2018-05-21, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag funderar lite kring fyndet av hennes mobiltelefon. Den påträffades ju en bra bit in Vivallaskogen utmed en cykelväg som leder mellan Lenas medelklassiga Hjärsta och Sveriges näst värsta särskilda utanförskapsområde, Vivalla. Denna plats ligger i direkt motsatt riktning från fyndplatsen av kroppen med utgångspunkt från Lenas hem.

Om förutsättningarna är att mobilen droppades av GM i samband med mordet vid midnattt natten till tisdag tycker jag att man kan dra två slutsatser (minst).

GM använde sig inte av bil och GM måste känna till området väl (stigarna i Vivallaskogen är som labyrinter och platsen där mobilen kastades är inte upplyst).

Tre tänkbara GM framträder då för mig:

1) "Flyktingen" på väg hem till Vivalla. Detta är den rakaste mellan fyndplatsen av Lena och västra Vivalla med cykel eller till fots.

2) SD som bor i den del av Hjärsta som vetter mot Vivallaskogen och som borde känna området väl och är van att röra sig i skog och mark - även i mörker.

3) Den läskigaste hypotesen: sonen N. Han bor hos sin far i ett hus som också ligger i närheten av Vivalla skogen och precis som SD borde han vara väl bekant med terrängen.

GM måste ha känt Lena väl för att kunna locka ut henne och dessutom känt omgivningen väl för att kunna försvinna och göra sig av med Mobilen.

Är inte det mest troliga scenariot ändå att Lena mördades i sitt hem? Eftersom polisen tidigt efter hennes försvinnande gick ut med att de handlade om människorov, då de hittat blodspår i hemmet.

SD var nattvandrare. Fanns en bild på Facebook där han frågade om någon ville hänga med honom på nattvandring. Så förutom att han bodde i området, lär han haft bra koll på de labyrintiska vägarna i Vivalla-skogen.

Jag tror så här: SD har ett kontrollbehov. LW har något på SD (har i en annan tråd spekulerat att detta skulle kunna ha att göra med Linköping-mordet, då det började röra på sig i det fallet och då LW verkar ha varit aktiv i ett kyrkligt samfund vars motsvarighet i Linköping ligger i anslutning till mordplatsen där.. men det är ytterst långsökt). SD har berättat något för LW i förtrogenhet, men då deras förhållande har bytt skepnad de senaste månaderna så litar inte längre SD på att LW ska hålla tyst om det. Det kan vara att han befarar att LW ska säga något till HD, som hotar att förstöra deras relation. LW och SD träffas den mordkvällen för att tala ut. Om SD hade USA-resan planerad sedan tidigare och LWs son skulle fylla år, så fanns det kanske inte så många fler kvällar att träffas på och reda ut saker den närmsta tiden. Det är ändå aktiva flerbarnsföräldrar vi pratar om. Det slår slint för SD, LW blir medvetslös. SD transporterar kroppen till fyndplatsen, och lägger sedan ut spår mot Vivalla-hållet för att få det att se ut som att gärningsmannen kommer därifrån. Han vågar inte gå tillbaka till huset och städa bort blodspåren, eftersom LWs barn kan ha hunnit hem.

Det som talar emot att det är LWs son som är skyldig, eller någon annan som bor under samma tak: är att de ju borde ha städat bort blodspåren i hemmet. Att dessa inte städades bort tyder imho på att mördaren var någon som kände LW (dvs han ville inte att hon skulle hittas i sitt hem eftersom det skulle peka ut honom, och fick det istället att framstå som att hon blivit överfallen av någon från Vivalla) men inte bodde hos henne, eftersom han efter mordet inte vågade gå tillbaka och städa bort blodspåren.
Citera
2018-05-21, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Vad har du för människosyn? På vad för grund antar du att barnen är "trasiga" för att de antagligt är i chock och sorg?
Och att fadern inte skulle duga att ta hand om tre barn som väl är i tonåren?

NB! Jag skrev "trasiga", inte "trashiga".
Om du tror att ett barn inte går sönder (= blir trasigt) om dess förälder mördats, då lär du inte ha erfarenhet av barn i kris.
Min människosyn brukar f ö få godkänt. Du kan vara lugn.
Se gärna vad jag 18:23 skrev till annan användare.
Citera
2018-05-21, 18:41
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horbock.i.Fjugesta
Ja det var precis vad jag skrev

Ligger kvar https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/images/29b4995a-c238-44e0-b44b-800ade5bf902?fit=crop&h=679&w=1100&9661a0d2

Det är ingen bild som visas på den länken.
Citera
2018-05-21, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Är inte det mest troliga scenariot ändå att Lena mördades i sitt hem? Eftersom polisen tidigt efter hennes försvinnande gick ut med att de handlade om människorov, då de hittat blodspår i hemmet.

SD var nattvandrare. Fanns en bild på Facebook där han frågade om någon ville hänga med honom på nattvandring. Så förutom att han bodde i området, lär han haft bra koll på de labyrintiska vägarna i Vivalla-skogen.

Jag tror så här: SD har ett kontrollbehov. LW har något på SD (har i en annan tråd spekulerat att detta skulle kunna ha att göra med Linköping-mordet, då det började röra på sig i det fallet och då LW verkar ha varit aktiv i ett kyrkligt samfund vars motsvarighet i Linköping ligger i anslutning till mordplatsen där.. men det är ytterst långsökt). SD har berättat något för LW i förtrogenhet, men då deras förhållande har bytt skepnad de senaste månaderna så litar inte längre SD på att LW ska hålla tyst om det. Det kan vara att han befarar att LW ska säga något till HD, som hotar att förstöra deras relation. LW och SD träffas den mordkvällen för att tala ut. Om SD hade USA-resan planerad sedan tidigare och LWs son skulle fylla år, så fanns det kanske inte så många fler kvällar att träffas på och reda ut saker den närmsta tiden. Det är ändå aktiva flerbarnsföräldrar vi pratar om. Det slår slint för SD, LW blir medvetslös. SD transporterar kroppen till fyndplatsen, och lägger sedan ut spår mot Vivalla-hållet för att få det att se ut som att gärningsmannen kommer därifrån. Han vågar inte gå tillbaka till huset och städa bort blodspåren, eftersom LWs barn kan ha hunnit hem.

Det som talar emot att det är LWs son som är skyldig, eller någon annan som bor under samma tak: är att de ju borde ha städat bort blodspåren i hemmet. Att dessa inte städades bort tyder imho på att mördaren var någon som kände LW (dvs han ville inte att hon skulle hittas i sitt hem eftersom det skulle peka ut honom, och fick det istället att framstå som att hon blivit överfallen av någon från Vivalla) men inte bodde hos henne, eftersom han efter mordet inte vågade gå tillbaka och städa bort blodspåren.

Har de verkligt explicit uttalat att det är just blodspår som var orsaken till att deså snart antog försvinnandet vara människorov?
Citera
2018-05-21, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Har inte hört något om att hennes mobil har hittats. Kan du länka till den uppgiften?

Varför skulle inte GM kunnat vara bilburen? Går det inte att parkera en bil någonstans runt Vivalla, eller vad menar du?

Det som talar emot det är väl att kroppen då borde ha transporterats längre bort? Varför dumpa kroppen i närheten om GM ändå fått in den i en bil? Gm kan ha varit bilburen men inte vågat transportera kroppen i den eftersom han vet hur svårt det är att inte lämna spår, och att bilar är det första poliser undersöker när de fattar misstanke mot någon.
Citera
2018-05-21, 18:45
Medlem
Citat:

Du bygger ditt resonemang på blodspår i LW:s hem; kan du inte då vara så vänlig och försöka prestera en källuppgift på att man hittat blod i LW:s hem?
Eller är det för mycket begärt?
Citera
2018-05-21, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
NB! Jag skrev "trasiga", inte "trashiga".
Om du tror att ett barn inte går sönder (= blir trasigt) om dess förälder mördats, då lär du inte ha erfarenhet av barn i kris.
Min människosyn brukar f ö få godkänt. Du kan vara lugn.
Se gärna vad jag 18:23 skrev till annan användare.

Jag skrev inte heller "trashiga" så varför yrar du om det?

Du låter ju som en sådan där professionell gråterska som har lite som livsuppgift att hitta människor du inte känner att lida med. Men att hitta på att ungarna är trasiga för att modern mördats är lite väl magstarkt.

Ett barn som har djup sorg och befogad ilska behöver få bekräftelse och utlopp för det. Det är inget fel som ska fixas, de är absolut inte trasiga på så sätt. Alltså är de inte trasiga på samma sätt som exempelvis ungdomar mer eller mindre målmedvetet går in i ett självdestruktivt beteende.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-05-21 kl. 18:49.
Citera
2018-05-21, 18:47
Medlem
Smegmas avatar
Hon var söt. Fuckable! Jag ger mig fan på att hennes engagemang för ensamkommande män från Afghelvetet blev hennes slut på jordelivet.

Mamma till tre, före detta engagerad i kyrkan, hjälphand till ensamkommande Skäggmän...hittad endast hundra meter från bostaden.

Om man har en krita och sätter den mellan rövhalvorna och tänker och räknar. Ekvationen är ganska enkel.

Vad polisen i Vivalla har sysslat med en hel JÄVLA vecka är ett fall för G.W.
Citera
2018-05-21, 18:47
Medlem
Citat:
Har de verkligt explicit uttalat att det är just blodspår som var orsaken till att deså snart antog försvinnandet vara människorov?

Glöm inte grannen tvärs över motorvägen som rapporterade 5 min hjärtskärande, oförglömliga skrik på måndagkväll vilket talar för att hon mördades på platsen.
Citera
2018-05-21, 18:48
Medlem
Citat:

Bra fråga. Kan någon i tråden verifiera att det är blodspår, eller är det ett antagande som blivit till en trådsanning? Å andra sidan, det måste ha varit ett spår som fick polisen att tro att ett brott hade begåtts. Om det är så är blod eller hårtussar eller en felvänd dörrmatta eller vad som, så är det ett spår som antagligen tyder på att LW blev överfallen i sitt hem?
Citera
2018-05-21, 18:48
Medlem
Ananows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Den i tråden redan omtalade SD.

Snaran börjar dras åt rejält kring denne Stefan. Förstår att han försöker fly, men det är nog kört för honom. Inte lätt att försvinna i varken Norge eller USA.

Är det fler än jag som nu är övertygade att det är han som är GM?

Verkar ju onekligen som om det är han trots allt, men om polisen är inne på samma spår är jag föga förvånad att dom låtit honom lämna landet.
Citera
2018-05-21, 18:49
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:

Troligare att SD fått ett "återfall" i LW:s famn efter att SD och HD bestämt sig för att försöka igen. Kanske hotade LW med att avslöja det för HD strax innan resan. Vilket hade blivit en katastrof.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in