Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Jaha, jag trodde det var ett israeliskt namn på den den italienska rätten Uovo in Purgatorio (ägg som pocheras i tomatsås i ugnen). Men det är kanske någon annan variant som man gör den på för det går ju inte att ha Uovo in Purgatorio puttrande på spisen om man inte har tomaterna (eller de krossade tomaterna).
Nej, maträtten shakshhouka är egentligen mer nordafrikansk/tunisisk, se t.ex.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Shakshouka
Det behöver inte vara maträtten som hon själv har på bild, utan jag får snarare intryck av att efter att hon ringt på 3-4 gånger hos olika grannar som inte öppnar, så träffar hon slutligen på någon okänd ny bekantskap och hamnar i matdiskussioner.
Denne främmande grannen kommenterar väl också något i stil med "Svenskar gör inte så. Det är som i hemlandet" över att hon spontant ringt på dennes dörr. Utifrån att hon kallar personen "vän" och hashtaggar "välkommen till sverige" och "shakshuka" får jag intryck av att det kan röra sig om en manlig granne av exempelvis nordafrikansk härkomst.
Och vem vet, kanske denne nybekante granne misstolkat hennes sprudlande personlighet
Funderade därför om denna "nya grannbekantskapen" varit uppe för diskussion som möjlig GM.