Citat:
Ursprungligen postat av
Ramaria
Funderat lite till så här under dagen då.
Jag frågar mig själv -varför kunde inte GM vänta med att prata med BO? Varför kunde det inte tas över telefon? (Utgår från känd gärningsman)
Sista frågan först. Jag ser två skäl.
1. BO svarade inte på personens kontaktförsök.
2. GM ville inte lämna digitala spår av kontaktat med BO.
Detta skulle kunna ha två orsaker (möjligtvis fler). Dels pg av att GM inte ville att närstående skulle kunna se samtalslistan. Eller så var det mer av påföljande utredningstekniska skäl.
Om alternativ 1. Skulle då BO valt att öppna dörren när GM knackade på mitt i natten? Jag tror inte det. Men nu var dörren olåst vid anträffandet. Kanske var den även det under kvällen? Ponera att GM bara travar in. BO förstår att hennes undvikande retat upp vederbörande och föreslår att diskussionen ska fortsätta utanför huset då hon inte vill störa/väcka sonen.
Alternativ 2. GM knackar på hos BO. BO släpper in GM. GM vill diskutera en sak. Han ställer BO mot väggen, kräver svar. BO känner hur hon går in i försvarsställning, diskussionen eskalerar. BO vill inte att barnet ska vakna och säger att de får ta detta senare. GM vägrar. BO försöker att dra sig mot dörren. Försöker få GM att omedvetet följa efter. Väl i hallen säger BO att nu får du gå. Hon nämner sonens födelsedag och att hon har saker kvar att göra. Det är nu det slår slint för GM. Han brukar våld mot BO. BO blir förskräckt, hon öppnar dörren försöker putta ut GM. Hon vill nog gärna bara dra igen dörren mellan dem men detta förhindrar GM. Han drar med BO ut genom dörren.
Första frågan. Varför kunde inte samtalet vänta? Varför just denna kväll, varför så sent?
Att ställa denna fråga låter en närma sig frågan om motiv. Vad driver GM? Kanske finns det omständigheter som låter oss ana en orsak?
-------
Och det blir mitt nästa inlägg lite senare ikväll lol
Tänk om HD har ställt ett ultimatum. Att om SD röjer LW ur vägen en gång för alla, så går hon med på försoning med honom.
Alltså lämplig planering just innan försoningsresan.
Har svårt att tro att hon visste nada.