2018-05-18, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det är din kompis som vill diskutera detta in absurdum; Dilbert, och det vet du med.

Jag gjorde endast en jämförelse med ADHD/ADD genom att visa på att en känslighet för bl. a auditiva intryck kan leda till att eleven behåller mössan i skolsalen.
I O´s fall kan det, tänker jag, ha varit en kombination av en medfödd känslighet och svår stress/utmattningsdepression.
Jag känner ingen Dilbert. Hjälper en mössa mot stress/utmattningsdepression? Om det är medfödd känslighet så är det väl sent att börja ha mössa inomhus när man är nästan 50?
Citera
2018-05-18, 20:15
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Döttrarna kanske inte orkade med skolan på grund av Os krav på dem? M slutade spela piano kanske av samma anledning. Bevis finns i form av att hon sa till spelfröken att O klagade på hennes spel och att hon därför inte ville öva. Detta kanske flickorna även applicerade på skolarbetet. De skolvägrade?
BUP hittade inga fel på barnen enligt rykten. Skolan hittade inte heller några fel (sant och bekräftat). Problemen fanns inne i familjen. Skolan visste. Jag anser att någon kunde anmäla skolan i efterhand.

Om skolan skött sitt arbete och tagit sitt ansvar hade barnen levt idag, om föräldrarna inte hunnit mörda dem innan dess. Kanske kontrollfreaket O. Han sabbade lusten att spela piano, kanske även lusten att "lära" och barnen orkade inte med hans rabiata krav.

När barnen blev "trötta" (skolvägrade) fick O panik. Han var inte riktigt klok! Kan vi enas om det? Han behöver inte ha varit speciellt sjuk, bara totalt knäpp. En knäppis som gått under radarn. Skolan såg, men orkade inte ta striden med honom... inte förrän pengarna tog slut för hemundervisningen. Det var budgetskäl som ledde till tragedin indirekt.

O var närmast ett geni. Många har vidimerat O´s förträfflighet, men, han nådde inte ända fram. Han och hans familj är utraderad. Idioti var väl kanske det han kom allra närmast..... Tror han nådde toppen innan han lämnade....

Stackars barn.
Citera
2018-05-18, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
O var närmast ett geni. Många har vidimerat O´s förträfflighet, men, han nådde inte ända fram. Han och hans familj är utraderad. Idioti var väl kanske det han kom allra närmast..... Tror han nådde toppen innan han lämnade....

Stackars barn.
Det är sant, så mycket genialitet och intelligens och ändå gifta sig med fel kvinna. Det är märkligt vad kärleken kan ställa till med.
Citera
2018-05-18, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Nej, en deppig unge lär knappast knäcka två vuxna individer.

Hur jag än vrider och vänder på detta får jag det till att morden grundas i det allra mest förbjudna, som måste mörkas. Det mest förbjudna leder till att flickorna inte klarar sina studier. Det mest förbjudna kan vara incest, men det kan också vara långvarig, gradvis nedbrytning av offer som till sist inte får leva. En skitig, svart, simpel, billig avundsjuka.

Vem speglar sig så vidrigt i barnen och deras framtid, vem var så avundsjuk på en lovande ung musiker och vem var så innerligt trött på att ingen förstod ett smack om moms? Vem var det?

Vad säger momsskriften? Vad säger det avbrutna pianolärandet? Vad betyder det att O bryskt griper in så att M aldrig kommer att återvända till pianospelet? Varför ändar han barnets liv? Varför?

Svaren finns inom den som hängde sig i trappen, så fruktansvärt besviken på sitt öde. En momsexpert som ville bli världsberömd musiker. Så har han nu fått en dotter som visar sig ha talangen, men hon tar inte vara på den. Som han skulle ha gjort! Å, drömmar! Om världens applåder. Himmelskt pianospel. Inteförsöka förklara för idioter vad moms är...

Varför slutade O spela, varför tog han inte den öppna vägen som musikaliskt underbarn? Vad tyckte föräldrarna om hans musikintresse? Fick han inte spela, måste han bli jurist? Var musiken inget att satsa på? Kan det vara att han själv inte tyckte att han dög? Perfektionskrav? Prestationskrav? Var det detta som knäckte familjen? Tror inte det. Momsskriften var allt annat än perfekt. Den var ett slarvigt hafsverk.

Tror att massmorden grundar sig i en väldigt simpel, men djup avundsjuka och besvikelse på livet. O var till döden trött på sina livsval. Han saknade livskvalitet, absolut. Han drömde om ett annat liv, han hade missbedömt att han måste leva sitt liv med två döttrar som inte vill lyda, en fru som var missnöjd och ett skittråkigt jobb, där han inte fick den uppskattning han förtjänade. (Orättvist behandlad, enligt kollegan, av livet...)

Ett perspektiv som kan vara värt att fundera och elaborera om.

En individ som så i grunden är missnöjd med sitt liv så att han börjar projicera ut detta missnöje på de som han upplever har skapat det inferno han befinner sig i. Till den grad att sadistiska impulser slår igenom att han börjar njuta av att skapa ett helvete för dem.

Hindrar all utveckling hos barnen som kan upplevas lustfyllt, oavsett om det handlar om pianospel eller förkovran av kunskaper i skolan eller sociala kontakter. Fastbundna i sängen under grovt våld och hot om än värre våld spelar de med i charaden emedan skolpersonalen gör detsamma.

Njuter av att frun får cancer och går ner sig i depression. Får henne att hålla tyst genom hot med att döda såväl henne som barnen och kanske tom mormor och morfar och lärarna. Till slut orkar frun inte ens arbeta, det som tidigare fått henne att hålla näsan ovanför vattenytan.

Avslutar allt i ett orgasmiskt crescendo av blod, förintelseångest och ond bråd död. Med ett leende på läpparna hänger han sig själv med pek- och långfingret separerade i ett V-tecken. Jag vann, är hans sista skorrande ord.
Senast redigerad av Dilberts 2018-05-18 kl. 20:46.
Citera
2018-05-18, 20:50
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Mössan dök väl upp samtidigt med den heta maj-solens inträdande. Alla som, jag känner, bär en keps eller annat skydd på den kroppsdel som är mest utsatt för solen. Så enkelt tror jag det är.

Så här beskrivs en annan svart mössa. På en helt annan människa - som jag "drar" in i tråden. Lite OT kanske.
”Nu har jag inget hår. #fuckcancer”, skriver han till bilden där han poserar i en svart mössa."

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/Onev7k/sven-melanders-cancerbesked-just-nu-pagar-en-cellgiftsbehandling
Citera
2018-05-18, 21:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Ett mycket trovärdigt scenario. En fullblodsnarcissit som bara ser till sitt, droppen var nog när Moa fixade valsen i moll bättre än han någonsin skulle klara. Att dom gömde mössan, hans tänkarmössa som höll rösterna borta, var droppen. Dom måste dö!

Fulla innan nio? Får man beställa en dubbel scientologianare innan baren stänger?

Skämt åsido: det är ingen som har kopplat mössbärandet till den mystiska temperatursänkningen som ägde rum dagarna före?

Jag tänkte om det kunde vara ngn Gaslight-variant iscensatt av hustrun för att inhibera makens cerebrala förmåga utan att han tänkte närmare på det.

Nu menar ju Luleå Tekniska Högskola att bra idéer bäst föds under nollpunkten — men jag tror det är mest ett marknadsföringsknep, eller ett utslag av självbevarelsedrift i ultima thule. Nöden har ingen lag, liksom.

Själv har jag med åren märkt att det kan vara svårt att få riktigt varmt överallt i min kula, på somliga tidpunkter på året, och att det kan vara skönt med en tröja om man sitter still mycket och inte får möjlighet att träna och fara omkring lika mycket som förr. Då blir man lite förkylningsskänslig känns det som. En mössa visade sig vara helt okej också, men då vill man ju inte ha folk omkring sig kanske.

Eller så är det spöken.
Citera
2018-05-18, 21:08
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Mössan dök väl upp samtidigt med den heta maj-solens inträdande. Alla som, jag känner, bär en keps eller annat skydd på den kroppsdel som är mest utsatt för solen. Så enkelt tror jag det är.

Kanske, kanske inte. Det kan ju också vara så att O träffat en yngre kvinna han ville svassa för och skämdes för sin brist på hårstrån.
Citera
2018-05-18, 21:13
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Så enkelt kan det vara - visst. Missan27 är den som såg honom med mössa inomhus och torde vara den rätta att lösa mössmysteriet.
Citera
2018-05-18, 21:24
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag känner ingen Dilbert. Hjälper en mössa mot stress/utmattningsdepression? Om det är medfödd känslighet så är det väl sent att börja ha mössa inomhus när man är nästan 50?
Hans psykiska status kan isåfall ha spelat in. Det börjar närma sig den tid då en plan på mord och självmord börjar ta form.
Citera
2018-05-18, 21:35
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Så enkelt kan det vara - visst. Missan27 är den som såg honom med mössa inomhus och torde vara den rätta att lösa mössmysteriet.

Kan det ha varit så att han suttit ute och solat och glömde att ta av den när han gick in? Han kanske skulle gå in och hämta något för att sen gå ut igen om en stund.
Citera
2018-05-18, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Jag minns att jag också läst något sådant. Ja då känns det ännu mer bisarrt. Han var på målsnöret. Varför, varför? Ville Hanna skiljas? Handlade allt om ett familjegräl som urartade? Var brevet sedan tidigare skrivet och använt som hot? Kan inte släppa tankarna kring detta.

Har inte tid att följa upp precis allt, men svarar åtminstone och tills vidare på detta:
Jag fick samma intryck, att brevet var skrivet sedan tidigare och detta för:
Brevet hittades två dagar efter familjen hittades och då bland andra föremål.
Brevet sägs vara en förklaring på varför familjen dödades, men ändå låg det inte framme och det alltså inte i direkt anslutning till att familjen hittades död?
Knepigt.

Det bör ha varit en kamp mellan dessa två föräldrar, alltsedan de fick sina båda barn, en kamp på liv och död och som slutade med död.
Flickorna kom tidigt i kläm.
Var det Feminismen som i slutänden dödade barnen?

Ett foto från den 26 september och som inte ser ut att ha postats tidigare:
https://pbs.twimg.com/media/DKq7meUWsAA3fBd.jpg
Senast redigerad av manot 2018-05-18 kl. 21:41.
Citera
2018-05-18, 21:38
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Kan det ha varit så att han suttit ute och solat och glömde att ta av den när han gick in? Han kanske skulle gå in och hämta något för att sen gå ut igen om en stund.
Absolut, det låter trovärdigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in