2018-05-20, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Hopplöst enformiga teorier dock. Kan vi inte istället försöka vara lite sakliga och gå igenom vad som kommit fram?

1. Blodspår i lägenheten.
2. Manlig bekant har gripits men släppts i brist på bevis, och då flytt utomlands.

Kan någon bekräfta dessa uppgifter?

Isf tyder det mesta på att mordet ägt rum i hemmet, av någon hon med största sannolikhet känner och är såpass förtrogen med att hon släppt in honom i hemmet. Om mördaren är en för henne obekant eller mycket ytligt bekant, varför skulle han då flytta kroppen? Det hade väl varit helt onödigt?

Mördarens motiv med att flytta kroppen är antagligen att det hade varit för utpekande för honom om hon hittats i sitt hem. Alltså att han befarar att misstankarna hade riktats mot honom. Kanske för att han befarade att andra visste att han skulle besöka henne den kvällen, eller för att han brukade besöka henne i hemmet, osv. (Om det är så som några spekulerat, att SD och H separerade för att H kom på SD med att vänstra med LW, så är det ganska naturligt att inte SD ville att LW skulle hittas mördad i sitt hem, då H borde känt till eller åtminstone misstänkt att SD brukade hålla till där.) Att lägga kroppen utmed en motorväg kan ha varit ett försök att få det att se ut som om hon blivit utkastad från en bil, vilket vi kan förmoda att hon inte blivit. Hade gm fått in hennes kropp i en bil så hade han dumpat kroppen längre bort än så, förslagsvis i ett vattendrag. Han har antagligen agerat i panik och burit henne dit, då han vetat med sig att det är ett problematiskt projekt att transportera en kropp i en bil utan att spår lämnas kvar i bilen som sedan hundar kommer att markera.

Om det stämmer att SD flydde utomlands direkt efter att han släpptes så tyder väl egentligen ingenting på att det inte är han?

Mycket bra skrivet tycker jag Undrar bara varför Sd mördade henne tro
Citera
2018-05-20, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosaelefant99
Hur vet du det med blodet?

Det är säkra källor som bekräftar att man funnit blod i hennes lägenhet och även utanför därav man utöka avspärrningen.
Citera
2018-05-20, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Peter Springare är spaningsledare i fallet vad jag kan se. Han är således ansvarig.

Sen är det såklart poliserna "på marken" om ska göra sitt jobb. Något man inte gjort i det här fallet.
Oavsett ingångspunkt, människorov eller vad man nu valt att brottsrubricera det så bör man kolla närmsta buske när personen uppenbarligen är utsatt för ett mycket grovt brott. Vilket man var på det klara med redan från första sekund.

Det hade tagit en polis ungefär 10 minuter att bara titta runt lite här strax bredvid huset...

Istället ligger kroppen i 4 dagar och hittas av privata hundar och privatpersoner.

Otroligt uselt. Horribelt.

Enklast i världen är nog att sitta och vara allvetare vid sin laptop och läsa Flashback. Då kan man lösa vartenda försvinnande och mordfall nästan innan de skett. Enklast är det förstås om man har alla svaren först. Då kan man, som i Midsomer, lösa alla mordfall inom 90 minuter! Utan några polishundar någon kategori och med bara ett par detektiver.

Men var det inte så i det här fallet att anmälan om försvinnandet kom in vid ett klockslag och då har redan något 3-dels dygn gått av dina fyra dagar? Du får nog koppla in både Miss Marple och Poirot innan du ska börja sätta betyg på dem som jobbar IRL.
Citera
2018-05-20, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det är säkra källor som bekräftar att man funnit blod i hennes lägenhet och även utanför därav man utöka avspärrningen.

Då kan man utgå från att brottsplatsen var hennes hem. Borde finnas statistik på sånt här, men hur (o)vanligt är det att en gärningsman överfaller och mördar en för honom obekant person i dennes hem och sedan tar med sig kroppen från platsen för att dumpa den någon annanstans?

Att transportera kroppen är ju extremt riskabelt, och något som jag antar att mördare gör endast om de finner det absolut nödvändigt för att inte åka fast. Dels ska han få ut kroppen från huset utan att en förbipasserande eller granne råkar se och finner misstanke, dels ska han dumpa den någonstans utan att någon bevittnar honom där.

Edit: Han kan iofs också ha fraktat bort kroppen för att vinna tid, eller för att bespara hennes barn upplevelsen att påträffa sin mamma död. Finner det ändå märkligt, speciellt som han dumpar kroppen på ett ställe där den garanterat kommer hittas.
Senast redigerad av clandeztino 2018-05-20 kl. 06:31.
Citera
2018-05-20, 07:34
Medlem
Tror inte hon blev mördad
Citera
2018-05-20, 08:20
Medlem
Den som placerade Lena där hon hittades kände nog till omgivningen.
Citera
2018-05-20, 08:25
Medlem
Har ni ngn bild på denna sd?
Citera
2018-05-20, 08:28
Medlem
1) En eller flera av BO:s skyddslingar söker upp henne hemma trots den sena timman. Hör inte till vanligheterna, men hon är en starkt engagerad person och har till och med arbetat som pastor, då är man van att ställa upp på någon som har det svårt oavsett tid på dygnet. Någon som anser sig förfördelad, antingen av BO eller av samhället tar sig till hennes hem. Hotar med kniv eller annat vapen och tvingar med henne ut. Svagheten i resonemanget är motivet att få bort henne från hemmet, men kanske fanns andra personer i huset som inte skulle väckas? Att telefonen hittades i skogen på stig mot Vivalla styrker den här teorin.

h2) Ny variant av Knutbydramat. Mycket starka känslor bland religösa med godhetsambitioner. Kan förklara varför hon inte påträffades i hemmet om GM kände barnen och inte ville att hon skulle påträffas av dem. Att kroppen inte forslades längre bort tyder på att mördaren inte hade någon bil nära.

3) Överfallen av inbrottstjuv(ar) som överraskades av BO. Ännu svårare att förklara varför kroppen påträffades en bit från hemmet, möjligen tvingades hon med till mer undanskymd plats för att inte kunna påkalla hjälp. Eller så var GM bortom all rationalitet och hade ingen klar handlingsplan.

Ordnat efter grad av sannolikhet. Jag tror att detta kommer att klaras upp.
Citera
2018-05-20, 08:37
Medlem
Var befinner SD nu.är det han som flytt utomlands
Citera
2018-05-20, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Jo absolut har säkert fyndet man gjorde en viss inverkan men det är ju bara idag. Vi har ju tre dagar ytterligare...
Och vi vet att redan i Fredags så markerade privata Hundar skarpt mot planket. Hon låg där.

Du kan ju också utesluta 100m åt alla håll ifrån bostaden relativt enkelt.

Att titta i närmsta buskage går ju lite före än att titta i någons trädgård eller altan.
Det här bör ju vara polisens ABC och det hade räckt med en enda polisman som hade tagit en promenad på 10-15 minuter i närmsta buskage för att kroppen skulle hittats.

Jag köper inte att man spårat mobilen till nått annat område och sökt där. Man bör oavsett titta i närmsta buskage. Göra två saker samtidigt.

Detta är en enkel ABC sak som varken kräver tid, resurs eller nånting annat. Det hade som sagt gått på 10-15 minuter och kunde ha gjorts av nån av alla de poliser som varit vid huset.

Man bör också veta att det är mer regel än undantag att mobilen hittas på nån helt annan plats än kroppen vid både mord och kidnappning. Alternativt inte hittas alls.
Så bara av den orsaken skulle man ändå såklart tagit sig en titt i närmsta buske.

Ett uselt arbete.
Nu får vi se hur resten går... upp till bevis.

Om du i fredags visste att privata hundar markerat mot planket så borde du ha tagit kontakt med polisen tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Historik
Jag är medveten om detta, ville bara svara ovanstående samt så har jag postat ett kompilerande post för att förtydliga.

Däremot så att de måste ha munkorg vid sök är för mig nytt.

Men du måste hålla med om att det är märkligt att de har missat ett objekt som är mindre än 100 meter ifrån start.

Men som jag även skrivit innan, jag tror att det beror på deras utgångsläge.
De utgick helt enkelt från att hon var kidnappad och således inte befann sig i närheten. Innan de gjorde sitt sök.

Edit: Samt det där med rutsystem håller jag med om, vilket jag har skrivit om innan också. Dock mer i ett uttryck som "söka sig från platsen och utåt"

Om en patrullhund tex söker (lös) efter en människa som gått vilse i skogsterräng så sitter munkorg på av säkerhetsskäl. Samma patrullhund kan ena dagen jaga ikapp "busar" och även bita för att nästa dag göra ett ovan nämnt personsök då den inte får bita men skulle kunna missuppfatta situationen och göra det samt att en munkorg kan lugna en rädd människa. Hunden markerar ju med ett ihållande skällande (ofta inom en meter till den hittade personen) för att hundföraren ska höra var hunden hittat personen och den tystnar inte förrän föraren kommit fram till hunden.

Nej jag tycker inte att det är märkligt att de missat objektet. Enligt ett nyhetsinslag jag såg så uppgav reportern att det var 150 m mellan L:s hus och platsen där liket hittades.
Hundarna som varit på plats är som du säger inga likhundar.
Citera
2018-05-20, 08:48
Medlem
Enorms avatar
Tittar man på bilden ovanifrån ser det ut som en stig i gräset mot brottsplatsen (parallelt med motorvägen), vilket verkar onaturligt just där. Min poäng är att det kan vara spår efter kroppen som dragits/släpats dit den nu hittats.
Citera
2018-05-20, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheldrake
Såhär ligger det till förstår du: När två vuxna personer vill ha barn så ligger de med varandra och håller tummarna för att mannens spermier ska hitta rätt. Ibland fungerar detta inte trots idoga försök både på naturlig väg och konstgjord väg. Då åyerstår bara en möjlighet för de två vixna personerna och det är att adoptera ett barn från ett annat land. I många fall adopteras barn från länder i Asien. När barnet kommer till Sverige får barnet svensktmedborgarskap och samma namn som en eller båda föräldrarna och snabbt lär sig barnet också det svenska språket...
😉

Hennes mellannamn är C*oon S*il. Kan man utifrån det lista ut var hon är adopterad ifrån? Det bör då ha skett 1973 enligt beräkningar, men statistiken går bara tillbaka till 1975.
*=h

https://www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Adoptionsstatistik/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in