2018-05-25, 05:18
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alex90
Har en fråga, jag fick mejl av skatteverket att jag skulle kompletera mina avdrag på resor, med kvitton osv .
Fråga 1 : bilen jag hade är skrottad och enligt sista besiktning har jag kört ca 4000 mil.

2 jag pendlar 7 mil om dag ibland mer då jag har 2 jobb.

3 jag kan har dragit av liiiiite mer än jag borde märkte jag nu när jag gick igenom det.

4 NÅGON som vet hur jag kan förklara för dom osv? Vill ju inte åka på nått misstag ä får rest skatt resten av livet.
Kvitton från macken eller utdrag från kontot om du betalt via kort fungerar bra, då du även åkt en del privat så göms ditt liite mer avdrag i kvittona, du kan alltid hävda du kör aldrig privat osv.
Hävda att man betalt kontant och inte sparat kvitton gör att byråkraten på skatteverket vädrar blod. Besiktningsprotokoll eller försäkringsbrev är de mer skeptiska till då de endast anger att du kört en viss sträcka/år.

Ex. skulle jag pendlat med egen bil skulle jag kanske kommit upp i 1000 mil i resor, samtidigt har jag boende utomlands som jag ofta tar bilen till vilket genererar mer än 1000 mil i resor osv. Därav är det inget direkt bevis med besiktningsprotokoll att bilen rulla x mil förra året till och från jobbet. Däremot torsk direkt om man har ny bil och den rullat mindre än man gjort avdrag för.

Att du dragit av liiite mer kan du kanske förklara med att vissa dagar har du vart inkallad extra till möten eller utbildning, haft jour jobbat extra osv. Sen beror det på hur mycket liiite mer är. Går ju ganska enkelt knappa in vart du bor och ditt jobb och se avståndet på hitta o liknande. Sen x årets arbetsdagar och får man då en summa som sticker ut vill man ha svar.

Kan du inte bevisa att du åkt som du anger blir det inget avdrag.
Citera
2018-05-26, 13:17
Medlem
Thraxxs avatar
Jag deklarera i Mars den 28e någon som vet när man får tillbaka på skatten på ett ungefär?
Citera
2018-05-26, 13:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Jag deklarera i Mars den 28e någon som vet när man får tillbaka på skatten på ett ungefär?
Varför inte kolla hos de som vet istället för att fråga här?
https://www.skatteverket.se/privat/deklaration/betalaellerfatillbaka/faskatteaterbaring.4.12815e4f14a62bc048f10101.html
Citera
2018-05-31, 19:39
Bannlyst
Någon som ser pengarna på skattekontot än?
Citera
2018-05-31, 22:37
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Någon som ser pengarna på skattekontot än?

Nä, skulle satsa på att dom kör i helgen och det kommer natten söndag/måndag och utbetalningen registreras på måndagen, sedan 2-3 dagar för att få dom på bankkontot
Citera
2018-06-02, 14:42
Medlem
TrikkFukks avatar
Pengarna kommer finnas på kontot tidigast from tisdag. Men det kan hända att man ser att överföringen är på g redan på måndag. Enligt Skatteverket så ska de betala ut just 5-6 juni.
Citera
2018-06-02, 18:13
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrikkFukk
Pengarna kommer finnas på kontot tidigast from tisdag. Men det kan hända att man ser att överföringen är på g redan på måndag. Enligt Skatteverket så ska de betala ut just 5-6 juni.

Skattekontot uppdateras inte förrän på tisdag, men så sa dom förra året också och jag kunde ändå se det dagen före så man vet aldrig med de luringarna
Citera
2018-06-02, 21:24
Medlem
powderfuckers avatar
Kommer fogden att talla av min återbäring automatiskt eller hinner man swisha iväg det till en polare?
Citera
2018-06-02, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av powderfucker
Kommer fogden att talla av min återbäring automatiskt eller hinner man swisha iväg det till en polare?

"Har du skulder kommer Skatteverket i första hand överföra pengarna till oss för att minska din skuld."

https://www.kronofogden.se/53433.html
Citera
2018-06-02, 22:26
Medlem
powderfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
"Har du skulder kommer Skatteverket i första hand överföra pengarna till oss för att minska din skuld."

https://www.kronofogden.se/53433.html
'maknullare
Citera
2018-06-02, 23:30
Medlem
TrikkFukks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powderfucker

Har du utmätning så får du inget. Har du däremot skuldsanering så får du behålla pengarna.
Citera
2018-06-04, 07:49
Medlem
8bitrages avatar
De flesta bör nu kunna kolla ”beslutade skatteuppgifter” och se hur mycket totala skatten ska vara, sen kolla med deklarationen hur mycket ni betalat in och se hur mycket ni får tillbaka eller ska betala in. Vill ni ha det lättare så syns det på skattekontot imorgon.

För mig kunde jag kolla beslutade igår och idag var det på skattekontot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in