2018-05-24, 02:34
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaalko
Förtalskampanj är det som råder just nu mot den här mannen som har varit död i 18 år.
Det är i och för sig många som fått skit på sig kring det här fallet. Men det försvar såklart inte att man ger sig på ytterligare en. Skulle det mot förmodan vara så att SE hade med mordet att göra så lär det nog snart visa sig.
Citera
2018-05-24, 02:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det är i och för sig många som fått skit på sig kring det här fallet. Men det försvar såklart inte att man ger sig på ytterligare en. Skulle det mot förmodan vara så att SE hade med mordet att göra så lär det nog snart visa sig.

Alltså det måste finnas bevis som är "utom rimligt tvivel" för att det ska vara något och just nu är man i avståndet mellan solen och jorden med det här.
Citera
2018-05-24, 02:38
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Så han ska ha varit på jobb, dessutom haft med sig en revolver. Sen har han av en slump fått syn på Palme och skjutit honom? Jo, tjena Det låter ytterst osannolikt
Sannolikhetsbedömningar säger inte så mycket. Det kan mycket väl bottna i en osannolik historia. Däremot när man tittar på fakta kring vad man vet om mordet blir det väldigt svårt att få in SE som GM.
Citera
2018-05-24, 02:41
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Alltså det måste finnas bevis som är "utom rimligt tvivel" för att det ska vara något och just nu är man i avståndet mellan solen och jorden med det här.
Vi vet inte lika mycket som PU. Om SE var inblandad men inte GM är det förvånande med tanke på hur han betedde sig efter mordet osv. Men det är fullt möjligt, han kan ha haft en del i det, dock tror jag inte det.
Citera
2018-05-24, 02:42
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Sannolikhetsbedömningar säger inte så mycket. Det kan mycket väl bottna i en osannolik historia. Däremot när man tittar på fakta kring vad man vet om mordet blir det väldigt svårt att få in SE som GM.

Att han random skulle haft en pickadoll med sig till ett arbete på Skanialåter väldigt konstigt.

I Anna Lindh-fallet skedde det hela impulsivt, men då införskaffades kniven vilket är en ganska världslig sak. En revolver är en helt annan femma..

Och sannolikhet är mycket användbart i detta fall, som i så många andra brottsfall.
Citera
2018-05-24, 02:43
Bannlyst
Citat:

Hovrätten var tydliga med att det måste finnas bevis som är "utom rimligt tvivel" för att komma till lösningen med mordet.

Men just nu är man i avståndet mellan solen och jorden med det här.
Citera
2018-05-24, 02:47
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Att han random skulle haft en pickadoll med sig till ett arbete på Skanialåter väldigt konstigt.

I Anna Lindh-fallet skedde det hela impulsivt, men då införskaffades kniven vilket är en ganska världslig sak. En revolver är en helt annan femma..

Och sannolikhet är mycket användbart i detta fall, som i så många andra brottsfall.
Visst, det har relevans att tänka kritiskt när det gäller beteenden. Det scenariot du nämnde är nästan otänkbart. Däremot hade han kunnat hämta en revolver någonstans om han såg paret Palme innan bion. Han skulle också kunnat ha revolvern på sitt kontor av en anledning som skulle kunna vara logisk.
Citera
2018-05-24, 02:49
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Hovrätten var tydliga med att det måste finnas bevis som är "utom rimligt tvivel" för att komma till lösningen med mordet.

Men just nu är man i avståndet mellan solen och jorden med det här.
Det är bara PU som vet hur nära lösningen man är.
Citera
2018-05-24, 03:00
Medlem
Citat:
Hur säkert är det att SE lämnade Skandia vid den tiden som man utgår från? Kan tiden vara felaktig? I så fall varför och hur mycket?

+- 1 min, olika uppgifter har jag uppfattat det som.

Finns det någon uppskattad tidslinje kring när skotten föll, första polis på plats etc.?
Någon i tråden om Skandiamannen har gjort uppskattningar på om GM skulle sprungit runt kvarteret för att sen sluta upp på brottsplatsen igen.
Låter galet. Men lika galet är att SE springer efter poliser i gränden när flera poliser finns på plats med radio.-
Citera
2018-05-24, 03:01
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Visst, det har relevans att tänka kritiskt när det gäller beteenden. Det scenariot du nämnde är nästan otänkbart. Däremot hade han kunnat hämta en revolver någonstans om han såg paret Palme innan bion. Han skulle också kunnat ha revolvern på sitt kontor av en anledning som skulle kunna vara logisk.

På tok för många parametrar. Det du beskriver är Anna Lindh-fallet (som du sade var otänkbart) multiplicerat med en faktor X.

1. Hur skulle han sett dom om vi ponerar att han jobbade?
2. Dom tog vägen dom gick av en slump. Således ännu ett steg i denna ”random walk:en”.
3. Varför i hela friden skulle han ha en revolver på sitt kontor?

Nä, lösa teorier kommer aldrig lösa detta fallet. Är trött nu så ska läsa om detta mer ingående senare.
Citera
2018-05-24, 03:21
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
På tok för många parametrar. Det du beskriver är Anna Lindh-fallet (som du sade var otänkbart) multiplicerat med en faktor X.

1. Hur skulle han sett dom om vi ponerar att han jobbade?
2. Dom tog vägen dom gick av en slump. Således ännu ett steg i denna ”random walk:en”.
3. Varför i hela friden skulle han ha en revolver på sitt kontor?

Nä, lösa teorier kommer aldrig lösa detta fallet. Är trött nu så ska läsa om detta mer ingående senare.
Anna Lindh-fallet, att gå runt med en kniv och döda en politiker som man får syn på av en slump är inte ologiskt om GM är tillräckligt dum i huvudet, och sådant har hänt förr.

1. Han var ute en sväng vid 21 har jag för mig. Kan ha sett dem då.

2. Han kan ha iakttagit dem från ett fönster.

3. Den frågan kan det definitivt finnas ett logiskt svar på, men jag vill inte yttra en gissning eftersom det finns fler möjligheter än vad jag kan komma på. Kan bara konstatera att det naturligtvis hänt, händer och kommer hända att vissa tar med sig ett vapen till jobbet av någon orsak.

Jag vet inte riktigt vad det är jag svarar på. Jag tror själv inte att SE var GM. Möjligheten kan dock finnas, inte helt säker, men som medhjälpare kan han mycket väl ha fungerat, även om jag inte tror det heller.
Senast redigerad av Sobrilbil 2018-05-24 kl. 03:24.
Citera
2018-05-24, 03:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Morse
Om du tittar på vilket mord som helst efter 10, 20 eller 30 år så kommer ett flertal som var inblandade att vara avlidna genom dessa tre omständigheter. Enda anledningen till att det får uppmärksamhet här är att offret inte var Bosse, 67 eller Eva, 39. Istället var det statsministern och en så betydelsefull person kan ju inte ha blivit mördad av vemsomhelst... Jo, så illa kan det faktiskt ha varit.

Att han skulle ha varit en agent tror jag inte ett ögonblick på. Vi talar om en moderat gräsrot från villaförort med taskigt självförtroende, grandios självbild och alkoholproblem. Nej, man ser kopplingar som inte finns på grund av offrets person.

Det som framkommit är väl att han arbetat övertid för att kunna åka på semester dagen efter och han var tvungen att bli klar innan resan, vilket tyder på att han själv styrt tiderna i detta. Men jag tror förvisso inte att han planerat att mörda Palme denna kväll. Det kan man inte påstå utan att påstå att Lisbeth är inblandad. Palme väljer nämligen inte den mest sannolika färdvägen, dessutom ber Lisbeth att man skall gå över gatan då hon vill titta i ett skyltfönster. Med andra ord, antingen styr hon in honom i mordet eller så är mordplatsen improviserad. Men det är bara en teori.

Biografen vet jag inte. Däremot kan han ju setts gå in där. Lämpligt nog gör han detta under samma period som Engström är ute och äter enligt uppgift.

Att mordplatsen är där den är behöver ju inte betyda att den är den enda där mordet kunde ägt rum. Om mördaren vet var Palme bor så vet han att han kan slå till längs vägen. Det är ju lite uppseendeväckande att mördaren slår till så pass tidigt efter biobesöket, med det i åtanke. Som om personen inte visste var P bodde.

Det talar lite emot SE som skytt då SE inte borde föredra att mörda utanför sitt jobb, men kanske relativt för en person som SE ev kallat dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in