2018-05-31, 20:51
Medlem
Denoms avatar
Jag brukar alltid köpa färdig från ICA och låta den gå i micron tre minuter då det brukar bli gott som det är med kanel och socker på men det kanske är godare att göra egen? Någon som brukar göra egen risgrynsgröt som vet hur man gör den bäst?
Citera
2018-05-31, 20:57
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag brukar alltid köpa färdig från ICA och låta den gå i micron tre minuter då det brukar bli gott som det är med kanel och socker på men det kanske är godare att göra egen? Någon som brukar göra egen risgrynsgröt som vet hur man gör den bäst?

Kör på, den är god.Koka eget tar för lång tid, orka när köpt är billigt.
Citera
2018-05-31, 21:00
Medlem
Det finns en produkt som heter Parma minutris som är helt ok. Kokas med mjölk i någon minut. Godast är dock grötris med det ska koka i 40-45 minuter...
Citera
2018-05-31, 21:26
Medlem
Den färdiga från ICA är ju på tok för söt, alldeles fullproppad med socker.
Min gamla mamma brukar koka egen risgrynsgröt och bjuda på. Tyvärr vet jag inte receptet, men tror hemmalagad gröt blir godare i allmänhet.
Citera
2018-05-31, 22:25
Medlem
constants avatar
Färdig risgrynsgröt i korvar är ett av få helfabrikat jag köper utan att skämmas. Tycker inte det är värt att koka själv, om man nu inte ska bjuda varenda tomte i kvarteret.
Senast redigerad av constant 2018-05-31 kl. 22:39.
Citera
2018-05-31, 22:37
Medlem
Jag vill ha sirap på, och det går inte med färdig-köpt eftersom den, enligt mig, är alldeles för söt i sig själv. Egen blir mer matig och passar bättre med sirap. Jag tar alltid receptet på ris-paketet.

Om jag gillade den färdiga skulle jag köra på den eftersom det är enkelt och billigt.
Citera
2018-05-31, 22:53
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Köp arborioris och koka med den fetaste mjölken du hittar, tillsammans med en kanelstång lite salt och en klick smör. Himmelskt gott!
Undvik världelösa rissorter som är döpta till grötris, rena dyngan.
Citera
2018-06-01, 12:12
Medlem
AX64s avatar
Är du ute efter den godaste så blir det nog att göra egen. Tips på ris och dylikt har du fått, men jag tillägger att en skvätt vaniljextrakt eller till exempel mörk rom (som efterrätt kanske då) lyfter det hela till nya nivåer. Glöm inte en gnutta salt heller.
Citera
2018-06-01, 20:48
Medlem
TraXzmans avatar
Frågan var hur man kan göra den som bäst eller modifiera den tof.
Jag rekommenderar att bara köpa den bara för att den är tillräckligt god, men gör den stekta varianten och servera bara med mjölk och kanel och lite extrasockrad vaniljsås i mjölken, skippa sylten

Stekt risgryns gröt :

https://svenska.yle.fi/recept/2015/12/28/stekt-risgrynsgrot-med-jordgubbssas
Citera
2018-06-01, 21:24
Medlem
jpettersson1991s avatar
Felix risgrynsgröt, 500 gram är en smidig och enkel frukost!
Citera
2018-06-02, 05:09
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag köper "grötkorvar" som proviant när jag ska resa, men befinner man sig hemmavid och vill ha godaste gröten bör man koka själv.

Mitt tips är att köra varianten då man kokar gröten i ugnen. På så vis bränner man den inte och slipper röra i den. Googla "risgrynsgröt i ugn" så hittar du många receptvarianter att titta på, så kan du själv välja se hur du vill ha ditt recept.
Citera
2018-06-02, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Felix risgrynsgröt, 500 gram är en smidig och enkel frukost!
Kunde inte sagt det bättre själv, äter själv 5-6 stycken varje vecka till frukost och man står sig bättre på detta än på tex flingor.

Har prövat både Icas samt Coops men båda har en äcklig bismak samt så hittar man minimalt med hela risgryn, Felixs däremot håller bra väldigt bra kvalité. Koka själv är någon man inte har inte tid med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in