2018-05-31, 20:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radarfwd
Finns väl många att välja på
Vem betalar advokatens lön
Alla advokater får samma timarvode, men vissa advokater blir dyrare därför att de ska ha restidsersättning. Då kan domstolen säga nej, för den betalar oftast.
Citera
2018-05-31, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radarfwd
Alltså väljer han sin egen försvarare
Kan man inte själv betala advokat tilldelas man en. Utgår från att snubben är i stånd att betala, då väljer han.
Citera
2018-05-31, 20:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Man vet ju inte vem som tagit initiativet till deras umgänge, och hur tonläget varit sådär mellan fyra ögon. En pastor har ett visst socialt och psykologiskt övertag ändå. Även om detta övertag kanske är mindre för det hon var en kvinnlig pastor och inte manlig. Men det finns där, även om hon för närvarande inte tjänstgjorde som pastor så hade hon ändå en viss utbildning och erfarenhet av att samtala med människor i svåra situationer. Inte som en psykiatriker eller liknande men ändå viss träning i något styrande samtal.

Knappast att anse som blankt vapen, men det lär väl visa sig. Men han måste ju erkänna först.
Citera
2018-05-31, 20:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 18carat
Kan man inte själv betala advokat tilldelas man en. Utgår från att snubben är i stånd att betala, då väljer han.
Hallå! Det handlar ofta om hundratusentals kronor vid mordmål. Det är inget man snyter ur näsan och banker står sällan i kö för att ge lån till anhållna personer.
Citera
2018-05-31, 20:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lutandestege
Det är ju inte sällan som även rävar söker sig till bostadsområden för att leta mat, så dom är ju inte alltid i skogen.
På kvällarna när det blir lugnt ute så smyger dom omkring...

Jadå, de söker möss och sork som ofta finns kring bostadsområden, papperskorgar vid öppna platser och längs cykelvägar etc. Och de kan dras till kvardröjande dofter från grillande under dagen. Eller barnens kaninbur. Man ska vara uppe väldigt sent eller mycket tidigt och hålla sig hyfsat still för att se dem såvitt det inte är en oskygg skabbräv. Vi har en i vårt område som verkar gilla skor som står ute på altaner.
Citera
2018-05-31, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Om han började direkt på ett konkurrerande företag så kanske han blev uppsagd om han hade tagit uppdrag för det konkurrerande företaget? Den typen av illojalitet kan vara en avskedsgrund. I vissa branscher bland egenföretagare så är det rätt vanligt med konkurrensbegränsningsklausuler om man exempelvis överlåter sin verksamhet. Men mer svårt attra gällandeför en anställd, om man nu inte villbetala ett fett avgångsvederlag.

När ett företag vill att en anställd slutar ber de dem att säga upp sig. Då kan de gå med hedern i behåll och slipper ha med sig i historiken att de blivit uppsagda. Samtidigt slipper företaget att betala avgångsvederlag. En win-win-situation.
Citera
2018-05-31, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hallå! Det handlar ofta om hundratusentals kronor vid mordmål. Det är inget man snyter ur näsan och banker står sällan i kö för att ge lån till anhållna personer.
Jo, det har du ju rätt i att det kan bli ganska långdraget och då tickar tusenlapparna ...
Citera
2018-05-31, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Knappast att anse som blankt vapen, men det lär väl visa sig. Men han måste ju erkänna först.

Nej det är det inte. Men jag brukar ibland försöka tänka på fallen på ett omvänt sätt eftersom man lätt fastnar i sina egna fördomars hjulspår.
Citera
2018-05-31, 20:56
Medlem
Citat:
När ett företag vill att en anställd slutar ber de dem att säga upp sig. Då kan de gå med hedern i behåll och slipper ha med sig i historiken att de blivit uppsagda. Samtidigt slipper företaget att betala avgångsvederlag. En win-win-situation.

Ja både din och indianens kommentarer låter ju rimliga.
Citera
2018-05-31, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Okej, det borde det finnas om det är han som är gärningsmannen.
Kanske vill försvararen så tvivel.
Tråkigt att åklagaren inte blev intervjuad i nerikes allehanda.
Det är lång kö på NFC. Dna-tester gör man inte på 5 minuter heller. De inväntar svar på prover, enligt polisen.
Citera
2018-05-31, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lutandestege
Hehe
Knappast behövligt för mig att göra det.
Jag har nog varit där långt mycket mer än de flesta som häckar här inne...har dessutom jagat tillräckligt mycket räv för att veta vad jag pratar om.

https://www.youtube.com/watch?v=J6NuhlibHsM

Finns många olika skrik.
Hoppa fram 36 sek till "Vixen scream"

Med all respekt för att du jagar och är ute i skog och mark och känner igen olika djurs läte,så kan jag ändå inte tycka att just rävens läte specifikt låter som en kvinna i nöd.
Jag själv bor under sommarhalvåret med både skog och hav som granne,så jag känner igen och kan höra skillnad på räv,rådjur,grävling,hare mm,många gånger kan de låta hemskt och nästan lite mänskligt.
Fast jag skulle vilja påstå att det djur som låter närmast ett kvinnoskrik eller som ett barn i nöd,det är utekatter som skall para sig.Alla katter parar sig inte i mars,och i bostadsområden finns det oftast många utekatter.
Nu tror jag ändå att postaren som hörde kvinnoskrik faktiskt gjorde det,han larmade och tidpunkten stämmer väl överens med när mordet troligtvis utfördes.
Citera
2018-05-31, 21:02
Medlem
Citat:

Fast avgångsvederlag behöver ju inte betalas om den anställde brutit mot en lojalitetsklausul. Men det förutsätter att det finns sådan i anställningskontraktet.
Det jag tänkte på var avtal om att inte jobba för konkurrerande verksamhet inom viss tid inom visst geografiskt område efter anställningens upphörande. Sådana är svårare att lägga på anställda. Men om man överlåter verksamhet så är ju förutsättningen att man ska få kundstocken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in