2018-06-04, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vet vi med säkerhet att fyndet som gjordes i skogen är mobiltelefonen? Hittar inte källan på det förutom i denna tråd.

Nej ingen bekräftelse på att det var mobiltelefonen som var fyndet.
Citera
2018-06-04, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Vad jag inte riktigt får ihop i många inlägg är motivet, det skrivs massa konstiga hypoteser om att dom skulle prata ut och liknande och då går det fel, sinnet rinner över och slutar med mord.

Vad vet vi?
Deras relation avslutas i början av 2017 (polisanmälan och HD får reda på allt).
SD och HD verkar gå vidare. HD klarar inte att bo ihop med SD och dom separerar. Syftet är att dom skall växa ihop igen. Dom umgås och gör saker ihop. Även en resa till USA bokas på tu man hand.

LW har minst en seriös relation och en till på gång under denna period från 2017 till nu.

Det känns inte som det finns speciellt mycket agg eller ouppklarade affärer mellan dom.
Därav verkar motivet vara skört.

Men nu har vi med kärlek och känslor att göra med. Då kan allt inget trigga mörka tankar.
För mig känns det mer och mer avlägset att det fanns djupare känslor efter denna tid.

Det är ju mycket svårknäckt detta utan att ha mer på fötterna. Har funderat lite över om HD och LW kan ha återgått till att vara vänner, åtminstone till viss del. HD tar en cache som är LW's som hon tackar för. Om jag minns rätt är det i början av maj (finns underlag för det i tråden). Att välja att ta sin makes/exmakes älskarinnas cache tyder inte på agg, tänker jag spontant. Annars avstår man väl? Kan HD ha "slutit fred" med LW? De har kanske träffats och pratat igenom saker och ting? HD verkar rätt vettig och lugn och LW verkar ha varit mån om relationer. Det kan då vara att LW sagt saker som HD konfronterat SD med varpå han blir rasande. Detta är ju naturligtvis spekulationer där jag spånar efter alternativ, som visserligen kan vara onödiga men som samtidigt skulle kunna vara svar på, om MGM är GM, varför ett (troligtvis) spontant möte sker sent på kvällen innan avresa till USA. Resan var kanske hotad och kanske chansen till att återfå HD som kan ha velat efter nya uppgifter eller påverkan. Om MGM är GM måste ärendet ha gjort honom så rasande att allt förnuft försvann och då fanns varken resa eller barnets födelsedag närvarande i tankarna. Att nuet uppslukade honom.

Någon med insyn som vet om LW och HD kan ha börjat blir vänner igen eller om de bara slutit fred och talat ut? Kan sista kontakt, samtalet kl 23, ha varit med HD?
Citera
2018-06-04, 10:32
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Anledningen till att dom inte tog upp dessa blodspår måste ju vara att dom inte fått provsvar från NFC, och inget annat. Du gör lite märkliga tolkningar ibland men alla är vi olika.

Polisen säger trots allt att utredningsläget är gott.

Sen undrar jag vad du har för källor på att bostaden ännu är avspärrad? Har du åkt förbi?
SD:s fastighet var först avspärrad i samband med att han satt anhållen första svängen. Sedan togs den bort, men är nu åter avspärrad.
Citera
2018-06-04, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Du har rätt, Filttoffla. Det uttalandet kommer från Leif GW Persson. I en artikel i Expressen uttalade han sig om att när en kropp döljs så är det ett tecken på att GM känner BO. Att dölja kroppen blir ett sätt att fördröja upptäckten så att man ska kunna köpa sig tid innan man får polisens ev uppmärksamhet riktad mot sig.

Rätt eller fel, men jag har stort förtroende för GW i den här frågan iaf.

Ja, det är inte bara GW som säger det. Har hört detsamma i amerikanska morddokumentärer.

Enligt uppgift ska LW blivit funnen på mage, vilket i sig också är döljande på så vid att GM slipper se ansiktet men även att hon blir funnen något mindre hemskt. (Det hela är lika hemskt ändå så klart men det är nog mer fasansfullt att upptäcka en död person med ansikte uppåt än nedåt). Det kan också vara en tillfällighet att hon låg på mage, om hon nu gjorde det.
Citera
2018-06-04, 10:35
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Förhören kommer inte ge något så länge han nekar, såtillvida han inte bryter ihop.
Den tekniska bevisningen blir avgörande, ihop med ev vittnes iakttagelser.
Eftersom både statistiken och mycket annat talar för att SD är mördaren, kommer han med största sannolikhet bli omhäktad och sedan förbli det så länge som krävs till rättegång.
Enligt tingsrätten räckte inte åklagarens argument för häktning på sannolika skäl förra gången. Argumenten måste stärkas för att ev. omhäktning ska ske, annars släpps han fri.
Citera
2018-06-04, 10:37
Medlem
Citat:
Anledningen till att dom inte tog upp dessa blodspår måste ju vara att dom inte fått provsvar från NFC, och inget annat. Du gör lite märkliga tolkningar ibland men alla är vi olika.

Polisen säger trots allt att utredningsläget är gott.

Sen undrar jag vad du har för källor på att bostaden ännu är avspärrad? Har du åkt förbi?

Ja eller för att de helt enkelt inte hade men brottet att göra.
Kom ihåg att man DIREKT åkte i ilfart med polisbil till Linköping för att lämna in fynden hos NFC.
Allt för att skynda på processen.

Man borde ha haft svaren vid häktningsframställan.

Och i ärlighetens namn. Vem lämnar kläder som har med ett mord att göra i en bil på långstidsparkeringen på Arlanda medans man åker bort själv...
Ska i så fall vara om det är ens eget blod och då är det ju värt lika med noll om det inte är oerhörda mängder

Jag har förresten en blodig handduk i min baklucka. Det är mitt eget blod. Förmodligen utspätt med olja nu

Jag tror inte det ger nått. Däremot tror jag man kommer få annan teknisk bevisning. På kroppen exempelvis
Senast redigerad av Ulf-Utredaren 2018-06-04 kl. 10:40.
Citera
2018-06-04, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Och vem säger att barnen inte sett/hört något??
Det kan de mycket väl ha gjort. Det vet vi ju ingenting om. De är såklart en av de över 20 prioriterade förhör som hölls första veckan.
Barnen kan mycket väl vara en anledning till att man exempelvis direkt misstänkte människorov. Inte bara att dörren "stod öppen"...

Och om de inte hört något så är det varken första eller sista gången ett grovt brott sker i närheten av andra personer utan att de sett/hört något.

Jo, man kan tycka att man skulle valt en annan dumpningsplats om bilen använts men å andra sidan är det snarare regel än undantag att göra sig av med kroppen så snabbt som möjligt. Att åka runt i sin egen bil mitt i natten drar såklart till sig vittnesuppgifter som är besvärande om man blir misstänkt.

Så det finns absolut en poäng med att dumpa en kropp i närmsta buske oavsett vad.

Mobilen eller någon form av personlig tillhörighet har ju hittats längre ifrån bostaden. I en skogsdunge. Så någon form av rörelse i området över en längre sträcka har ju förekommit. När den kom dit är ju dock oklart.

Kroppen dumpades med vetskapen att den kommer hittas. Det var inte avsett för att inte hittas. Bara den närmsta och bästa platsen där man förmodligen kommer undan en stund i alla fall för att andas. Och det räcker för de flesta.

Fetat. Ja, och det skulle innebära fler spår i bilen. Det hela skulle ju också ta tid, att hitta en plats annanstans att dumpa på, och då är chansen till alibi ännu mindre.
Citera
2018-06-04, 10:45
Medlem
Kom också ihåg att omhäktning kan ske närsomhelst i veckan så fort åklagaren anser sig ha ny bevisning som stärker misstankegraden.

Går det ända till Fredag så släpps MGM av allt att döma.

Vi bör få något matnyttigt nu i början av veckan av media.
Citera
2018-06-04, 10:57
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Kom också ihåg att omhäktning kan ske närsomhelst i veckan så fort åklagaren anser sig ha ny bevisning som stärker misstankegraden.

Går det ända till Fredag så släpps MGM av allt att döma.

Vi bör få något matnyttigt nu i början av veckan av media.
Även det omvända gäller. Om åklagaren inser att någon stärkt bevisning inte kommer att föreligga, så ska han omgående meddela detta till tingsrätten.
Citera
2018-06-04, 11:13
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
SD:s fastighet var först avspärrad i samband med att han satt anhållen första svängen. Sedan togs den bort, men är nu åter avspärrad.

Jahaa ni menar SD:s bostad. Trodde brottsoffrets bostad var avspärrad ännu...
Citera
2018-06-04, 11:25
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Kan SD:s bostad vara BP?
Citera
2018-06-04, 11:29
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Jahaa ni menar SD:s bostad. Trodde brottsoffrets bostad var avspärrad ännu...
LW:s bostad har varit avspärrad sedan två veckor drygt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in