2018-05-09, 16:09
Medlem
zamlags avatar
Lång historia kort, jag lider av grov sömnbrist i perioder och har gjort det några år.
Det brukar komma och gå, det är ångesten som gör det svårt att sova, att fortsätta sova samt att kliva upp.

I vanliga fall har jag det jobbigt några dygn för att sedan "sova igen" i kanske 16 timmar.

Den här gånger har det hållit i sig i 2 veckor och jag fick nog, jag ringde 1177 för att fråga om hjälp och hur jag ska gå till väga.

Förklarade läget, de bad mig boka tid hos Hälsocentralen och det gjorde jag via mail.
När jag sen vaknade idag så hade jag fått en tid om exakt 2 veckor, där en doktor ska ringa(?) mig.
Ringde direkt upp och bad om en tidigare tid eftersom jag känner att det inte håller i 2 veckor till, hon som svarade sa att hon skulle be doktorn ringa mig OM hon hade tid, med betoning på OM.

Min fråga är då: Om jag inte får hjälp innan dessa 2 veckor. Jag kommer inte orka jobba när jag inte fungerar som människa, jag kan endast ta ut en vecka utan sjukintyg. Jobbet är väl egentligen ett mindre bekymmer, hur överlever jag i 2 veckor utan någon djup sömn? Jag äter sämre, dricker sämre, mår illa av utmattning utan att göra något och får helt sjukt ont i huvudet.

Finns det någon annanstans ni skulle tipsa mig att gå till?

Hjälp.
Citera
2018-05-09, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zamlag
Lång historia kort, jag lider av grov sömnbrist i perioder och har gjort det några år.
Det brukar komma och gå, det är ångesten som gör det svårt att sova, att fortsätta sova samt att kliva upp.

I vanliga fall har jag det jobbigt några dygn för att sedan "sova igen" i kanske 16 timmar.

Den här gånger har det hållit i sig i 2 veckor och jag fick nog, jag ringde 1177 för att fråga om hjälp och hur jag ska gå till väga.

Förklarade läget, de bad mig boka tid hos Hälsocentralen och det gjorde jag via mail.
När jag sen vaknade idag så hade jag fått en tid om exakt 2 veckor, där en doktor ska ringa(?) mig.
Ringde direkt upp och bad om en tidigare tid eftersom jag känner att det inte håller i 2 veckor till, hon som svarade sa att hon skulle be doktorn ringa mig OM hon hade tid, med betoning på OM.

Min fråga är då: Om jag inte får hjälp innan dessa 2 veckor. Jag kommer inte orka jobba när jag inte fungerar som människa, jag kan endast ta ut en vecka utan sjukintyg. Jobbet är väl egentligen ett mindre bekymmer, hur överlever jag i 2 veckor utan någon djup sömn? Jag äter sämre, dricker sämre, mår illa av utmattning utan att göra något och får helt sjukt ont i huvudet.

Hjälp.

Vill du få något utskrivet eller "genomgående" hjälp? Behåll tiden dock.
Citera
2018-05-09, 16:19
Avstängd
Alla vårdcentraler har akuttider. Ring direkt när dom öppnar på morgonen.
Citera
2018-05-09, 16:20
Medlem
namnskylts avatar
Finns väl appar, som kry och doktor etc. Där är det direktkontakt väl? Dom kan nog skriva ut nått recept eller så, om det behövs.
Citera
2018-05-09, 16:22
Medlem
Citat:

Hjälp.

Du måste börja med dig själv. Läkarna kan inte göra så mycket. Visst, dom kan skriva ut insomningstabletter eller sömnpiller, men deras effektivitet är minst sagt varierande. Grundproblemet är i ditt huvud, och det är där lösningen finns. Se till att äta på regelbundna tider, ge fan i att titta på tv i sängen och att pilla på datorn eller mobilen på nätterna. Dra en handtralla. Se till att det infinner sig ett lugn i sovrummet utan distraherande prylar. Sen får du jobba med dig själv och finna harmoni, bearbeta bort eventuell oro, ångest mm... Det må låta flummigt, men det är lösningen på problemen. Ingen annan kommer att "fixa" dina bekymmer åt dig - det är att leta efter en genväg som inte finns på riktigt. Lätt att skylla på ursäkter till vänster och höger.
Citera
2018-05-09, 16:24
Medlem
80231s avatar
Det du ska göra är att för stunden avboka allt, och se till att det inte står något om dina sömnproblem i någon av sjukvårdens journaler.

Sedan ser du till att skaffa dig en bra (halvdyr till dyr) privat sjukförsäkring (det gäller alla "friska" som läser detta). Du har mött den sjuka vården som du betalar dyrt för.

Citat:
---
Hjälp.
Jag är och var där, och var korkad nog att inte söka hjälp privat.

PS En banan och ett glas mjölk en stund innan sängdags, liksom en entimmes rask promenad runt tre timmar innan sängdags hjälper vissa. Det är individuellt, så känn inte att det är något fel på just dig om det inte hjälper.

Sleep deprivation är en tortyrmetod. Om nu någon undrar varför TS skriver HJÄLP.
Senast redigerad av 80231 2018-05-09 kl. 16:33.
Citera
2018-05-09, 16:35
Medlem
CarlXIIs avatar
Rent akut skulle jag gå till Systembolaget.. men när du väl får tag i läkare, försök få reda på om du har någon näringsbrist. Jag fick lämna blodprov när jag fick mina sömntabletter.
Citera
2018-05-09, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
liksom en entimmes rask promenad runt tre timmar innan sängdags hjälper vissa. Det är individuellt, så känn inte att det är något fel på just dig om det inte hjälper.

Helt rätt, skulle sagt konditionsträning men man finner ofta inte orken att springa när man inte fått tillräckligt med sömn på ett tag. Gå ut på en längre promenad på 30min-1h TS ett par timmar innan du vill sova.
Citera
2018-05-09, 16:55
Medlem
Pethuglins avatar
Lyssna på lugn klassisk musik eller någon annan lugn instrumental musik på väldigt låg volym.
Jag själv har sömnproblem till och från och detta knep funkar för mig. Det finns appar med klassisk musik eller så gör man en lagom lång spellista på Spotify och lyssnar med mobilen.

Fysisk aktivitet hjälper också till men inte precis innan man ska lägga sig.

Läsa i sängen gör i alla fall mig trött.

Sömntabletter är sista utvägen för mig om jag har mycket smärta och kan inte somna därför. Brukar dock ta endast en halv Imovane, det brukar räcka för mig.

Lycka till med sömnen!
Citera
2018-05-09, 16:56
Medlem
HaSib-HaSibs avatar
Prova något sömn hypnosprogram. Finns en hel del att välja mellan som appar tex SleepHypno. Hjälper en att slappna av. Ofta går hjärnan på högvarv av någon anledning, ofta beroende på stress som gör det svårt att somna.
Lycka till
Citera
2018-05-09, 17:56
Medlem
Läkarna kommer skriva ut Melatonin (snabbt värkande) eller Circadin (depå).

Melatonin kostar 750 kr.
Circadin 150 kr.

Det är exakt samma sak fast Circadin är depå.
Jag tror om man krossar tabbletterna kan man slippa depå effekten.

Det är extremt dyrt här i Sverige för ren Melatonin. I utlandet kan man köpa Melatonin för under 200 kr. I hälsoaffärer eller apotek utan recept.

Jag som har haft liknande problem som dig fick aldrig några starka tabletter men Melatonin fick jag. När jag väl var på apoteket och såg priset sket jag i det och köpte det på nätet.

Köpte ren Melatonin för 200 kr 30 st kappslar 1mg/st.
Prövade mig fram och hittade rätta dosen för mig som var på 4 mg.

Det tog ungefär 3 dagar innan jag förstod hur man skulle somna på de.

Det ska vara kväll, man ska vara lite trött helst, man ska gå och lägga sig och försöka sova.
Medicinen gör inte dig trött de hjälper till att somna bara.

Melatonin är inte beroende framkallande och är naturligt ämne. Vi somnar pga hjärnan släpper ut Melatonin och vissa har brist på Melatonin.

Melatonin räddade mig. Kanske hjälper det dig med?

När jag väl fick sova några dagar kände jag mig som en ny människa. Slutade med melatonin snabbt fick in en bra sömn rutin efter det.

Har alltid lite extra Melatonin liggandes bara för att.

Melatonin är mirakel medicin, de som säger annat har grova sömnproblem eller är knarkare.
Senast redigerad av Flach1337 2018-05-09 kl. 18:12.
Citera
2018-05-09, 19:17
Medlem
zamlags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AncientScripture
Vill du få något utskrivet eller "genomgående" hjälp? Behåll tiden dock.

Genomgående. Jag vill inte ha ett problem som jag "gömmer undan" ett tag utan jag vill ta tag i det direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Du måste börja med dig själv. Läkarna kan inte göra så mycket. Visst, dom kan skriva ut insomningstabletter eller sömnpiller, men deras effektivitet är minst sagt varierande. Grundproblemet är i ditt huvud, och det är där lösningen finns.

Men när jag inte vet varför jag får tankarna då? De där mörka tankarna som gräver sig in i sig själv bara för att sätta ditt sinne mer ur balans, tankarna som inte har någon klar grund och som du verkligen inte kan sätta dig in i själv, eftersom det inte är dina tankar?
Jag vet att det sitter i huvudet, jag har provat så jävla mycket nu, meditation, detox (alkohol, nikotin, thc, koffein) och träning regelbundet. Jag har kommit till en punkt där jag har rotat i det så länge för att komma till fas med det att jag inte klarar av det själv längre.

Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Det du ska göra är att för stunden avboka allt, och se till att det inte står något om dina sömnproblem i någon av sjukvårdens journaler.

Sedan ser du till att skaffa dig en bra (halvdyr till dyr) privat sjukförsäkring (det gäller alla "friska" som läser detta). Du har mött den sjuka vården som du betalar dyrt för.

Jag är och var där, och var korkad nog att inte söka hjälp privat.

PS En banan och ett glas mjölk en stund innan sängdags, liksom en entimmes rask promenad runt tre timmar innan sängdags hjälper vissa. Det är individuellt, så känn inte att det är något fel på just dig om det inte hjälper.

Sleep deprivation är en tortyrmetod. Om nu någon undrar varför TS skriver HJÄLP.

Vad fick du för hjälp? Vilka vägar fick du gå innan du fick hjälp?

Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
Rent akut skulle jag gå till Systembolaget.. men när du väl får tag i läkare, försök få reda på om du har någon näringsbrist. Jag fick lämna blodprov när jag fick mina sömntabletter.

Alkohol ger mig mera ångest. Har haft problem med alkohol och har fel gener för att använda det för att döva kroppen. Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av AncientScripture
Helt rätt, skulle sagt konditionsträning men man finner ofta inte orken att springa när man inte fått tillräckligt med sömn på ett tag. Gå ut på en längre promenad på 30min-1h TS ett par timmar innan du vill sova.

Har tränat på nästintill elit nivå, hjälpte inte direkt. Snarare att jag tappade suget efter att träna mer eftersom jag nästintill alltid var trött.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in