2018-05-03, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
"Dom meddelas den 17 maj. förklarar hovrättspresidenten.
Billy Fagerström ska vara häktad under tiden som domen formuleras. Men om det framkommer något under överläggningarna till Fagerströms fördel så kommer domstolen att häva beslutet om häktning meddelar hovrättspresident Erik Brattström.
"

https://www.vk.se/2309212/live-nya-rattegangen-i-tovamordet

Skulle bli förvånad om inte HR kommer till samma resultat som TR. En livstidsdom är numera praxis för mord. Några förmildrande omständigheter för att detta skulle reduceras har inte framkommit i tillräcklig grad. Försvaret gjorde visserligen ett gott försök men det lär nog stanna där.
Citera
2018-05-03, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Skulle bli förvånad om inte HR kommer till samma resultat som TR. En livstidsdom är numera praxis för mord. Några förmildrande omständigheter för att detta skulle reduceras har inte framkommit i tillräcklig grad. Försvaret gjorde visserligen ett gott försök men det lär nog stanna där.

Livstidsdom är absolut inte praxis vid mord numera!? Vad får dig att tro det?
Däremot jobbar politikerna för det, men det går ju rätt trögt på den fronten...
Citera
2018-05-03, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag

Det finns advokatbyråer som har egna utredare/fd poliser och tekniker. Björn Hurtigs byrå jobbar otroligt mycket med detta. Sedan har ju den tilltalade/försvaret alltid rätt att plocka in egna expertvittnen. Det är ju fri bevisföring, fri bevisprövning och fri bevisvärdering så dom har ju rätt att utreda och lägga fram i princip vad dom vill.

Tillträde till brottsplats får dom ju inte så länge det är avspärrat och utreds av polis. Dessutom är det ju väldigt sällan en misstänkt finns och en försvarare är tillsatt när utredningen precis startat och polisen för första gången kommit till brottsplatsen och börjar utreda.

Det står försvaret fritt att göra en egen utredning om fallet. Nu görs inte detta speciellt ofta då kostnaden faller på försvaret och den kan inte debiteras staten om det inte utfaller till klientens fördel.
Citera
2018-05-03, 15:42
Medlem
notknapparens avatar
[quote=Haaaaag|63950990]
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Det finns advokatbyråer som har egna utredare/fd poliser och tekniker. Björn Hurtigs byrå jobbar otroligt mycket med detta. Sedan har ju den tilltalade/försvaret alltid rätt att plocka in egna expertvittnen. Det är ju fri bevisföring, fri bevisprövning och fri bevisvärdering så dom har ju rätt att utreda och lägga fram i princip vad dom vill.

Tillträde till brottsplats får dom ju inte så länge det är avspärrat och utreds av polis. Dessutom är det ju väldigt sällan en misstänkt finns och en försvarare är tillsatt när utredningen precis startat och polisen för första gången kommit till brottsplatsen och börjar utreda.

Ok, det känns betryggande.
Ibland är ju brottsplatsen avspärrad under lång tid, även efter det att man hittat en misstänkt. Det var väl det jag mest funderade över.
Tack för dina svar!
Citera
2018-05-03, 15:48
Medlem
[quote=notknapparen|63951067]
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag

Ok, det känns betryggande.
Ibland är ju brottsplatsen avspärrad under lång tid, även efter det att man hittat en misstänkt. Det var väl det jag mest funderade över.
Tack för dina svar!

Varsågod!!
Glömde svara på frågan om möjligheter att förhöra vittnen under förundersökning, där svaret är nej. Dels har ju försvaret oftast yppandeförbud under förundersökningen. Sedan så är det väldigt sällan vittnen blir offentliga på det sättet under förundersökningens gång.
Citera
2018-05-04, 12:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Han hade hotat Tova att han skulle döda henne om hon lämnade honom, då, dödade han Tova med vilje. Han skickade sina vänner ut och de fick inte komma tillbaka. Han visste precis vad han skulle göra. Alkohol och drog är bara trams som advokaten vill använda som förmildrande omständighet.

Ja, självklart måste det vara hans syfte.
Men jag kan känna som att det nästan blir kontraproduktivt (iaf i mitt tycke). Det kan uppfattas som stötande i den rättsuppfattning som många (de flesta?) har. Kanske inte för Hovrättens ledamöter, som har stött på detta sätt att se på det tidigare?
Citera
2018-05-12, 14:53
Medlem
TheDarkCats avatar
Kan någon som har plus citera vad som står i artikeln
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/dd7QwB/sa-forvandlades-billy-fagerstrom-23-till-en-mordare/promo
Citera
2018-05-12, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkCat
Kan någon som har plus citera vad som står i artikeln
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/dd7QwB/sa-forvandlades-billy-fagerstrom-23-till-en-mordare/promo
kunde inte läsa fast ja har plus, försöker senare om in
gen lagt upp
Citera
2018-05-12, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcantDIDit
kunde inte läsa fast ja har plus, försöker senare om in
gen lagt upp

Står inget nytt , ganska liten artikel..

En liten snabb berättelse om att allt var bra först och sen blev Billy kontrollerande osv
Och lite citat från dagboken och detta:

”Enligt den rättspsykiatriska undersökningen som gjorts på Billy Fagerström lider han av svartsjuka, lättkränkthet och en viss paranoid oro, särskilt kopplad till en rädsla över att förlora kontroll över kropp och känsloliv. Rättsmedicinalverket skriver i undersökningen:
”Ett flack känsloliv, lättväckt irritabilitet och lättkränkthet tillsammans med ett behov av att bibehålla kontroll i en relation som inte visar sig fungera kan leda till att en pågående konflikt eskalerar över tid”.
Själv förnekar Billy Fagerström brott. ”

Mig veterligen så får man inte citera hela artiklar så..
Citera
2018-05-12, 21:33
Medlem
[quote=IcantDIDit|64029928]kunde inte läsa fast ja har plus, försöker senare om in
gen lagt upp[/QUOTE

För fyra år sedan blev Billy Fagerström och Tova Moberg ett par och enligt Fagerström var det ett bra förhållande.
Åtminstone till en början.
Sedan visade han upp en ny sida: kontrollerande, svartsjuk och våldsam.
Nu har ungdomskärleken dömts till livstids fängelse för mord.

Billy Fagerström döms till livstids fängelse för mordet på Tova Moberg.
Från att vara kärleksfulla mot varandra och umgås tillsammans med vänner, började Billy mer och mer isolera Tova från hennes vänner. Han misshandlade och hotade henne:
”Ibland är det underbart och ibland är det verkligen ett levande helvete. Då funderar jag verkligen på varför jag är kvar med honom och om det är värt all smärta”, skriver Tova Moberg i sin dagbok.
Och ju längre tiden gick, desto mer uppgiven blev Tova, enligt dagboken:
”Jag hatar Billy. Jag tror på allvar att mitt liv aldrig kommer bli bättre. Han slår mig. Han har nästan dödat mig. Jag vet ingenting längre. Jag vet inte hur jag ska ta mig ur detta. Jag tror att det är kört, han kommer att döda mig om jag berättar för nån eller om jag gör slut”

I mars förra året upptäckte Tovas mamma att Billy Fagerström hade misshandlat hennes dotter. Hon polisanmälde händelsen, men Tova ville inte medverka i polisutredningen. Föräldrarna lyckades övertala Tova att avsluta relationen – och efter det märkte de anhöriga hur 19-åringen levde upp. Vänner och familj beskriver att Tova blev sitt ”gamla jag”, blev glad och utåtriktad igen och började göra upp planer för framtiden.
Men trots det träffades Tova och Billy ibland. Natten mot den 14 maj blev sista gången. Nu har Hudiksvall tingsrätt dömt Billy Fagerström till livstids fängelse för att ha mördat ex-flickvännen med över 20 hammarslag och sedan tejpat fast henne i en skottkärra som dumpats i sjön vid hans gård.
Enligt den rättspsykiatriska undersökningen som gjorts på Billy Fagerström lider han av svartsjuka, lättkränkthet och en viss paranoid oro, särskilt kopplad till en rädsla över att förlora kontroll över kropp och känsloliv. Rättsmedicinalverket skriver i undersökningen:
”Ett flack känsloliv, lättväckt irritabilitet och lättkränkthet tillsammans med ett behov av att bibehålla kontroll i en relation som inte visar sig fungera kan leda till att en pågående konflikt eskalerar över tid”.
Själv förnekar Billy Fagerström brott. Han döms, bortsett från mordet, också för sju fall av misshandel av Tova samt olaga tvång och olaga hot.
Citera
2018-05-12, 21:36
Medlem
Mig veterligen så får man inte citera hela artiklar så..[/quote]
var mycke text så valde att kopiera några stycken
Citera
2018-05-16, 09:57
Medlem
Ca 24 timmar kvar till boken stängs och dörren bakom Billy låses för lååång tid. Förhoppningsvis kommer HR låta domen stå orörd från TR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in