2018-05-26, 14:24
Medlem
havregryyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ett bra exempel på att integation inte är så självklar:
"– De svenskfödda ungdomarna har lämnat föreningen och då har vi heller inga föräldrar som vill vara ledare, säger Allan Larsson, sekreterare i föreningen till Västerbottens-kuriren.

Sorsele har hyllats i medierna eftersom de är bland de orter i Sverige som tagit emot flest så kallade flyktingbarn per capita, främst i (den uppgivna) åldern 15-18. Som tack för detta har Sorsele fått runt en halv miljon kronor i projektpengar från främst Riksidrottsförbundet – för att hjälpa till med integrationen. Bidraget skulle utvärderas, men det har inte skett ännu.
Ingen lyckad integration

Integrationen verkar dock inte ha gått speciellt bra. 2017 fanns inte en enda svensk spelare kvar i Sorsele IF – samtliga spelare var utländska ungdomar.

Problemen började på riktigt 2016. Då bestod laget, ungdomar födda 2003-2005, av nio svenskar och elva utlänningar. Ledare för laget var fyra föräldrar till de svenska ungdomarna. Men några åtgärder vidtog man inte."
Från Tidningen Svegot (kan ej länka ft)

Nu skriver aftonbladet om detta. Tydligen har en journalist orkat släpa sig upp från stan för att enkelt kunna framställa Sorselebor som rasister. Det är ett uselt reportage som saknar många detaljer känns det som. Ni som bor i Sorsele, vad är det som egentligen ligger bakom allt detta? Hur tycker ni att integrationen fungerar? Själv så bor jag i en grannkommun, men vet nästan ingenting om detta. I lokalmedia skrivs det bara om hur bra det är för kommunen, bara solskenshistorier. Det skulle vara intressant att veta hur ni som bor där egentligen tycker.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/0E70LG/storsatsade-pa-integration--men-nar-invandrarna-kom-lamnade-alla-sven
Citera
2018-05-26, 14:34
Medlem
Vad du tramsar. Inte någonstans framställer Kadhammar Sorseleborna som rasister. Snarare pekar han väl på att ingen eg. verkar veta, eller vilja prata om det. Dessutom är det ett reportage med krönikaprägel, som vanligt med Kadhammar. Det är därför inte att jämföra med "normala" nyhetsreportage. Det du läser är en resande journalists reportage från en plats, färgat av hans egna tankar och idéer. Tyckte personligen det var en bra text. Frustrerande tendens också, som han beskriver.
Citera
2018-05-26, 14:51
Medlem
havregryyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hackslash
Vad du tramsar. Inte någonstans framställer Kadhammar Sorseleborna som rasister. Snarare pekar han väl på att ingen eg. verkar veta, eller vilja prata om det. Dessutom är det ett reportage med krönikaprägel, som vanligt med Kadhammar. Det är därför inte att jämföra med "normala" nyhetsreportage. Det du läser är en resande journalists reportage från en plats, färgat av hans egna tankar och idéer. Tyckte personligen det var en bra text. Frustrerande tendens också, som han beskriver.

Personligen tycker jag att det saknas perspektiv. Om nu inte dom som han frågade var så villiga att prata, varför inte hitta dom som är villiga att prata? Gräv lite, ge det hela en rättvis bild. I mina ögon ska inte ett reportage vara färgat av journalistens egna tankar och idéer, det är ointressant när man har ett så viktigt upprag som att beskriva verkligheten för sina läsare. Allt annat är oseriös journalistik.
Citera
2018-05-26, 15:04
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Idag, 14:51

Är väl inte så svårt att läsa mellan raderna, även om varken Kadhammar eller sorseleborna kan säga det rakt och ärligt utan att bli rasistbrännmärkta av PK-eliten.

Afghanspolingarna beter sig omoget och druligt, och förstör för ovriga i laget, samt utsätter andra ungdomar för fara. Kommunpolitiker som håvar efter bidrag tar Afghanernas sida, och då ser övriga, vare sig svenskar eller somalier ingen annan utväg än att bilda en egen klubb.

Det trycks som vanligt alldeles för mycket på Svenskar ansvar för integrationen, och alldeles för lite på de bidragsanslutna Afghanernas ansvar för integrationen.
Citera
2018-05-26, 15:39
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havregryyn
Personligen tycker jag att det saknas perspektiv. Om nu inte dom som han frågade var så villiga att prata, varför inte hitta dom som är villiga att prata? Gräv lite, ge det hela en rättvis bild. I mina ögon ska inte ett reportage vara färgat av journalistens egna tankar och idéer, det är ointressant när man har ett så viktigt upprag som att beskriva verkligheten för sina läsare. Allt annat är oseriös journalistik.
Det otäcka är att folk undviker att tala ut pga risken att bli utpekade som rasister. Det svenska debattklimatet är under all kritik.
Citera
2018-05-26, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Det otäcka är att folk undviker att tala ut pga risken att bli utpekade som rasister. Det svenska debattklimatet är under all kritik.
Frågan är: vad ska byborna säga då tycker ni? Dom har inte haft något att säga till om tidigare, de hade inget val när det anlände en stor mängd utbölingar som dom plötsligt blev tvungna att ta ansvar för. för Gud vet hur lång tid..
Jag brukar tänka att helvetet brakade samman 2015 när "alla" vällde in, regeringen bestämde att alla skulle spridas ut över varje liten vrå i Sverige och det skedde. Nu är vi där att alla svenskar i varje liten byhåla så sakta börjar vakna upp och känner , ja, vad? Kanske att de känner sig påtvingade detta men ingen kan fan tvinga dom att umgås med "packet", de håller sig på sin egen kant och bidar sin tid..
Citera
2018-05-26, 21:21
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Frågan är: vad ska byborna säga då tycker ni? Dom har inte haft något att säga till om tidigare, de hade inget val när det anlände en stor mängd utbölingar som dom plötsligt blev tvungna att ta ansvar för. för Gud vet hur lång tid..
Jag brukar tänka att helvetet brakade samman 2015 när "alla" vällde in, regeringen bestämde att alla skulle spridas ut över varje liten vrå i Sverige och det skedde. Nu är vi där att alla svenskar i varje liten byhåla så sakta börjar vakna upp och känner , ja, vad? Kanske att de känner sig påtvingade detta men ingen kan fan tvinga dom att umgås med "packet", de håller sig på sin egen kant och bidar sin tid..

Säg inte det. Den där V politikern tycks ha fått en hel del stöd i kommunen. Klart de har haft ett val, de har bara varit okunniga som på så många ställen i detta tillstrypta landet.
Citera
2018-05-26, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Säg inte det. Den där V politikern tycks ha fått en hel del stöd i kommunen. Klart de har haft ett val, de har bara varit okunniga som på så många ställen i detta tillstrypta landet.
Fast valet var 2014, ynglingarna började komma 2015, tror inte att kommunisten kommer att få 26% i september
Citera
2018-05-26, 22:02
Medlem
Citat:
Jag håller inte med dig. Jag bor i ett helt annat län, Värmland, i en liten kommun, vi har också haft våran "tillskärda del", det som bestämdes: hit ska dom! Sen kom ju "upplösningen", plötsligt försvann dom till nån annanstans i Sverige, kvar blev en mängd som (vad ska jag kalla det? tillåtelse att bli kvar?) + 10 afghan"hannar" som våran socialdemokratbögkommunalordförande (jo, han är bög på riktigt och älskar bara män, hehehe).
Han bestämde att det var så synd om dom fastän de ljugit om sin ålder, så ska de bli kvar här.
Detta har fanimig inte jag varit med om och bestämt, inte ens hört talas om förrns det var ett faktum. Gillar det inte alls!!!
Ibland önskar jag att det vore nån slags redovisning av vad som sker i kommunen egentligen, gällande dessa "flyttfåglar", vart tar dom vägen? När är dom ute ur Sverige?
Citera
2018-05-27, 00:03
Medlem
havregryyns avatar
Som sagt, det skulle vara intressant om någon Sorselebo ville kommentera detta, deras syn på det. Jag ser nu i FB-gruppen ”Vad händer i Sorsele” att det börjar höras missnöjda röster om artikeln.
Citera
2018-05-27, 11:32
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Jag håller inte med dig. Jag bor i ett helt annat län, Värmland, i en liten kommun, vi har också haft våran "tillskärda del", det som bestämdes: hit ska dom! Sen kom ju "upplösningen", plötsligt försvann dom till nån annanstans i Sverige, kvar blev en mängd som (vad ska jag kalla det? tillåtelse att bli kvar?) + 10 afghan"hannar" som våran socialdemokratbögkommunalordförande (jo, han är bög på riktigt och älskar bara män, hehehe).
Han bestämde att det var så synd om dom fastän de ljugit om sin ålder, så ska de bli kvar här.
Detta har fanimig inte jag varit med om och bestämt, inte ens hört talas om förrns det var ett faktum. Gillar det inte alls!!!
Ibland önskar jag att det vore nån slags redovisning av vad som sker i kommunen egentligen, gällande dessa "flyttfåglar", vart tar dom vägen? När är dom ute ur Sverige?

När det är klart att man inte vet vad framtiden är när man röstar, men redan 2014 måste det ha framgått rätt tydligt att det var SD som var partiet emot invandring, så nog har ni själva röstat för den situation ni har. Sedan kunde det ha gått lika illa i alla fall. I ett toppstyrt land som Sverige är det svårt att veta. Men V? Nej.
Citera
2018-05-27, 11:59
Medlem
Citat:
När det är klart att man inte vet vad framtiden är när man röstar, men redan 2014 måste det ha framgått rätt tydligt att det var SD som var partiet emot invandring, så nog har ni själva röstat för den situation ni har. Sedan kunde det ha gått lika illa i alla fall. I ett toppstyrt land som Sverige är det svårt att veta. Men V? Nej.
Nej och åter nej. Vänligen gå in i"politik" inrikes och läs tråden : "Ställa in eller skjuta upp riksdagsvalet?
då ser du min ståndpunkt.
Lägg av att skylla på befolkningen, det är för gammalt, inse att allt har våra politiker skapat, de leker med vårt land som om det vore ett monopolspel dom satsar i samtidigt som dom hystar in multum i lön för att förstöra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in