2018-06-04, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
är inte konspirationsteorier. med det svarsbortfall som de flesta av de "politiskt korrekta " instituten har,så är det lika bra att spå i kaffesump om SD,s siffror.
instituten skulle givetvis kunna ligga närmare verkligheten ,om man ville. men det verkar man inte vilja
Scb brukar ändå ha den hedern att nämna svarsbortfallet.

Det är andra aspekter och jag tror inte det är en konspiration men det har att göra med mängder med aspekter som de inte tar hänsyn till. Ungefär som med Johan Ruist ESO-rapport. Han utelämnar signifikativ information. Jag tror som sagt att SD får 25-26 procent och jag tror också att SD är kraftigt undervärderade i de här mätningarna.
2018-06-04, 22:32
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
folk byter parti i kedjor, C och V tar från MP. S tar från V, M tar från C för att slutligen SD tar från M och S,

Det skall ändå bli totalt 100 % så självfallet kan inte alla partier bli kvar om ett växer mycket. Allt färre % kvar att dela på för de sju i sjupartiet.
S tror jag inte ta rfrån någon i dagsläget,men lär tappa en del till vänstern förutom SD.
SD tar mest från M och S givetvis,men man tar i från nästan alla ,men kanske inte just vänstern..Men mycket troligt att det blir en 12-15% utanför riksdagen..
2018-06-04, 22:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Väljarstödet drivs av att de övriga partierna (förutom SD) kollapsar. Sverige har sju vänsterliberala partier och för väljarna räcker det egentligen med ett vänsterliberalt parti. Vi såg samma effekt med Miljöpartiet. Tyvärr fick de konkurrens av FI och V i valet 2014. Annars hade de varit ännu större. Till saken hör att den nya vänstern är fruktansvärt ointresserad av social klass eller sociala problem.

De är primärt intresserade av konsumtion och identitetsskapande politik. Steget från V till Mp till FI till C är egentligen inte så stort. Hur stora Centerpartiet kan bli är svårt att sia om men de kan nog bli bra mycket större än idag men detta är som sagt på bekostnad av att de andra vänsterliberala partierna förlorar. Det är nettoströmningarna som är de intressanta och det är uppenbart att SD sitter på upp mot 25 procent av väljarna.
Det är det jag retar mig på dessa två block de redovisar som det viktigaste i alla OU. Speciellt TV4. Om rödgröna är 5 % större än alliansen har ju bara roll för att alliansen låter det ha roll. Det är bara internt tjäbbel inom sjupartiet. Det viktigaste är ju förhållandet SD (Och ev andra nya partier) och de andra sju. Det börjar många i media förstå nu därav paniken men de ska ha med sina djävla block som om det fortfarande var 2010.
2018-06-04, 22:38
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman

Greider hade en del poänger: "Sossarna kommer inte att vitaliseras inifrån..." Han verkar tro att det kommer att växa fram ett slags ny socialdemokratisk kraft när de nuvarande gått i graven. Möjligen får han rätt, men denna "nya" socialdemokratin blir i så fall helt olik den nuvarande som är döende.

Denna nya socialdemokrati är naturligtvis sverigedemokratin. Dvs mer eller mindre en återgång till den gamla socialdemokratin i ett Sverige före Palme.
2018-06-04, 22:42
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Nu är det olidligt spännande! SD står och faller på den här SCB-mätningen!
2018-06-04, 22:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
S tror jag inte ta rfrån någon i dagsläget,men lär tappa en del till vänstern förutom SD.
SD tar mest från M och S givetvis,men man tar i från nästan alla ,men kanske inte just vänstern..Men mycket troligt att det blir en 12-15% utanför riksdagen..
Jag vet vänsterpartister som gått till SD.
2018-06-04, 22:44
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Du får ta fram belägg för dit påstående att Bradley effekten minskar om partiet är stort. Det är helt enkelt något du gripit ur luften. När antalet onåbara, ca 45%, kraftigt minskar i SCB då kanske man kan skönja en ljusning.
Men det tror jag inte, det är lika mycket pestsmitta över Sd nu som tidigare då bara de hårda virket som anslöt sig. Nu är det fegisarna som ansluter så nej kanske tvärt om, att fler gömmer sig.

Socialdemokrater anses vara svåra att få tag på men SCB har ändå alltid lyckats kompensera för den frånvaron. Varför lyckas de då inte med Sd? Oavsett vad SCB kommer med så tror jag på ett påslag runt 30-40% multiplicera men 1,4-1,3 i det intervallet kommer Sd att hamna i valet.

Bortsett från gissningstävlingen så säger jag att SCB kommer att redovisa 19% för Sd. Ta det gånger 1,35 = 25,65% = valresultatet = nästan exakt som (år 2014 )12,87 x 2 = 25,7% en dubblering.
alltså. Satsa era pengar oraklet har talat!

Varför? Jag skrev bokstavligen att det bara var något som man skulle kunna göra om man vill vara något försiktigare av sig. Har du belägg för att så inte är fallet och att 'Bradley-effekten' alltså är konstant oavsett hur det går för ett parti?
2018-06-04, 22:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
SD står eller springer fram. S raglar eller faller.
2018-06-04, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Missa inte aktuellt idag, mycket smått och gott, och på det stora hela, upplyftande

Nu misströstar dom stackars vänsterliberalerna Inte ens surkärringen Bjerström lyckades rubba känslan av välmod.
2018-06-04, 22:48
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag vet vänsterpartister som gått till SD.
Men vet du FI:are som gått till SD? Det måste vara den mest extrema vändningen va?
2018-06-04, 22:53
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:

Vet inte om du är ironisk eller inte...

I det stora hela är Sd vinnare oavsett siffror.
Om Sd trummar vidare uppåt och S backar är läget oförändrat. Om S exempelvis och oväntat vänt trenden kommer Sd bara vinna på det. S kommer då tro att de gjort något rätt och fortsätter då dödsdansen in i kaklet.
Att Sd backar sedan senaste mätningen kan vi ju glömma, varför det scenariot inte behöver grävas i.
2018-06-04, 22:54
Medlem
Citat:

SCB är kassa på att mäta SD, så jag tror egentligen inte att SCB-mätningen betyder så mycket för just det. Däremot om SCB visar på stort ras för sossarna så lär det utbryta panik

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in