2018-05-22, 16:14
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Känner också igen henne. Någonting i bakhuvudet säger att jag sett hennes bild på någon av de där annonserna från typ Mötesplatsen som dyker upp på hemsidor emellanåt, med en massa olika små bilder på olika profiler. Eller så har hon helt enkelt ett utseende som är väldigt generiskt för en viss typ av kvinnor med ett visst ursprung.

Hon är väldigt lik en annan Lena, Lena Sundström som var gift med Bo Caspers sångare. Är med i TV ibland.
Citera
2018-05-22, 16:18
Medlem
Ananows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Var han verkligen anhållen? Inte bara inne på förhör? Eller syftar du på i samband med misshandelsmålet (som lades ner)?

Polisen har gått ut med att en man initialt var anhållen skäligen misstänkt för människorov men sedan släppts, han är dock inte avförd från utredningen.
Citera
2018-05-22, 16:18
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
ganska löst uttryck räcker ju med att plånbok & nycklar ligger kvar hemma tex

edit glömde citat
Mitt inlägg kom som svar på att någon skrev och BO kanske var ute och letade geocache vid platsen där kroppen hittades. Om det var på det sättet vore det trots allt märkligt om hon lämnade nycklarna hemma.

Citat:
Ursprungligen postat av nivijag
Tack. Jag litar mer på flixa81 inte på www.dagen.se

Citatet är inget som Dagen har hittat på. Det fanns att läsa i alla dagstidningar i sambande med att polisen gick ut med efterlysning.

Enligt uppgifter ska det finnas flera indikationer på att hon inte lämnat sin bostad frivilligt den kvällen, bland annat ägodelar som inte borde ha lämnats kvar. https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/polisen-vadjar-om-tips-efter-forsvunna-lena/

Polisen inledde en förundersökning om misstänkt människorov eftersom man inte tror att hon försvunnit frivilligt från huset. https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/oRQ9m7/lena-45-ar-forsvunnen--polisen-vadjar-om-tips
Citera
2018-05-22, 16:19
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag tror ju stegarna som stod vid planket var just där man fann kroppen. Dels kanske fota, men också ev att man kan skanna av omgivningen om man utgår från kroppen? Att se om hon ev släpats, fotspår etc.
Det var faktiskt en stege på var sida om staketet. Jag finner det väldigt märkligt om polisens tekniker klafsar rätt in på fyndplatsen via en stege.
När man ser teknikerna på bilden så tror jag att de arbetar med utrustning, gör noteringar, etc. och att fyndplatsen ligger en lite bit närmare bullervallen.
Och av det skälet så tror jag inte att platsen med det nedtrampade gräset och den slängda burken inte är själva fyndplatsen.
Mycket av gräset har trampats ned av tjuvrökande skitungar och sedan av bamsiga tekniker och deras utrustning.
Citera
2018-05-22, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duracella
Återigen svar Ja. Vet ju inte hur det var i detta specifika fall, men har varit med om osannolik rivalitet mellan geocachare
OK! Är inte insatt i den här "sporten", men kan förstå att det kan bli på liv och död.
Citera
2018-05-22, 16:21
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jo, men vet vi med säkerhet att det är en bild av platsen där kroppen hittades?

I tråden så finns en länk till en annan bild, den med en stege på var sida om staketet och med teknikernas fordon stående i bullerplankets närhet.

Jag får känslan av att just den bilden visar teknikerna stående på platsen som tråden sedan har pekat ut som fyndplatsen.

Men i.o.m. att de står på platsen och har brukat stegar för att nå fyndplatsen trots att bullerplanket upphör inte många meter bort, så får jag en stark känsla av att fyndplatsen ligger mellan platsen där teknikerna står (där burken finns på bilderna) och vägen som går parallellt med bullervallen.

Teknikerna har med stegarna tagit sig till platsen för att inte förstöra eventuella spår/bevis. I sådan fall så klättrar man inte direkt in på fyndplatsen.

Du menar hon skulle legat mellan planket och vallen mot motorvägen?

Det var ju stegar på varsin sida av planket. Det är ju lättare att följa spår av släpat eller ev fotspår om man utgår från kroppen väl? Istället för att kliva in vid någon öppning där planket slutar.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-05-22 kl. 16:25.
Citera
2018-05-22, 16:22
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Känner också igen henne. Någonting i bakhuvudet säger att jag sett hennes bild på någon av de där annonserna från typ Mötesplatsen som dyker upp på hemsidor emellanåt, med en massa olika små bilder på olika profiler. Eller så har hon helt enkelt ett utseende som är väldigt generiskt för en viss typ av kvinnor med ett visst ursprung.

Ja så kan det ju vara eller att dom snott hennes bild till någon sida för hon va ju ganska bildskön på vissa foton . Men det har stört mig sedan tråden startade att hon känns igen .
Citera
2018-05-22, 16:23
Medlem
Citat:
Var han verkligen anhållen? Inte bara inne på förhör?

Bra fråga. Tänker som du att han nog kanske bara varit inne på förhör men enl media så satt han anhållen. Men det kan ju vara en felaktig uppgift/ett missförstånd.
Å andra sidan var de kanske 'tvungna' (juridiskt) att anhålla honom för att kunna få genomföra husrannsakan/ev andra tvångsåtgärder (topsning etc)?

Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
"Enligt uppgifter till Expressen har en man, inledningsvis i utredningen, suttit anhållen misstänkt för att ha fört bort trebarnsmamman. Rubriceringen då var människorov. ..

"
Citera
2018-05-22, 16:28
Medlem
Citat:
Var han verkligen anhållen? Inte bara inne på förhör? Eller syftar du på i samband med misshandelsmålet (som lades ner)?
Han var anhållen för människorov, stod i expressen.
Citera
2018-05-22, 16:30
Medlem
Förstår inte hur det kan vara så mycket frågetecken om så många saker här.

- Självklart kan man inte identifiera en kropp utifrån tillhörigheter. Att dödförklara en människa är en stor sak och det finns regler bakom det. Ringa Skatteverket efter en vecka och sagt att du haft fel, men de hade ju faktiskt samma typ av klocka? Att de inte gått ut med att det var 100% säkert att det var hon är för att de var 99,9% säkra att det var hon. Och tur är det väl att man ändå har såna regler.

- Att en kropp är vanföreställd är inte lika med att den är utom igenkänning. Bara nyheten att din närstående är död är såklart hemskt. Man vill inte visa en kropp som inte är i skick att visas. Tyder det dessutom på ett mord och man ändå är "säker" på identiteten så vill man såklart starta en rättsmedicinsk undersökning så snart som möjligt. Inte bädda i ordning en kropp som anhöriga ska titta och pilla på.

- Det behöver finnas en orsak till att en kropp vanföreställs. Slag i huvudet, det samlas blod just där, det är mycket varmt ute. Många saker påverkar. Sen som andra sagt, djurliv osv.

- Om man är officiellt misstänkt för ett mord så kan man inte åka utomlands. Då sitter man anhållen/häktad. Men om det inte fanns något tekniskt eller konkret att anhålla S på så måste man släppa honom. Självklart vet polisen om hans reseplaner och ringer till USA (eller vilket annat land som helst som man kunnat känna till att en person i den positionen skulle resa till) och berättar läget. I Thailand hade han säkert fått komma in men man hade hållt ett öga på honom. I USA är det naturligtvis nej vid gränsen. Inom Europa lär de inte kunna neka om det inte finns officiella misstankar.

- Häktning görs av en tingsrätt, så det är inte upp till Polisen att berätta för media att man häktat någon i dess frånvaro. Media håller med säkerhet koll på häktningsförhandlingar om det skulle dyka upp någon som är inblandad i detta ärende. Anhållan är en annan sak, det görs av åklagare om en person är skäligen misstänkt.

- Bara för att telefonen hittades någon annan stans behöver man ju inte ha kastat den dit för att lura Polisen. Det låter som en deckare. Samma mast som kommer att ge utslag ändå, mööööjligen en annan riktning från masten, men i alla fall. Troligare är väl att GM har tagit telefonen, på vägen hem gått igenom den för att se om det finns något på den som kan rikta misstanke mot hen och sedan kastat in den i skogen? Man vill ju inte ta med en så personlig enhet hem.

- Det låter som att vissa tror att det är Scooby Doo som nosar på en mössa från BO och sedan spårar hens lukt. Hundarna är tränade på vissa lukter. I många fall flera olika. De letar efter levande människor, döda människor, knark, sperma osv. Alltså inte kopplat till en viss person. Så att de skulle kunna följa ett spår från hennes hem till brotts- eller fyndplatsen är ju helt ologiskt.
Citera
2018-05-22, 16:32
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Du menar hon skulle legat mellan planket och vallen mot motorvägen?
Om du tänker dig platsen där du kan se teknikerna (flygfotot) och sedan rör dig parallellt med bullerstaketet mot dess slut (i riktning mot bullervallen).
För mig så är det den enda förklaringen till att teknikerna har klättrat in till fyndplatsen, man ville nå fyndplatsen utan att förstöra eventuella spår/bevis.

Jag kan inte föreställa mig att teknikerna sätter ned stegen bredvid kroppen.

Att man klättrar över med stegar är säkert jädrans klokt då man inte vill riskera vara sig fyndplats samt gärningsmannens eventuella (uppenbara) flyktväg, om gärningsmannen (männen?) ej flydde med bil på huvudvägen?
Hade den nedtrampade gräsplätten med den tomma burken varit fyndplatsen så hade stegarna med all säkerhet varit placerade längre ned på staketet (innan staketet böjer av).
Citera
2018-05-22, 16:34
Medlem
Om det nu är nån för oss helt okänd gärningsman och SD varit inne på förhör. Skulle det i så fall vara konstigt ifall han lämnar uppståndelsen som naturligtvis blir i området ? Tycker också det verkar konstigt att polisen tar honom direkt och sen låter honom ev. lämna landet. I polisens ögon kanske han inte är så klockren gärningsman som vi tycker här.

Apropå dom som tycker de känner igen henne så tyckte jag hon hade vissa likheter med reportern Lena Schermann på korrespondenterna på SVT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in