2018-05-20, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Men nu vill han varna för konsekvenserna av att härma SD, och då vill han skrämmas med hur stora SD är, kanske rentav större än vad OI kan se.
Ja, du har nog rätt här.
2018-05-20, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Jo visst kan signaturen vara Crispy också, men han skulle nog inte tycka det är något konstigt med att Inizio intar bottenplatsen.
Vad fint ni spekulerar, men eftersom jag skrev redan i mars att “...vad som kan konstateras är att Inizios panel har fuckats upp på bred front, som att nån kastat in en handgranat i databasen och stängt dörren...” så behöver man inte spekulera då det sedan länge etablerat att jag undrar vad fan som hänt med Inizio, så jag vet inte varför jag plötsligt skulle tycka det är helt normalt att en webbpanel intar bottenplatsen.

Jag sa detta i samband med en Iniziomätning som verkade helt snurrig alldeles oavsett den låga SD-nivån. Den hade till exempel KD på 5,9% när det rådde närmast total enighet om att de ligger kring 3%. Min första tanke gick då till massregistrering, eftersom min egen erfarenhet av Inizio är att jag fått massvis med frågor om partival på mitt första och enda anmälningsförsök. Då tänkte jag att ett par hundra desperata KDU:are med lite att göra på skolrasterna kanske skulle kunna välta Inizio som en aningslös ko...
2018-05-20, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slackandhash
En anledning kan vara att mätperioden för Novus är 16 april - 13 maj, och att de därför bara fångat upp en del av den sannolika ökning som kommit efter partiledardebatten, C:s afghanbeslut och uppmärksamheten om böneutrop. Därtill hade nog Sifo ordentligt med brus nedåt i sin aprilmätning, så den verkliga ökningen kanske är runt 3%-enh snarare än 4.

Jag tror att partiledardebatten i Agenda har haft en mycket stor betydelse.

Partiledardebatten hölls den 6 maj. Sifo gjorde sin undersökning 7-17 maj, när samtliga svarande hade kunnat se debatten, och rätt många av dem hade förmodligen debatten i kristallklart minne. Novus gjorde sin undersökning 16 april-13 maj, vilket betyder att de flesta av dem som svarade på enkäten inte hade haft en chans att se partiledardebatten.

Om vi tänker oss att partiledardebatten påverkade människors uppfattning om de politiska partierna mer än vi kanske tänker oss, så förklarar det varför Socialdemokraterna störtdök i Sifos mätning, men låg kvar på samma nivå hos Novus. Stefan Löfven var urusel i partiledardebatten. Det förklarar kanske också varför Moderaterna backar så mycket i Novus mätning, medan de faktiskt ökar lite hos Sifo. Kristersson gjorde en stark insats i partiledardebatten. Annie Lööf gjorde ingen större succé i partiledardebatten, och Centern backar rätt mycket hos Sifo, men ökar en aning hos Novus. Jonas Sjöstedt var duktig i partiledardebatten, och Vänsterpartiet ökar rejält hos Sifo, medan ökningen är modest hos Novus. Och Miljöpartiet, som knappast gjorde sin supportrar glada i partiledardebatten, minskar marginellt hos Sifo men ökar svagt hos Novus.

Och partiledardebatten kan också förklara varför SD ökar så mycket hos Sifo, men inte alls lika mycket hos Novus. Många människor ansåg ju att Jimmie Åkesson vann debatten mot de andra partiledarna.

Jag tror att partiledardebatten påverkade folk mer än vi har fattat. Det betyder i sin tur att SD kanske kommer att backa i nästa Sifo-mätning, jo, för då har det ju inte varit någon ny partiledardebatt, och många har hunnit glömma den gamla.
Senast redigerad av Egnatankar 2018-05-20 kl. 15:13.
2018-05-20, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Jag tror att partiledardebatten i Agenda har haft en mycket stor betydelse.

Partiledardebatten hölls den 6 maj. Sifo gjorde sin undersökning 7-17 maj, när samtliga svarande hade kunnat se debatten, och rätt många av dem hade förmodligen debatten i kristallklart minne. Novus gjorde sin undersökning 16 april-13 maj, vilket betyder att de flesta av dem som svarade på enkäten inte hade haft en chans att se partiledardebatten.

Om vi tänker oss att partiledardebatten påverkade människors uppfattning om de politiska partierna mer än vi kanske tänker oss, så förklarar det varför Socialdemokraterna störtdök i Sifos mätning, men låg kvar på samma nivå hos Novus. Stefan Löfven var urusel i partiledardebatten. Det förklarar kanske också varför Moderaterna backar så mycket i Novus mätning, medan de faktiskt ökar lite hos Sifo. Kristersson gjorde en stark insats i partiledardebatten. Annie Lööf gjorde ingen större succé i partiledardebatten, och Centern backar rätt mycket hos Sifo, men ökar en aning hos Novus. Jonas Sjöstedt var duktig i partiledardebatten, och Vänsterpartiet ökar rejält hos Sifo, medan ökningen är modest hos Novus. Och Miljöpartiet, som knappast gjorde sin supportrar glada i partiledardebatten, minskar marginellt hos Sifo men ökar svagt hos Novus.

Och partiledardebatten kan också förklara varför SD ökar så mycket hos Sifo, men inte alls lika mycket hos Novus. Många människor ansåg ju att Jimmie Åkesson vann debatten mot de andra partiledarna.

Jag tror att partiledardebatten påverkade folk mer än vi har fattat. Det betyder i sin tur att SD kanske kommer att backa i nästa Sifo-mätning, jo, för då har det ju inte varit någon ny partiledardebatt, och många har hunnit glömma den gamla.
Låter som en sund analys fram till sista stycket. Det var dock inte bara det att Löfvén var urusel i partiledardebatten, han förminskade våldtäktsvågen och kvinnors utsatthet på ett sätt som folk knappast kommer att glömma bort i första taget. Vad anser du skulle få SD att backa i nästa SIFO förutsatt att ingen kommande händelse påverkar direkt?
2018-05-20, 15:33
Medlem
Nu gäller ju tråden SD i opinionsundersökningar men man tvingas att beröra även andra partier. Det som inte ännu fått effekt i Novus på grund av den utdragna tiden är två faktorer, Stefan Löfvéns sluddrande debatt-teknik och bensinkrisen.

Folk i glesbygd som skall till sina jobb är hårt pressade. S+Mp framstår som omänskliga för många och egentligen hela sjuklövern är nästan samma skit.
Här vinner SD i opinionen och därför tror jag mycket på mätningarna som presenteras i juni. Om något blir presenterat i juli kan jag till och med ana en liten SD-svacka men sedan bör det skjuta fart åter i augusti-september och SD:s chans att gå förbi M ökar och SD har även en liten chans att bli störst. Men jag förstår inte helt varför M minskar just nu, det är ju Sossarna som är katastrofala nu samtidigt som det vimlar av rävar bakom UK:s små öron.
Jimmie imponerar med sin saklighet och lugn, detta ser bra ut och 19,2% i en Novus är faktiskt bra utgångsläge.
2018-05-20, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annonsblockeringen
Låter som en sund analys fram till sista stycket. Det var dock inte bara det att Löfvén var urusel i partiledardebatten, han förminskade våldtäktsvågen och kvinnors utsatthet på ett sätt som folk knappast kommer att glömma bort i första taget. Vad anser du skulle få SD att backa i nästa SIFO förutsatt att ingen kommande händelse påverkar direkt?

Jag tror att partiledardebatten kom som en chock för många svenskar. Den blev en "wake-up call" som fick många att ifrågasätta om det verkligen var rätt att rösta på S (nej, inte om Löfven säger att våldtäkter beror på LAS), och om det inte vore bättre att rösta på SD i stället (jo, det vore det nog).

Men jag tror att människors minne är kort, och jag tror att många är rätt benägna att hålla fast vid sina gamla åsikter. Vilket skulle betyda att en del av de nya SD-sympatisörerna kanske kommer att fråga sig, "Hmm, sa jag verkligen att jag skulle rösta på SD? Jag har ju alltid röstat på S, så är det inte bättre trots allt om jag fortsätter med det?"

En del av de nyvunna SD-sympatisörerna kommer säkert att svara nej på den frågan. Nej, det är inte bättre att fortsätta att rösta på S! Se bara hur S har ställt till det. Det får bli SD i september, precis som jag bestämde mig för i maj!

Men en del andra nya SD-sympatisörer kommer nog att börja vackla, om det inte händer något nytt uppseendeväckande som påminner dem om varför de bör överge S trots allt och faktiskt välja att rösta på SD.
2018-05-20, 15:54
Medlem
Citat:
Jag tror att partiledardebatten kom som en chock för många svenskar. Den blev en "wake-up call" som fick många att ifrågasätta om det verkligen var rätt att rösta på S (nej, inte om Löfven säger att våldtäkter beror på LAS), och om det inte vore bättre att rösta på SD i stället (jo, det vore det nog).

Men jag tror att människors minne är kort, och jag tror att många är rätt benägna att hålla fast vid sina gamla åsikter. Vilket skulle betyda att en del av de nya SD-sympatisörerna kanske kommer att fråga sig, "Hmm, sa jag verkligen att jag skulle rösta på SD? Jag har ju alltid röstat på S, så är det inte bättre trots allt om jag fortsätter med det?"

En del av de nyvunna SD-sympatisörerna kommer säkert att svara nej på den frågan. Nej, det är inte bättre att fortsätta att rösta på S! Se bara hur S har ställt till det. Det får bli SD i september, precis som jag bestämde mig för i maj!

Men en del andra nya SD-sympatisörer kommer nog att börja vackla, om det inte händer något nytt uppseendeväckande som påminner dem om varför de bör överge S trots allt och faktiskt välja att rösta på SD.
Visst är svenskens politiska minne väldigt kort men jag väljer att lägga större vikt vid "våldtäkter mot LAS"-katastrofen än du. Det är ett känsligt ämne som har gjort många oroliga och otrygga under ganska lång tid.

Kanske vi ser en ökning av andelen "osäkra" pga att en del vacklar under sommarmånaderna. Valrörelsen blir väldigt avgörande på så vis att S måste styra upp Löfvén och sluta kasta skit på SD, att Jimmie behöver fortsätta på samma linje utan att bli för hård eller mjuk samt att media nog ska passa sig för att mata ut överdrivna skandalrubriker kring SD. De senaste tio årens krigsrubriker mot SD har resulterat i att en ansenlig del röstare satt sig på tvären och kommer att rösta på SD oavsett vad som sker. Vacklarna skulle kunna tippas över till SD av den anledningen också, men likaväl bli bortskrämda såklart även om jag själv tror att den tiden är över så att säga.
2018-05-20, 16:36
Medlem
Citat:

En aspekt som glöms bort med TV-debatter och dylikt är att Jimmie trots sin ringa ålder är den partiledare som suttit längst. Han är bisarrt nog en form av nestor som står i mitten i TV-debatterna och blickar ut över konkurrenter som i vissa fall hunnit bli utbytta flera gånger om. Han tillträdde 7 maj 2005 när de övriga hette Göran, Fredrik, Göran, Lars, Maud, Lars, Peter och Maria.

Att ha suttit längst är något som för precis 20 år sedan råkade bli det bästa som hänt Alf Svensson. När en partiledare har levererat under 5% i 25 år är det kanske inte så många som räknar med att han kan vara världens mest tidsfördröjda sleeper hit, men icke desto mindre fick KD 11,88 i valet 1998. Och det gick fort. Vid den här tiden, maj 98, hade KD 5,9 i Demoskop. Tre månader senare hade man vuxit med +102%. Varför skulle det inte kunna bli repris på Alf-effekten för den som suttit längst denna gång?

Nu nalkas sommaren med hela det vanliga batteriet av kringfaktorer som bidrar till dålig stämning. Alla MENA som gömt sig under vintern exploderar plötsligt i gatunärvaro. Tiggarinvasion. Bilbränder. Upplopp. Vägpirater. Massövergrepp på musikfestivaler. Pikeys (asfaltsläggare). Ny högsäsong för flyktingsmugglarna vid Medelhavet. Som bookends för denna långa bajstårta har vi i juni omröstningen om gymnasielagen, och i augusti skolstarten där föräldrar ska lämna sina tonårsdöttrar i klasser med 30-åriga hazarmän med falska identiteter. Du blomstertid nu kommer, med åldersuppskrivning stor... Och det är under denna period som vänsterns spinndoktorer hoppas kunna ”flytta debatten till klassisk höger/vänsterkonflikt om fördelningspolitik och arbetsmarknad”, som att invandringshaveriet gick att ta ögonen från under sitt årliga crescendo. ”Nothing to see here, please disperse!”. Allt medan böneutropen skrålar från en minaret i ett yrvaket Växjö tapetserat med Kristersson-affischer där lustigkurrar ändrat texten till ”LIKA FÖR ALLAH”.

Nu kör vi.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-20 kl. 16:40.
2018-05-20, 16:57
Medlem
Svarade på en ny Sifo-undersökning igår. Gällde bl a. vilket parti jag skulle rösta på i år samt vilket parti jag röstade på 2014.
2018-05-20, 17:03
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
En aspekt som glöms bort med TV-debatter och dylikt är att Jimmie trots sin ringa ålder är den partiledare som suttit längst. Han är bisarrt nog en form av nestor som står i mitten i TV-debatterna och blickar ut över konkurrenter som i vissa fall hunnit bli utbytta flera gånger om. Han tillträdde 7 maj 2005 när de övriga hette Göran, Fredrik, Göran, Lars, Maud, Lars, Peter och Maria.

Att ha suttit längst är något som för precis 20 år sedan råkade bli det bästa som hänt Alf Svensson. När en partiledare har levererat under 5% i 25 år är det kanske inte så många som räknar med att han kan vara världens mest tidsfördröjda sleeper hit, men icke desto mindre fick KD 11,88 i valet 1998. Och det gick fort. Vid den här tiden, maj 98, hade KD 5,9 i Demoskop. Tre månader senare hade man vuxit med +102%. Varför skulle det inte kunna bli repris på Alf-effekten för den som suttit längst denna gång?

Nu nalkas sommaren med hela det vanliga batteriet av kringfaktorer som bidrar till dålig stämning. Alla MENA som gömt sig under vintern exploderar plötsligt i gatunärvaro. Tiggarinvasion. Bilbränder. Upplopp. Vägpirater. Massövergrepp på musikfestivaler. Pikeys (asfaltsläggare). Ny högsäsong för flyktingsmugglarna vid Medelhavet. Som bookends för denna långa bajstårta har vi i juni omröstningen om gymnasielagen, och i augusti skolstarten där föräldrar ska lämna sina tonårsdöttrar i klasser med 30-åriga hazarmän med falska identiteter. Du blomstertid nu kommer, med åldersuppskrivning stor... Och det är under denna period som vänsterns spinndoktorer hoppas kunna ”flytta debatten till klassisk höger/vänsterkonflikt om fördelningspolitik och arbetsmarknad”, som att invandringshaveriet gick att ta ögonen från under sitt årliga crescendo. ”Nothing to see here, please disperse!”. Allt medan böneutropen skrålar från en minaret i ett yrvaket Växjö tapetserat med Kristersson-affischer där lustigkurrar ändrat texten till ”LIKA FÖR ALLAH”.

Nu kör vi.

Bra relevant och roligt - som bör ge SD ytterligare vind inför valet!

Asylsvenskan fick nog en extra påstötning från ansvarigt håll om Sifo, kanske efter vissa insatser, därför kom publiceringen först i nättidningen, sent på eftermiddagen...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-05-20 kl. 17:19.
2018-05-20, 17:17
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Exakt vad i Ulf Kristerssons och Moderaternas uttalanden får dig att tro att de planerar att gå fram med en egen budget efter valet med stöd av SD? Att plussa ihop procenttal för olika hypotetiska konstellationer är ointressant eftersom M inte tänker samarbeta med SD. Inte samregera eller samarbeta eller samtala eller samverka, punkt. Dessutom avgörs riksdagsmajoriteter med mandat, ej procenttal i opinionsundersökningar. Ditt exempel ger inte 100%. Men mandaten i riksdagen blir alltid 100%. Alltid...

Vad Ulf säger före valet lär knappast gälla efter valet om han kan få igenom 50% av Moderaternas politik,och dessutom sitta i en majoritetsregering.
Inse att 45% lär räcka för kvalificerad majoritet.och det vet Ulf ,när han nämner att SD antagligen är mycket större än vad opinionsundersökningarna visar.
en annan sak vi inte får glömma är att det var VÄLJARNA som krävde att Batra skulle närma sig SD.
Vilket fick media att gå i spinn ,så nedgången för M kan mycket väl bara varit snömos och ljugmedias våta dröm. Om Ulf nu skulle säga att han skulle samarbeta med SD ,hur skulle då media ,och överiga alliansen agera? ,glöm inte heller att under borgeliga regeringens tid hade dom ofta informella samtal med SD ,innan man la fram något i riksdagen,vilket gjorde att man fick igenom mer än stollarna i den här regeringen..
2018-05-20, 17:22
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
För de som inte trodde på att "hemliga" mätningar finns!

https://twitter.com/anderslindberg/status/998096291757510656

WOW!

Tackar ödmjukast för länken till Anders Lindbergs Tweet. Att scrolla ner och läsa kommentarerna var en ren njutning... Man riktigt märker hur våldsamt skitnödiga PK-eliten börjar känna sig...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in