2018-06-01, 09:02
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
KD har legat klart över 4%-spärren hos Inizio under hela maj månad, och de stiger svagt. Folk gillar nog att Ebba Busch Thor sa ifrån om böneutropen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/dd828A/ny-kalldusch-for-stefan-lofven--bottennapp-i-inizio
Ebba och KD är bättre än sina siffror, så det finns goda möjligheter (eller risker för den som vill) att de stannar kvar i riksdagen efter valet.

Ser just nu ut som om SD kan göra ett succéval. Men det hinner rinna mycket vatten under Öresundsbron innan valet.
Senast redigerad av Rammsberg 2018-06-01 kl. 09:33.
2018-06-01, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Mitt tips SCB som kommer snart:

21,4

Motivering: SD går som tåget. Folk har troligen blivit lite mindre rädda för att uppge sd när dom märker att grannar, arbetskamrater, kompisar och massa andra plötsligt börjar prata gott om partiet. Svenskar är konflikträdda, vill inte sticka ut och ställer sig helst i samma kö där det redan står massa folk.

När sd var hemska rasister - NEJ.
När nisse, kalle, ahmed, goran, petter ska rösta på dom - KÖR TILL.

SCB kommer att redovisa det totala bortfallet och det blir som förut 50% fördelat på, ej fått tag på, för sjuka för att delta, vill inte svara, påstår sig vara osäkra/har ej bestämt sig.

Bland de som svarat får Sd 18% bland de som ej svarat dubbelt så mycket för Sd och övriga invandringsmotståndare tillsammans. Matte utgår jag från att ni kan.
2018-06-01, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Inizio två mätningar? När de känner på sig att man har fel behöver de självklart göra något men bara räkna om går ju inte, alltför genomskinligt. Då gör man en extramätning för att slippa jumboplatsen.

Men Sifo har satt det i system att sista månaden före valet göra minst en i veckan så det finns föregångare. Enligt rikslikaren Sentio ökar faktiskt Sd så det är inte bara desperat fotarbete i fakefabriken.
Jo precis, de har ”satt i system” att göra extramätningar för att kunna justera upp SD-siffran så att den ser bra ut. Som till exempel i augusti 2002, när Sifo gjorde 8 st mätningar. Inte för att SD ens hade en stapel då, men hey, man måste ju öva på framtida fekjning.

2006 drog man ner till 4 mätningar i augusti, inte alls för att kunden tyckte 8 var för saftigt och ville spara pengar (Soros har råd med en ny Sifo i minuten om han vill) utan för att man bara behövde en storövning för att sätta rutinerna för operation 2018. Därefter körde man repmånader vart fjärde år med 4 augustimätningar 2010 och lika många 2014. Nu är 2018 här och nu kommer alla dessa år av övning äntligen till nytta!
2018-06-01, 09:24
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Miljöpartiet 3,9 + 0,1
Kristdemokraterna 4,9 + 0,1

Alliansen 40,7 + 0,3
De rödgröna 36,6 - 1,2

Ombytta roller för KD och Mp

Starkt jobbat av Jimmie. Strax under 20 i Kommunistbladets Inizio - det är strålande!
2018-06-01, 09:35
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
+2,6 i Inizio majmätning nr 2.

(Förra mätperioden 1-7 maj, denna 21-30 maj)

V 8,2 (7,4) +0,8
S 24,5 (26,6) -2,1
MP 3,9 (3,8) +0,1
KD 4,9 (4,8) +0,1
C 9,5 (9,0) +0,5
L 4,3 (4,2) +0,1
M 22,0 (22,4) -0,4
SD 19,5 (16,9) +2,6
Övr 3,3 (4,9) -1,6

Nya M ser ut att ha gått i stå, är det bara jag som har den känslan?
Min stora förhoppning är ju att Nya M's lokalorganisationer kommer att tvinga Nya M att öppna för ett samarbete med SD.
Och det skulle i så fall handla om att Nya M blir "Gamla Hederliga M" som vilar på en konservativ väljarbas. Ulf Kristersson är för Nya M vad Löfven är för S, partiledare som inte begriper vad den egna väljarbasen söker.

Jag hoppas att Nya M förlorar så pass mycket i opinionsundersökningarna att enga konservativa fullkomligt röker ut Kristersson och övriga liberaler.

Det finns enbart en regering som kan rädda Sverige och det handlar om SD + "Gamla M" (kanske med stöd av KD).
Övriga alternativ = "Godnatt Jord!"

https://www.expressen.se/nyheter/det-ar-uppenbart--den-har-regeringen-ar-kord/
Citat:
Det är uppenbart – den här regeringen är körd
Publicerad 1 jun 2018 kl 07.13
Socialdemokratins kris är också den svenska politikens kris. Den här regeringen är körd.

Citat:
Naturligtvis är det deras eget fel. Socialdemokraterna är det parti som har lägst andel låginkomsttagare bland sina riksdagskandidater, visade Ekot i veckan. Det säger något om kontakten med marken, något om förankringen.

En organisation som upplever sig förbisedd och förskjuten – kanske bortglömd – har själv ett ansvar för den saken.

Socialdemokraterna har inte förmått förnya sig, skifta generation, finna en aktuell mening med föreningen. För människor i min ålder är det här inga nyheter, vi har vuxit upp i berättelsen om socialdemokratins kris. Sakfrågorna har skiftat, men storyn känns igen, som stegen i trappan hos Sherlock Holmes.

Migrationen och internbråket om omsvängningen handlar egentligen om livskraften i rörelsen.
Citat:
Jo, att man begriper sig på dem som bor i Sverige och att dessa människor erbjuds att bli del av något större än sig själva.

Nu klarar man inte längre av att tala vid dem som man hoppas ska rösta på partiet, än mindre göra dem delaktiga i något samhällsbygge.

Man förstår inte missnöjet.

Man klagar på att ingen vill lyssna på ens välfärdspolitik – det är sant, en lång räcka utspel har förvandlats till notiser på sidan 24 den här våren – men det beror ju på någonting

Enbart SD har tagit Folkhemmet i försvar.
Valet handlar inte om "Vänstern vs. Högern" utan om "Globalism vs. Folkhemmet."
2018-06-01, 09:37
Medlem
Jag är inte så väldigt hoppfull inför SCB-mätningen. Jag kommer ihåg att SCB hade Socialdemokraterna och Mona Sahlin som vinnare i sin partisympatiundersökning i juni 2006. Tja, det var ju som bekant inte S som vann riksdagsvalet 2006. Reinfeldt någon?

Titta på den här sidan:

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/demokrati/partisympatier/partisympatiundersokningen-psu/pong/tabell-och-diagram/partisympatier-psu/valresultatet-om-det-varit-val-idag-tidsserie/

Jag tror att den där sidan visar SCB:s skattningar av partiundersökningarna. Om jag läser tabellen rätt, så ansåg SCB att S hade cirka 32% i opinionen i november 2017. Verkar inte det otroligt högt? Och SD ser ut som om de hade 15% i opinionen under samma månad.

Är det jag som har fel, eller brukar SCB överskatta S och underskatta SD?
2018-06-01, 09:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Är det jag som har fel, eller brukar SCB överskatta S och underskatta SD?
Det kan du fethaja.
2018-06-01, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Min stora förhoppning är ju att Nya M's lokalorganisationer kommer att tvinga Nya M att öppna för ett samarbete med SD.

Omkring 20% är historiskt ett helt ok valresultat för (M). Det vore inte alls någon katastrof utan 20% är nästan hälften av de mandat som krävs för en majoritetsregering. Det är en stabil grund för att kräva skattesänkningar och annan konservativ politik i en regeringskoalition.
2018-06-01, 09:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
SD rusar framåt som ett ånglokomotiv! Det går verkligen bra nu.

Är det riktiga ökningar vi ser, eller är det bara instituten som börjar anpassa sina siffror efter verkligheten?
Både och; SD ökar så de måste höja ännu mer för att börja komma ikapp innan valdagen. Det kan också vara att fler är öppna med att de röstar SD. Jag tycker man ser sådana tendenser ute bland folk. Flera saker som samverkar, den faktiska ökningen är nog mer långsam men stadig från månad till månad, OI ryckighet i OU är mer deras interna spekulationer.
2018-06-01, 09:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Droppen blev när Löfven godkände gymnasieamnestin för 9000 vuxna män och sen avrundade med en surrealistiskt dålig insats i partiledardebatten där han försökte byta ämne från gruppvåldtäkter till LAS.

Batiktanterna som piffat upp sina hem med dekorativa afghaner i lösvikt kan ju ta en titt på valresultatet när det trillar in och avgöra om deras nya inredningsdetaljer var värda priset att SD blev större än S.
För dem är det värt det; de får betalt av staten att ha männen hemma, och så slipper de dyra resor till Gambia. S är bara ett verktyg för deras personliga strävanden, om de sänker SD berör dem inte.
2018-06-01, 09:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Inizio två mätningar? När de känner på sig att man har fel behöver de självklart göra något men bara räkna om går ju inte, alltför genomskinligt. Då gör man en extramätning för att slippa jumboplatsen.

Men Sifo har satt det i system att sista månaden före valet göra minst en i veckan så det finns föregångare. Enligt rikslikaren Sentio ökar faktiskt Sd så det är inte bara desperat fotarbete i fakefabriken.

Genom åren har vi sett hur de fladdrar mellan olika ytterlighetsmetoder för att ta död på Sd. Är detta ett sådant? Att visa att Sd är ett farligt hot som man måste mobilisera för att möta. Men röstmobilisera det presumtiva sossekollektivet har de försökt varje val och lika otillräckligt har det alltid varit.
Det tror jag inte i detta läge stärker det SD.
2018-06-01, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Och det skulle i så fall handla om att Nya M blir "Gamla Hederliga M" som vilar på en konservativ väljarbas. Ulf Kristersson är för Nya M vad Löfven är för S, partiledare som inte begriper vad den egna väljarbasen söker.

Jag hoppas att Nya M förlorar så pass mycket i opinionsundersökningarna att enga konservativa fullkomligt röker ut Kristersson och övriga liberaler.

Det finns enbart en regering som kan rädda Sverige och det handlar om SD + "Gamla M" (kanske med stöd av KD).
Övriga alternativ = "Godnatt Jord!"
Jo precis, M verkar ha stabiliserat sig på en nivå som liksom är ingenting. 22 är en klassisk M-siffra som Adelsohn och Bildt ofta svävade kring. UK och hans nya team har lyckats reparera AKB-skadan och lägga sig på en nivå strax under förra valresultatet. Landsdagarna eller riksmötet eller vad fan M-varianten heter verkar inte ha gett något lyft, inte PL-debatten heller trots att han ansågs ha vunnit den enligt båda kvällstidningarna. ”Lika för alla”-filmen och allting som kommer från M känns som att de visserligen har satt ihop ett rutinerat lag som levererar en stabil produkt som inte är nåt särskilt. Som att man avtäcker en ny Audi A6 och får artiga applåder för årets nyheter som är 3 nya fabriksfärger samt ny design på lysena och grillen. Lite fegt. Nya gamla M är mer lika gamla nya M än de hade behövt vara.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in