2018-06-08, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Har du källa på att advokaten förnekar blodiga kläder? Vad jag vet förnekar han endast att det togs upp i första häktningsförhandlingen. Men jag kan ju ha fel. Att advokaten inte vet om det finns betyder inte att han förnekar dess existens.

Om det hade funnits blodiga kläder i bilen eller i SD:s hem som har så enkla spår att man hade funnit LW:s blodgrupp innan man får fram hennes DNA så hade inte SD blivit släppt. Vad det gäller slaskpressen så verkar den bara användbar här på forumet när det gagnar vissa teorier, annars är det just bara slaskpress. Sen kan man ju undra varför det inte togs upp vid första häktningsförhandlingen? Det hade väl i så fall resulterat i en annorlunda häktning än den som blev?
Citera
2018-06-08, 17:28
Medlem
Jahaja, detta hade nog inte åkl räknat med att SD skulle gå fri. Kan det vara som jag varit inne på tidigare, att många analyssvar kommit tillbaka ofullständiga?
Skulle så gärna vilja veta vilka fynd och spår utredningen skickat till NFC. Jag förutsätter att man tagit en hel del prover på kroppen och från fynd på platsen där kroppen hittades. Det finns uppgifter om blodbesudlade klädesplagg som antagligen inte givit något som stärker misstankegraden, så antagligen kommer inte blodet från LW. Vi vet inte heller om NFC hunnit med att analysera allting som skickats till dom i ärendet, det kanske finns fler avgörande svar som man tålmodigt väntar på och som fortfarande kan indikera för en specifik person.

Sedan fortlöper naturligtvis utredningen framåt (förhoppningsvis) kommer det fram nya uppslag och information hela tiden som sedermera resulterar i nya undersökningar och förhör. Jag misstänker att man från första stund SD lämnar häktet som ” fri man” sätter dygnet runt span på honom och eventuellt även avlyssning - kan inte tänka mig något annat.

Polisen måste nu besluta om nästa steg i utredningen, vissa kommer fortsätta att gräva efter fler pusselbitar på SD och andra arbetar med förhör av andra personer i LW närhet. De kommer absolut inte att vara sysslolösa, tvärtom, det är nu mer än viktigt att inte tappa fokus och att ha tålamod samt arbeta metodiskt i enlighet med deras rutiner. Det har hänt flera gånger i tidigare uppmärksammade mordutredningar att den MT släpps i brist på bevisning, men blir ändå i slutändan fällda för mord. Vi skall inte tappa hoppet ännu, det är långt kvar av utredningen och mycket information kvar att arbeta med.
Tänker dock på alla sörjande som hade hoppats på en enkel utredning och en snabb dom. Det kan inte vara lätt att hantera alla känslor och att veta att man när som helst kan råka träffa den som suttit häktad för mordet i grannskapet när man går utanför dörren. Hoppas att barnen och UW kan resa bort därifrån ett tag för att slippa vardagen med allt vad det innebär.
Citera
2018-06-08, 17:30
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Jo, såklart får man ta med i beräkningen att det är människor som utreder.
Det är sant att "svartsjuka" nämndes det första som gjordes när nyheten först kom ut och det har man väl tänkt att den misstanken kom ifrån anhöriga till LW och behövde ju inte vara fel för det.

Vill bara inte tro att det ligger till så som anspelas. Att någon har "städat" och "röjt undan" ev spår i annan riktning först för att sedan rikta misstankarna åt en helt oskyldig. Det är nästan ännu värre.

Det kanske är så att LW efter misshandelsanmälningen på något sätt jobbat på SD om något som han ev helt ignorerat. Men som åklagare/polisen tänkt vara något som lätt skulle kunna retat upp någon helt. Exempelvis skickat meddelanden som SD raderat olästa så snart han sett dem? Eller liknande.
Citera
2018-06-08, 17:30
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Om det hade funnits blodiga kläder i bilen eller i SD:s hem som har så enkla spår att man hade funnit LW:s blodgrupp innan man får fram hennes DNA så hade inte SD blivit släppt. Vad det gäller slaskpressen så verkar den bara användbar här på forumet när det gagnar vissa teorier, annars är det just bara slaskpress. Sen kan man ju undra varför det inte togs upp vid första häktningsförhandlingen? Det hade väl i så fall resulterat i en annorlunda häktning än den som blev?

Ja. Det var ju precis det jag skrev? Förutom det med media.
Citera
2018-06-08, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
För det första brukar man inte leva ett "hälsosamt" liv när man lever i förnekelse. Psykisk ohälsa, narkotika, alkohol, våldsamhet är inte ovanligt.
För det andra denna förnekelse kommer upp till ytan förr eller senare och då brakar helvetet löst. Panikångest o.s.v. I värsta fall kan det bli självmord m.m.
Har anhörig som är psykiater och även detta är ett intresse hos mig så vet en del.

Beror väl på hur GM är beskaffad i hjärnkontoret och om det finns personlighetsstörningar som är närvarande. Många störningar visar just brist på äkta empati. Det är inte ovanligt att dessa personer därför överkompenserar sina brister genom att utåt sett vara extra sympatiska, medkännande och bussiga Fredrik.

En sådan GM kan lätt rättfärdiga sitt brott för sig själv och känner ingen skuld. Då finns det heller ingen ångest som kan flyta upp.
Citera
2018-06-08, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Ja. Det var ju precis det jag skrev? Förutom det med media.
Sorry, jag skrev innan jag hade läst ditt inlägg. Ibland tar det tid innan svar kommer, ibland går det fort.
Citera
2018-06-08, 17:40
Medlem
Skillnaden i olika misstankegrad

Skäligen misstänkt. Konkreta, objektivt underbyggda omständigheter föreligger som med viss styrka talar för att en viss person har begått den gärning som misstanken avser. På denna misstankegrad kan till exempel husrannsakan utföras.
Exempel: Ett vittne har sett hur en person stod vid den plats där plånboken låg.

På sannolika skäl misstänkt. Misstanken framstår vid en objektiv bedömning som berättigad. Det krävs något som ytterligare binder personen till brottet, exempelvis ett vittne eller teknisk bevisning.
Exempel: Ett vittne har sett att en person har plockat på sig plånboken
Citera
2018-06-08, 17:43
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Beror väl på hur GM är beskaffad i hjärnkontoret och om det finns personlighetsstörningar som är närvarande. Många störningar visar just brist på äkta empati. Det är inte ovanligt att dessa personer därför överkompenserar sina brister genom att utåt sett vara extra sympatiska, medkännande och bussiga Fredrik.

En sådan GM kan lätt rättfärdiga sitt brott för sig själv och känner ingen skuld. Då finns det heller ingen ångest som kan flyta upp.

Ja men jag berättar hur en "vanlig" människa skulle reagera om hen blev tvungen att leva i förnekelse som skydd för något hemskt hen gjort i stundens hetta.
Det gäller inte någon som redan har störningar.
Citera
2018-06-08, 17:43
Medlem
Utdrag från Expressen;
"Inför omhäktningsförhandlingen berättade åklagare Åsa Hiding att hon yrkar på att han ska häktas på sannolika skäl, den högre misstankegraden.

"– Jag har gjort min bedömning att det föreligger sannolika skäl. Men vad de sannolika skälen består i vill jag inte kommentera, säger Åsa Hiding tidigt på fredagsmorgonen".

Jag upplever hela utredningen som sådan. Att det "inte finns något att kommentera". Av vilken anledning går dom inte ut med mer information tror ni? Eller fastställer dödsorsak?
Citera
2018-06-08, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jahaja, detta hade nog inte åkl räknat med att SD skulle gå fri. Kan det vara som jag varit inne på tidigare, att många analyssvar kommit tillbaka ofullständiga?
Skulle så gärna vilja veta vilka fynd och spår utredningen skickat till NFC. Jag förutsätter att man tagit en hel del prover på kroppen och från fynd på platsen där kroppen hittades. Det finns uppgifter om blodbesudlade klädesplagg som antagligen inte givit något som stärker misstankegraden, så antagligen kommer inte blodet från LW. Vi vet inte heller om NFC hunnit med att analysera allting som skickats till dom i ärendet, det kanske finns fler avgörande svar som man tålmodigt väntar på och som fortfarande kan indikera för en specifik person.

Sedan fortlöper naturligtvis utredningen framåt (förhoppningsvis) kommer det fram nya uppslag och information hela tiden som sedermera resulterar i nya undersökningar och förhör. Jag misstänker att man från första stund SD lämnar häktet som ” fri man” sätter dygnet runt span på honom och eventuellt även avlyssning - kan inte tänka mig något annat.

Polisen måste nu besluta om nästa steg i utredningen, vissa kommer fortsätta att gräva efter fler pusselbitar på SD och andra arbetar med förhör av andra personer i LW närhet. De kommer absolut inte att vara sysslolösa, tvärtom, det är nu mer än viktigt att inte tappa fokus och att ha tålamod samt arbeta metodiskt i enlighet med deras rutiner. Det har hänt flera gånger i tidigare uppmärksammade mordutredningar att den MT släpps i brist på bevisning, men blir ändå i slutändan fällda för mord. Vi skall inte tappa hoppet ännu, det är långt kvar av utredningen och mycket information kvar att arbeta med.
Tänker dock på alla sörjande som hade hoppats på en enkel utredning och en snabb dom. Det kan inte vara lätt att hantera alla känslor och att veta att man när som helst kan råka träffa den som suttit häktad för mordet i grannskapet när man går utanför dörren. Hoppas att barnen och UW kan resa bort därifrån ett tag för att slippa vardagen med allt vad det innebär.

Menar du att polisen skall sätta span på honom och avlyssna hans mobil? Om han är skyldig så kommer han inte att nämna ett ord om händelsen för någon, han kommer heller inte att besöka eventuella platser för att undanröja bevis. Är han däremot oskyldig så kommer han att hälsa på sina vänner och tala i telefon som vanligt med en massa prat om varför han blev beskylld o.s.v. Det måste vara intressant för polisen att lyssna på detta? Eller tror du att han skulle erkänna sitt eventulla brott för någon i sin mobiltelefon?
Citera
2018-06-08, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Ursäkta om det redan varit uppe i tråden .

Tänk om LW satt i köket och hörde det skrik som skrivits om i tråden och det har även lämnats vittnesuppgifter till polis.
Hon rusar ut och avbryter något som räddar den personens liv men LW blir påhoppad och dödad. Personen som springer därifrån kanske inte har information om att ett mord skett eller är förhindrad av någon annan att anmäla. Det första kan ev varit en påbörjad våldtäkt.

Det var en bra teori, som stämmer med min. Att LW gick ut plötsligt från sitt hem.
Platsen, kläder och skriken stämmer då.
Tror mer på att en pundare slog på sin partner än våldtäkt, därav skriken.
Citera
2018-06-08, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja men jag berättar hur en "vanlig" människa skulle reagera om hen blev tvungen att leva i förnekelse som skydd för något hemskt hen gjort i stundens hetta.
Det gäller inte någon som redan har störningar.

Det förstår jag. Men en GM som begår mord är ingen "vanlig" människa. Fängelserna är proppfulla däremot av de som begår grova våldsbrott t.ex. mord som lider av personlighetsstörningar i varierande grad. Dock sällan så att dom juridiskt betraktas som sjuka. Dom är fullt medveten om vad dom gör och döms till fängelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in