2018-06-05, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horbock.i.Fjugesta
Precis. Om du har en man som är vänskaplig och charmig är det väl inte så konstigt att han både män och kvinnor trivs i hans sällskap. Självklart måste han få utöva sitt fritidsintresse utan att frugan gnäller. Här ser vi honom dessutom tillsammans med en frikyrkopastor, och hur ofta springer de omkring of förför gifta män?

Inte så ofta, rimligtvis. Men uppenbarligen så förekommer det 😯
Citera
2018-06-05, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horbock.i.Fjugesta
Precis. Om du har en man som är vänskaplig och charmig är det väl inte så konstigt att han både män och kvinnor trivs i hans sällskap. Självklart måste han få utöva sitt fritidsintresse utan att frugan gnäller. Här ser vi honom dessutom tillsammans med en frikyrkopastor, och hur ofta springer de omkring of förför gifta män?

FD frikyrkorpastor när bilden togs. Värt att tilläggas.
Citera
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag har precis postat en länk från åklagarmyndigheten som du har läst och kommenterat? Menar du att de inte vet vad som är deras uppgift?

Jo de vet precis sina uppgifter och därför är åklagaren medveten att hon gått in lite i utredarnas arbetsuppgifter
Tror du en åklagare har tid att be utredarna ta in alla som ska in till förhör, även om det är ett mordfall. Varför ska vi ha utredare och Grova brott inkopplade i så fall? De klarar gott och väl att besluta om en del saker på egen hand.
Det står ju i din sida också längst ner att när en häktad släpps fri är det återigen polisen som tar över själva arbetet.
Åklagaren är dock under hela mordutredningen så klart förundersökningsledaren då hon tar alla avgörande beslut som häktning osv. Men beslut om vilka som tas in på förhör och dylikt är delegerat till polisutredarna.

Det är därför visst utöver det vanliga att hon ber polisen plocka in någon till förhör. Skulle inte mordutredarna kunna göra sådana bedömningar själva? Åklagare brukar lita på sina brottsutredande.
Citera
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
De leder brottsutredningen ja. Men de beslutar inte om varje steg som ska tas, t ex vem som ska in på förhör o.s.v.
Annars varför var åklagaren noga med att poängtera att hon i detta fall var den som ville ta in honom och inte polisen? Jo för att det är något utöver det vanliga.
Poliser (i skiftande roller förhörsledare etc,) och åklagaren arbetar i team där personkemin och tillit är avgörande för hur ansvaret fördelas.
Se åklagaren som arbetsledare
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-06-05 kl. 09:17.
Citera
2018-06-05, 09:19
Medlem
Jag tycker att det här stycket från NA.se är rätt så intressant:

Den 44-årige mannen har nekat till att ha misshandlat Lena Wesström. Under förhören 2017 upplystes han om att han hade rätt till försvarare – men uppgav då att han inte hade något behov av en sådan.

Antingen så tyckte han väl att han inte gjort något fel eller så har en grandios självbild och tror sig kunna sköta allt själv. Nu lades ju misshandelsfallet ner – så det skulle ju kunna vara en kombination av de båda också.
Citera
2018-06-05, 09:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jo de vet precis sina uppgifter och därför är åklagaren medveten att hon gått in lite i utredarnas arbetsuppgifter
Tror du en åklagare har tid att be utredarna ta in alla som ska in till förhör, även om det är ett mordfall. Varför ska vi ha utredare och Grova brott inkopplade i så fall? De klarar gott och väl att besluta om en del saker på egen hand.
Det står ju i din sida också längst ner att när en häktad släpps fri är det återigen polisen som tar över själva arbetet.
Åklagaren är dock under hela mordutredningen så klart förundersökningsledaren då hon tar alla avgörande beslut som häktning osv. Men beslut om vilka som tas in på förhör och dylikt är delegerat till polisutredarna.

Det är därför visst utöver det vanliga att hon ber polisen plocka in någon till förhör. Skulle inte mordutredarna kunna göra sådana bedömningar själva? Åklagare brukar lita på sina brottsutredande.

Men hur läser du!?!?

Åklagarna hålls löpande informerade om vad som görs i utredningarna även om de själva inte deltar personligen i spaningsåtgärderna.
Hur mycket tid tror du det tar att kontakta spaningsledaren hos polisen och begära in en person?

Det står inte alls att polisen tar över om häktad släpps fri. Det står kan vilket i detta fall innebär att även om SD släpps och måhända till och med avskrivs så är det fortfarande i detta fall åklagare som är förundersökningsledare eftersom det är ett mordfall. Hade det gällt stöld eller liknande hade det kunna återföras till polis.

Ordningen i grövre brott är ju denna för att de ska ha någon som är väl förtrogen med de juridiska spörsmålen löpande under förundersökningen.

Edit: det är inte min sida, det är åklagarmyndighetens.
Citera
2018-06-05, 09:23
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
FD frikyrkorpastor när bilden togs. Värt att tilläggas.
Beror på vad man menar. På grund av arbetsbördan är det väldigt vanligt att pastorer byter jobb till det civila efter ett tag, och jag tror att alla sådana "fd pastorer" jag känner säger sig vara pastor även efter att de slutat sin församlingstjänst. Även om jämförelsen haltar lite är det lite som om du utbildat dig till historiker men jobbar som sopgubbe; då kan du fortfarande skryta om att du egentligen är historiker.

Någon som tappar tron och helt tar avstånd från pastorsyrket skulle de möjligtvis sluta kalla sig pastor (och istället säga att de har en utbildning i teologi eller liknande). Men i LWs fall verkar det ju som att fortfarande ryckte in och tog sig an pastorsuppgifter vid behov.
Citera
2018-06-05, 09:24
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Under alla förhållanden är tanken att någon form av detektion av proteinpolymorfism skulle kunna användas för att få en fällande dom mot Lena Wesströms mördare höggradigt avlägsen.

Intressant! Det vore givande om denna diskussion med dina klargöranden stannade i tråden.
Det finns alltså i cellens DNA långt fler variationer att spåra än det finns i proteinerna? De olika metoder som idag används för att studera DNA-bindningarnas mönster kan väl ganska säkert visa att två DNA-prover är lika eller olika men inte lika enkelt avgöra om två prover kommer från samma person eller inte? Hur kan detta i så fall komma sig? Jag kanske har helt fel i mina antaganden. Arbetar inte inom området. Oerhört tacksam för svar om du finner tid för det.
Citera
2018-06-05, 09:27
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drbalkongi
Jag tycker att det här stycket från NA.se är rätt så intressant:

Den 44-årige mannen har nekat till att ha misshandlat Lena Wesström. Under förhören 2017 upplystes han om att han hade rätt till försvarare – men uppgav då att han inte hade något behov av en sådan.

Antingen så tyckte han väl att han inte gjort något fel eller så har en grandios självbild och tror sig kunna sköta allt själv. Nu lades ju misshandelsfallet ner – så det skulle ju kunna vara en kombination av de båda också.

Ser inte det grandiosa i att veta att man inte gjort något fel vilket visade sig vara rätt.
Kan det vara så att drulklang har behov att demonisera SD
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-06-05 kl. 09:34.
Citera
2018-06-05, 09:28
Medlem
Om jag sammanfattat detta relationsdrama som avhandlats här mellan SD/LW/HD rätt så ser det ut som:

SANT: SD och LW inleder en relation (någon skriver 6år lång, jag tvivlar på just den uppgiften).
SANT: Detta sker när HD är sjuk och SD söker mänsklig kontakt (läs sex).
SPEKULATION: När HD blir bättre så verkar SD vilja avsluta relationen med LW.
SANT: Detta utmynnar i bråk i bilen och en anmälan.
LÄST I TRÅD: SD tar inte ens en försvarare, utan hanterar anmälan själv. (Här kan man tolka det att han inte ens tycker det är nått och vet att det inte kommer leda någonstans, så säker är han)
SANT: På vintern/våren 2017 får HD reda på deras affär.
SANT: Dom slutar kommentera varandras bilder och inlägg på sociala forum.
SANT: Under sommaren 2017 så deltar alla 3 gemensamt i arrangemang inför ett större event.
SANT: SD/LW träffas vid olika cacher efter detta (osäkert om HD är med).
SANT: HD skapar eget konto på geocaching under sommaren 2017, men fortsätter logga på deras gemensamma konto (troligen med förutsättningen att hon ser att dom kommer gå skilda vägar).
SANT: SD och HD försöker hålla ihop äktenskapet och utåt visar dom mer eller mindre inget.
SANT: Under vintern 2018 känner HD att hon inte kan fortsätta äktenskapet, utan vill få mer distans. Men deras kärlek till varandra är stark, så dom kommer fortsätta umgås i syfte att hitta tillit och tillbaka till varandra (bl.a. resan till USA).
SANT: LW har relationer med andra män efter SD.

Efter avslöjandet av SD och LW:s affär så har dom två träffat på varandra ett antal gånger i skogen i jakten på nya cacher. Dom har fotat varandra och haft en god ton i loggarna.
All 3 har träffats på ett antal event och dessutom som ovan, medarrangerat ett större event.

En mycket talande logg från LW (2017-08-19):
Ser att de första loggarna kommer in och vi har kontakt. "Vi har loggat halva rundan" svarar Team Davidsson. Eller, fyra av fjorton i alla fall, visar det sig när jag väl parkerat uppe vid sjuan. De vill logga alla i tur och ordning, så vi gör upp att jag börjar där så smått i lugn och ro, de får komma ifatt, början kan jag i så fall ta efteråt. Femman tjorvar visst för dem, men för min del hakar det upp sig på nian, så när jag just ska gå därifrån kommer grannarna joggande och jag väntar in dem.

Allt detta tycker jag tyder på att dom pratat ut och gått vidare som vuxna människor och kan vara inom samma yta, även om den djupa vänskapen säkert försvunnit.
Inget i deras agerande tyder på dispyter eller aggressioner mellan någon part.
Citera
2018-06-05, 09:30
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men hur läser du!?!?

Åklagarna hålls löpande informerade om vad som görs i utredningarna även om de själva inte deltar personligen i spaningsåtgärderna.
Hur mycket tid tror du det tar att kontakta spaningsledaren hos polisen och begära in en person?

Det står inte alls att polisen tar över om häktad släpps fri. Det står kan vilket i detta fall innebär att även om SD släpps och måhända till och med avskrivs så är det fortfarande i detta fall åklagare som är förundersökningsledare eftersom det är ett mordfall. Hade det gällt stöld eller liknande hade det kunna återföras till polis.

Ordningen i grövre brott är ju denna för att de ska ha någon som är väl förtrogen med de juridiska spörsmålen löpande under förundersökningen.

Edit: det är inte min sida, det är åklagarmyndighetens.

Vi kanske missförstår varandra. Jag säger inte att åklagaren inte är förundersökningsledare under mordfall. Det är hen. Jag menar att vissa beslut är delegerade till utredarna, bl.a. sådant som inte har med det juridiska att göra.
Självklart är åklagaren ledaren eftersom han tar avgörande beslut i slutändan såsom anhållan o.s.v.
Jag reagerade som sagt att hon även gjorde en uppgift som i normala fall är brottsutredarnas. Vissa beslut får de ju faktiskt ta själva eller hur?
Citera
2018-06-05, 09:35
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Varför skulle det vara grandiost att veta att man inte gjort något fel?
Ja, precis som Ted Bundy, Dan Lafferty och Charles Manson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in