2018-05-11, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Men varför, för att dagen efter gå upp till normalförbrukning igen.

Om det stämmer att förbrukningen plötsligt gick ner så tror jag det har med morden att göra.

För dukningen steg igen när termostaterna slog på elementen igen men bara för att fortsätta hålla den lägre temperaturen. Drar energi att värma upp ett 70-tals hus igen. Intressant hade varit att se om förbrukningen sedan fortsatt blev lägre men det vet vi inte.
Citera
2018-05-11, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jinxer
Flickorna hade enligt uppgift från rektor ett intyg från läkare som hon använde sig av för att tillåta hemundervisning. Hon har beskrivit en mängd symtom som kräver läkarvård. Genom tråden har det figuerat massor av upgifter om sjukvårdskontakter och även psykiatriska kontakter. Under denna tid av kontakter med vården blir flickorna mördade av sina föräldrar och de uppger flickornas sjukdomar som orsak till att de väljer att avsluta familjens liv. Alldeles oavsett vad man tycker om det beslutet eller att vi inte vet exakt på vilket sätt vården varit inblandad, är det verkligen möjligt att inte vilja syna om sjukvården gjort något fel eller hade kunnat göra något annorlunda för att undvika katastrofen?

Vilka bevekelsegrunder kan en sådan strutsmentalitet dölja?

Mitt fetade.

Är det rektor som har beskrivit en mängd symtom som kräver läkarvård?

Det är väl klart att man ska "syna" både sjukvården och skolan.
Citera
2018-05-11, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Mitt fetade.

Eller läkaren som skrivit intygen som Frank har sett?
Citera
2018-05-11, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Rätta mig gärna om jag minns fel på något datum här:

Tredje advent - Agnes skall ha blivit sämre.
"Innan jul" - man skall ha fått något dåligt besked (om vad? Agnes hälsa?)
"Innan jul" - Agnes skall ha deltagit på skolavslutningen.
"Innan jul/december" - media (Sydsvenskan) rapporterar om budgetkris i Agnes skola.
5 januari - Oskar och Agnes sågs senast i livet, detta skall alltså vara som jag förstått sågs (inte hördes av via telefon till exempel) och det skall kunna bekräftas av (minst) två personer. Min gissning är ett vårdbesök av något slag.
6 januari - Hanna loggar/loggas ut från Skype. Elförbrukningen i villan dippar på att markant/anmärkningsvärt sätt.
7 januari - En uppgift finns om att Oskar talat med sin syster i telefon då.
9 januari - Familjen hittas döda efter att Oskar uteblivit från en viktig konferens.

Sedan skall en granne ha sett Oskar och Moa i affären "i mellandagarna", jag förmodar mellan jul och nyår för annars misstänker jag att personen snarare hade sagt "några dagar innan" (det hände) eller liknande. Men det finns ju en möjlighet att det var den 5/1 och att det var Oskar och Agnes som grannen såg.

(Nej jag vet inget nytt men tänkte vi kunde diskutera något annat än varandra en liten stund....

Bra med sammanställning - har nästan börjat glömma bort vad som skrivits i början av tråden. Därför en fråga: det där med att A blev sämre kring tredje advent, och att familjen fick ett dåligt besked före jul - är det något som man kunnat bekräfta eller kan det lika gärna vara trådsanningar?
Citera
2018-05-11, 12:15
Medlem
Huset blev nerkylt p.g av ett fejkat strömavbrott. Allt för att vilseleda flickorna och motivera varför grillen placerades i deras sovrum. Efter fullbordad gärning, slog hen till huvudbrytaren igen.

Den här teorin har jag och någon annan antytt om förut i tråden.
Citera
2018-05-11, 12:15
Medlem
Citat:
Mitt fetade.

Självklart inte, det är läkarintyg från ett svenskt sjukhus.
Citera
2018-05-11, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Eller läkaren som skrivit intygen som Frank har sett?

Just det som är frågan. I så fall verkar det vara en kvinnlig läkare (hon har beskrivit...). Men jag vet inte om att "behöva läkarvård" och behöva hemundervisning är exakt detsamma..?
Citera
2018-05-11, 12:20
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Hej du!
Det verkar vara väldgt viktigt för dig att fördöma den traditionella sjukvården. Du skriver att Agnes och Moa hade mkt kontakt med sjukvården. Vet vi det? Eller lämnade dom sjukvården på ett tidigt stadium och sökte sig till alternativa former? Antar att du levde nära familjen på något sätt då du verkar så tvärsäker?

Enligt uppgift i tråden så ska föräldrarna varit i kontakt med BUP angående en av flickorna. Uppgift finns även att de inte ansett att de fått hjälp men mer oklart vad det då avser.
Citera
2018-05-11, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge40
Huset blev nerkylt p.g av ett fejkat strömavbrott. Allt för att vilseleda flickorna och motivera varför grillen placerades i deras sovrum. Efter fullbordad gärning, slog hen till huvudbrytaren igen.

Den här teorin har jag och någon annan antytt om förut i tråden.

Finns ingen huvudströmbrytare.
Citera
2018-05-11, 12:21
Bannlyst
Citat:
Mitt fetade.

Är det bara jag som har uppfattat att rektor uttalade sig om hur fruktansvärt det var för flickorna, om kronisk trötthet och att skolan hade gjort allt för dem? Att man försökt att få A att komma tillbaks men misslyckats när hon inte orkade, om onrättande av vilorum osv. Det är möjligt att jag blandat ihop en del med skolprotokoll men det spelar egentligen ingen roll eftersom de också visar på sjukdom som kräver läkarvård.

Ja, att inte vilja utreda sjukvårdens insatser vittnar om att man är orolig för att det ska dölja något unket där.
Citera
2018-05-11, 12:25
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Bra med sammanställning - har nästan börjat glömma bort vad som skrivits i början av tråden. Därför en fråga: det där med att A blev sämre kring tredje advent, och att familjen fick ett dåligt besked före jul - är det något som man kunnat bekräfta eller kan det lika gärna vara trådsanningar?

Nej inte alls bekräftat. Dessutom skall hon både ha varit jättesjuk enligt vissa uppgifter men samtidigt några dagar senare i skolan på skolavslutning enligt andra uppgifter.
Citera
2018-05-11, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Om det stämmer att förbrukningen plötsligt gick ner så tror jag det har med morden att göra.

För dukningen steg igen när termostaterna slog på elementen igen men bara för att fortsätta hålla den lägre temperaturen. Drar energi att värma upp ett 70-tals hus igen. Intressant hade varit att se om förbrukningen sedan fortsatt blev lägre men det vet vi inte.

Det kan ha ett samband. Hur mycket förbrukningen sen gick upp för att stabilisera tempersturen beror så klart mest på utomhustemperaturen. Men om all hushållsförbrukning också försvinner så bör den aldrig återgå till det ursprungliga. Men om man ska sänka temperaturen från +20 till +5 på ett dygn så bör man nog även vädra rejält utöver att slå av värmen. I så fall är det ju ingen åtgärd precis före man hänger sig eftersom man måste gå runt och stänga och låsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in