2018-05-16, 22:59
Medlem
8711s avatar
Yougov, maj:

S 23,0% (-0,3)
V 9,0% (+0,5)
MP 3,6% (-0,3)

SD 23,0% (+0,9) Sverigedemokraterna är största parti igen i Yougov! Betydande ökningar i flera mätningar just nu i maj månads mätningar. Ser ut att bli ett kraftigt lyft för Sverigedemokraterna inför sommaren och den heta valrörelsen med Almedalen, SD:s sommarfestival, Jimmie Åkessons torgmötesturné med över 200 torgmöten med mera. Vi är på gång nu!

M 18,3% (-1,6)
C 10,1% (+1,2)
L 4,2% (+0,2)
KD 3,0% (-0,2)
2018-05-16, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Yougov maj:

SD 23,0 +0,9

M 18,3 -1,6
C 10,1 +1,2
L 4,2 +0,2
KD 3,0 -0,2

S 23,0 -0,3
MP 3,6 -0,3
V 9,0 +0,5

Fi 1,8 -0,8
Ö 3,9 +0,2

Således inget lyft alls för S när de försökte ta sig in på SDs planhalva. Däremot har de fått en intern partistrid att hantera i upptakten av valrörelsen. Och Kristersson sjunker trots väl genomförd partiledardebatt. Ska erkänna att jag misstänkte att dessa två faktorer skulle kunna resultera i tapp för SD men så verkar inte vara fallet. Snarare tvärtom.Kul också att Fi kanske inte längre är största parti utanför riksdagen.
Ska bli spännande att se nu om S och M ska försöka lägga sig ännu närmare SD för att försöka vinna tillbaka väljare eller om de ger upp nu och svänger tillbaka till mjukare migrationspolitik när stramare retorik inte gav utdelning, som de tvättäkta populistpartier de är.

Känns det inte "solklart" att S o M tappar till C o kanske lite till L?
Och att mer vänsterstukade flyktingkramande sossar går till V?

Så INGA partier verkar ha något som alls att vinna på att stjäla politik från SD.
Snarare så gillar inte väljarna falskspelet och tom belönar SD en smula.

Min amatöranalys...
2018-05-16, 23:06
Medlem
[Assman]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jämt skägg får man säga. MP ute, bara det sätter ju en guldkant på kvällen.

Beredd att hålla med, det skålar vi för!
2018-05-16, 23:10
Medlem
8711s avatar
Sverigedemokraterna största parti, flera partier ramlar ur riksdagen, sossarna mot sitt sämsta valresultat någonsin, moderaterna mot AKB-siffror vilket är logiskt med samma politik och samma missnöje med en fjantig stropp i ledningen som hycklar och ljuger.

Senaste veckorna har Sverigedemokraterna fått enorm uppmärksamhet, nu börjar nog allt detta sjunka in för svenska folket lagom till SCB-mätningen i början av juni som vi hoppas på höga siffror för Sverigedemokraterna i med stora ökningar som väcker ramaskri i media och bland svenska folket. Nu ska vi in på nästa fas med stor uppmärksamhet, förslag, kampanjer och annat som lyfter Sverigedemokraterna än mer!
2018-05-16, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Det intressantaste med kvällens Yougov måste vara själva trenden.

Trenden blir alltmer tydlig nu i mätning efter mätning: SD ser stabila ut, tappar inga väljare, samtidigt som S och M tappar och har stora problem att locka tillbaka gamla väljare eller att dra till sig nya. Detta med Centern är lite illavarslande och oroväckande, över 10% i opinionen ger lätt illamående.

Jaha, gott folk, vad ska Löfven och Kristersson hitta på om deras "skärpta" invandringspolitik inte ger någon utdelning nu då? Ska de svänga tillbaka igen och närma sig Lööfs politik? Känns väl inte helt sannolikt. Men faktum är att S och M har kraftig huvudvärk - på gränsen till migrän nu - och det mesta orsakat av dem själva och Åkesson. Hur neutraliserar Löfven och Kristersson SD? Hur de än gör tycks de ju misslyckas... Rörigt är bara förnamnet.

23-23... vem går segrande ur denna fajt?

Ja, det är nog inte så svårt att sia om. Det ena partiet kryper uppåt steg för steg. Det andra går motsatt väg och de tycks göra så oavsett om de ”skärper” migrationspolitiken eller inte. Det blir spännande att se hur S ska försöka slingra sig ur knipan nu. En nödvändig åtgärd är väl ändå att pudla i afghanfrågan för att åstadkomma en gnutta förtroende beträffande ”skärpningarna” de påstår sig vilja föra. Det är nog för sent för att vända skutan, men över 15% i september får dom allt försöka få till.

M tror jag fortsätter med sina ”främlingsfientliga” utspel. Dom har ju alltid som sista kort att bilda regering med SD, något som är helt uteslutet för Löfven.
2018-05-16, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Yougov maj:

SD 23,0 +0,9

M 18,3 -1,6
C 10,1 +1,2
L 4,2 +0,2
KD 3,0 -0,2

S 23,0 -0,3
MP 3,6 -0,3
V 9,0 +0,5

Fi 1,8 -0,8
Ö 3,9
.

Trevliga siffror. S - och SD+ trots lika. Skönt att Fi är under 2. Mardröm vore att ha dem i RD.
Bra att viktige och pålitlige Uffe ligger en tydlig bit under SD.
Mp skall hålla sig där de är gärna i sällskap av L. KD får gärna ta sig till 4 , tycker jag.
Jag är besviken att C åkte uppåt. De ligger alltför högt nu. Tänk, att det finns folk som gillade att de tog sig an afghanerna.
Snart kommer Sifo och tar ner humöret. Då blir S och Mp stora igen.
2018-05-16, 23:17
Medlem
Separatistens avatar
Det finns onekligen hopp om Nya Tider efter valet.

Mandatkartan kan ritas om å det grövsta, och låsa ute flera partier i minst 4 år.

Men så är situationen också ytterst speciell och extrem.

S och M kommer att tvingas gå ihop, då är de oändligt större än SD.
Även om de tynar bort kommer de tillsammans göra sina försök.
Väljarnas vilja eller bästa har de för länge sedan slutat bry sig om.
2018-05-16, 23:18
Medlem
8711s avatar
Citat:
Sverigedemokraterna ökar även i Yougovs majmätning!

Socialdemokraternas och Moderaternas tuffare migrationspolitik har inte gett något lyft i opinionen. Det visar den senaste opinionsmätningen från Yougov. "Det verkar vara svårt att vinna tillbaka väljare från SD," säger statsvetaren Sören Holmberg.

I stället har fler väljare sökt sig till SD och partiet ligger nu jämsides med Socialdemokraterna på 23 procent i opinionen, enligt den senaste opinionsmätningen från Yougov som görs på uppdrag av Metro. Även Moderaterna, som hamnar på 18 procent i mätningen, kan ha tappat väljare till SD, enligt Sören Holmberg.

– De två partier som tydligt har profilerat sig som mer flyktingkritiska har tappat medan SD som äger frågan i stället gått fram en aning. Den här strategin från Socialdemokraterna och Moderaterna med att lägga sig nära SD för att vinna väljare har hittills misslyckats, säger han.

Citat:
Samtidigt har just flykting- och invandringspolitiken blivit en viktigare fråga för väljarna. 47 procent av väljarna ser frågan som en av de tre viktigaste.

– Det här är till fördel för Sverigedemokraterna för de uppfattas som det parti som har sakfrågeägarskap i flyktingfrågan. Ju mer invandring diskuteras ju mer positivt kommer det att vara för Sverigedemokraterna, säger Sören Holmberg.

https://www.metro.se/artikel/yougov-inget-lyft-f%C3%B6r-s-eller-m-efter-tuffare-migrationspolitik

Det här visste vi sedan tidigare. Många av oss har säkerligen sett mätningar tidigare år angående att Sverigedemokraterna har dom överlägset mest trogna väljarna. Jag har sett mätningar som visar att 92% av Sverigedemokraternas väljare stannar i partiet mellan valen, för andra partier var det siffror runt 62% och liknande för flera partier upp till max runt 72% för tvåan och trean. Lämnar man sjuklövern för Sverigedemokraterna är det ytterst få som går tillbaka, det är mycket ovanligt.

Att ta steget över till Sverigedemokraterna innebär nämligen att man förstått problemen med massinvandringen och hur det påverkar alla samhällets delar och hur dessa pengar, 100-tals miljarder, hade kunnat gå till viktiga saker som är eftersatta i Sverige som infrastruktur, vägar, pensionerna, äldreomsorgen osv. All politik handlar om att prioritera och att sjuklövern prioriterar massinvandringen på bekostnad av allt annat och exempelvis det jag nämnt ovan blir uppenbart för allt fler som vänder sig till Sverigedemokraterna som vill prioritera svenska folket och problem och eftersatta delar i vårt land.
Senast redigerad av 8711 2018-05-16 kl. 23:22.
2018-05-16, 23:21
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stroopwafel-80
Ny yougov ute
Maj 2018 11-14 maj

S 23,0
Sd 23,0
M 18,3
L 4,2
C 10,1
Kd 3,0
V 9,0
Mp 3,6

Källa metro
Ojdå, det gick snabbare än jag trodde. Jag hade också väntat mig mer av ett S-tapp snarare än ett SD-lyft. Jag tror dock att trenden kan fortsätta, men mer i termer av att S tappar än att SD stiger.

S och M:s omsvängning har inte handlat om att göra en snabb återtagning av SD-väljare, utan snarare att börja hindra läckaget. Att göra omsvängningen kostar på kort sikt men hindrar nog ett större fall. Att köra på inslagen linje hade i stället lett till långsam men säker utarmning. Märkligt att Sören Holmberg gjort en så ofärdig analys.
Senast redigerad av Hogdal 2018-05-16 kl. 23:26.
2018-05-16, 23:26
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Det intressantaste med kvällens Yougov måste vara själva trenden.

Trenden blir alltmer tydlig nu i mätning efter mätning: SD ser stabila ut, tappar inga väljare, samtidigt som S och M tappar och har stora problem att locka tillbaka gamla väljare eller att dra till sig nya. Detta med Centern är lite illavarslande och oroväckande, över 10% i opinionen ger lätt illamående.

Jaha, gott folk, vad ska Löfven och Kristersson hitta på om deras "skärpta" invandringspolitik inte ger någon utdelning nu då?

Det är ju för tidigt att säga meeenn.., det förfaller att S & M talar för döva öron med skärpta invandringsfrågor, folk tror helt enkelt inte på de mera. Dvs de kan ej ta tillbaka rösterna !

Så, då finns det väl två val :

1) Tala med högre röst, flera inskärpningar med invandring !
2) Hastig reträtt och tala om andra frågor istället..(som meetoo.. )

Själv är jag övertygad att SD kommer inte att ingå i regering efter valet, även om man skulle nå 30 %. Så gör en "Trump" är mitt råd till Jimmie & co !
2018-05-16, 23:32
Medlem
FlashyBears avatar
Yougov:
SD 23,0 +0,9

C 10,1 +1,2
L 4,2 +0,2
MP 3,6 -0,3
KD 3,0 -0,2
Snyggt, även om jag hoppades på en större ökning. Gissade att SD skulle närma sig 20% i maj, men verkar att måste revidera ner mitt prognos till 19.5% (om man har tur).

SD måste uttnytja afghanamne

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Även MP tappar garanterat till C.

Japp, det bästa med Annie att det tack vare henne är ganska troligt att MP och/eller L (samt KD) åker ut

L det tre senaste månaderna:
Feb 4.7%
Mars 4.5%
Apr 4.5%
Maj ?

Överskattningen för L https://val.digital/Party-L/:
2002 -1,4% (språkkravet och UG så är ganska irrelevant)

2006 1.3%
2010 0.5%
2014 1.1%
3-vals genomsnitt: 0.97%

Dessutom resulterar nog splittrade Alliansen (samt i att väljarna blir mindre benägna att taktikrösta.

Samma sak för MP om inte ännu värre.
2018-05-16, 23:43
Medlem
Går ungefär som förväntat, 23% nu i Maj blir troligen 28 - 32 i valet! och obs Övriga uppe i 3,9, säkerligen AfS ca 3%, detta blir spännande 🏊‍♀️ ända in i kaklet.

Drömresultatet: SD 31,5 AfS 4,5, dvs blir största ”blocket”

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in