2018-06-05, 12:55
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Trenden för SD var vikande i opinionsmätningarna då och jag trodde att väljarna hade insett vilket nationalistisk högerparti SD var och är. Nu har dock trenden vänt för SD enligt opinionsmätningarna och då accepterar jag det faktumet. Vad jag vänder mig emot är "hemkörda modeller" som är helt utan vetenskaplig grund det borde inte minst du ha förstått vid det här laget.

Tror inte så många nationalister skulle hålla med dig i din beskrivning av SD.
2018-06-05, 12:57
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
KG Bergström spekulerar om SCB-underskattning:

https://www.expressen.se/kronikorer/k-g-bergstrom/s-kan-fa-sitt-samsta-valresultat-nagonsin/
Om S är den stora förloraren är SD den största vinnaren. Partiet har ökat både jämfört med senaste SCB-undersökningen och valet. Sen 2014 har Jimmie Åkessons parti erövrat väljare från fem andra partier. Flest från S och M, men till och med också från Miljöpartiet.

Om man utgår från partiets valresultat 2014 jämfört med SCB:s maj-siffra samma år, skulle det om mönstret upprepas i år, leda till ett valresultat på 23,3 procent i år. Det i sin tur skulle få konsekvensen att partiet bara skulle ligga 0,2 procentenheter efter Moderaterna, om de skulle få samma skillnad mellan valresultat och SCB-siffra som 2014.

Med den utgångspunkten kan valresultatet bli dramatiskt. S blir största parti med 24,0, M tvåa med 23,5 och SD trea med 23,3 procent. Exakt så lär det förstås inte bli. Men slutsatsen av dagens mätning måste bli att det inte ens kan uteslutas att SD blir störst.
Läst i Expressen, samma tidning som enligt vissa försöker hålla SD nere genom att dölja att de kan ha högre stöd. KGB fick inte agendasättarcentralens memo?

8,1 % våren -14 hos SCB till valresultatet på 12,87% för SD hösten -14 blir 59% fel.
Ska vi använda den felfaktorn blir dagens 18,5 x 1,59 hiskeliga 29,4%.
Men eftersom SCB har ändrat insamlingsmetod och tillfört webdel så kan vi såklart inte använda den faktorn.
2018-06-05, 13:00
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
En faktor är detta - är underskattningen relativt mindre, större eller oförändrad? Låt oss anta att den är något mindre än tidigare.

En helt ny faktor är dock denna MASSIVA rapportering av SD som ett stort och växande parti. "SD framåt", "SD rusar", "SD kan bli största parti".

Detta bör rimligen innebära att SD är inne i en ny sorts tillväxt än tidigare - vilket faktiskt gör att siffror i det höga spannet inte är så orealistiska som de instinktivt känns. "SD fördubblas varje val" är mycket riktigt en mycket tveksam förklaringsmodell - det kan bli mindre, men också mer.

Aftonbladet och Expressen var ju vinstdrivande företag även för några år sedan. Hade inte asylsökande som tafsade på 12-åriga flickor på Husbybadet genererat klickfest redan 2011, menar du? Det gäller att vara försiktig med bakåtextrapolerande av den typen rent generellt, men särskilt i en tråd som denna.
Man får inte glömma hur fega och konflikträdda svenska folket. Och därför blir följden extrem i andra änden. Först vill man absolut inte sticka ut och rösta på ett parti som ligger under 10%. Men när det ligger runt 20% i fakeundersökningarna så kan det komma en flodvåg av fegisar. Och om det går upp till runt 25% och hela sällskap röstar SD(vilket bör vara fallet nere i Skåne) så kan det bli som när Hammarby dubblade sin publik helt plötsligt. Klart man ska hänga med, alla andra gör ju det.
2018-06-05, 13:03
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerRoger
De har nog varken vapen eller ammunition kvar in på upploppet. Allt har desarmerats. Nazismen, nyfascismen, rasismen, främlingsfientligheten, populismen, skandalerna, avhoppen - inget har fått folket att vända sig från partiet och till etablissemanget. De måste vara duktigt desperata nu. Det värsta är att desperation kan leda till desperata åtgärder långt utanför gängse spelplan. Hur långt är de villiga att gå i försvaret av sin makt och sina idéer om ett mångkulturellt Sverige? Det blir antingen någon extrademokratisk käftsmäll mot folket, eller så erkänner man sig besegrad och går SD till mötes. Det som talar för det senare är att man tycks ha tappat energi och tilltro till sig själva. Det står förlorare i pannan på hela Sjuklövern. Man har satsat allt på att stoppa och stänga ute ett parti, som istället vuxit på ett sätt som saknar motstycke i svensk politisk historia.
Just därför bör undersökningen släppas senare. Alla de orden har desarmerats. Men en undersökning är helt "opartisk", alltså perfekt att använda mot SD i slutspurten.
2018-06-05, 13:04
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:

..............

Bevisar ju bara att han hänger på Flashback, han har ju snott min analys med några små justeringar för att stölden inte ska vara helt uppenbar:

10:27 skrev jag:
Kod:
PARTI	MAJ14	VAL14	FEL	MAJ18	DIFF 
					MAJ14/18	VAL18
S	35,3	31,0	-4,3	28,3	-7,0		24,0
M	22,7	23,3	0,6	22,6	-0,1		23,2
SD	8,1	12,9	4,8	18,4	10,3		23,2
C	4,9	6,1	1,2	8,7	3,8		9,9
V	8,0	5,3	-2,7	7,4	-0,6		4,7
L	5,3	5,4	0,1	4,4	-0,9		4,5
---------------------------------------------------------------
KD	3,9	4,6	0,7	2,9	-1,0		3,6
MP	8,0	6,9	-1,1	4,3	-3,7		3,2

12:01 skrev K-G
Om man utgår från partiets valresultat 2014 jämfört med SCB:s maj-siffra samma år, skulle det om mönstret upprepas i år, leda till ett valresultat på 23,3 procent i år. Det i sin tur skulle få konsekvensen att partiet bara skulle ligga 0,2 procentenheter efter Moderaterna, om de skulle få samma skillnad mellan valresultat och SCB-siffra som 2014.

Med den utgångspunkten kan valresultatet bli dramatiskt. S blir största parti med 24,0, M tvåa med 23,5 och SD trea med 23,3 procent.
https://archive.is/qxJMd#selection-1045.0-1051.133

/Provokatör
2018-06-05, 13:05
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Trenden för SD var vikande i opinionsmätningarna då och jag trodde att väljarna hade insett vilket nationalistisk högerparti SD var och är. Nu har dock trenden vänt för SD enligt opinionsmätningarna och då accepterar jag det faktumet. Vad jag vänder mig emot är "hemkörda modeller" som är helt utan vetenskaplig grund det borde inte minst du ha förstått vid det här laget.
Visst SCB är nog ganska seriösa, men med en ganska så stor etablissemangs-touch ändå. Skulle inte förvåna mig om de får en och annan order från högre instans. För de är ju trots allt en statlig myndighet... som styrs av nuvarande makthavare.

Fast jag tror inte SD:s siffror är grovt underskattade ändå. Den verkliga siffran ligger nog på ett par procentenheter högre, runt 20-21 % någonstans och sossarna motsvarande lägre. Men den som lever får se...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Aftonbladet och Expressen var ju vinstdrivande företag även för några år sedan. Hade inte asylsökande som tafsade på 12-åriga flickor på Husbybadet genererat klickfest redan 2011, menar du?
2011 (och långt efter det) kunde man se ända från andra galaxer att MSM ännu var övertygade om att den invandringskritiska opinionen var en tillfälligt uppkommen träskmark långt från mainstream. Den kommersiella potentialen uppfattades ligga hos “Vi gillar olika”-publiken, de 94% som inte röstade SD. Jag skrev nån gång 2013-2014 att Expressen förr eller senare kommer att upptäcka den engelska tabloidpotential som alternativmedia exploaterar och att när de får upp ögonen för den verkliga opinionen i landet så kommer det att bli annat ljud i skällan. Nu är det andra ljudet här.

2011: SD-monopol på minskad invandring.
2011: Alternativmedia-monopol på invandringens baksidor.
2018: Slagsmål om invandringskritiska väljare.
2018: Slagsmål om invandringskritiska mediakonsumenter.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-06-05 kl. 13:07.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
8,1 % våren -14 hos SCB till valresultatet på 12,87% för SD hösten -14 blir 59% fel.
Ska vi använda den felfaktorn blir dagens 18,5 x 1,59 hiskeliga 29,4%.
Men eftersom SCB har ändrat insamlingsmetod och tillfört webdel så kan vi såklart inte använda den faktorn.

Å andra sidan hade SD 2014 som sagt inte draghjälpen av att beskrivas som ett parti i paritet med S och M. Det gör att man bör kunna vinna valrörelsen den här gången. Man bemöts med en helt annan respekt av media och vardagsmänniskor - just för att man uppfattas som ett stort parti blir man normaliserat.

Det är något nytt och första gången Wolodarskis tal om "framgång föder framgång" prövas på riktigt allvar. Kombinera det med samma svenska konsensusmentalitet som tidigare höll SD nere - och det kan bli åka av.
2018-06-05, 13:10
Medlem
Till och med vänsterpartister och socialdemokrater går nu in och skriver i denna tråden, det är ren desperation.. vad fan ska ni ta er till? Svenska folket vaknar, fattar ni inte det eller?

Det är inte så att SD får direkt stort utrymme i media eller på gator och torg, ändå ser opinionläget ut som det gör. Folk är trötta, jävligt trötta. Och i valet blir det 25%+. Godnatt alla vänsterpartister och socialdemokrater, dra åt helvete.
Senast redigerad av dykaren- 2018-06-05 kl. 13:14.
2018-06-05, 13:17
Avstängd
Citat:

https://www.expressen.se/kronikorer/k-g-bergstrom/s-kan-fa-sitt-samsta-valresultat-nagonsin/
Om S är den stora förloraren är SD den största vinnaren. Partiet har ökat både jämfört med senaste SCB-undersökningen och valet. Sen 2014 har Jimmie Åkessons parti erövrat väljare från fem andra partier. Flest från S och M, men till och med också från Miljöpartiet.

Med den utgångspunkten kan valresultatet bli dramatiskt. S blir största parti med 24,0, M tvåa med 23,5 och SD trea med 23,3 procent. Exakt så lär det förstås inte bli. Men slutsatsen av dagens mätning måste bli att det inte ens kan uteslutas att SD blir störst.
Läst i Expressen, samma tidning som enligt vissa försöker hålla SD nere genom att dölja att de kan ha högre stöd. KGB fick inte agendasättarcentralens memo?

"inte ens kan uteslutas" är en mycket försiktig formulering. Seriösa bedömare räknar med att SD blir det största partiet.
Medlem
Citat:
2011 (och långt efter det) kunde man se ända från andra galaxer att MSM ännu var övertygade om att den invandringskritiska opinionen var en tillfälligt uppkommen träskmark långt från mainstream. Den kommersiella potentialen uppfattades ligga hos “Vi gillar olika”-publiken, de 94% som inte röstade SD. Jag skrev nån gång 2013-2014 att Expressen förr eller senare kommer att få upp ögonen för den engelska tabloidpotential som alternativmedia exploaterade och att när de får upp ögonen för den verkliga opinionen i landet så kommer det att bli annat ljud i skällan. Nu är det andra ljudet här.

2011: SD-monopol på minskad invandring.
2011: Alternativmedia-monopol på invandringens baksidor.
2018: Slagsmål om invandringskritiska väljare.
2018: Slagsmål om invandringskritiska mediakonsumenter.

I den bästa av världar kan vi röra oss mot både medial och politisk marknadsekonomi, m a o den tidigare föraktade populismen.

I den meningen var 2011 inte bara den politiska utan också den mediala scenen hårt reglerad - och alla var redan då medvetna om att man lämnade röster/pengar på bordet. Inte ens Jan Helin skulle ha påstått att Husby-badet inte skulle generera klick.

Och fortfarande är vi väldigt långt från riktigt slagsmål om den invandringskritiska opinionen, varken i media eller politik. Menar jag.
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ja allt fler inser vilket nationalistiskt konservativt parti SD är. Det är därför de ökar i OU.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in