2018-06-03, 14:09
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
De flesta "yrkeskriminella", även pundare, är ganska rationella. Det är väldigt få som skulle få för sig att slå ihjäl någon för att sno en mobil som blir ypperligt het genom detta.
Men kanske hon kom på ett par något omdömeslösa ungdomar, om det nu är sådana som brukar rycka i dörrar och hoppas de är olåsta för att sno väskor och annat som ofta hänger i hallen?

Annars är jag högst tveksam till att en kvinna skulle ge sig ut i natten och försöka jaga rätt på något "bus" om hon råkar se det genom ett fönster eller liknande.

Tror hon skulle ringt och anmält till 112 då. Inifrån sitt hem.
Citera
2018-06-03, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Precis som i Lisa Holm-fallet är det en massa folk som spekulerar i att det är på ett annat sätt än polisens huvudspår.

En del är väldigt kreativa eller har sett för mycket på TV och tror till och med att gärningsmannen smetat blod från sig själv eller någon annan och lämnat i sitt hem för att "lura" polisen ( kanske för att de minns filmen "Bristande bevis" med Anthony Hopkins och hur han vilseledde polisen eller liknande )

Tror ni det ofta händer i verkligheten ? Kan ni nämna många fall där det skett i Sverige på senare tid ?

Men jag tror det blir likadant denna gången - att det visar sig att man tagit rätt gärningsman.

Misshandel + anmälning mot en man i hennes absoluta närhet och precis som i Lisa Holm-fallet antagligen en hel del andra saker som vi ännu inte känner till (SMS, mobilsamtal från mordkvällen etc.) .

Statistiken för att mr. X ska ha haft vägarna förbi och i förbifarten mördat Lena är nog otroligt låg jämfört med det sannolika alternativet ...

Men vi får avvakta och se...

PS De kreativa Sherlock Holmes-människorna med alternativa teorier kommer än en gång att tystna , åtminstone några dagar - tills nästa fall dyker upp ...
Du skriver ett mycket klokt och intelligent inlägg.
De har rätt misstänkt gärningsman häktad nu sedan får vi se på fredag vad som händer, jag tror inte att han blir släppt om man säger så.
Citera
2018-06-03, 14:26
Medlem
Citat:
De flesta "yrkeskriminella", även pundare, är ganska rationella. Det är väldigt få som skulle få för sig att slå ihjäl någon för att sno en mobil som blir ypperligt het genom detta.
Men kanske hon kom på ett par något omdömeslösa ungdomar, om det nu är sådana som brukar rycka i dörrar och hoppas de är olåsta för att sno väskor och annat som ofta hänger i hallen?

Annars är jag högst tveksam till att en kvinna skulle ge sig ut i natten och försöka jaga rätt på något "bus" om hon råkar se det genom ett fönster eller liknande.

Någon annan som hon skulle kunna tänkas springa efter?
Tänk en obehaglig tanke.
Citera
2018-06-03, 14:27
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Tror hon skulle ringt och anmält till 112 då. Inifrån sitt hem.

Ja, något sådant.
Citera
2018-06-03, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Någon annan som hon skulle kunna tänkas springa efter?
Tänk en obehaglig tanke.

Du tänker på sonen?
Citera
2018-06-03, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag ska åter vara övertydlig med vad jag TROR hände, och som passar in med det vi vet rent tekniskt (mer eller mindre). Ja, jag har presenterat detta förut, men inga mot- eller medhugg. Det ända so kommit är mer eller mindre intelligensbefriat "Jag vet att SD är skyldig, 100%"...

LW hör eller ser nått ute på gatan. Det är ett par som kanske tjafsar hårdhänt med varandra eller rycker på alla garageportar. Kanske försöker dom ta hennes/barnens cykel. Nått får hennes uppmärksamhet i alla fall. jag kallar dom "pundare" nedan med visst mått av fördom.

Hon smyger ut med sin mobil och tittar till läget. Personerna går dessa 100m bort och svänger av. Hon följer efter, och vid detta tillfälle glömmer hon dörren, eller vill ha snabb reträttväg in. Med mobilen är hon beredd att ringa 112. Kanske redan gjort det och hamnat i kö. Detta skulle då förklara varför polisen ser så snabbt det som människorov när dom tittar på hennes samtalslogg.

Hon kommer till planket för att se vart dom tar vägen, men dom gömmer sig bara där.
Då uppstår handgemäng, där mannen slår på LW till hon avlider. Det är hans medföljare som skriker inför det som sker framför hennes ögon. (Detta har jag varit med om personligen och hört av andra, så beteendet är faktabaserat).
I striden tappas kläder (väldigt vanligt faktiskt. Skor, kofta, hårsnodd o.d.)

Pundarna tar det ända värdefulla hon har, mobilen, och springer iväg. När dom kommer till sans så inser dom att den är het och droppar den längs deras flyktväg.

Detta är ett mer trovärdigt händelseförlopp än att SD eller någon annan i hennes bekantskapskrets skulle "lura" ut henne just dit.
Detta förklarar logiskt dörr, plats, kläder, skrik, mobil och MOTIV.
Inget av det som skrivs om SD förklarar ovanstående logiskt. Jag säger inte ATT han är oskyldig. Jag säger att logiken inte visar åt det hållet, rent tekniskt.

Alla diskussioner om misshandeln, deras relation, SD/HD:s separation och försök till ihoplappning är för mycket spekulation som ingen vet nått om. Inget som går att bevisa åt ena eller andra hållet, bara era tycken. "Jag skulle aldrig...", "Hur kan man göra så...".

Kan mycket väl vara så eller att hon gick till soptunna/soprum med papper/tidningar och på vägen dit upptäcker något misstänkt. Hon kanske bara tog saxen och gick ut på tomten för klippa några blommor till morgondagen att ha till födelsedagsbarnet men då tar man inte med sig mobilen om hon inte sprang in och hämta den för att ringa.
Inbrottsförsök, cykelstöld eller en våldsverkare. Eller om hon kom till soprum och där var någon som överföll henne där eller längre bort om hon hann fly. Hur ligger soprum/sopkärl i förhållande till de områden som är aktuella?
Tänk på Åmselemorden, trippel. Där började det med en cykelstöld, för övrigt 30 år nu i juli sedan det hände.
Citera
2018-06-03, 14:36
Medlem
Citat:
Du tänker på sonen?

Jo, det tar emot men en del bitar faller på plats.
Om han hälsar på för att prata så blir dom ordentligt osams, sonen
drar iväg i ilska och hon efter, kommer ifatt honom i närheten av planket, allt
spårar ur med handgemäng LW skriker.

Jag hoppas verkligen att SD är GM.
Citera
2018-06-03, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Detta var nytt för mig. UW bor alltså med en ny kvinna/man?

Det ger oss ännu en person i detta galleri av människor.
HD sägs ha en kille men fortsätter någon slags relation med SD, LW har en kille men har någon slags relation till SD, SD separerar från HD men fortsätter relationen med densamma och tycks hänga efter LW. På detta finns det andra män som figurerar mer eller intensivt i LWs liv, antingen via geocache, kyrka eller träning. Har jag missat någon nu?

UW gifte sig med den nya kvinnan, men är enligt tråden numera skild. Om han har någon ny vet jag inte. Huruvida LW har någon relation nu vet jag inte men säkerligen ngn som är intresserad. Hon verkar trevlig och har gott om kvinnliga vänner och kompisar. Öppen, social och lättsam med humor. Snygg.

Har läst hennes blogg hon skrev 2007-2008. Lättsamt skriven och bra.
Citera
2018-06-03, 14:42
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Precis som i Lisa Holm-fallet är det en massa folk som spekulerar i att det är på ett annat sätt än polisens huvudspår.

En del är väldigt kreativa eller har sett för mycket på TV och tror till och med att gärningsmannen smetat blod från sig själv eller någon annan och lämnat i sitt hem för att "lura" polisen ( kanske för att de minns filmen "Bristande bevis" med Anthony Hopkins och hur han vilseledde polisen eller liknande )

Tror ni det ofta händer i verkligheten ? Kan ni nämna många fall där det skett i Sverige på senare tid ?

Men jag tror det blir likadant denna gången - att det visar sig att man tagit rätt gärningsman.

Misshandel + anmälning mot en man i hennes absoluta närhet och precis som i Lisa Holm-fallet antagligen en hel del andra saker som vi ännu inte känner till (SMS, mobilsamtal från mordkvällen etc.) .

Statistiken för att mr. X ska ha haft vägarna förbi och i förbifarten mördat Lena är nog otroligt låg jämfört med det sannolika alternativet ...

Men vi får avvakta och se...

PS De kreativa Sherlock Holmes-människorna med alternativa teorier kommer än en gång att tystna , åtminstone några dagar - tills nästa fall dyker upp ...
Kvinnor som umgås intensivt med många män löper självklart större risk att bli mördade, eftersom det oftast är män som mördar. Och precis som du säger är det naturligare att bli dödad av någon man känner än av en främling. Så när kvinnorna lär känna alla dessa män utsätter de sig för exponering. De kvinnor som helt undviker män brukar dock inte få så många arvingar, och det innebär i slutändan att de flesta kvinnor som traskar omkring bär vissa anlag att gilla män.

Jag måste dock tillägga att risken att dö genom att dödas av en man knappast är särskilt stor i jämförelse med exemplvis trafikolyckor.
Citera
2018-06-03, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Kan mycket väl vara så eller att hon gick till soptunna/soprum med papper/tidningar och på vägen dit upptäcker något misstänkt. Hon kanske bara tog saxen och gick ut på tomten för klippa några blommor till morgondagen att ha till födelsedagsbarnet men då tar man inte med sig mobilen om hon inte sprang in och hämta den för att ringa.
Inbrottsförsök, cykelstöld eller en våldsverkare. Eller om hon kom till soprum och där var någon som överföll henne där eller längre bort om hon hann fly. Hur ligger soprum/sopkärl i förhållande till de områden som är aktuella?
Tänk på Åmselemorden, trippel. Där började det med en cykelstöld, för övrigt 30 år nu i juli sedan det hände.

I radhus- och villaområden brukar varje hushåll ha sin egen tunna, en plasttunna med hjul i ena änden, som man får ha var man vill på sin egen tomt bara man drar fram den till vägen de veckodagar sopbilen kommer.
Citera
2018-06-03, 14:44
Medlem
Citat:
Skogsområdet där något fynd ska gjorts ligger mellan SD och UWs bostad, INTE mellan SD och LW.

Tack för infon, då vet jag. Låter nästan för bra för att vara sant. Självklart skulle polisen titta närmare på både UW och SD. Så hur dum är man inte om man då slänger LW´s mobil eller vad det var utanför där de bor.
Citera
2018-06-03, 14:47
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jo, det tar emot men en del bitar faller på plats.
Om han hälsar på för att prata så blir dom ordentligt osams, sonen
drar iväg i ilska och hon efter, kommer ifatt honom i närheten av planket, allt
spårar ur med handgemäng LW skriker.

Jag hoppas verkligen att SD är GM.

Betänk att sonen har en pappa som säkert håller reda på var han är och som möjligen skulle märka om
sonen kommer hem uppskakad och ev. blodig. Det är jäkligt långsökt, men visst - det har hänt tidigare,
att barn mördar sina föräldrar. Ofta är de då äldre och det brukar ha föregåtts av en psykosocial problematik. Inga tecken på detta har framkommit.

Tror inte ett ögonblick att pappan och polisen missat det du ponerar, särskilt inte som de nu har en gubbe
häktad, skäligen misstänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in