Citat:
Ursprungligen postat av
SonyaStolt
Sök och spår är två helt olika saker. En sökhund jobbar lös och använder nosen uppe i luften. En spårhund jobbar med lina och använder nosen i marken. En polishund måste ha munkorg på om den ska söka efter människor. I ett villaområde med folk i rörelse är det inte genomförbart att använda sig av sök för hunden skulle markera alla som den får in i näsan.
Då är det spår som gäller men asfalt och tid som förflutit gör att det blir hårda och kalla spår och har dessutom andra personer traskat runt på asfalten och runtom så är det ännu svårare. En spårhund "letar" efter ett spår den kan följa där hundföraren säger att den ska leta. Man måste alltså jobba av området i ett rutsystem och sådant kan ta tid.
Jag är medveten om detta, ville bara svara ovanstående samt så har jag postat ett kompilerande post för att förtydliga.
Däremot så att de måste ha munkorg vid sök är för mig nytt.
Men du måste hålla med om att det är märkligt att de har missat ett objekt som är mindre än 100 meter ifrån start.
Men som jag även skrivit innan, jag tror att det beror på deras utgångsläge.
De utgick helt enkelt från att hon var kidnappad och således inte befann sig i närheten. Innan de gjorde sitt sök.
Edit: Samt det där med rutsystem håller jag med om, vilket jag har skrivit om innan också. Dock mer i ett uttryck som "söka sig från platsen och utåt"