2018-05-30, 19:44
Medlem
Nyligen kom beskedet att det väcks åtal mot busschauffören som förra året körde bussen som kraschade i närheten av Sveg, Jämtland. Det var en buss med skolungdomar från Marks kommun som skulle på skidresa, där tre dog. Åtalet gäller vårdslöshet i trafik, vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Jag läser FUP:en just nu, än så länge är det väldigt oklart vad - rent konkret - chauffören skulle ha gjort för fel... Dvs på vilket sätt han varit vårdslös. Min bedömning just nu är att det känns högst tveksamt att han döms. Jämför till exempel med denna händelse år 2007, där föraren friades i hovrätten:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bussolyckan_på_länsväg_288

Till frågan:
Jag såg i FUP:en att en hel massa av ungdomarna fått målsägandebiträde förordnat för att föra deras talan i målet. Någon uppgift om att det finns begärda skadestånd har jag inte läst ännu, men låt oss utgå från att några begär skadestånd av chauffören. Vissa av de som överlevde fick ganska allvarliga skador, amputerade armar, utslagna tänder osv. All ersättning man får från staten (allmänna försäkringar) och försäkringsbolag ska ju avräknas innan ev. skadestånd bestäms. Låt oss säga att det finns några belopp som varken täcks av staten eller försäkringsbolag och därför kan utkrävas av föraren i form av skadestånd.

Det framgår av FUP att en hel rad av de skadade ungdomarna inte använde bälte. Trots uttrycklig instruktion från busschaufför och lärare om detta samt att svensk lag kräver det.
Om nu skadestånd skulle krävas, så vore en rimlig invändning från försvararen att de skadelidande varit medvållande och att skadeståndet därför ska jämkas. Kanske sättas ner till noll.

Ur 5 kap skadeståndslagen:
Skadestånd med anledning av personskada kan jämkas, om den skadelidande själv uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet har medverkat till skadan.

Är det grovt vårdslöst att inte använda bälte i samband med en bussolycka som leder till svåra skador? Vad anser ni och finns det någon praxis på detta?
Tror ni försvararen invänder medvållande, eller skulle det anses "fel" att framföra ett sådant argument då det antyder att vissa av ungdomarna får skylla sig själva för sina skador? Med "fel" menar jag att det kanske inte gynnar bussförarens sak att påstå något sådant - han kanske framstår i dålig dager inför nämndemän och rätten eller liknande, men om argumentet är hållbart så ska försvararen såklart ändå framhålla det, menar jag.

Två av de döda hade inte bälte vid olyckan, men en död hade bälte på sig. Av detta kan man dra den i och för sig självklara slutsatsen att bälte inte hade förhindrat alla skador, men säkert hade kunnat förhindra en del. Flera ungdomar utan bälte flög ut genom krossade fönster och vaknade upp utanför bussen efter att ha varit medvetslösa en stund - det är uppenbart att sådana skador lätt hade kunnat undvikas med bälte.

Men hur ska man utreda något sådant egentligen, om skadorna beror på medvållande eller inte? Tror ni försvararen gör en sak av detta, och för in sådan bevisning? Det skulle lätt kunna göra så att stämningen mot busschaufffören blir negativ, om man för in sådan bevisning och gör en stor sak av detta ämne.

Jag hoppas att ingen kräver skadestånd av föraren, då undviker vi detta problem.
Citera
2018-05-30, 20:00
Medlem
Det rör sig om skador uppkomna vid trafik med ett motorfordon, då är det städse trafikförsäkringen som täcker uppkomna personskador. Nedskrivning för de som underlåtit att nyttja bälte har jag aldrig hört talas om i andra sammanhang, så föga troligt att det blir fallet här.
Citera
2018-05-30, 20:29
Medlem
12 § Trafikskadelagen stadgar att vid personskada som lett till döden, kan ersättning som avses i 5 kap. 2 § skadeståndslagen också jämkas, om den avlidne uppsåtligen har medverkat till dödsfallet. Eleverna har inte någonstans haft uppsåt i förhållande till sina dödsfall i detta fall. Jämkning kan anses aktuellt om en person exempelvis kastar sig framför ett fordon för att begå självmord.

Jag tror inte att försvaret kommer att hävda att eleverna var medvållande till dödsolyckan, eftersom det inte är rimligt.
Senast redigerad av thepirate 2018-05-30 kl. 20:31.
Citera
2018-05-30, 20:46
Medlem
bjornebarns avatar
Det vore bra om du länkar FUP:n så att vi också kan ta del av informationen.
Citera
2018-05-30, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KapVerde
FUP:

https://minfil.com/L9XfFbecbf/_stersunds_TR_B991-17_Aktbil_120.pdf
https://minfil.com/M7X2F7ebb7/_stersunds_TR_B991-17_Aktbil_119.pdf
Tråd:
(FB) Buss har vält - tre döda, många skadade, E45 Härjedalen 2017-04-02

Jag inser att jag fokuserade lite för mycket på personskador i trådstarten. I FUP:en nämns bland annat: förlorad arbetsinkomst, flygresa till Östersund, inställd resa till Barcelona, kostnader m.m. Dessa är "rena förmögenhetsskador".

Gällande rena förmögenhetsskador så säger 6 kap SkL:
(inte 5 kap, som jag råkade skriva ovan av misstag)
Skadestånd med anledning av sakskada eller ren förmögenhetsskada kan jämkas, om vållande på den skadelidandes sida har medverkat till skadan.

Dvs inte grov vårdslöshet utan vårdslöshet räcker i detta fall.

I och för sig verkar försäkringsbolaget ha ersatt det mesta som begärts ser jag när jag läst vidare en stund i FUP:en. I så fall är detta egentligen en icke-fråga. Återkommer om jag hittar något om begärda skadestånd, har en del läsning kvar.
Jag fick en känsla av att busschauffören skulle krävas på massa pengar av de drabbade när jag började läsa i FUP:en. Det var någon formulering nånstans som jag störde mig på, och därför startade jag tråden. Men det kanske inte är så illa då.

För övrigt anser jag att institutet målsägandebiträde måste inskränkas eller avskaffas. I detta mål tycks det finnas fyra stycken sådana, men oklart om alla är förordnade enligt lagen om målsägandebiträde och alltså bekostade av staten. Jag har svårt att se något skäl överhuvudtaget till att förordna målsägandebiträden i detta mål, särskilt om det inte ens existerar någon skadeståndsdel.
Åklagaren för redan statens talan och har alla statens resurser bakom sig. Den misstänkte har bara en person på sin sida, försvararen. Nu måste försvararen bemöta ytterligare en statligt sanktionerad företrädare för motparten. Är det verkligen rimligt? Att göra processen ännu mer snedställd? Och till vilka kostnader?
I sexualmål kan jag mer förstå syftet, men det tycks ju ha utvidgats mer och mer genom åren. Personer som hotats till livet av en f.d. partner var väl ett typfall där målsägandebiträde kan behövas, utöver sexualmål då, men nu kan man ju få sådant biträde för nästan vad som helst?
Citera
2018-05-30, 22:47
Moderator
Gordon Blixts avatar
På förekommen anledning: Vill man ändra rätten till målsägandebiträde eller har andra rättspolitiska idéer man vill dryfta så hör det precis som andra politiska diskussioner hemma i (FB) Politik: inrikes. I Juridik är rättspolitik off-topic och behandlas därefter.

/Mod
Citera
2018-05-31, 00:36
Medlem
Killen i Luleå (finns tråd) som körde ihjäl en tvåbarnsmamma dömdes idag till villkorligt och 4000 i böter. Så ska bli intressant att jämföra dessa två liknande fall.
Citera
2018-05-31, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hicky
Killen i Luleå (finns tråd) som körde ihjäl en tvåbarnsmamma dömdes idag till villkorligt och 4000 i böter. Så ska bli intressant att jämföra dessa två liknande fall.
Länk? På vilket sätt är händelserna lika?

Ur Haverikommissionens rapport:
De tre som omkom satt alla obältade och blev utkastade under olycksförloppet.
De dödande skadorna uppstod sannolikt när de klämdes mellan bussen och
marken. Ytterligare två personer blev utkastade, men båda överlevde, den ena
tack vare att det fanns ett visst överlevnadsutrymme mellan bussen och
marken. Bara en av de passagerare som satt bältade blev svårt skadad.
Utredningen visar således på ett klart samband mellan bältesanvändningen och
skadebilden och vikten av att använda bälte i buss.

[...]

Sammanlagt var 16 av 58 av passagerarna (28 %) bältade i samband
med olyckan.

Men polisens tabell anger något annat:
https://imgur.com/2tOo6fo
Nämligen att endast två av de döda saknade bälte.

Oviktigt för frågeställningen i tråden iofs men jag vill reservera mig helt enkelt för att mitt tidigare påstående kan vara felaktigt. Ska man lita mest på SHK eller polisen? SHK borde nog ha rätt i detta fall tror jag, då de ändå skrivit ganska mycket i just denna fråga och tagit fram statistik baserat på sin uppfattning.
Citera
2018-06-01, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Nyligen kom beskedet att det väcks åtal mot busschauffören som förra året körde bussen som kraschade i närheten av Sveg, Jämtland. Det var en buss med skolungdomar från Marks kommun som skulle på skidresa, där tre dog. Åtalet gäller vårdslöshet i trafik, vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Jag läser FUP:en just nu, än så länge är det väldigt oklart vad - rent konkret - chauffören skulle ha gjort för fel... Dvs på vilket sätt han varit vårdslös. Min bedömning just nu är att det känns högst tveksamt att han döms. Jämför till exempel med denna händelse år 2007, där föraren friades i hovrätten:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bussolyckan_på_länsväg_288

Till frågan:
Jag såg i FUP:en att en hel massa av ungdomarna fått målsägandebiträde förordnat för att föra deras talan i målet. Någon uppgift om att det finns begärda skadestånd har jag inte läst ännu, men låt oss utgå från att några begär skadestånd av chauffören. Vissa av de som överlevde fick ganska allvarliga skador, amputerade armar, utslagna tänder osv. All ersättning man får från staten (allmänna försäkringar) och försäkringsbolag ska ju avräknas innan ev. skadestånd bestäms. Låt oss säga att det finns några belopp som varken täcks av staten eller försäkringsbolag och därför kan utkrävas av föraren i form av skadestånd.

Det framgår av FUP att en hel rad av de skadade ungdomarna inte använde bälte. Trots uttrycklig instruktion från busschaufför och lärare om detta samt att svensk lag kräver det.
Om nu skadestånd skulle krävas, så vore en rimlig invändning från försvararen att de skadelidande varit medvållande och att skadeståndet därför ska jämkas. Kanske sättas ner till noll.

Ur 5 kap skadeståndslagen:
Skadestånd med anledning av personskada kan jämkas, om den skadelidande själv uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet har medverkat till skadan.

Är det grovt vårdslöst att inte använda bälte i samband med en bussolycka som leder till svåra skador? Vad anser ni och finns det någon praxis på detta?
Tror ni försvararen invänder medvållande, eller skulle det anses "fel" att framföra ett sådant argument då det antyder att vissa av ungdomarna får skylla sig själva för sina skador? Med "fel" menar jag att det kanske inte gynnar bussförarens sak att påstå något sådant - han kanske framstår i dålig dager inför nämndemän och rätten eller liknande, men om argumentet är hållbart så ska försvararen såklart ändå framhålla det, menar jag.

Två av de döda hade inte bälte vid olyckan, men en död hade bälte på sig. Av detta kan man dra den i och för sig självklara slutsatsen att bälte inte hade förhindrat alla skador, men säkert hade kunnat förhindra en del. Flera ungdomar utan bälte flög ut genom krossade fönster och vaknade upp utanför bussen efter att ha varit medvetslösa en stund - det är uppenbart att sådana skador lätt hade kunnat undvikas med bälte.

Men hur ska man utreda något sådant egentligen, om skadorna beror på medvållande eller inte? Tror ni försvararen gör en sak av detta, och för in sådan bevisning? Det skulle lätt kunna göra så att stämningen mot busschaufffören blir negativ, om man för in sådan bevisning och gör en stor sak av detta ämne.

Jag hoppas att ingen kräver skadestånd av föraren, då undviker vi detta problem.

Enligt SHK's utredning hade ingen av de döda bälte.
Citera
2018-06-01, 06:25
Medlem
Vad var åldern på dessa ungdomar?

Var de under 15 år så har ju både förare och lärare ansvar, då föraren har ansvar för att alla barn under 15 år är bältade samt att läraren har garantansvaret för varje elev. Var barnen 15-17 år är det läraren som har garantansvaret och skall se till att barnen är bältade. Är det så att ungdomarna var under 18 år har ju läraren tyvärr brustit i sin tillsynsplikt, inte chauffören (om nu inte barnen var 13-15 år)
Citera
2018-06-01, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vad var åldern på dessa ungdomar?

Var de under 15 år så har ju både förare och lärare ansvar, då föraren har ansvar för att alla barn under 15 år är bältade samt att läraren har garantansvaret för varje elev. Var barnen 15-17 år är det läraren som har garantansvaret och skall se till att barnen är bältade. Är det så att ungdomarna var under 18 år har ju läraren tyvärr brustit i sin tillsynsplikt, inte chauffören (om nu inte barnen var 13-15 år)

Det stämmer inte. De har skyldighet att upplysa alla om att bälte ska användas. De har inte (och kan inte) skyldighet att se till att alla har det på sig. Vilket både ledare och förare anses ha uppfyllt.
Citera
2018-06-01, 07:19
Medlem
SHK's utredning finns här. Där står det om bältesanvändningen bl.a.

https://www.havkom.se/utredningar/vaegtrafik-oevrigt/bussolycka-utanfoer-sveg-haerjedalen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in