Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Här finns nog varken logik eller mycket slutsatser att dra då fallet är så unikt. Jag har läst rapporter från Finland som under ett år hade hela 12 familjemord där ensam GM tog sitt liv. Då det var en sådan extrem siffra tillsatte man en grupp för att specialundersöka dessa fall.
Resultatet blev tämligen magert då varje fall var så unikt till sina omständigheter att det var svårt att hitta entydiga samband eller likheter.
Om jag kommer ihåg rätt fanns depression med som en gemensam komponent som ökade risken.
Man skärpte kraven på omsorg och skola att öka sin medvetenhet om dessa risker som följd av detta.
Numera sker denna typ av fall 1-2 ggr per år i Finland. Att det blev så många på ett och samma år trodde man kunde bero på att media exponerade det väldigt mycket (spridningseffekt) men något samband kunde man inte bevisa.
Av den anledningen kan det också vara sunt att det inte skrivs så mycket i pressen.
Familicide är sällan. Men varje fall är ett för mycket. När jag läste de svenska analyser av dödsfall där barn dödas (i Sverige), fick jag intryck att man hade en del förslag av möjliga åtgärda och att det fanns fler gemensamheter än depression, till exempel hög frånvaro i skolan. I det sammanhanget ser jag också Lomma kommuns åtgärd att ändra just rutiner kring detta.
I Danmark verkar man också vara mycket medveten om problematiken, även om det rör sig om få fall.
”Flere gange om året i Danmark bliver børn slået ihjel. Ofre under 18 år udgjorde 15 procent af alle drab i Danmark fra 2003 til 2013. Og i ni ud af ti tilfælde var det far eller mor, der havde dræbt dem.”
”I mange vestlige lande udgør drab op til 10 procent af alle dødsfald blandt børn, og det er den femte mest almindelige dødsårsag blandt børn i Danmark.”
”Tre ud af fire drab på børn i Danmark begås af fædre. I sager om helt små børn dominerer mødre dog som gerningsmænd. Og når det gælder familicide er den typiske gerningsmand en hvid midaldrende mand, der aldrig tidligere har været straffet. Gerne kendt i lokalsamfundet som en engageret familiefar.”
https://www.information.dk/mofo/vidste-bare-piger-slaaet-ihjel
Man kan också se det så här:
”Familicide, the most extreme form of domestic homicide, is the most common type of mass murder (10), occurring approxi- mately 23 times per year in the United States.”
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/1556-4029.12908
Och även om citatet gäller USA, så tror jag det gäller Sverige också, de fall där 2 eller flera personer blir dödad samtidig är nog oftast familicide eller filicide-suicide.