Citat:
Jag funderar lite kring fyndet av hennes mobiltelefon. Den påträffades ju en bra bit in Vivallaskogen utmed en cykelväg som leder mellan Lenas medelklassiga Hjärsta och Sveriges näst värsta särskilda utanförskapsområde, Vivalla. Denna plats ligger i direkt motsatt riktning från fyndplatsen av kroppen med utgångspunkt från Lenas hem.
Om förutsättningarna är att mobilen droppades av GM i samband med mordet vid midnattt natten till tisdag tycker jag att man kan dra två slutsatser (minst).
GM använde sig inte av bil och GM måste känna till området väl (stigarna i Vivallaskogen är som labyrinter och platsen där mobilen kastades är inte upplyst).
Tre tänkbara GM framträder då för mig:
1) "Flyktingen" på väg hem till Vivalla. Detta är den rakaste mellan fyndplatsen av Lena och västra Vivalla med cykel eller till fots.
2) SD som bor i den del av Hjärsta som vetter mot Vivallaskogen och som borde känna området väl och är van att röra sig i skog och mark - även i mörker.
3) Den läskigaste hypotesen: sonen N. Han bor hos sin far i ett hus som också ligger i närheten av Vivalla skogen och precis som SD borde han vara väl bekant med terrängen.
GM måste ha känt Lena väl för att kunna locka ut henne och dessutom känt omgivningen väl för att kunna försvinna och göra sig av med Mobilen.
Om förutsättningarna är att mobilen droppades av GM i samband med mordet vid midnattt natten till tisdag tycker jag att man kan dra två slutsatser (minst).
GM använde sig inte av bil och GM måste känna till området väl (stigarna i Vivallaskogen är som labyrinter och platsen där mobilen kastades är inte upplyst).
Tre tänkbara GM framträder då för mig:
1) "Flyktingen" på väg hem till Vivalla. Detta är den rakaste mellan fyndplatsen av Lena och västra Vivalla med cykel eller till fots.
2) SD som bor i den del av Hjärsta som vetter mot Vivallaskogen och som borde känna området väl och är van att röra sig i skog och mark - även i mörker.
3) Den läskigaste hypotesen: sonen N. Han bor hos sin far i ett hus som också ligger i närheten av Vivalla skogen och precis som SD borde han vara väl bekant med terrängen.
GM måste ha känt Lena väl för att kunna locka ut henne och dessutom känt omgivningen väl för att kunna försvinna och göra sig av med Mobilen.
Är inte det mest troliga scenariot ändå att Lena mördades i sitt hem? Eftersom polisen tidigt efter hennes försvinnande gick ut med att de handlade om människorov, då de hittat blodspår i hemmet.
SD var nattvandrare. Fanns en bild på Facebook där han frågade om någon ville hänga med honom på nattvandring. Så förutom att han bodde i området, lär han haft bra koll på de labyrintiska vägarna i Vivalla-skogen.
Jag tror så här: SD har ett kontrollbehov. LW har något på SD (har i en annan tråd spekulerat att detta skulle kunna ha att göra med Linköping-mordet, då det började röra på sig i det fallet och då LW verkar ha varit aktiv i ett kyrkligt samfund vars motsvarighet i Linköping ligger i anslutning till mordplatsen där.. men det är ytterst långsökt). SD har berättat något för LW i förtrogenhet, men då deras förhållande har bytt skepnad de senaste månaderna så litar inte längre SD på att LW ska hålla tyst om det. Det kan vara att han befarar att LW ska säga något till HD, som hotar att förstöra deras relation. LW och SD träffas den mordkvällen för att tala ut. Om SD hade USA-resan planerad sedan tidigare och LWs son skulle fylla år, så fanns det kanske inte så många fler kvällar att träffas på och reda ut saker den närmsta tiden. Det är ändå aktiva flerbarnsföräldrar vi pratar om. Det slår slint för SD, LW blir medvetslös. SD transporterar kroppen till fyndplatsen, och lägger sedan ut spår mot Vivalla-hållet för att få det att se ut som att gärningsmannen kommer därifrån. Han vågar inte gå tillbaka till huset och städa bort blodspåren, eftersom LWs barn kan ha hunnit hem.
Det som talar emot att det är LWs son som är skyldig, eller någon annan som bor under samma tak: är att de ju borde ha städat bort blodspåren i hemmet. Att dessa inte städades bort tyder imho på att mördaren var någon som kände LW (dvs han ville inte att hon skulle hittas i sitt hem eftersom det skulle peka ut honom, och fick det istället att framstå som att hon blivit överfallen av någon från Vivalla) men inte bodde hos henne, eftersom han efter mordet inte vågade gå tillbaka och städa bort blodspåren.