Citat:
Ursprungligen postat av
constant
Finns det förstärkare som inte "orkar" att leverera ström motsvarande effekten?
Antar du menar att vissa förstärkare har någon egen form av Ohms lag, eller?
Jag märker direkt på din inställning att du kan mycket mer än mig. Så då är du ju antingen dryg som inte istället leder resonemanget åt rätt håll, eller så förstår du helt enkelt inte själv.
Nu är det såhär att jag kan inte beskriva det här matematiskt korrekt, så du/ni andra får fylla i luckorna..
Ett slutsteg behöver ju en nätdel för att komma ner till rätt spänning. Den har en viss uteffekt, och beroende på.kvalitet och uppbyggnad kan den dessutom leverera effekten under visst lång tid. Utgår från att det har med kondensatorbankarna att göra.
Ett slutsteg behöver också ett effektsteg som förstärker signalen till den nivå man önskar.
Om man då har en nätdel som kan 200w, och en effektdel som kan lämna ut 100w i 8ohm, borde det se ut såhär:
8ohm last = 100w
4ohm last = 200w
2ohm last = 200w
Ser ni trenden? Effekten vid 2ohm borde ju vara 400w eller? Men där räcker inte effekten som transformatorn levererar till.
Om vi då tänker på att en högtalare är en last som varierar med frekvens. Den kan ha ganska djupa svackor i impedanskurvan.
Anses den ha en nomonell impedans på 4ohm, kan den fortfarande sjunka mot 3 ohm ibland.
Om man då har en förstärkare som inte orkar lämna den effekten vid impedansdippen, riskerar man ju att förstärkaren klipper. Dels en risk för högtalaren, men också en försämring av ljudet man får.
Det är det jag menar då jag säger att förstärkaren nog ger bra effekt ner mot 2ohm också, något som alltså inte alltid är fallet.
Den som vill, googla lite powercube mätningar, gärna på billigare hembioförstärkare så syns ungefär vad jag menar.