Citat:
Ursprungligen postat av
harperlee
Rätta mig gärna om jag minns fel på något datum här:
Tredje advent - Agnes skall ha blivit sämre.
"Innan jul" - man skall ha fått något dåligt besked (om vad? Agnes hälsa?)
"Innan jul" - Agnes skall ha deltagit på skolavslutningen.
"Innan jul/december" - media (Sydsvenskan) rapporterar om budgetkris i Agnes skola.
5 januari - Oskar och Agnes sågs senast i livet, detta skall alltså vara som jag förstått sågs (inte hördes av via telefon till exempel) och det skall kunna bekräftas av (minst) två personer. Min gissning är ett vårdbesök av något slag.
6 januari - Hanna loggar/loggas ut från Skype. Elförbrukningen i villan dippar på att markant/anmärkningsvärt sätt.
7 januari - En uppgift finns om att Oskar talat med sin syster i telefon då.
9 januari - Familjen hittas döda efter att Oskar uteblivit från en viktig konferens.
Sedan skall en granne ha sett Oskar och Moa i affären "i mellandagarna", jag förmodar mellan jul och nyår för annars misstänker jag att personen snarare hade sagt "några dagar innan" (det hände) eller liknande. Men det finns ju en möjlighet att det var den 5/1 och att det var Oskar och Agnes som grannen såg.
(Nej jag vet inget nytt men tänkte vi kunde diskutera något annat än varandra en liten stund...)
Det verkar alltså inte helt orimligt att tro att delar av familjen kan ha dött redan den 5-6-7 någon gång. Jag vet inte om det går att se exakt vilka datum Oskar raderade sina profiler på sociala media?
Enligt uppgifter i tråden skall självmorden ha varit planerade sedan i höstas. Då antar man att även denna tidpunkt är noga utvald. Vad kan i så fall Agnes och Oskar ha gjort den 5 januari som var så viktigt om familjen ändå skulle dö inom några dagar? Var det ett sista läkarbesök? Om det stämmer att Agnes var mycket nedstämd och hade självmordstankar, var det kanske ett akut besök till psykiatrin? Men varför bemöda sig om detta om man redan har planerat att alla skall dö?
Om det kanske inte var så planerat trots allt, mer att det fanns en allmän tanke "nu ger vi snart upp", då kanske ett läkarbesök med tråkiga besked tippat lasset. Men kan en människa som är så förtvivlad att den då tänker "ja då var det dags, alla måste dö" verkligen dölja det så väl att vården inte fattar misstankar? Det kanske trots allt inte var ett vårdbesök. Eller så skedde dåden i någon slags akut vansinne...
Sedan tycker jag fortfarande att det är konstigt att föräldrarnas sovrum målats mörkgrönt. Alla som behövt sminka över en rodnad eller en blemma vet att grönt döljer rött... Det är säkert bara en slump men inte helt genomtänkt ändå. Det ser ut som att man har velat måla över något.
En pressad situation med ett sjukt barn som "vägrar bli frisk" trots alla ansträngningar. En person vars andningshål, stora passion till och med, är yrket. Ett äktenskap som säkert knakar i fogarna med en fru som har stått tillbaka och dragit lasset hemma och är irriterad på makens prioriteringar. Ett hem som man lever i men inte lägger energi och pengar på att renovera som så många andra barnfamiljer (i och för sig kanske ett sundhetstecken). Det yngre barnet börjar krisa på grund av situationen i hemmet. Kring jul blir den äldsta dottern åtminstone psykiskt mycket dålig. Det är kaosartat i hemmet. Konferenser skall förberedas, barn skall till läkare... "Alla andra" firar perfekta jular med friska barn (så ser det ut för den i kaoset i alla fall).
Det blir gräl och Oskar tappar fattningen och slår ihjäl Hanna. Barnen drogar han med sömntabletter och kväver. När han kommer till sina sinnen igen försöker han "städa upp" efter sig. Skriver ett brev, förfalskar Hannas namnteckning. Dricker sig berusad och hänger sig i trappan.
Tillbaka till tråden igen och scrollar och ser att några ägnat dagen till sjukintyg och diagnoser - på mordoffren...
Ja, den där gröna väggen i sovrummet. Kan säga att jag hajade till innan du sa nåt. Nästan svart. I ett sovrum? Huvva! Bara grönt kan kamoflera rött.
Ja, den 5/1 sågs A o O av två vittnen. Läkarbesök av något slag? Man behöver ju inte vara sjuk för att besöka ett sjukhus. Funderar på vad Rockkungen skrev nyss. Eller bara en sväng på pappas jobb? Varför ta med henne dit?
Funderar på elförbrukningen också som gick ned så kraftigt under en dag. Den betyder något. Naturligtvis skulle vi samtidigt fått veta om det var något strömavbrott så det tror jag inte på.
Sist men inte minst: Stort tack för din sammanställning. Bra att någon gör ”mittåt” i ledet ibland. Speciellt i det här ”jag går ju vart jag vill”-ledet.