2018-05-25, 08:55
Medlem
8711s avatar
Nu kommer en period utan opinionsmätningar lite märkligt sådär. Sedan är det dags för den stora mätningen från SCB som kommer den 5 juni. Där kommer alldeles självklart Sverigedemokraterna öka kraftigt med flera procentenheter om inte SCB ska ligga väldigt mycket under valresultatet i september.

Sedan blir det den sista månaden då alla mätningar kommer i juni, många lär komma tidigt i månaden innan semestern. Sedan tar vissa uppehåll i juli, förmodligen färre eftersom det är valår, men ändå något lugnare kan tänkas gällande just opinionsmätningar medan det samtidigt går in i slutspurten dom sista två månaderna före valet i september.
2018-05-25, 09:01
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Haha, tänkte just uppmärksamma det, men du hann före!

Han kommer sedan med follow-up tweet:

https://twitter.com/anderslindberg/status/999555890004021248

Vad är det för mystiska trollmaskinen 'som försöker påverka journalister att inte granska SD som andra partier' ?!

Man börjar nästan respektera resonabla PowerGirl och Greta75

Med detta kan man slutligen avliva myten om att etablissemanget har haft tillgång till "hemliga" mätningar och att man bara "korrigerat" de senaste. Anders och många andra (speciellt på vänstersidan pga S-tappet) befinner sig i ett genuint panikläge. Vad händer på valdagen!?
Tyvärr visar AL's svar att han inte förstått vad som är orsaken till S's ras. Så är fallet med hela den återstående vänstermaffian. Man kan inte räkna med att man genom argumentation kommer att få dem att förstå. Det är bara att låta tiden ha sin gång. Suck
2018-05-25, 09:26
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det är ju inte konstigt att SD växer så att det knakar.

En artikel med en hel del kommentarer om Lindberg och hans säte på den synnerligen osolidariska piedistalen.
https://kvartal.se/essaer/2tueaisgyxv4z6usxh0g97mwovi4kr
Artikeln av Johan Lundberg innehåller sanningar som bara blir mer och mer förenliga med den politiska och mediala verklighet som vi lever i. "Von oben" perspektiv mot de lågt stående individer som utgörs av "Folket". Man blir ju egentligen bedrövad. Ingen från denna moraliskt högtstående och suveräna värld kommer nånsin att förstå.
2018-05-25, 09:42
Medlem
snigel1s avatar
Det lustiga med AL är att jag får intrycket av en människa som ser ut som en pojkvasker, men som blivit "Fucking raving mad".

Jämför med svärmorsdrömmen och komikern Johan Glans som ser ut som en präktig svärmorsdröm, men som hyser oanade portioner galenskap. Någon som får samma vibbar?

Ursäkta OT.
2018-05-25, 09:49
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Krispy har alltså kontinuerligt röstat på SD sedan 2006 (precis som jag själv)? Jag är inte helt övertygad ännu, men stämmer det är det vackert så..

Men det beror förmodligen på att du ibland kan vara ganska rabiat så fort man ifrågasätter något som rör SD på något vis?

Jag tror att många SD-väljare ingår i vad man löst kan kalla en ny typ av väljargrupp som i korthet inte tror på SD som parti (eller något annat parti) utan snarare mer skepticism som filosofi. Man är alltså skeptisk mot det mesta, precis som t ex Crispy ofta är, och det är primärt detta som gör att en röst läggs på SD. Inte för att SD nödvändigtvis är det bästa alternativet utan helt enkelt för att alla andra alternativ är betydligt sämre och att man som skeptiker får det väldigt svårt, det blir nästan omöjligt, att rösta på partier som i åratal säger att det ska göra A men sedan gör B.

Men detta får också effekten att ingen går fri, ingen får frikort. Detta gäller givetvis också SD varpå du säkert stöter på många i den här tråden som inte låter som "SD:are" men som samtidigt inte kan tänka sig att rösta på något annat parti. Det är trots allt själva ifrågasättandet som gör att många av dessa röstar på SD.

Modern skepticism (akademisk skepticism), till skillnad från den från antiken, har också en mer sund inställning till fakta. Man erkänner att det finns saker som kan bevisas och det finns sanningar som är mer sanna än andra. I vår digitala generation översätts det ganska tydligt med att man vill ha källor och bevis för olika saker. Där framstår t ex S, en gång tjenis med Hitler, som ett gäng idioter när de t ex proklamerar att SD är nazister och annat trams.
2018-05-25, 09:58
Medlem
8711s avatar
Drar härmed igång tippningstävlingen för SCB:s mätning som kommer 5 juni 2018!

Ni skriver vad ni tror på för siffra och varför med motivering och jag sammanställer alla tips i en lista som uppdateras troligtvis dagligen.

Jag börjar:

Sverigedemokraterna får 18,4% i SCB:s mätning den 5 juni. En stor ökning både baserat på att Sverigedemokraterna faktiskt ökar en hel del i väljarstöd just nu, dels för att SCB hade en allt för låg siffra i sin förra mätning och för att vi nu närmare oss valet i september där man måste höja siffran för att inte ligga allt för långt under verklighetens valresultat på valdagen.

Tipstävling, SCB juni 2018:

8711: 18,4%
Göran Greider: Under 10%
Göran Persson: Under 10%

Nu kan ni andra lämna era tips med era motiveringar så hamnar ni på listan!

Vinnaren blir trådens bästa tippare och vinner äran och hedern att vara bäst på dessa förutsägelser.
2018-05-25, 10:20
Medlem
Tippar 19 därför att nu går allt i SDs väg. Det är inne att komma ut som " liksom minisympatisör ". Kanske.
2018-05-25, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Drar härmed igång tippningstävlingen för SCB:s mätning som kommer 5 juni 2018!

Ni skriver vad ni tror på för siffra och varför med motivering och jag sammanställer alla tips i en lista som uppdateras troligtvis dagligen.

Jag börjar:

Sverigedemokraterna får 18,4% i SCB:s mätning den 5 juni. En stor ökning både baserat på att Sverigedemokraterna faktiskt ökar en hel del i väljarstöd just nu, dels för att SCB hade en allt för låg siffra i sin förra mätning och för att vi nu närmare oss valet i september där man måste höja siffran för att inte ligga allt för långt under verklighetens valresultat på valdagen.

Tipstävling, SCB juni 2018:

8711: 18,4%
Göran Greider: Under 10%
Göran Persson: Under 10%

Nu kan ni andra lämna era tips med era motiveringar så hamnar ni på listan!

Vinnaren blir trådens bästa tippare och vinner äran och hedern att vara bäst på dessa förutsägelser.

Jag tror, även om jag inte är sympatisör, att SD i vanlig ordning kommer överträffa opinionsundersökningarna. Som det varit tidigare har det ju aldrig slagit fel. Med tanken på att SD numera blivit alltmer "norm" och accepterat i de svenska hemmen - och med tanke på vilket dåligt jobb regeringen gör, samt hur lite Alliansen verkar vilja göra för att förhindra regeringens vansinne - så tror jag att SD kommer segla högt, kanske till och med slåss med S om platsen som det största partiet! 25%-isch!
2018-05-25, 11:01
Medlem
Månsans avatar
SD når 57% av rösterna i extremt viktig och vägledande opinionsundersökning.

Politiker chockade.

http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/elevernas-sd-roster-kom-som-en-chock-for-politikerna/
2018-05-25, 11:04
Medlem
Grevelesevis avatar
Klart vi ska upp i SCB. En ökning med 2.9 % låter rimligt.
Min gissning blir således 17.7%.
Sossarnas siffra blir intressant. Allt under 27 % är i stort sett fritt fall med tanke på SCB historiska överskattning.
2018-05-25, 11:10
Medlem
Spår 18.2 i SCB helt enkelt för att SCB historiskt alltid legat ca 1-2pe under aktuellt månadssnitt.
2018-05-25, 11:11
Medlem
2560ps avatar
Hörde i P1 i morse, när de diskuterade MP's fall, att SvD tydligen gjort någon undersökning där man kunde gradera ett parti som "hemskt". Tydligen tyckte 2/3 att SD är ett hemskt parti. Jag kollade lite snabbt på SvD men lyckades inte hitta artikeln. Jag är inte prenumerant så jag kommer inte åt allt, är det någon som kan bekräfta detta?

Edit: Gissar på 18,8%
Senast redigerad av 2560p 2018-05-25 kl. 11:14.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in