2018-05-26, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Va? Bara gå in på diverse lags forum när gnaget spelar och folk kommer skriva att "AIK kommer få en felaktigt dömd straff i 89:e minuten som vanligt" som att det vore något som brukar hända.
Inga forum jag känner till isf, aldrig hört ditt påstående faktiskt från någon någonsin, men kan ju givetvis vara en tillfällighet.
2018-05-26, 10:48
Avslutad
Så Potter skall vara klar för Swansea och han har planer på att ta med sig Sema och Ghoddos samtidigt som Papdouloploscouscous går till FCK och Kindberg kommer skaka galler? Synd att ÖFK plockat lite poäng det senaste samtidigt som dom har 3 säkra poäng mot vårat B-lag ikväll, annars hade dom varit en allvarlig nedflyttningskandidat.
2018-05-26, 11:26
Medlem
Otto Flicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Så Potter skall vara klar för Swansea och han har planer på att ta med sig Sema och Ghoddos samtidigt som Papdouloploscouscous går till FCK och Kindberg kommer skaka galler? Synd att ÖFK plockat lite poäng det senaste samtidigt som dom har 3 säkra poäng mot vårat B-lag ikväll, annars hade dom varit en allvarlig nedflyttningskandidat.

Men de lär ju ha hur många jävla miljoner att värva fina ersättare för också och torde inte ÖFK, trots allt, vara ett rätt intressant lag för många tränare trots allt? Ryktet om deras ev. död är nog rejält överdrivet. :-)

Edit: Läste nu att Valentic nämns som ev. ersättare för Potter.
Senast redigerad av Otto Flick 2018-05-26 kl. 11:29.
2018-05-26, 14:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Otto Flick
Men de lär ju ha hur många jävla miljoner att värva fina ersättare för också och torde inte ÖFK, trots allt, vara ett rätt intressant lag för många tränare trots allt? Ryktet om deras ev. död är nog rejält överdrivet. :-)

Edit: Läste nu att Valentic nämns som ev. ersättare för Potter.

Fast den utvecklingen Potter haft på sina spelare måste väl nästan vara det vassaste vi sett i allsvenskan i modern tid? Tveksamt om någon annan kommer upprepa det även om det säkert finns en del kompetenta tränare som kan tänkas vara intresserade. Det känns även som att det är just det som kommer försvåra rekryteringen av en ny tränare, dom flesta vet att det bara kan gå utför jämfört med Potter.

Vad gäller nya spelare så har dom såklart ekonomiska muskler att värva etablerade spelare nu istället för skadat gods, men jag sätter ett stort frågetecken för att de riktigt vassa spelarna vill spela i Östersund. Det är ju inte heller så att ÖFK på något sätt har en ekonomi som är dominant i allsvenskan, utan kanske snarare i topp-5 klass.
2018-05-26, 15:20
Medlem
Otto Flicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast den utvecklingen Potter haft på sina spelare måste väl nästan vara det vassaste vi sett i allsvenskan i modern tid? Tveksamt om någon annan kommer upprepa det även om det säkert finns en del kompetenta tränare som kan tänkas vara intresserade. Det känns även som att det är just det som kommer försvåra rekryteringen av en ny tränare, dom flesta vet att det bara kan gå utför jämfört med Potter.

Vad gäller nya spelare så har dom såklart ekonomiska muskler att värva etablerade spelare nu istället för skadat gods, men jag sätter ett stort frågetecken för att de riktigt vassa spelarna vill spela i Östersund. Det är ju inte heller så att ÖFK på något sätt har en ekonomi som är dominant i allsvenskan, utan kanske snarare i topp-5 klass.

Du har säkerligen mycket bättre koll än mig men tänkte mig bara att EL-miljoner, samt försäljnginar Ghoddos, Sema, Potter och Papa...etc skulle ge rätt bra i kassan och svinga ÖFK upp på andra plats. Och ja, kan vara så att Potter är (var?) en mycket stor dragningskraft för att locka till sig spelare. Plastgräs (ja, även Örebroare kan avsky detta) och Jämtland bör inte vara så lockande generellt kan man tycka. De har en spännande framtid att vänta helt klart.
2018-05-26, 15:22
Medlem
Otto Flicks avatar
https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/flera-allsvenska-stjarnor-stoppas-fran-spel---av-fifas-regelverk/

Citat:
"Janne Andersson har inte velat avslöja Sveriges reserver, men enligt Fotbollskanalens uppgifter är Hammarbys Jiloan Hamad en av dem och ÖFK:s Ken Sema en annan. SVT har också uppgett att Östersunds Sotirios Papagiannopoulos är en av reserverna. De stoppas troligen också från spel under helgen".

Är det inte skämskudde för allsvenskan på detta? Traustasson (skadad ändå va?), Fjölusson, Omarsson, Ghoddos etc.
2018-05-26, 16:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Otto Flick
Du har säkerligen mycket bättre koll än mig men tänkte mig bara att EL-miljoner, samt försäljnginar Ghoddos, Sema, Potter och Papa...etc skulle ge rätt bra i kassan och svinga ÖFK upp på andra plats. Och ja, kan vara så att Potter är (var?) en mycket stor dragningskraft för att locka till sig spelare. Plastgräs (ja, även Örebroare kan avsky detta) och Jämtland bör inte vara så lockande generellt kan man tycka. De har en spännande framtid att vänta helt klart.

Enligt Fogis så gjorde ÖFK "bara" ett resultat på 13,2 miljoner kr 2017 trots att det verkar som att merparten av deras pengar från EL kom in redan under förra året.

Allsvenska klubbarnas egna kapital och redovisade resultat 2017

Eget kapital, mkr Resultat, mkr Soliditet

Malmö FF
+ 457,1 + 0,1 51 %
IFK Norrköping FK
+ 89,0 + 18,3 20 %
AIK
+ 78,0 + 45,6 42 %
BK Häcken
+ 59,1 + 0,1 66 %
IF Elfsborg
+ 33,6 - 5,5 12 %
Djurgården
+ 32,4 - 1,7 30 %
Kalmar FF
+ 20,1 - 12,8 7 %
Östersund
+ 17,0 + 13,2 32 %
Hammarby
+ 16,0 + 0,3 37 %

(Snett och jävligt men tab funkar ju inte på flashback)

edit. Såg ännu värre ut när det postades. Varför är det så jävla svårt att göra uppställningar på flashback?

Var det inte så att en STOR del utav EL-pengarna gick rätt tillbaka till spelartruppen? Dessutom fick väl Kindberg tillbaka ett stort belopp som han lånat ut till klubben? Förklarar kanske varför resultatet inte var större, dessutom lär det ju komma in en del pengar även 2018 då gruppspelet ägde rum. Men lejonparten var nog utbetald redan 2017.

Likvida medel ser inte heller överdrivet imponerande ut för ÖFK.

Balanslikviditet Likvida medel, mkr

IFK Norrköping FK 2,9 66,0
Malmö FF 2,6 230,7
BK Häcken 2,6 62,9
AIK 1,9 29,6
Östersund 1,9 6,6
Jönköpings Södra IF 1,8 0,0
Kalmar FF 1,6 6,0
Djurgården 1,3 8,7
IF Elfsborg 1,2 20,2
IK Sirius FK 1,1 11,8
Athletic Eskilstuna 1,0 0,0
IFK Göteborg 0,9 11,6
Halmstad 0,9 2,2
Hammarby 0,9 1,9
Örebro 0,8 5,5
GIF Sundsvall 0,6 2,8

Slutligen så har du ju rätt i att dom säkert kommer få in en del pengar från spelarförsäljning. Men Semas kontrakt går ut 31/12 2018, alltså snart bara ett halvår kvar vilken ger risken att tappa honom som Bosman eller sälja "billigt". Papadoplolos kontrakt gick ju ut i vintras sedan skrev han väl bara på ett korttidskontrakt med ÖFK då han ville iväg, borde inte bli några jättesummor där heller.

Ghoddos är väl den som kan inbringa en del cash men samtidigt så vet man inte om Kindberg skrev in några spännande klausuler för att hålla Ghoddos nöjd när dom vägrade sälja honom till Celta för 50 miljoner tidigare i år. Dessutom har han ju varit långtifrån lika het i år som tidigare.
Senast redigerad av trazke 2018-05-26 kl. 16:33.
2018-05-26, 17:48
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Nu tycker jag det är dags att lyfta en stor och viktig fråga!

http://svenskfotboll.se/allsvenskan/

Varför står Norrköping som "IFK Norrköping FK" och
Sirius som "IK Sirius FK"

Medan andra, t.ex. Bajen, står som endast "Hammarby"

Hur tänkte(?) man här?! ;o

Jag är relativt säker på att det beror på att namnet som används är på den entitet som har fotbollslicensen (som du kan se i sidhuvudet om du går till lagsidan). I Hammarbys fall är det helt enkelt aktiebolaget Hammarby Fotboll AB, och därför skriver SvFF bara "Hammarby". I Pekings och Sirius fall är det de fristående sektionerna IFK Norrköping FK och IK Sirius FK som har licensen. Samma med Djurgårdens Elitfotboll AB som bara står som "Djurgården". Men helt konsekvent är det inte, det står "Örebro" men licensen har ÖSK Elitfotboll AB, så det borde rimligen stå "ÖSK". Dessutom inte helt uppdaterat då det borde stå "IFK Göteborg Fotboll" på Blåvitt sedan i år, vilket det inte gör. Och Östersunds FK står bara som "Östersund" av någon märklig anledning.

Jag hade föredragit att använda "moderföreningens" namn rakt av, d.v.s. Hammarby IF, IFK Norrköping, Örebro SK o.s.v.

/feldgrau
2018-05-26, 18:23
Medlem
Tycker AIK har för stark trupp för att redan ha kryssat 6 matcher av 12. Underbetyg för Rikard Norling där.

Å andra sidan är man obesegrade fortfarande, så går inte att vara allt för kritisk heller.

Har jag fel om jag menar att Goitom är på väg utför? Inte för att han varit den stora poängspelaren tidigare, men ändå lite väl ineffektiv och slarvig och just nu.
2018-05-26, 19:08
Medlem
Steinarrs avatar
Jag börjar tröttna på Norlings typ av fotboll nu. Det är ju ganska så uppenbart att det inte kommer att räcka hela vägen.

Förstår inte ens varför vi spelar så här? Vi är på pappret MINST lika bra offensivt som Hammarby.

Skulle vi ha lirat som Hammarby gjort från början så hade vi utan tvekan varit i serieledning nu.
2018-05-26, 19:18
Bannlyst
Under all kritik idag. Andra halvlek är en ren katastrof. Uppehållet kommer lägligt, tycker vi börjat tappa form nu på slutet. Hyfsad vårsäsong ändå. Spelschemat för vår del är avsevärt lättare nu i sommar och vi lär också få tillbaka ett par skadade spelare.

Norling har en del att fundera över under uppehållet.
2018-05-26, 19:31
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
24e raka idag för solnalaget! Lassar in på en etta, då 1X ärväl snålt med 1.15 i odds.

Begriper inte dem som vill sparka Norling, han måste ju vara den mest framgångsrika tränaren i allsvenskan nu?

Fy fanken, aldrig mer spela på solnalaget när de kan gå upp i serieledning, verkar som de älskar den där andraplatsen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in