda, who knows
Citera
2018-06-12, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Nu är ju artiklarna i NA bakom betalväggar men jag vill minnas att det framkom att han inte belagts med reseförbud? Men jag kan minnas fel...
Och har han inte reseförbud så kan de inte beslagta passet (det kan de iofs inte iaf om jag fattat rätt, inget av rekvisiten i 27 kap. 1 § RB är uppfyllt).

OK. Varför ålade man inte honom reseförbud? Troligen borde han själv fatta att det vore att binda ris till sin egen rygg om han försökte?
Citera
2018-06-12, 19:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det stämmer. Det används för bloddetektion.

Det finns tydligen en hel uppsjö med indikatorer för olika vätskor, så forensikerna får gå metodiskt fram.

Man använder även ljusbestrålning med andra våglängder (ALS) för att detektera fläckar som inte är synliga för blotta ögat. Och sen får man prova olika kemiska reaktionstester för att sluta sig till vilken kroppsvätska det rör sig om för varje fläck/uppsättning fläckar. Och sen får man ta prover av fläckarna och skicka på analys för att se vem vätskan kommer ifrån. (Eller skicka plagget, vad man föredrar.)

Luminol används för blod men det talar ju inte om vad för blod. Däremot syns det även efter försök att tvätta bort.

Man bör alltså redan på BP kunna få ett visst hopp om att kunna få god träff på en GM om man träffar på vätska som borde höra ihop med brottet men inte med offret.

Men det här känner ni väl till redan hela bunten här, I suspect....

Jag förutsätter att man gör sammalunda i Sverige.

Nej, inte jag.
Tack för genomgången.
Citera
2018-06-12, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag tänkte primärt på att gränsen sällan är hårt bevakad. Men han får leva på blåbär, för norska prisnivåerna är hemska.

Svenskar får inte plocka hjortron i Norge men norrmän får göra det i Sverige.

Med blåbär kan annat gälla, men dom har inte Allmänhetsrätt som vi.

Det blir nog knapert med föda för herrn.
Citera
2018-06-12, 19:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Nä, man kan inte leva på cachar allena.

Snart kan man väl inte ens begära politisk asyl i Nordkorea. Vart är vägen på värld?

Vad ska såna som Möller och vår vän här drömma om?

Kumla är ju inte så exotiskt för nån från Örebro.

Jag tror han ger upp jag. Det är det enda raka. När de första analyssvaren börjar ”droppa in”.

Sista chansen till något rakryggat.
Citera
2018-06-12, 19:43
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Hade de haft svar från NFC vid senaste häktningsförhandlingen kanske läget hade varit annorlunda, who knows

Ja, antingen fäller eller friar de MGM.
Citera
2018-06-12, 19:48
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Åklagaren ville ha MGM häktad på sannolika skäl, hon kanske la fram att de väntar på svar men så länge svaren inte kommit så kunde TR inget annat än att släppa MGM. Bara en fundering så här på kvällskvisten
Citera
2018-06-12, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är vid en dom som de friar eller fäller inte vid en häktningsförhandling.
Han är fortfarande misstänkt, som skäligen misstänkt för mord.
Citera
2018-06-12, 19:55
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
OK. Varför ålade man inte honom reseförbud? Troligen borde han själv fatta att det vore att binda ris till sin egen rygg om han försökte?

SD får nöja sig med den gratisresa vi alla får runt solen varje år tycker jag!
Citera
2018-06-12, 19:56
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Åklagaren ville ha MGM häktad på sannolika skäl, hon kanske la fram att de väntar på svar men så länge svaren inte kommit så kunde TR inget annat än att släppa MGM. Bara en fundering så här på kvällskvisten

Åklagaren kanske hoppades på att åtminstone en del av analyserna skulle hinna bli klara innan andra häktningsförhandlingen.
Jobbig väntan detta.
Citera
2018-06-12, 19:56
Medlem
Citat:

Är han på tur i Norge, kanske, den misstänkte SD.
Hans hus är avspärrat fortfarande stod det som rubrik i en artikel bakom betalvägg på NA idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in