2018-05-20, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Historik
Nej, sorry jag ber om ursäkt.
Användaren jag tänkte på var anonym9645 som var väldigt tidig i tråden med information.
Men jag ser nu att det är en annan "anonym" som jag blandat ihop med denne.

Inga problem.
anonym9645 verkar ha bra info, helt klart.
Citera
2018-05-20, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Mördaren har gissningsvis flytt åt motsatt håll och dumpat mobilen på flyktvägen.
Överfallet har troligen skett i hennes hem och den minst dåliga platsen att gömma kroppen är väl fyndplatsen just. Sen fly åt motsatt håll.
Ja det är närmaste dumpningsstället med lite buskar o skit. Men bära/dra ut en kropp ur radhuset känns som viss risk. Jag tror därför hon gick ut för att möta och prata med någon som fick ett spel och som då kvävde/ströp henne utanför, typ vid garagen.
Senast redigerad av Stockholmskisen 2018-05-20 kl. 00:47. Anledning: Fel stavning
Citera
2018-05-20, 00:50
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Nej, du har en poäng där men samtidigt inte.
I mitt fall så är det ju som sagt på hobbynivå, d.v.s inte tränad fullt ut för sök/spår.
Vilket en polishund är eller i.a.f bör vara.

Du vet ju hur lätt de känner igen droger från en väska t.ex. Nu är det visserligen 2 olika sökområden men dessa är tränade för sök inom yrket. Det är därför jag reagerar lite. Allrahelst när det är så nära bostaden.

Nja en tränad hund ignorerar sidospår till en stor del, och fokuserar på söket.
Det är inte som en "vanlig" hund som gärna går iväg för att något annat är mer intressant. Hunden är tränad för sitt jobb, gör den ett bra jobb så får den även en fin belöning som den väldigt gärna vill ha.

Är det då en sök/spårhund ignorerar den likdoft för att hitta den doft "jobbet" startade med och därmed belöning. Polishundar är tränade för olika användningsområden.
Citera
2018-05-20, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Här hittades kroppen.

Så lägg ner nu.

http://www.bilddump.se/bilder/20180519224329-85.194.10.14.jpg

Och nu är den bilden på ABs första sida

Och enligt AB är kroppen ännu inte identifierad. ( Det läste säkert ABs reporter här på FB).
Senast redigerad av glendale 2018-05-20 kl. 00:56.
Citera
2018-05-20, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Inga problem.
anonym9645 verkar ha bra info, helt klart.

anonym9645 gick ju också ut med att hon hittats liggande med skitiga ben det som sätts i paniken och att det var Lena som hittats nu tidigare i tråden ikväll. Kan tänka mig hen vart där på platsen och kanske också var med och hittade henne vi får hoppas hen kommer med mer info jag tror inte hen trollar faktiskt
Citera
2018-05-20, 00:56
Medlem
Historiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Är det då en sök/spårhund ignorerar den likdoft för att hitta den doft "jobbet" startade med och därmed belöning. Polishundar är tränade för olika användningsområden.

Ja precis, det var ju lite dit jag ville komma med min post. Att förklara att sök har sina områden.
Men initialt så tror jag inte att dom gick ut med likhundar, utan just sök efter personens doft helt enkelt.
Även om det går ett par dagar så har personens kläder doft bland annat. Att gå ut med likhundar görs ju då mer när man vet att man letar efter en avliden person. Vilket i detta fall inte var helt självklart.
Så i början bör man ha haft spårhundar, vilket de säkert hade. Vilket gör att jag blir så fundersam hur de kan ha missat ett så "enkelt" mål så att säga.
Citera
2018-05-20, 01:01
Medlem
Teknikerna kvar på platsen? Någon som vet?
Citera
2018-05-20, 01:05
Medlem
Citat:
Nej, du har en poäng där men samtidigt inte.
I mitt fall så är det ju som sagt på hobbynivå, d.v.s inte tränad fullt ut för sök/spår.
Vilket en polishund är eller i.a.f bör vara.

Du vet ju hur lätt de känner igen droger från en väska t.ex. Nu är det visserligen 2 olika sökområden men dessa är tränade för sök inom yrket. Det är därför jag reagerar lite. Allrahelst när det är så nära bostaden.

Nja en tränad hund ignorerar sidospår till en stor del, och fokuserar på söket.
Det är inte som en "vanlig" hund som gärna går iväg för att något annat är mer intressant. Hunden är tränad för sitt jobb, gör den ett bra jobb så får den även en fin belöning som den väldigt gärna vill ha.

Sök och spår är två helt olika saker. En sökhund jobbar lös och använder nosen uppe i luften. En spårhund jobbar med lina och använder nosen i marken. En polishund måste ha munkorg på om den ska söka efter människor. I ett villaområde med folk i rörelse är det inte genomförbart att använda sig av sök för hunden skulle markera alla som den får in i näsan.
Då är det spår som gäller men asfalt och tid som förflutit gör att det blir hårda och kalla spår och har dessutom andra personer traskat runt på asfalten och runtom så är det ännu svårare. En spårhund "letar" efter ett spår den kan följa där hundföraren säger att den ska leta. Man måste alltså jobba av området i ett rutsystem och sådant kan ta tid.
Citera
2018-05-20, 01:11
Medlem
Historiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Sök och spår är två helt olika saker. En sökhund jobbar lös och använder nosen uppe i luften. En spårhund jobbar med lina och använder nosen i marken. En polishund måste ha munkorg på om den ska söka efter människor. I ett villaområde med folk i rörelse är det inte genomförbart att använda sig av sök för hunden skulle markera alla som den får in i näsan.
Då är det spår som gäller men asfalt och tid som förflutit gör att det blir hårda och kalla spår och har dessutom andra personer traskat runt på asfalten och runtom så är det ännu svårare. En spårhund "letar" efter ett spår den kan följa där hundföraren säger att den ska leta. Man måste alltså jobba av området i ett rutsystem och sådant kan ta tid.

Jag är medveten om detta, ville bara svara ovanstående samt så har jag postat ett kompilerande post för att förtydliga.

Däremot så att de måste ha munkorg vid sök är för mig nytt.

Men du måste hålla med om att det är märkligt att de har missat ett objekt som är mindre än 100 meter ifrån start.

Men som jag även skrivit innan, jag tror att det beror på deras utgångsläge.
De utgick helt enkelt från att hon var kidnappad och således inte befann sig i närheten. Innan de gjorde sitt sök.

Edit: Samt det där med rutsystem håller jag med om, vilket jag har skrivit om innan också. Dock mer i ett uttryck som "söka sig från platsen och utåt"
Senast redigerad av Historik 2018-05-20 kl. 01:17.
Citera
2018-05-20, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt

En likhund då? Tack för intressant info 👍
Citera
2018-05-20, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosaelefant99
En likhund då? Tack för intressant info 👍

En utbildad kriminalsökhund jobbar alltid nära hundföraren och principen är ungefär detsamma som för en spårhund; hundföraren visar hunden var hen vill att den ska jobba men för att kunna se när och om den markerar måste hundföraren befinna sig i dess närhet.
Citera
2018-05-20, 01:22
Medlem
hur vet man ens att SD åkt utomlands?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här