Citat:
Ursprungligen postat av
fringis
Hm. Ja, vad än orsaken är skulle jag föredra att träffa en pastor (om jag nu skulle göra det) med ett genuint intresse för sina medmänniskor.
Sedan kan det ju också vara så att vissa är en person privat och med kollegor än när de träffar människor i sin yrkesutövning.
Om det stämmer att hon hade en relation med en gift man i flera år, är inte heller det något jag förknippar med kyrkliga värderingar.
Fast det har ju inget med mordet att göra förstås.

Precis som chefer på jobbet eller politiker finns det olika stilar hos pastorer. Vissa är starka ledare som många ser upp till på grund av deras karisma eller vältalighet. Andra är otroligt intelligenta och kan hjälpa människor att förstå komplexa teologiska frågor och väcka tankar. Vissa är rebeller eller idésprutor som rubbar invanda mönster och introducera nya tankesätt. Sedan finns de som är förtroendeingivande själavårdare. Och så vidare... Det är svårt att hitta alla dessa egenskaper i en enda person, och inom frikyrkan har det under senare decennier, liksom i USA, blivit vanligt att man väljer kyrka för att man gillar ledarens stil. Jag tror att de flesta pastorer i Sverige får utbildning i att möta människor, men långt ifrån alla har talang för detta.
Rörande hennes (eventuellt) intressanta känsloliv: Hon beskriver alltså sig själv som en extremt liberal teolog. Liberalteologi är i korthet vad Svenska kyrkan blivit känd för, dvs. vurmande för jämställdhet, homosexualitet, öppenhet för andra religioner, och allmän betoning av förlåtelse för felsteg snarare än moraliska krav bland de kristna. Om hon hade ett så pass trassligt privatliv som ryktas i tråden kan denna teologiska ståndpunkt delvis förklara varför hon ansåg att livsstilen var förenlig med kristendom.