2018-06-04, 23:50
Medlem
https://www.sydsvenskan.se/2004-12-30/scientologikyrkan-forsoker-varva-barn

Barnen kanske blev värvade? Mer troligt att föräldrarna blev det men här är väl allt möjligt.
Citera
2018-06-04, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpannkakan
https://www.sydsvenskan.se/2004-12-30/scientologikyrkan-forsoker-varva-barn

Barnen kanske blev värvade? Mer troligt att föräldrarna blev det men här är väl allt möjligt.

Ett sånt där test gjorde jag i fjortonårsåldern. Rekryterad på gatan i Gbg. Glad att nån förklarade för mig vad scientologerna var...
Citera
2018-06-05, 00:04
Medlem
Citat:
Precis det jag också tycker är så märkligt. Tystheten! Någon som bor i Bjärred här som vet om det finns scientologtroll där? Sånt borde väl sprida sig, eller man kanske inte knackar dörr som jehovas kanske vad vet jag? Här kan man ju vara anonym så varför inte fler vågar/vill öppna sig förstår jag inte om man nu vet något om händelsen. Mer info borde sippra ut på något vis kan man tycka.
Jag nisstänker att sanningen är värre än man tror tyvärr.

Jag bor i Bjärred, har gjort så i 15 år. Har aldrig hört talas om att någon här är Scientolog eller ens att någon någonsin pratar om Scientologerna. Skolan eller sportklubbarna här har inget samarbete med dem!! Har mycket svårt att tro att familjen skulle tillhöra denna sekt. Kan tillägga att det är och har varit hela tiden mycket tyst här kring fallet. Jag tror att de få som kände familjen (kanske grannar och en del skolkamrater) väljer att hålla tyst för att inte smutskasta familjen. Vi andra kände inte dem helt enkelt...jag hade aldrig hört talas om dem trots att jag har barn i samma ålder. Mina barn visste dock vilka flickorna var. Bjärred har ca 11000 invånare och är en ganska anonym ort på det viset att här flyttar in nytt folk hela tiden, oftast barnfamiljer från Malmö och Lund. Jag känner massvis med folk här men jag är ändå anonym på det viset att jag känner att man har distans till varandra, inte mycket skvaller på byn eller ”folk vet allt om alla” känsla.
Citera
2018-06-05, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det där med drivande kan jag överhuvudtaget inte föreställa mig. Att en gm gör detta - ja. Att två sjuka gm gör detta - egentligen inte, men om det nu ska vara samförstånd - ja kanske. Men att en sjuk föräldrar kan driva den andra friska föräldern att göra detta - där gör det slut hos mig. Det tror jag verken om O eller H. Att O kunde driva en frisk H att begå brottet? Nej. Att H kunde driva en frisk O att göra detta? Nej. För att kunna genomföra själva brottet måste gm själv vara 100% övertygad att detta är den ända utvägen - tror jag.

Eller tror ni att H döda barnen och sig själv med Os vetande och att han begick självmord efteråt? Eller tror ni att H klarade att driva O att göra detta mot hans egen övertygelse? I stället för att han tog med sig barnen och räddade dem?

Att en har varit mer drivande har ju hävdats sen start. Får inte heller ihop det, totalt osannolikt att en "frisk" människa låter sig övertalad till något sånt här.

Har hört från en som kände familjen att Hanna hade depressioner så det verkar stämma med vad jag läst här. Oskar ska ha varit fantastisk, stabil, underbar familjefar, smart osv. Lovorden haglar över denna man på något obehagligt sätt.
Citera
2018-06-05, 00:58
Medlem
Citat:
Att en har varit mer drivande har ju hävdats sen start. Får inte heller ihop det, totalt osannolikt att en "frisk" människa låter sig övertalad till något sånt här.

Har hört från en som kände familjen att Hanna hade depressioner så det verkar stämma med vad jag läst här. Oskar ska ha varit fantastisk, stabil, underbar familjefar, smart osv. Lovorden haglar över denna man på något obehagligt sätt.

Stabil och fantastisk, men ingen av tjejerna kunde gå i skolan? Verkar konstigt tycker jag... går väl aldrig att få veta vad som var vad i denna familj. Blev H deprimerad på grund av den utåt sätt fantastiske pappan, men hur var han som make? Inifrån familjen kom ju nödrop om att O var överkritisk, att A var uttråkad, att M undrade om hon blivit tokig och så vidare...

Kan ju vara så att mamman tog med sig flickorna i döden och pappan hängde sig, och att O skrev ett skevt brev om att det var ett gemensamt beslut... fast kanske då inte gemensamt på det sätt man vanligen tänker sig? En ville först dö, tog barnen med sig, och sedan ville även den andre dö? "Gemensamt" så att säga... det skulle för all del kunna förklara allt med att "det som inte fick hända hände". Kanske även att tjejerna blev trötta av att mamman var deprimerad, om hon var det, och av den nitiske pappan. Allt som allt en familj med svåra inre problem. Var för sig kanske ingen var något större problem. Detta skulle då även stämma med kryptiska uttalandet från rektorn "problem inne i familjen" (någon av föräldrarna kroniskt sjuk, till exempel H).

Kan någon vänlig själ kolla upp vad H hade för inkomst? Var den lite lägre, kanske det var H som var kroniskt deprimerad, men orkade jobba åtminstone ett par dagar i veckan. Att hon stöttat Gottfries och sökte vård för flickorna, i stället för sig själv, kanske var ett led in i mörkret. Kanske trodde H verkligen att tjejerna var sjuka, medan de kanske reagerade psykosomatiskt på hennes ev. självskadebeteende?

Noterade att köket var slitet. Ett ointresse för att vistas i köket, vilket är raka motsatsen mot vad över medelklassmammor är intresserade av att visa upp. Var mamman utöver ev depression även anorektiker? Kan barnen ha fått lite väl fettsnål kost, mindre lyckat för växande flickor? O var ju även han rätt mager. För dåligt kosthållning ger ofta trötthet och kan absolut störa den kroppsliga utvecklingen. Tjejerna blev ju trötta när tonåren började. Ville de inte utveckla kvinnliga former, ett arv från mamman kanske?

Det förekommer tyvärr att anorektiker överför sina kostproblem från tonåren på de egna barnen. Kan A ha lidit av depression och anorexia, dolt under ME? Skämdes H? Rev tonåringen A upp gamla smärtor hos H?

Tror att både O och H led av prestationskrav. De var inte lyckliga trots att de hade allt. De hade gamla demoner med sig, och det var vad flickorna också dog av. Denna familj hade verkligen behövt en intervention. Rektorn må bita sig i tummen nu, efter alla år av negligering.

Kan en överdos av läkemedel ge blåmärken, eller var blåmärkena kanske en del av förruttnelseprocessen? De kan ju ha legat döda i några dagar innan O förmådde ta livet av sig. Kanske ringde han systern för ett sista samtal...
Senast redigerad av rappytt 2018-06-05 kl. 01:12.
Citera
2018-06-05, 01:20
Medlem
Tror i korthet på följande nu:
1. Enligt rykten: Mor och barn hittas i sina respektive sängar. De ryktas vara "blåslagna" enligt Undrande87. Dock har inte Expressen eller någon annan skrivit om misshandel. Jag tror att det inte var blåmärken, utan snarare ett led i förruttnelseprocessen. De hade legat döda en tid.

https://nyheter24.se/nyheter/forskning/866380-de-har-6-sakerna-hander-med-din-kropp-efter-doden

2. H tar livet av sig själv och barnen. Stämmer med att kollegan till O säger "det som inte fick hända hände" samt rektorns "problem inne i familjen". Samt att O ryktas jobba enbart ett par dagar i veckan och lida av depressioner. Stämmer även med det som sagts tidigt i tråden, att det inte är som vi tror.

3. O upptäcker att alla är döda. Hänger sig. Stämmer med att alla inte dog vid ungefär samma tidpunkt.

4. Brev hittas som säger att allt är ett gemensamt beslut. Kan stämma om man tänker på att A först ville dö samt att O sedan vill dö.

Ett frågetecken är dock fortfarande utsvävningen om "livskvalitet" och att skylla på barnens sjukdomar. Var det kanske H som tyckte så? Lämnade hon bara en rad kvar för O att skriva på? Grymt i så fall.

Mot detta står att O under hösten författat något som kan liknas vid ett testamente (momssagan) samt att han uteblivit från jobbet ofta. Kanske för att H ev börjat tappa greppet?

Gemensamt i vanlig mening tror jag inte att man kan säga att morden är i alla fall.

Att inga familjebilder finns, att ingen granne eller vän kommit med bilder på den lyckliga familjen, det säger något. Här var det nog olyckligt under många år. Jag är också av åsikten att det som händer i ett hus gärna dröjer sig kvar. Skulle aldrig köpt huset.
Senast redigerad av rappytt 2018-06-05 kl. 01:23.
Citera
2018-06-05, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Stabil och fantastisk, men ingen av tjejerna kunde gå i skolan? Verkar konstigt tycker jag... går väl aldrig att få veta vad som var vad i denna familj. Blev H deprimerad på grund av den utåt sätt fantastiske pappan, men hur var han som make? Inifrån familjen kom ju nödrop om att O var överkritisk, att A var uttråkad, att M undrade om hon blivit tokig och så vidare...

Kan ju vara så att mamman tog med sig flickorna i döden och pappan hängde sig, och att O skrev ett skevt brev om att det var ett gemensamt beslut... fast kanske då inte gemensamt på det sätt man vanligen tänker sig? En ville först dö, tog barnen med sig, och sedan ville även den andre dö? "Gemensamt" så att säga... det skulle för all del kunna förklara allt med att "det som inte fick hända hände". Kanske även att tjejerna blev trötta av att mamman var deprimerad, om hon var det, och av den nitiske pappan. Allt som allt en familj med svåra inre problem. Var för sig kanske ingen var något större problem. Detta skulle då även stämma med kryptiska uttalandet från rektorn "problem inne i familjen" (någon av föräldrarna kroniskt sjuk, till exempel H).

Kan någon vänlig själ kolla upp vad H hade för inkomst? Var den lite lägre, kanske det var H som var kroniskt deprimerad, men orkade jobba åtminstone ett par dagar i veckan. Att hon stöttat Gottfries och sökte vård för flickorna, i stället för sig själv, kanske var ett led in i mörkret. Kanske trodde H verkligen att tjejerna var sjuka, medan de kanske reagerade psykosomatiskt på hennes ev. självskadebeteende?

Noterade att köket var slitet. Ett ointresse för att vistas i köket, vilket är raka motsatsen mot vad över medelklassmammor är intresserade av att visa upp. Var mamman utöver ev depression även anorektiker? Kan barnen ha fått lite väl fettsnål kost, mindre lyckat för växande flickor? O var ju även han rätt mager. För dåligt kosthållning ger ofta trötthet och kan absolut störa den kroppsliga utvecklingen. Tjejerna blev ju trötta när tonåren började. Ville de inte utveckla kvinnliga former, ett arv från mamman kanske?

Det förekommer tyvärr att anorektiker överför sina kostproblem från tonåren på de egna barnen. Kan A ha lidit av depression och anorexia, dolt under ME? Skämdes H? Rev tonåringen A upp gamla smärtor hos H?

Tror att både O och H led av prestationskrav. De var inte lyckliga trots att de hade allt. De hade gamla demoner med sig, och det var vad flickorna också dog av. Denna familj hade verkligen behövt en intervention. Rektorn må bita sig i tummen nu, efter alla år av negligering.

Kan en överdos av läkemedel ge blåmärken, eller var blåmärkena kanske en del av förruttnelseprocessen? De kan ju ha legat döda i några dagar innan O förmådde ta livet av sig. Kanske ringde han systern för ett sista samtal...

Kom att tänka på när jag för många år sedan praktiserade i en lågstadieklass. Där var en flicka vars mamma hade anorexia. Flickan var världens snällaste men mådde väldigt dåligt över att mamman mådde dåligt. Hon var ofta ledsen, säkert sov hon dåligt också för hon var ledsen och orolig för mamman. Hon tydde sig till mig när jag var där och blev väldigt ledsen den dagen jag skulle sluta. Undrar än idag hur det gick för henne fast det var väldigt längesen.
Vet inte vad H led av men tror absolut att hennes eller ev båda föräldrarnas mående påverkade A och M negativt. Inte konstigt att de blev trötta och inte orkade gå i skolan om de låg sömnlösa av oro. De måste ha haft det väldigt jobbigt de stackars barnen för tror knappast att allt var frid och fröjd i familjen fram till dagen då de dog. Tänker mycket på hur de hade det innan det hände. Framförallt A som var hemma så länge. Hur mådde hon, vad tänkte hon, vad kände hon, vad gjorde hon all den tid hon var hemma själv. Det får jag/vi aldrig veta men kan ändå inte sluta tänka på det.
Citera
2018-06-05, 02:15
Medlem
Risken att andra föräldrar ska ta livet av sina barn är liten. Men det finns säkert många barn där ute som mår dåligt som A och M. Där borde man kunna ta lärdom av detta fallet så man kan hjälpa dem. Inga barn ska behöva må dåligt. De kan inte göra nåt åt sin egen situation. De är helt i händerna på sina föräldrar och skolan. Detta handlar inte bara om mordet utan även om vad som hände åren innan dess. Märkligt att man väljer att lägga locket på istället.
Citera
2018-06-05, 08:19
Medlem
Citat:

Märkligt. Att fadern i familjen har mer energi än modern och att kvinnan sliter med depression eller utbrändhet eller annat i högre grad än mannen är inte ovanligt efter de erfarenheter jag har av min omgivning. Men hade H varit den drivande och gjort detta här, så tror jag att O hade varit i livet helt enkelt. Så som O har uttalat sig om H gentemot andra, tror jag inte att om O hade varit frisk att han hade velat död i ett Romeo och Julia drama med H.

Och hade O varit den underbara, stabila, fantastiska familjefadern så hade alla varit i livet förutom kanske H (man kan inte alltid förhindra självmord av en depressiv person). Vilken frisk person la sig övertala av sin sjuka ektefället att döda sina barn istället för att dra med dessa????? Finns inte på kartan för mig, i alla fall om det handlar om en frisk, stabil person, som är en underbar familjefar. Något stämmer inte.

Nej, jag tror inte på ”the good bloke” - inte alls (och inte på den goda kvinnan heller). Totalt dysfunktionellt måste det har varit mot sluten. Allt annat än stabilt, underbart och fantastiskt.
Citera
2018-06-05, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MB1974
Jag bor i Bjärred, har gjort så i 15 år. Har aldrig hört talas om att någon här är Scientolog eller ens att någon någonsin pratar om Scientologerna. Skolan eller sportklubbarna här har inget samarbete med dem!! Har mycket svårt att tro att familjen skulle tillhöra denna sekt. Kan tillägga att det är och har varit hela tiden mycket tyst här kring fallet. Jag tror att de få som kände familjen (kanske grannar och en del skolkamrater) väljer att hålla tyst för att inte smutskasta familjen. Vi andra kände inte dem helt enkelt...jag hade aldrig hört talas om dem trots att jag har barn i samma ålder. Mina barn visste dock vilka flickorna var. Bjärred har ca 11000 invånare och är en ganska anonym ort på det viset att här flyttar in nytt folk hela tiden, oftast barnfamiljer från Malmö och Lund. Jag känner massvis med folk här men jag är ändå anonym på det viset att jag känner att man har distans till varandra, inte mycket skvaller på byn eller ”folk vet allt om alla” känsla.

Det här bevisar att skolan i Bjärred har kontakt med scientologerna och att alla skolbarnen i både Lomma och Bjärred har fått ta del av deras information om "Kickar i livet". Så du kan stryka några utropstecken i ditt inlägg.

http://faktoider.blogspot.com/2015/11/scientologer-i-lomma.html
Citera
2018-06-05, 12:59
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det här bevisar att skolan i Bjärred har kontakt med scientologerna och att alla skolbarnen i både Lomma och Bjärred har fått ta del av deras information om "Kickar i livet". Så du kan stryka några utropstecken i ditt inlägg.

http://faktoider.blogspot.com/2015/11/scientologer-i-lomma.html

Bra delat Armstark!

Jag delade länken för hundra år sedan, men fick skit tillbaka.
Nu har det lugnat ner sig något.

Om man inte har hört talas om dem och även bor där, torde man vara både blind och döv...
Citera
2018-06-05, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Bra delat Armstark!

Jag delade länken för hundra år sedan, men fick skit tillbaka.
Nu har det lugnat ner sig något.

Om man inte har hört talas om dem och även bor där, torde man vara både blind och döv...

Ni får ju det verkligen att framstå som scientologerna styr lomma på något vis, 30+ år i kommunen, men visst jag måste väl vara både blind och döv tydligen.
Kanske är jag hjärntvättad?

Att dom har varit inblandade i kommunala tillställningar maskerade som anti-drog förening betvivlar jag inte, men hur mycket tror ni dom har påverkat folk? Jävla trams.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in