2018-06-04, 19:46
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
OK! Sånt händer. Reagerar även på om LW med fraktur i vadben + någon annan skada enl hennes insta i januari skulle kunnat resa till Norge och delta i tävlingar.
Jag har brutit både vad- och skenben och dragit de flesta ligament/ledband/korsband man kan tänka sig, mer än en gång för respektive, men 5 månader senare är man oftast rätt återställd
Citera
2018-06-04, 19:51
Medlem
Rosamunds avatar
Det senaste

https://www.metro.se/artikel/polisens-kamp-mot-klockan-i-fallet-lena-wesström
Citera
2018-06-04, 19:59
Medlem
”Det är av synnerlig vikt att NN tas i förvar i avvaktan på ytterligare utredning om brottet”, går att läsa i häktningsprotokollet från Örebro tingsrätt

Av det jag kan utläsa av det här uttalandet så har de absolut något på SD.
Citera
2018-06-04, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det senaste

https://www.metro.se/artikel/polisens-kamp-mot-klockan-i-fallet-lena-wesström
Tack för det Rosamunda.
Nu väntar åklagaren här och så får vi se.
Citera
2018-06-04, 20:08
Medlem
Reimers avatar
Med tanke på att åklagaren hade så pass tunt på fötterna att det inte gick att få igenom en häktning på sannolika skäl så börjar jag undra om inte SD släpps innan det blir ny förhandling, det hör ju inte till det vanliga att en åklagare går in för sannolika skäl och får nöja sig med den lägre skäligen misstänkt, tingsrätterna är vanligtvis medgörliga för åklagarens önskemål så i det här fallet kom åklagaren i stort sett tomhänt, därav domstolens avslag.

Blodet borde ha varit analyserat så det vete fan vad som ska trollas fram nu för att få till sannolika skäl, i och med missen vid den första förhandlingen så har åklagaren ett tufft läge nu.
Citera
2018-06-04, 20:08
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Frågan var inte riktad till dig.- Det allmänna ifrågasättandet i tråden handlade inte min fråga om.

Frågan gällde påståendet att kvinnor i LWs omgivning skulle ha ifrågasatt henne (s existens verkar det som). Då undrar jag om de mobbade henne, eller hade några synpunkter som var relevanta. Svar tas tacksamt emot av någon som vet om SD eller annan gm kanske tyckte att det var dags att hacka sönder LW i en kanske långtgående utstötningsprocess. LW var de facto avvikande, hon var vacker, hon hade annat utseende än de flesta, hon var attraktiv för män. Det säger inte att kvinnor mördade LW, men någon man, kanske SD, kanske bestämde sig för att dra en lans för detta. Att det var han själv som skapat intriger i radhusidyllen skulle vara typiskt för hur en organisation eller grupp störtar samman på grund av en enda narcissist.

Jag har inte sett något om att specifikt kvinnor skulle ifrågasatt LW. Från den tidiga bloggen verkar hennes umgänge bestå av andra småbarnsmammor. Jag vet inte könet på den som sade att hon kunde vara ganska svart vit i sitt synsätt. Jag tolkade inte som att detta skulle gälla ett av könen utan som att hon kunde vara så överlag, gentemot alla och vem som helst. Personen som skrev det inlägget verkade ändå ha en övervägande positiv inställning till LW.

Avföljandet på Facebook verkade ju komma i mars 2017, alltså att det verkar hamna tidsmässigt när SD förhördes efter den anmälan om misshandel. Det sägs att han hördes först ett par veckor efteråt, vilket i ochför sig kan stämma om hon inledningsvis var tveksam till att fullfölja, hon kanske inte sände foton på skadorna omedelbart?
Men det verkar ju som att JG i samma veva avföljde LW på facebook. Men möjligt är ju att SD då drog sig tillbaka, om han inte förrän först då förstod att LW hade tagit illa vid sig. För det hon beskrev kan låta som ett grabbigt brottargrepp med tillägg av gnuggningen. Sådant är det väl många som har äldre bröder som råkat ut för? Av hennes flöde av senare år så ger hon lite intryck av att vara pojkflicka.

Det här med att hon skulle lämnat barnen ensamma iblad om nätterna vet jag inte vad man ska säga om. Är några av barnen i tonåren så är det väl inte hela världen. Jag och jämnåriga kompisar fick då tälta ensamma i tolv-trettonårs åldern bara vi kom hem och visade oss varje dag. Någon gång fick jag vara själv ett par dagar när farsan var på repövning så jag tycker inte just det är så värst uppseendeväckande.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-06-04 kl. 20:16.
Citera
2018-06-04, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
I så fall ljuger hon för polisen. Jag tror inte hon var typen som gör det. Att man hittar på ett brott och anmäler det för att man blir förnärmad låter helt otroligt i mina öron.

Det kanske inte är särskilt vanligt men möjligt är att folk förstorar upp en händelse. Låt säga det är en konflikt som mest verbala uttryck som är det som skaver men inte i sig är direkt anmälningsbart. Nu syns inte om han på senare år haft något av den jargong han hade för nästan 15 år sedan på dykbloggen. Men sådant kan väl vara svårt att göra något med i en privat relation, dvs om man inte arbetar ihop eller någon har något slags beroendeförhållande till den andra så det kan vara ett arbetsmiljöproblem eller liknande.
Citera
2018-06-04, 20:37
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Faktum är att svaret är NEJ på ditt påstående. Du äger inte rätt att utöva visst våld alls. Du förstår, att när man börjar bruka våld, kan det snabbt eskalera då den du angriper kan bli rädd, börja skrika och sedan blir du rädd och stressad, varpå du försöker få tyst på skrikandet, brukar "visst våld" för att få slut på skrikandet, och det vissa våldet leder till att offret skriker ännu mer. Ungefär så antar jag att LW dog.

Vildsvin agerar på instinkt, till viss del gör faktiskt människor det också. Det är just därför man aldrig ska utöva visst våld mot andra människor, det eskalerar och kan leda till att en av personerna dör. Om personen inte dör, blir den traumatiserad, ibland orkar den angripne anmäla, men får då räkna med att bli misstänkliggjord av gm, ibland efter sin död till och med.

Självklart finns det falskanmälare, men då brukar de avslöjas och bli dömda för det. Det är inte riskfritt att försöka sig på falska anmälningar. Det borde du veta.

Kvarstannar den före detta frun utan er tillåtelse i ert hem har ni rätt att med våld avlägsna henne från platsen i enlighet med Brottsbalk 24 kapitlet 1 § 2 stycket 3 punkten. Observera dock att våldet inte får vara uppenbart oförsvarligt det vill säga man får inte ta i hur mycket som helst.
https://lawline.se/answers/15296

Risputt jag kan försäkra dig att om du vägrar att kliva ur min bil, trots uppmaning, ska jag med det våld situationen kräver handgripligen slänga ut dig var, lika säker på det som jag är att inte fällas för misshandel för att jag fredat min bil.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-06-04 kl. 20:51.
Citera
2018-06-04, 20:40
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Med tanke på att åklagaren hade så pass tunt på fötterna att det inte gick att få igenom en häktning på sannolika skäl så börjar jag undra om inte SD släpps innan det blir ny förhandling, det hör ju inte till det vanliga att en åklagare går in för sannolika skäl och får nöja sig med den lägre skäligen misstänkt, tingsrätterna är vanligtvis medgörliga för åklagarens önskemål så i det här fallet kom åklagaren i stort sett tomhänt, därav domstolens avslag.

Blodet borde ha varit analyserat så det vete fan vad som ska trollas fram nu för att få till sannolika skäl, i och med missen vid den första förhandlingen så har åklagaren ett tufft läge nu.
Tror absolut inte att han släpps. Min intuition igen.
Citera
2018-06-04, 20:42
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
3]”Det är av synnerlig vikt att NN tas i förvar i avvaktan på ytterligare utredning om brottet”, går att läsa i häktningsprotokollet från Örebro tingsrätt[/b]

Av det jag kan utläsa av det här uttalandet så har de absolut något på SD.

Jag tänker tvärtom gällande det uttalandet. Det låter som dom inget har på honom, men måste hålla honom i förvar så han inte kan försvåra utredningen. (H.D är nog ganska hjälplös utan SD:s hjälp).
SD är ju egentligen inte gripen på samma sätt som brukligt är. Åklagaren beordrade polisen till hämtningen. Bara det är märkligt.
Jag menar att vore han misstänkt på riktigt så är det ett onödigt uttalande. Självklart ska han hållas häktad då. Det låter nästan som de ber om förståelse för att de inte släpper honom.
Senast redigerad av Sockerhals 2018-06-04 kl. 20:44.
Citera
2018-06-04, 20:43
Medlem
Citat:
Citera gärna åklagaren innan du skriver något mer. Om åklagaren påstår att våld är ok, är vi verkligen farligt ute.

Åklagaren skrev ordagrant att visst fysiskt tvång får anses tillåtet för att avvisa någon ur sin bil. "Tvång", "våld", "handgripligheter" är synonymer i såväl allmänt språkbruk som juridiskt.
Citera
2018-06-04, 20:47
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Citera gärna åklagaren innan du skriver något mer. Om åklagaren påstår att våld är ok, är vi verkligen farligt ute.

Mera våld
24 kap. Om allmänna grunder för ansvarsfrihet
1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.

Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning, 3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-06-04 kl. 21:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in