2018-05-15, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag har förstått det.

Vad bra du förstått att någon jordfästning inte ägt rum.
Citera
2018-05-15, 20:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Om det handlar om en mordutredning tror jag inte man behöver söka tillstånd. Normalt gäller begravningsceremoni med jordfästning inom 1 månad efter dödsfall men väljer man kremering tror jag man har upptill ett år på sig att få urnan i marken.

Ett tillstånd måste sökas hos länsstyrelsen när någon har en annan önskan än att ex få urnan ner sänkt i marken.
Citera
2018-05-15, 20:09
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smulrton82
Ett tillstånd måste sökas hos länsstyrelsen när någon har en annan önskan än att ex få urnan ner sänkt i marken.

okej, tack för upplysningen
Citera
2018-05-15, 20:10
Medlem
Citat:
Vad bra du förstått att någon jordfästning inte ägt rum.

Jag kan fattat fel, men varför då en begravningscermoni? Men det kanske man kan ha ändå?

Det är väl proverna som ev tar tid att analysera?
Citera
2018-05-15, 20:12
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Jag kan fattat fel, men varför då en begravningscermoni? Men det kanske man kan ha ändå?

Det är väl proverna som ev tar tid att analysera?

Begravningsceremoni i kyrkan och jordfästning är två helt olika saker. Iaf vid kremering.
Senast redigerad av Anabella 2018-05-15 kl. 20:16.
Citera
2018-05-15, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Begravningsceremoni i kyrkan och jordfästning är två helt olika saker.

Det brukar tidsmässigt följa varandra med ngn dags skillnad, men här kan man fått anstånd med själva jordfästningen. Den proceduren går ju fort.

De anhöriga tar hand om den frågan.
Senast redigerad av Remark 2018-05-15 kl. 20:23.
Citera
2018-05-15, 20:35
Medlem
I det australiensiska fallet verkar det vara utredd vem som var gm.
Här uttalade sig faren till barna till pressen:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Osmington_shooting

Man kan konstatera att den värsta ”mass shooting” på 22 år i Australien är en familicide.

https://au.news.yahoo.com/possible-tragic-reason-behind-wa-family-mass-shooting-emerges-212705632.html?guccounter=1

Orsaken? Inte riktigt klart för mig, men i alla fall spekulerar ingen kring de 4 barn som hade diagnosen autism. Och den närmaste skolan var inte långt borta, nästa sted med 4000 invånare är ca 2 mil borta. Så långt till skolan var nog inte orsaken till hemskolning, som antyddes här tidigare.
Citera
2018-05-15, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
I det australiensiska fallet verkar det vara utredd vem som var gm.
Här uttalade sig faren till barna till pressen:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Osmington_shooting

Man kan konstatera att den värsta ”mass shooting” på 22 år i Australien är en familicide.

https://au.news.yahoo.com/possible-tragic-reason-behind-wa-family-mass-shooting-emerges-212705632.html?guccounter=1

Orsaken? Inte riktigt klart för mig, men i alla fall spekulerar ingen kring de 4 barn som hade diagnosen autism. Och den närmaste skolan var inte långt borta, nästa sted med 4000 invånare är ca 2 mil borta. Så långt till skolan var nog inte orsaken till hemskolning, som antyddes här tidigare.
Vem har antytt att det berodde på avståndet till skolan, även barnen i Australien hade väl hemundervisning på grund av sin sjukdom?
Citera
2018-05-15, 20:45
Medlem
Citat:
Det jag reagerade starkt på var att du skrev

( Förstår inte Rh*ens prat om Sista Vilan? Ceremoni och jordfästning har ju skett sedan länge.)

( Att det har ju skett sedan länge )

Vi har inte fått någon bekräftelse på det. Det finns tråddeltagare som har påstått det.
Citera
2018-05-15, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vem har antytt att det berodde på avståndet till skolan, även barnen i Australien hade väl hemundervisning på grund av sin sjukdom?

Jag trodde du skrev att det var vanligt med hemskolning i Australien pga långa distanser till skolan. Säkert sant i vissa områden. Jag orkade inte att leta citat. Är inte viktigt, tror man kan nog skola sina barn i Australien utan större problem, känner inte lagstiftningen, men i de flesta länder förutom Sverige och Tyskland är det nog lagligt. Här var det mamman som undervisade barnen, om jag förstod det rätt. Och det kan väl vara så att hon trodde att det var bäst så. Och jag kommer inte att sätta mig i hur det är möjligt att 4 alla barn i samma familj har autism.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-05-15 kl. 20:58.
Citera
2018-05-15, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är nog svårt att förbjuda hemundervisning i Australien eftersom rätt många har det för att dom bor miltals från civilisationen. Alternativet skulle vara internat, men det förefaller vara en tillvaro av preppningar och sexuella övergrepp.

Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag trodde du skrev att det var vanligt med hemskolning i Australien pga långa distanser till skolan. Säkert sant i vissa områden. Jag orkade inte att leta citat. Är inte viktigt, tror man kan nog skola sina barn i Australien utan större problem, känner inte lagstiftningen, men i de flesta länder förutom Sverige och Tyskland är det nog lagligt. Här var det mamman som undervisade barnen, om jag förstod det rätt. Och det kan väl vara så att hon trodde att det var bäst så. Och jag kommer inte att sätta mig i hur det är möjligt att 4 alla barn i samma familj har autism.

Det ante mig att det var mitt inlägg som du valde att förvanska som så många gånger förr. Det var en kommentar till en som tyckte att all hemundervisning skulle förbjudas med anledning av det som hände i Australien.

Tycker du också det eller tycker du som jag att det inte går på grund av avstånden i landet som i sig är en hel världsdel!?

Är inte hela den här händelsen alldeles för komplicerad, svårförståelig och hemsk utan att man ska börja förvanska och ljuga om varandras inlägg. Varför gör du så?
Citera
2018-05-15, 21:17
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Den måste ske senast 1 månad efter dödsfallet.

I inlägget du sökt reda på står också.

"..Det hölls en minnescermoni i Bergakyrkan i Bjärred och en begravningscermoni i Göteborg 9 februari."

Upp till 1 år kan man alltså vänta, med att få urnan gravsatt eller vad man väljer att göra med askan?

http://www.fridbegravning.se/?q=/hem/fragor-och-svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in