2018-05-22, 09:36
Medlem
Tror att polisen ibland för att få reda på sanningen behöver visa sig lite dumma.. Men nackdelen är då, att vi tror att att de ÄR lite dumma..
Citera
2018-05-22, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Jag ställde frågan om "självklart" till Mister..
Och hur skulle det kunna vara självklart?
Citera
2018-05-22, 09:48
Medlem
Många verkar haka upp sig på att hon inte är slutgiltigt identifierad än, och tar det som belägg för att hon skulle vara illa tilltygad. Men betänk bara hur en grävling ser ut efter fyra varma dygn i dikeskanten...
Tänk t.ex. att din svarta katt har försvunnit. Efter fyra dygn hittas en svart katt i dikeskanten. All logik och en okulär besiktning säger att det med stor sannolikhet är din katt. Katten i dikeskanten har samma - eller åtminstone likadant - halsband som din katt, osv. Men då naturen har haft sin gång, så kan man inte med absolut säkerhet fastslå att det ÄR din katt.

En identifiering är ingenting man gör mellan tummen och pekfingret. Det måste fastställas även på teknisk väg, åtminstone om kroppen är förändrad. Jämför med ett erkännande i en domstol. Det måste stödjas av övrig bevisning för att ha någon tillfredsställande bäring.
Citera
2018-05-22, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mister
Bevis? Du menar att någon har filmat henne skrikandes? Självklart finns det inga bevis, det kan vara någon som kvällsknullar med öppet fönster som skrek. Det kan också vara HD som bevittnar dråpet/mordet och som skriker. Men arbetshypotesen att det är BO som skriker är rimlig tills det uppkommer något annat som kan tänkas förändra den.
Det tror jag som totalt osannolikt, med samlags skrik.
Det var brottsoffret som skrek när han mördade henne, dödsångestskrik.
Citera
2018-05-22, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Verkar ha en smått fanatiskt intresse för geocaching. Och för att ta foto av sig själv. Han ger ett väldigt självupptaget intryck.
Och som nån som sa sig känna honom- ”hysteriskt” intryck.

Ja, jag har arbetat med honom. Är ett par år sedan nu.
Han hade en sådan där lite halvskum blick. Lurig, med ett milt leende på läpparna. Många uppfattade nog honom som lite underfundig och "skojig kille". Hans sätt att skämta och prata om sig själv var liksom hysteriskt. Och jag uppfattade också att han tog sig själv på väldigt stort allvar. Jag fick alltid obehagskänslor när han var i närheten. Något var fel.
När jag läste här i tråden om att L var intresserad av geocaching och hennes ålder då dök Ste*ans namn upp i huvudet direkt. Jag bara visste att det var han. En mycket obehaglig känsla när hans namn sedan faktiskt dök upp.
Citera
2018-05-22, 10:05
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Tror att polisen ibland för att få reda på sanningen behöver visa sig lite dumma.. Men nackdelen är då, att vi tror att att de ÄR lite dumma..

Men säkert inte så duktiga på dumspelet att de tog 4 dagar extra på sig för att hitta henne 120 m från sitt hem
Citera
2018-05-22, 10:06
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Självklart är det så. Jag tror hon är rejält misshandlad med slag (sparkar?) i ansiktet/huvudet . Då ber man inte närstående identifiera , då är det DNA som gäller. Snart får vi veta.
Utöver att ansiktet kan ha förstörts p.g.a. våld så skall vi inte glömma att kroppen låg i några dagar och att naturen kan ställa till det med hjälp av djur och insekter (speciellt fåglar, möss och lösspringande hundar och katter)

Jag vågar t.o.m. påstå att polisen redan har informerat anhöriga om att de funnit kvinnans kropp men att de av etiska skäl själva kommer att sköta identifieringen.

Med tanke på all information som redan cirkulerat så vet ju även vi i tråden att det är den aktuella kvinnans kropp som har hittats. Ingen i tråden debatterar någon annan möjlighet.

Som du skrev så kommer vi snart att få det bekräftat, officiellt.
Citera
2018-05-22, 10:09
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Men säkert inte så duktiga på dumspelet att de tog 4 dagar extra på sig för att hitta henne 120 m från sitt hem

Hon anmäldes som försvunnen och inte som "mördad och slängd någonstans".

Det är ju klart som fasen att polisen inte spenderar resurser på att leta i alla skogsdungar då någon misstänks vara bortförd mot sin vilja.
Citera
2018-05-22, 10:11
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister
Bevis? Du menar att någon har filmat henne skrikandes? Självklart finns det inga bevis, det kan vara någon som kvällsknullar med öppet fönster som skrek. Det kan också vara HD som bevittnar dråpet/mordet och som skriker. Men arbetshypotesen att det är BO som skriker är rimlig tills det uppkommer något annat som kan tänkas förändra den.

Precis!

Användaren dalaan skrev i ett av sina inlägg bl.a

"Extremt höga panikslagna skrik som kom i omgångar under några minuter. Varken jag eller min sambo har hört något liknande och önskar inte göra det igen. Vindstilla, extremt lite trafik och ett bullerplank som hjälpte till att studsa ljudet mot oss."

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (2018-05-15)
Citera
2018-05-22, 10:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad

Det är ju klart som fasen att polisen inte spenderar resurser på att leta i alla skogsdungar då någon misstänks vara bortförd mot sin vilja.
Klart som fasen att polisen använder resurser till att leta i alla skogsdungar inom ett par hundra meters radie då någon misstänks vara bortförd.
Aftonbladet: Polischef: ”Hon borde ha hittats tidigare”
Citat:
Nerikes Allehanda har talat med Mats Rupla, processledare för polisens hundverksamhet i regionen. Han uppger för tidningen att han själv inte deltog i sökinsatsen under de dagar den var som mest intensiv, men är självkritisk.
– Hon borde ha hittats tidigare – det tycker jag också, säger han.
Citera
2018-05-22, 10:19
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakn
Ja, jag har arbetat med honom. Är ett par år sedan nu.
Han hade en sådan där lite halvskum blick. Lurig, med ett milt leende på läpparna. Många uppfattade nog honom som lite underfundig och "skojig kille". Hans sätt att skämta och prata om sig själv var liksom hysteriskt. Och jag uppfattade också att han tog sig själv på väldigt stort allvar. Jag fick alltid obehagskänslor när han var i närheten. Något var fel.
När jag läste här i tråden om att L var intresserad av geocaching och hennes ålder då dök Ste*ans namn upp i huvudet direkt. Jag bara visste att det var han. En mycket obehaglig känsla när hans namn sedan faktiskt dök upp.

Föstår precis vad du menar. Den bilden träder fram när jag skummat igenom tusentals bilder (många med ytterst larviga bildbeskrivingar) på geocaheforumet. Omogen, självupptagen, överdriven.
Han ser som du säger lurig ut, t.o.m sliskig skulle jag vilja tillägga.
Utseendemässigt påminner en del om handlaren Sjökvist i Åsa-Nisse
Senast redigerad av T34Panzer 2018-05-22 kl. 10:25.
Citera
2018-05-22, 10:22
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad

Åjo det händer visst...personen kan ju ligga bunden nånstans eller svårt skadad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in