Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Ja fast nu gör du en sammanblandning som är rätt vanlig. ‘Det behöver inte vara en stor konspiration, bara lite spridd ovilja och pk-bias’ etc är en annan grej och skulle möjligen kunna vara en delförklaring till försiktiga SD-nivåer i underkant (ovilja att uppge SD är en annan faktor). Men den påstådda uppjusteringsstrategin passar inte in bland det där småkrafset. Den kräver liksom att alla dessa utspridda nanobots som under 3,5 år gör sina olika små mikrosabotage, under sista halvåret går samman och formerar sig till en stor sammanhållen maskin med central intelligens.
Det är ungefär som att nån som tror på JFK-konspiration skulle säga “nä men alltså det var ingen stor enskild grej med en plan bakom, det var mer att det fanns konsensus mot honom och alla som ogillade honom bidrog med varsin liten markering. En bilmekaniker som sket i att dra åt hjulbultarna på limon, en betjänt som inte strök hans skjorta ordentligt, en chaufför som kör ryckigt bara för att jävlas, lite sånt där”. Man bara “Jaha ok men nu gällde inte saken att han skulle ha haft en allmänt obekväm åktur utan jag tänkte främst på ehhhhh KULAN I HUVUDET, den uppstår inte ur summan av alla mikroaggressioner, den kräver plan, gärningsman och genomförande.”
Nog hajar du skillnaden? Opinionsmätningar med konstant dragning mot underkanten av det möjliga spannet skulle teoretiskt kunna uppstå ur summan av många icke-konspirerande personers mikroaggressioner, men “Synkad och schemalagd uppjustering” kräver en skytt på grassy knoll, en i fönstret, en på viadukten och en samordnare med walkie-talkie.
Sentio jobbar nog i lä, de sitter i Trondheim skyddade från svenska vindar av en stort bergmassiv där kring Årefjällen och Tänndalen. YouGov däremot sitter på Östermalm mitt i Stureplanscenterns revir, deras analyser brukar göras av Stina Morian som är dotter till Marit Paulsen och tidigare ordförande för Liberala studenter. Samt gift med Jonas Morian, tidigare ordförande i socialdemokratiska pressföreningen. Beställaren är TT/Metro som dryper av PK. Precis som sossedrivna United Minds gjorde det men ändå låg högt, ibland för högt på SD. Så vad har dessa två gemensamt med Sentio om det inte handlar om immunitet mot konsensusvindar? Jo de har alla självrekryterade webbpaneler och då får man högt som fan på SD, och då redovisar de därefter. Utom mysteriet Inizio då.
Kul! Jag ska skriva en deckare om mord i opinionsinstitutmiljö. Står och väger mellan titlarna “Tio små Novuspojkar”, “De 3,9 stegen” och “Ipsos snodde min dipsås”...
Kan du såga teorin om att många institut (de som ligger orimligt lågt) har undlåtit sig att göra justeringar i sina kassa mätningar utan tanke på framtiden? Nu när framtiden (valet) närmar sig så inser de att det brinner i knutarna, att de därmed måste göra grova justeringar för att inte brinna inne och plockar fram brandsläckaren.
Vad oviljan att justera beror på kan man hitta på diverse teorier om, men att det är en justering vi just har sett - inte en ökning med sådan magnitud som många institut uppvisar - är extremt tydligt.
SD går framåt, ja. SD går framåt med närmare 4% mellan april och maj, nej.