2018-06-08, 16:30
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nej, han är fri, åtminstone för stunden.

Hur vet du att han inte avlyssnas?
Citera
2018-06-08, 16:30
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Om den skyldige skyddas av någon som
vet hur man städar undan bevis
och som dessutom kanske ledde utredarna
i fel riktning direkt eftersom de misstänkte
människorov och inte ens letade i närområdet
efter BO så är det nog inte så lätt för polisen
att hitta några spår.

Just så.
Citera
2018-06-08, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det där är skitsnack.
Att fyndplats och mordplats är samma, är i mina ögon helt uteslutet av några enkla anledningar.

1. Avspärrningarna hävdes nästan direkt på fyndplatsen. Vilket inte hade gjorts om det även varit brottsplatsen.
Såklart såg rättsmedicin tidigt tecken på att kroppen flyttats och därav den väldigt snabba avspärrningen.

2. Det finns en anledning att BO´s hem och bilen fortfarande är avspärrade efter 3 veckor.
Här har vi brottsplatsen.

3. Det är relativt enkelt att dumpa en kropp bakom detta plank utan att bli påkommen mitt i natten. Inga större problem.

4. Skriket som påståtts ha hållit på i 5 minuter är inget som vi idag kan knyta till brottet. Det visar sig snart då halva bostadsområdet i så fall skulle ha hört detta och i så fall har polisen idag mängder med vittnesuppgifter om just det.

5. Finns ingen anledning för två +40 åringar att smussla med någonting bakom ett bullerplank i bästa tjuvrökarstil mitt i natten. Låter enbart super-sjukt.
Platsen är heller ingen som man "bara hamnar på" och jag ser ingen anledning till att hon skulle ha befunnit sig här levande. Ingen alls.
Däremot eär det den första bästa busken och en naturlig plats att dumpa en kropp som du vill bli av med så snabbt som möjligt. Vilket de allra flesta vill...

6. Den lades inte här för att inte hittas. Den lades här för att det var det första bästa och där GM i bästa fall kunde få andas ut. Vilket lyckades.

7. Helt sant ska man inte krångla till det i onödan. Och i sådana här fall där kroppen hittas "gömd" så är det nästan alltid skillnad på fyndplats och mordplats.

Om du bor i Örebro med omnejd så besök platsen så får du en helt annan bild av hur brottsplatsen och eventuellt fyndplatsen ser ut. Den beskrivningen som framgår här är inte helt glasklar. Jag tar inte gift på att det är som jag påstår men teknikerna har varit på platsen efter att avspärrning släppt och grävt upp och tagit ner ytterligare buskar på platsen. Från Polisen sida har man säkrar mycket spår men tydligen svårt att knyta något till GM.
Citera
2018-06-08, 16:34
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Om man är skäligen misstänkt kan man ändå få utöva vissa tvångsmedel mot vederbörande. Reseförbud är ett. Avlyssning ett annat. Frågan är om han belags med några tvångsmedel.
Inget reseförbud men tungt avlyssnad.
Citera
2018-06-08, 16:34
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Har inte följt allt här,men som flera andra undrar jag över att det tog 5 dagar i varmt väder att hitta kroppen. Enligt bilderna låg den nästa inne i villaområdet. Detta i ett land där var och varannan har hund. Många hundar reagerar starkt på kadaver,min egen kan hitta kadaverdelar på många 100 meters håll,till och med under vatten eller ett snötäcke. Hundar brukar också envist försöka få gå till den intressanta lukten och bete sig på ett ovanligt sätt. Hundägare tar ofta samma promenadrunda varje dag. Har kroppen verkligen legat där hela tiden?
Det har diskuterats rätt så tidigt i tråden efter att man funnit kroppen. Finns flera som har hund och kunskaper om det här som har uttalat sig om hur spår, sök osv fungerar. De letade också efter en försvunnen person, inte nödvändigtvis en död person till att börja med.

Någon granne uttalade sig i tidiningen och sa att hans hund dagen innan dragit som aldrig någonsin mot planket men han var då på "fel" sida och brydde sig inte om att gå runt och kolla vad hunden så envetet drog efter.
Citera
2018-06-08, 16:35
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ingen straff lär utdelas utan snarare hjälp och stöd om jag förstår rätt vem/vilka ni menar.
Det går inte att leva med en sådan här hemlighet så vem det nu är som städar upp och försöker skydda förvärrar det bara, i det långa loppet.

Men ändå förståeligt att man försöker.
Citera
2018-06-08, 16:35
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ingen straff lär utdelas utan snarare hjälp och stöd om jag förstår rätt vem/vilka ni menar.
Det går inte att leva med en sådan här hemlighet så vem det nu är som städar upp och försöker skydda förvärrar det bara, i det långa loppet.

Kloka ord. Hjälp kan vara stjälp...
Citera
2018-06-08, 16:37
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ok, använde fel ord där, påföljd menar jag förstås. Tack för rättelsen.

Håller med om att det måste vara outhärdligt att bära på en sådan här sak i hemlighet resten av livet, vem det än vara må. (Förutom riktiga galningar då.)
Citera
2018-06-08, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Jo jo, jag förstår väl det men lönlöst att bara antyda genom en massa dovt mummel.
Är väl i stort sett bara Schazz som vågar säga vartåt hennes tankar och misstankar går.

Helt riktigt på en punkt. Jag har gjort en annan lista över MGM än majoritet härinne. Men du har fel på mitt kön. Inte för att det spelar någon roll men visar ändå på hur snabbt vi (be)dömer utifrån egna preferenser.
Citera
2018-06-08, 16:44
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
SD verkade så ”självklart skyldig” i mångas ögon. I mina också vissa stunder. Polis och åklagare tror jag har känt sig säkra på att de gripit rätt GM. Inte har de velat ”offra någon oskyldig”. På något vis känns det som om de ”fastnat” lite för länge i tanken om SD som GM. En gång skrev jag i forumet att om man står för länge i exakt samma position så ser man endast det som är rakt framför nosen. Samtidigt riskerar man att skugga sanningar som kan stå att finna bakom ryggen. Ungefär så. Mina tankar. Ska inte tas för sanningar.
Du litar inte på att man har letat brett som man sa sig göra alltså? Hoppas att de har gjort så som de sa att de gjorde. De allra närmaste är väl de som kontrolleras och förhörs allra först.
Citera
2018-06-08, 16:45
Medlem
Citat:

Varför kan man inte leva med det?
Förnekelse är ett slags skydd.
Citera
2018-06-08, 16:47
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Helt riktigt på en punkt. Jag har gjort en annan lista över MGM än majoritet härinne. Men du har fel på mitt kön. Inte för att det spelar någon roll men visar ändå på hur snabbt vi (be)dömer utifrån egna preferenser.
Ha ha, ursäkta. Brukar alltid gardera med han/hon och missade det här, och så fel jag hade. Helt riktigt så trodde jag och mina fördomar att du var en hon. Rätt i fällan så att säga. Visst, alla gör vi bedömningar och tänker inte ens alltid på det.

Vill gärna höra mer av vad du tänker och tror.

Edit: Blir också ofta felbedömd härinne vad gäller kön. Har tänkt på det förut att det skulle vara ett roligt tidsfördriv i laidback-forumet att gissa varandras kön.
Senast redigerad av Gusselby 2018-06-08 kl. 17:02. Anledning: honhan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in